Alternativa
Český název: Alternativa, Žánr: Adventura – cyberpunk, Výrobce: First Reality & Centauri Production, Distributor: Idea Games, Rok
vydání: 2010, Info: wikipedie, mobygames, databaze-her, Dostupnost: Steam, Čeština: Ano - přímo od vývojářů, ale musí se speciálně aktivovat.
Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák , Hodnocení: 60%
Píše se rok 2006 a parta nadšenců z videoherního světa zakládá First Reality, malé vývojářské studio, které si dává za cíl vytvořit adventuru s názvem Alternativa. Původně hra měla být určena do soutěže Becherovka Game, avšak cyber-punkový námět jaksi nesplňoval kritérium a hra byla ze soutěže vyřazena. Tým lidí tak začal přemýšlet, že by hru přepracovali a vydali komerčně. Problémem bylo, že na takový projekt nebyli připraveni a potřebovali pomoc. Tu jim nabídla firma Centauri Production a tak, po letech peripetií, byla Alternativa dokončena. O čem hra je a jak se povedla?
Úvodní obrazovka (zde ještě v angličtině) |
Třetí světová
V roce 2045 má svět za sebou třetí světovou válku, ze které se stále nevzpamatoval. Všední dny, na jaké jsme zvyklí, jsou dávno pryč. Kdo neumřel při válce, umírá postupně ve světě, který ovládají tři autokratické společnosti.
První je tzv. Stát. Je to vlastně jakýsi konglomerát (slepenina, uskupení) původních států světa, jejíchž vůdcům za třetí světové odzvonila hrana. Stát ovládá téměř vše a diktuje, jak věci mají vypadat. Současná města jsou například upravena dle předpisů do centralizovaných aglomerací, které mají jasnou hierarchii. Každé město se skládá jen z vládní, technické a chudinské čtvrti (=dnešní nižší a střední třída), odděleny jsou nepřekonatelnou zdí. Cestování mezi těmito čtvrtěmi obstarává nadzemní dráha. Volný pohyb téměř neexistuje.
Další je společnost Theolex, která se zabývá technogolickými výdobytky doby - například vývojem androidů, kteří jsou využíváni jako policie, dělníci, uklízeči, aj. Poslední je společnost Endora, která Státu zajišťuje dělnické, stavební a těžařské práce.
Všichni se tváři tak nějak kamarádsky, ale ve skutečnosti každý prahne po absolutní moci a podle toho taky vypadá svět ve hře - osud jednotlivce je všem ukradený.
Jestli Vám přijde v dnešních městech nepořádek, asi by jste nechtěli být ve hře. |
Místní bar patřící Tomovi - Vašemu opatrovníkovi, který o Vás staral od mala. |
Staré město přežilo i 3. světovou |
Malý příběh z velké Prahy
Všichni lidé musí "patřit" k jedné ze zmíněných stran a jejich postavení je zaneseno v osobní kartě. Pokud kartu ztratíte nebo je Vám odebrána, pak končíte jako spodina společnosti a smrt pro Vás může být vykoupením.
To se zrovna stalo našemu hrdinovi. Richard Roček (bože, koho to jméno napadlo?) žije v chudinské čtvrti se svým kamarádem Andym. Každý den pracuje pro Edoru jako dělník na stavbě poblíž Prahy, kde hloubí jakousi díru pro budoucí výstavbu. Jednoho večera je však bez udání důvodu propuštěn a je mu odebrána ona osobní karta. Tím pádem má jen zhruba tři alternativy: a) půjde škemrat o práci někam jinam, b) může si hodit provaz, c) zkusí to u Odboje.
Můžete si tipnout, pro jakou z výše uvedených možností se Richard rozhodne. A pokud by jste hru hráli, určitě by jste udělali to stejné. Atmosféra ve hře (alespoň do 3/4 hry) je skutečně tak ponurá, že nic jiného nepřipadá v úvahu.
Per aspera ad astra?
Cesta k odboji nebude přímo jednoduchá. Adresu odboje prostě nenajdete ve Zlatých stránkách a tak musíte hledat! Spadnout ještě trošku níže. Níže do těch špinavých praktik státu a obou společností, do vražd a znásilnění, abyste nakonec našli alespoň někoho, kdo Vám může trošku pomoci. Tou vyvolenou bude Andrea Rašková (chudáci zahraniční hráči), která v odboji již nějakou dobu je a má již nějaké zkušenosti. Ona jediná Vám může pomoci. Dokonce se ve hře stává hratelným charakterem. Postupně Vám klade různé úkoly a zároveň poskytuje skrýš před tajným agentem státu jménem NoName, který se Vás rozhodl nekompromisně zlikvidovat poté, co jste ho tak trošku podrazili. Společně s Andreou tedy jdete hlavou proti zdi a snažíte dojít na všechny nesrovnalosti a otázky, které postupně v příběhu vyvstaly. Jako například proč jste byli vůbec vyhozeni z práce? Proč musel umřít zakladatel společnosti Theolex? Co velkého chystá společnost Edora proti svým rivalům?
Márnice v místní chudinské nemocnici. |
PDáčko jsem ve hře zkousl. Lepší než v Broken Swordu 4. |
Andrea ve své skrýši. |
Ovládání, grafika, zvuk
V principu se jedná o 2.5D point&click adventuru. Tedy hru, kde se 3D postavička pohybuje na 2D pozadí. Ovládání je jednoduché a typické pro adventury. Kvituji také možnost, že po stisku klávesy TAB se zobrazí aktivní místa. Několikrát se mi stalo, že jsem se typicky nepodíval do trsu trávy nebo úplně v poslední scéně jsem si myslel, že existuje jen jeden roh skleněného okna, který mohu nakřápnout - opak byl pravdou. Díky TABulátoru jsem tak nezakysl úplně. Kombinace předmětů je logická a nestalo se mi, že by jsem nad něčím podivoval. Jediné, co mě štvalo, že jen díky obyčejným chybným rozhovorům jste mohli skončit v prackách zabijáckých androidů.
Smrt je téměř všudy přítomna. |
Grafika, jak již zmíněno, nevybočuje ze standardu v daných letech (např. Posel Smrti II, Sybéria II). Hlavní hrdina mi však nepřirostl k srdci. Stále jsem měl pocit, že se jedná o nějakého maníka s prořídlými vlasy, bradkou a nohy do x, jež jsou ještě zvýrazněny těmi jeho zvonáči. Oproti Kate Walker (Sybéria 1-4) či Adrianovi Gordonovi (Posel Smrti II-III) to skutečně byla slabota. Naopak vykreslení vedlejších postav, jako androidi, patolog, recepční, aj. bylo naprosto v pořádku.
Zvuk je průměrný či spíše podprůměrný a upřímně jsem si hudbu ztlumil. Anglický dabing je naopak povedený, až mě štve, že si nikdo nedal práci i s českým dabingem (pokud si dobře pamatuji, hra vyšla jen s českými titulky). Mohlo Centauri Production čekat, že se zde hra ujme? Ještě k tomu v roce 2010?
Závěrem
Cyberpunkových / future adventur tu zrovna moc není. Tomu se však nesmíme moc divit, protože tento žánr je neskutečně složitý na zpracování. Představte si, že musíte vymyslet něco jako Pátý Element či Equilibrium do počítačové hry. Autorům se musí nechat, že 3/4 hry fungují výborně. Příběh je nelineární, je zde spousta zvratů. ALE! V okamžiku cesty do Brazílie, do hlavního střediska společnosti Edora, už příběh trošku stagnuje.
Hodně komentářů závěr kritizuje, ale já v něm nevidím nic špatného. Ano, konec je otevřen, ale nalejme si čistého vína a vzpomeňme si, jak vypadaly konce her Posel Smrti 2 či Syberia 2 (či Syberia 3). Velmi podobně. Hlavní hrdinové vše splnili, všem pomohli, zkrátka došli až na konec a pak? Hra skončila otevřeně a čekalo se na pokračování. Možná je jen škoda, že Alternativa nevyšla cca o 3 - 4 roky dříve a nevěnovala se dostatečná péče hlavním protagonistům a českému publiku. Věřím, že hra by si na sebe nejen vydělala ale vzniklo by i ono pokračování, o kterém se v náznacích šuškalo.
Celkově však hru oceňuji, nápad to byl dobrý. Hodně dobrý. Škoda, že se tomu nedalo trošku více. Max 60%.
Zajímavosti:
Ve hře se vyskytuje pár EasterEggů, které uvádím níže. Pobavili mě, ale jen kvůli nim hodnocení nemohu zvednout.
Arcadia a "The Longest Journey" |
Že by "SAM&MAX"? |
Další screenshoty
Místní stavba, kde Richard pracoval. |
Skrýš odboje. |
Tajná centrála Endory v Kolíně. |
Letiště |
Agent NoName v celé své kráse. |
Brazilie - letiště. |
Brazilie - hotel SunSet. |
Vyslýchací místnost v centrále Edory. |
A je to. Vše splněno. Ale? |
Žádné komentáře:
Okomentovat