Black Mirror
Český název: Black Mirror, Žánr: Adventura – detektivní / horor, Výrobce: King Art Games, Distributor: THQ Nordic, Rok vydání: 2017, Info: wikipedia, mobygames, databaze-her, Dostupnost: Steam, GOG, Čeština: Ne!
Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák , Hodnocení: 40%
V roce 2003 vydala česká vývojářská studia Unknown Identity a Future Games legendární hru Posel Smrti, o které rád tvrdím, že patří mezi české videoherní klenoty. Hlavní protagonista, Samuel Gordon, se v ní snaží dojít na kloub množícím se vraždám na panství Black Mirror a posupně odkrývá šokující tajemství kletby, která rod, konkrétně mužské potomky, sužuje již celá staletí.
Příběh byl jednoznačně ukončen a další pokračování se původně nechystalo. To se však rozhodli změnit lidi z Cranbery Production, kteří projevili zájem o práva ke hře, aby mohli vytvořit její pokračování. Roku 2011 a 2013 tak světlo světa spatřily dvě další pokračování ve které se hráči ujali Adriana Gordona, syna Samuela a ačkoliv kvalita již nebyla tak vysoká jako u prvního dílu, universum rodu Gordonů se podařilo neuvěřitelně dobře rozšířit!
Když se v kuloárech začalo šuškat o možném pokračování či kompletním rebootu, měl jsem trošku smíšené pocity, jak to celé může dopadnout. Trošku jsem si přál, aby autoři zašli trošku více do historie (prequel), ještě před časem Samuela nebo Williama a abychom viděli, jak se například některý z jejich předků s kletbou snaží vypořádat. Bohužel. Čím víc se blížil rok vydání, tím víc bylo jasné, že se bude jednat o reboot, který prý "bude čerpat z předchozích her", ale "bude to nový začátek". Pojďme se společně podívat, jak tento reboot dopadl. Je to klíště parazitující na značce nebo si hra zaslouží naše plné uznání?
Úvodní obrazovka - v angličtině (hra neměla a nemá češtinu!) |
Sgathan Dubh House (Black Mirror)
Příběh se odehrává v roce 1926 a my se ujímáme role Davida Gordona, mladého šlechtice, který opouští Indii, kde vyrůstal se svojí matkou, a vydává se do rodného Skotska. Nedávno totiž dostal spěšný telegram od rodinného právníka, Andrewa Harrisona, informující ho o smrti jeho otce Johna Gordona. Ten se podle všeho zbláznil a spáchal sebevraždu.
Nicméně ani v roce 1926 lidé nevěří všemu, co se píše v nějaké rychlé textovce, ještě k tomu od někoho, koho ani neznáte. Po příjezdu do Sgathan Dubh se potkáváte s paní domu, komorníkem, právníkem, děvečkou z kuchyně, zahradníkem a svým bratrancem a už od prvního pohledu do jejich ksichtů je jasné, že tady něco pěkně smrdí. Každý se vyhýbá jakémukoliv kontaktu a nebýt toho, že se začnete vyptávat všech několikrát okolo, tak vůbec nevíte o co vlastně sakra jde.
Asi jste si všimli, že jsem napsal trošku podivné slovo "Sgathan Dubh". On se totiž děj hry odehrává na Skotském venkově, kde se využívá tzv. Gaelština, tedy slangový skotský dialekt a "Sgathan Dubh" je pouhé označení domu či panství "Black Mirror". Co k tomu autory vedlo, vážně netuším.
David Gordon před sekretářem a s legendární lampičkou v ruce. |
Někdo je určitě vrah!
Víte, jak jsem hru hrál, tak jsem stále přemýšlel, čeho autoři chtěli, abychom ve hře s Davidem docílili. Pak jsem si uvědomil, že místo toho, abych pátral co se stalo s otcem na místě činu, tak chodím jak debil po hradu a snažím se sestavit rodokmen příbuzenstva, který však za šest hodin hraní nedosahuje dál než k Vaší prababičce. Navíc těch útržkových rozhovorů o tom, kdo je kdo a kdo byl s kým, bylo tolik, že jsem si hru musel vrátit zpět, abych vůbec pochopil souvislosti. Vás bych toho rád ušetřil a proto vizte níže příběh o rodu Gordonů:
"Za Lamanšským průlivem, celou Anglií a prostě kdesi v prdeli světa (omlouvám se), žila byla Rosemary Gordonová, která jednou, snad rituálně (otec neznámý), přivedla na svět Edwarda Gordona. Zamlada trýznitel zvířat a v dospělosti lidí. Edward si našel a vzal Margaret se kterou měl tři děti - nejstarší Cecilii, Claru a nejmladšího Johna (Vašeho otce). Posedlý studiem rodu a tajného místa pod hradem si ani nevšiml, že mu Cecilia vyrostla. Chce dítě, avšak nedaří se jí otěhotnět. Edward nezkoumá příčiny, ale okamžitě začne dívku trýznit, mlátit a nakonec skončí znásilněna. Jaké překvapení, když se zjistí, že je z incestu těhotná. Těhotenství však skrývá až nakonec porodí (císařem, který si asi neprovede sama) ale je toho už trošku moc a tak to končí na dně jezera. Když se to John (Váš otec a její bratr) dozví, tak svého otce prostě utluče takovou velkou částí stavebnice hradu. Jenže co se stalo s tím dítětem a kdo o tom všem věděl?"
Nemá smysl nic tajit. Koneckonců nepíši recenzi ale "příspěvek". Tak tedy, věděli to skoro všichni. Že by vlastní matka nic nepoznala? Komorník je zase fajn na provedení císařského řezu. No a zahradník pro ni pěstoval růže. A kdo nám zbývá? Děvečka - moc mladá. Váš bratranec - ten jen od Clary. Aaaa bingooo - ten právník! Je to klasická filmová zápletka a myslím, že jsem ji již někde viděl, ale nemohu si přesně vzpomenout kde.
Johnova pracovna - asi v ní někdo něco hledal ... Gamu musíte přepálit, aby jste něco viděli. |
Dr. Leah Faber - má to být psycholožka, ale ve hře působí spíše jako nosička lampy. |
Srovnávat se nemá
Normálně to nedělám, ale tady se musím rozepsat alespoň v pár bodech. Pokud se podíváme na umístění, Skotsko bylo použito jen a jen proto, aby hra nebyla příliš podobná původní předloze, která se odehrávala v Anglii. Zámek Black Mirror vypadá na první pohled stejně, ale uvnitř je úplně jiný a Vy jako hráči máte jen omezené možnosti kam jít. Panství samotné je na tom ještě hůře - není zde žádná fara Warmhill, žádné městečko, žádný zájezd do Wallesu. Jste jen a jen v zámku a kousek okolo.
Postavy v původním Poslovi měli příběh. Měli emoce. Historie rodu od Markuse a Mordreda byla výborně popsána. V Black Mirror má být rod Gordonů ještě starší, ale žádnou větší historii zde nenajdete a nejstarším členem tak bude Davidova prababička. Emoce postav nehledejte, ty tu nejsou vůbec.
Black Mirror bylo v Poslovi smrti III vykresleno skutečně jako "zrcadlo" za nímž existuje místo, kam mohou přijít duše zemřelých a mohou zde i setrvat do doby, dokud je někdo nezavolá zpět pomocí nějakého obětního rituálu. V Black Mirror se jedná o jakési "jezírko" ale princip je velmi podobný. V původní hře se lidé snažili vyvolat Mordreda, v Black Mirror se Andrew Harrison snaží oživit svého otce Edwarda. Proč zrovna takového nerváka, kterého umlátil malý kluk? To Vážně netuším...
Ovládání, grafika, zvuk
Ovládání hry je ve stylu 3D interaktivního příběhu / filmu. Je velmi podobné Sybérii 3 a odpovídá standardům pro rok 2017. S postavou chodíte kolem dokola a jakmile najdete nějaké zvýrazněné body (knihovna, poličky, fotky, jiné postavy, atd.), můžete s nimi interagovat. Možnosti, které můžete s danými objekty dělat jsou číselného charakteru (1-2-3-4), případně písemného, pokud hrajete s gamepadem. Interakce mi přišla čistá, bez záseků a neštvala mě tolik jako v Sybérii 3.
Inventář je v celku hezky udělán a kromě přehledu, jaké všemožné předměty v inventáři máte, můžete navíc tyto předměty detailně natáčet, přibližovat a zkoumat. Sem a tam je to nutnost. Hlavně v případě fotografií nebo klíčů.
Řešení některých puzzlů jsem si hezky užil (otevření sekretáře, otevření tajné chodby do podzemí). U některých jiných (většiny) to však sklouzlo jen do nudného pozicování klíče, aby zapadl do toho či onoho zámku. To mi už tak zajímavé nepřišlo.
Za zcela tragické považuji jakýsi druh interakce ve Vašich vizích, kdy si musíte nasměrovat a načasovat Vaše kroky, abyste u "duší", které vidíte nebyli ani moc krátko ani moc dlouho. V prvním případě se Vám nezobrazí interaktivní bod, v případě druhém Vás duše zabijí. Někdy to tak končilo přibližováním se a vzdalováním tak cca 5-10x za sebou. Myšlenka autorů mít možnost interakce ve vizích není úplně špatná, ale styl provedení se krutě nepovedl.
Co se týká grafiky, tak ta se mi vyloženě nelíbí. Samotné 3D prostředí je uděláno obstojně a říkám "proč ne" a to i přes fakt, že ve hře existují tak cca 3 lokace - zámek, přilehlý pozemek, stará druidská vesnička (v podstatě jsou to díry ve skále či v zemi). Pokud to srovnám, ať už s původní hrou nebo se Sybérií 3, pak se člověk ptá sám sebe, co tam ti grafici tak dlouho dělali.
Grafika hlavních protagonistů je mimo úplně. Zcela například absentuje mimika v obličejích. Každý tak vypadá jako po nějaké nepovedené plastice a hlavní paní domu to povyšuje na vzhled Ježibaby po rovnou dvou plastikách - nepovedených. Prostě toto se vůbec nepovedlo.
O zvuku toho moc říci nemůžu, protože jsem ho nějak vypustil. Dabing byl udělán tak nějak všelijak a nejhorší na poslech byl zahradník Rory, který mluvil skutečně "Skotsky" a tak neustále uslyšíte jen "laddie", "lassie", "bairn" a podobné slova, která mi do uší příliš nelezou.
Ukázka číselného charakteru možné interakce s komorníkem. |
Interiér zámku. |
Vězněná Rosemary. Celých 35 let byla zamklá na půdě. |
U jezera. Jeden z těch hezčích pohledů. |
Závěrem
Jak jsem napsal výše. Ke hře jsem nezískal za celou dobu hraní žádný kladný vztah. Lidé z THQ Nordic museli být na jejich interní schůzi asi pod vlivem drog, když schválili vývoj něčeho takového. Scénárista by pak jednoznačně zasloužil přes držku. Za mě je tato hra jen parazit (někdo to sofistikovaně nazývá reboot), která parazituje na skvělé značce. V podstatě si hru můžete představit jako Posel Smrti I, II a III dohromady, kterou se autoři pokusili zmáčknout do 3 lokací a 7 hodin hraní (max). Příběh hry je tedy laciný a nudný. A co víc? I v tak krátké hře, kde pochopení souvislostí je alfou-omegou se vyskytuje několik chyb. Příklady některých uvádím níže.
1. Téměř hned po příjezdu prozkoumáte zámek a najdete rodinnou fotografii. Od lady Margaret se dozvíte všechna jména a mezi nimi i jméno Clara. Když je pak zabita děvečka Ailsa, a vy najdete medailon patřící Clare, tak najednou nikdo neví kdo to je.
2. Zahradník Rory je u Gordonů od nepaměti a měl by tedy všechno vědět. Jenže když se snažíte dojít na to, kdo je to Rosemary, tak Vám Rory tvrdí, že je to matka Margaret. To však nemůže být pravda, neboť je to matka Edwarda. Nebo že by přeci jen sourozenecká láska?
3. Vražda Ailsy není 100% objasněna. Vypadá to na Edieho, ale ten se nikdy nepřizná. Že by to byl nakonec Andrew? Ani heslo "krev tří" a "duše jednoho" na konci moc nesedí. Zabitím Edieho jsou to najednou dvě duše. Něco tu prostě nesedí nebo neumím počítat.
Takových malých detailů je ve hře spousta a často Vám i uniknou. Pokud však dáváte trošku větší pozor a chcete ze hry něco mít, pak Vás naopak začnou neuvěřitelně štvát.
Hru jsem prošel bez návodu z 6-7hodin. Celkově mohu hru doporučit jen se 40%! Víc ani ťuk. Vivat Syberie 3, vivat Posel Smrti, vivat všechno ostatní!
Žádné komentáře:
Okomentovat