Žánr: Adventura, Výrobce: Enteron, Distributor: Freeware, Rok: 2002, Info: wikipedie, mobygames, databaze-her, Dostupnost: Freeware, Čeština: Ano
Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák , Hodnocení: 60%
Do třetice všeho dobrého, říká se. Bohužel v případě týmu Enteron stojící za povedenými freeware jednohubkami Zázračný lék a Zlatý Kalich se toto přísloví při posledním videoherním klání nenaplnilo. Enteron se stal v letech 2000 a 2001 absolutním vítězem soutěže Becherovka Game a brousil si zuby i na třetí vítězství s hrou, kterou si dneska popíšeme. Jenže porota byla tentokráte proti a tým se musel spokojit "pouze" s druhým místem.
Jestli to bylo rozhodnutí spravedlivé nebo nespravedlivé, to se řeší napříč internetem ještě dnes (prý byla porota mírně ovlivněna) a nemá smysl to dále rozpitvávat. Daleko lepší je si hru přímo trochu mírně popsat.
![]() |
Úvodní obrazovka hry |
Hurá do minulosti
Becherovka je všemocný likér s nezapomenutelnou hřejivou chutí. Dokonce tak dobrou, že v první hře zachránilo lidstvo od jisté smrti způsobené žaludeční neurózou a v předchozím díle zachutnala každému od Ameriky až po Japonsko a napomohla zničit celosvětový jed produkován komunistickým režimem - Vodku.
I v současné hře hraje Becherovka prim. Příběh nás pro tentokrát přenese na přelom 18. - 19. století do kůže karlovarského movitějšího měšťana Jana Bechera. Tomu se jednoho večera zdál sen o rostoucí hrozbě války, která by zdecimovala celou Evropu. Záchranou by mohl být legendární nápoj, jehož recept byl však ztracen před mnoha lety, kdy jejího majitele, jistého Ataviru, zabily černé neštovice.
![]() |
Jan Becher na náměstí v Karlových varech. |
Poslední známou informací je, že se recept vydal směrem na Louny - on totiž majitel před svou smrtí napsal recept na kus papíru a svěřil ji svému kozlovi :-). Ujetější start si člověk jen těžko umí představit, ale speciálně u této hry to vůbec nevadí.
Lepší, ale stále ve stopách svých předchůdců
Musí se nechat, že umístění děje do dob Rakouska-Uherska před válčenou vřavou je ryze originální. Sám si totiž nepamatuji, že bych toto období v adventurách kdy viděl a hned ve mě evokuje nápady na další hry. Škoda jen, že nejsem programátor, ani grafik ani scénarista ...
Pokud jste však hráli předchozí tituly, bude vám všechno připadat nějak povědomý. Tak například cestování mezi lokacemi - u Zázračného léku se v budoucnosti dalo cestovat jen pomocí samohybu, v případě Zlatého kalichu to v přítomnosti bylo letecky a zde, v minulosti, je to pomocí C.K. poštovního dostavníku.
![]() |
Místní dopravní prostředek. |
Styl odkrývání a vracení se do lokací je opět podobný. Začínáte v Karlových varech, později se díky poštovnímu povozu dostanete do Loun a naposledy na zámek, kde se panstvo rozhoduje, co všechno se dá v Evropě nenávratně pokazit (tak je to mimochodem stále). Než se tak stane, bude nutné se párkrát vrátit (například z Loun do Karlových varů a dát nenažrané paničce mléko na zapití sladkostí). Jestli si pamatujete, přesně takto jste například cestovali mezi Prahou a Amerikou, aby jste sjednotili Židovské bratry v předchozí hře.
A hádankově? Opět je to velmi podobné. Pokud jste v předchozím díle museli několikrát sáhnout do odpadkového koše v metru, pak i zde budete muset několikrát prohledat pařez. Pokud jste s lidmi museli mluvit, aby z nich něco vypadlo i zde tomu nebude jinak. A jestli se vám dříve líbilo i pár miniher, pak i zde se jedna nalézá - střelba na loupežníky.
![]() |
Minihra s loupežníky - cíl je všechny postřílet a přežít. |
Zkrátka co si budeme, hra je to opět o chlup lepší (viz ovládání níže), pěkně se hraje, ale pokud jste již hráli oba předchůdce, možná se budete trošku nudit.
Ovládání, grafika, zvuk
Ovládání
Hra je opět naprogramována v programu Macromedia Flash a vůči Zlatému kalichu se její ovládání prakticky nezměnilo. Drobnou novinkou je zde možnost zrychlení chůze postavy nebo dialogů pomocí mezerníku. Taktéž mě potěšilo, že se text "vyčerpaných" dialogů mění na kurzívu a hned tak víte, na co jste se už ptali a na co ještě ne.
Dialogy samotné jsou důležité a ve stylu Zlatého kalicha se vyplatí projít je všechny. Nejenže se dozvíte řadu zajímavých informací k dalšímu postupu, ale můžete získat i nějaký ten předmět (jablko od babky na náměstí), který se bude dříve nebo později hodit.
Předměty se opět ukládají do inventáře, který je umístěn v horní části obrazovky a kromě jedné výjimky (trychtýř a láhev) se kombinují vždy mimo něj.
![]() |
Menší ukázka ze hry - nezapomeňte důkladně prohledat váš dům!! |
Grafika
Hra běží defaultně v rozlišení 800x600, ale je možné si ho přepnout do full-screenu. Grafika je opět dílem Jana Kottmana a veškeré pozadí, ač ho není mnoho, do zmíněné doby 18. - 19. století výborně sedí.
Zvuk
Ve hře se podle lokací (Karlovy Vary, Lhota, zámek, uvnitř zámku) střídá několik povedených skladeb ve stylu hry na piano. Hra navíc nabízí množství povedených zvukových efektů, díky kterým ještě více vyniká. Jediným mínusem je, že dabované je pouze intro a outro, jinak hra mlčí (opět se jednalo o omezení soutěže).
Hodnocení
Enteron nám opět naservíroval kvalitní freewarový kousek. Unikátní zasazení, výborná grafika i hratelnost s délkou do 2 hodin - to vše je Becherův sen, který s klidným svědomím doporučuji každému adventurímu hráči.
60%
Recenze v dobových časopisech
Nenalezeno
Další obrázky ze hry
![]() |
Na náměstíčku v Karlových varech. |
![]() |
U kolonády. |
![]() |
V poštovním dostavníku. |
![]() |
V Lounech. |
![]() |
Před statkem na konci obce Louny. |
![]() |
Lounská hospoda. |
![]() |
V temném hvozdě. |
![]() |
Jedna minihra ... |
![]() |
... o střílení krvelačných loupežníků. |
![]() |
Na zámečku. |
![]() |
Likér už se vaří! |
![]() |
Zde jde o vše - jen překecat barona, že válka není dobrá a bude vyhráno. |
![]() |
Konec :) Povedlo se. |
Žádné komentáře:
Okomentovat