Žánr: Adventura – fantazy, Výrobce: Reality, Distributor: Midas, Rok vydání: 1999, Info: wikipedia, mobygames, databaze-her, Dostupnost: - , Čeština: Ne
Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák , Hodnocení: 60% (za předpokladu, že překonáte bug, který hru dělá nedohratelnou).
Pro dnešní příspěvek jsem si vybral hru, o které si dovolím tvrdit, že je takovým malým pokladem slovenské herní scény a přesto o ní málokdo ví. Její název je Tlon, nebo celým názvem Tlön - A Misty Story a byla vydána léta páně 1999 nizozemským studiem Midas, pro které ji vytvořilo slovenské studio Reality.
Studio Reality se na Slovensku zformovalo kolem roku 1997 a jeho členové byly Rado Javor (podle mě grafický mistr; viz mobygames nebo jeho osobní profil), Lubomír Dekan, Juraj Bahna, Juraj Monosik a L'udovít Wittek. První vydanou hrou byla závodní hra Mistrovství Grand Prix Johnyho Herberta, druhou pak zmíněný Tlon - temná fantazy adventura říznutá RPG a (vzdáleně) inspirována povídkou argentinského spisovatele Jorge Luis Borgese.
Jedna malá poznámka: Protože se mi art dané hry líbil, napsal jsem si vůbec poprvé malý skript, který upscaluje obrázky z rozlišení 640x480 do 1280x960 téměř bez ztráty kytičky a k tomu jsem přidal gamma korekci, aby v nich bylo všechno pěkně vidět. Originální obrázky jsou totiž až příliš temné.
Úvodní obrazovka hry. |
Udatný rytíř trpící amnézií
Hra nás seznámí s rytířen Biatecem (celkem divný jméno a sám nevím, jak ho vyslovovat). Ten byl kdysi vyslán, aby ve smyšleném fantazy světě našel 3 části bájného předmětu nazývaného Symbol stvoření, který jako jediný umí skoncovat se zlem, které po generace trápí lidskou rasu a které nezadržitelně sílí. Na své cestě však ztratil směr a zabloudil do bažinaté oblasti, kde byl ke všemu přepadem nějakou mýtickou potvorou. Ta mu zabila koně a on sám při střetu přišel o pamět.
Nicméně přežil a uchýlil se do bažinaté vesničky Snailbog, kde doslova přežívá s dalšími chudáky (sama hra je nazývá poor people), jejichž hlavním údělem není nic jiného než chránit pitnou vodu a vyrážet do okolí na lov všemožné havěti, jako jsou žáby či šneci, kteří slouží jako zdroj proteinů - tedy, ehm, žádná zářná budoucnost.
Místní vesnička - v pozadí Biatecova "díra" (doslova). |
Jednou se však Biatec díky hrozné noční můře probudí, rozhodne se překonat strach z neznáma a vydá se na místo, které ve snu viděl. V bažině nachází skutečně kostru svého koně a všechny náležitosti, které dříve ztratil - včetně jedné malé části onoho Symbolu stvoření. V tom okamžiku se rozhodne zanechat života chudého poustevníka a vydá se na cestu zjistit více o své minulosti a úkolu, který mu byl kdysi svěřen.
Biatec bude muset cestovat pěkně dlouhou dobu než dorazí do Dunotaru - poslední bašty lidského druhu a na své cestě bude potkávat všemožná mýtická stvoření, která mu budou usilovat o život. Od malých Koboldů, přes chamtivé trpaslíky až po masu toužící přerostlé stonožky, pavouky, červy, skřety, upíry a mnoho dalších (hra jich obsahuje přes 30!).
Nutno zdůraznit, že ponurost a jistá "ztracenost" zmíněného světa je vystižena na výbornou. Biatec všude nachází stopy po dřívější civilizaci lidí, která po generace upadá. Hrady, kláštery či různé vesničky dříve bující životem jsou jen trosky obsazeny všemožnou zmíněnou havětí. Výbornou funkcí hry je, že vše musíte navštívit a prozkoumat, aby jste získali buďto nějaké předměty potřebné pro další postup hrou, nebo lepší zbraně či brnění, bez kterých by to taktéž nešlo.
Opět jedna z mnoha ruin. Ale zde pozor - sídlí v ní obří pavouk. |
Těžko na cvičišti, lehko na bojišti
Pokud mluvím o zbraních a brnění, pak vězte, že Tlön není jen obyčejná fantazy adventura, ale jedná se o mix příběhové adventury a RPG. Ve hře totiž nejenže musíte řešit všelijaké úkoly a adventurní špeky, ale navíc si musíte dávat pozor na to, zda-li váš hrdina nemá žízeň nebo netrpí hladem.
Postava totiž musí (pravidelně) pít a jíst a hledat zbraně, aby vás nepřátelé nezamordovali ještě dříve než na ně vůbec narazíte. Zároveň si nemyslete, že si po vzoru všech známých RPG adventur té doby, vodu či jídlo někde koupíte (Quest for Glory V), nebo že bude možnost navštívit kouzelné fontánky na každém kroku (King' Quest: Mask of Eternity). To ani omylem! Speciálně k pití se dostanete jen v Snailbogu a poté až za Velkou propastí [Big Chasm] ve studni místního farmáře, ale dojít až tam bude při prvním hraní téměř nemožné. To stejné platí ohledně jídla, ač to už není tak drastické.
Vak pobere vodu na 3 loky a než jsem došel k tomu "check-pointu", hru jsem si musel zopakovat 2x. |
To stejné platí i pro souboje. Některé housenky udoláte snadno, jiné potvory (např. Leukront - kostnatý drak, Carcharot - přerostlý lesní muž, Mlch - kanibal) jen se speciální zbrojí, kterou buďto naleznete po cestě nebo si ji koupíte až ve městě (za nalezené peníze). Soubojový real-time systém, ač jsem ho v prvopočátcích měl za pěkně krkolomný, fungoval poměrně robustně a jednoduše. Ve skutečnosti se stačí tlačítkem ve spodní části obrazovky přepnou do bojového módu a pak jen pomocí stisku pravého tlačítka myši stačí útočit (myš jde dopředu, nahoru nebo diagonálně) nebo se krýt (myš jde dozadu)
Boj s okřídlenou obludou Kenoper (stisk pravého tlačítka a myš jde nahoru) |
Adventuření jen pro otrlé
Až doposud jsem spíše opěvoval příběh, grafiku a mix s RPG. Adventurně je hra ... chvilka napětí ... poměrně psycho a trpí snad vším, čím by trpět neměla. A to dokonce až tak moc, že se autoři rozhodli do plné hry přihrát wordovský dokument obsahující detailní popis příběhu! A udělali dobře, neboť jedině s tímto dokumentem má člověk aspoň nějakou šanci hru zdárně dokončit (ano, stále za předpokladu, že překonáte legendární bug, který zmiňuji níže).
Je to z toho důvodu, že hra vám dává na jednu stranu neuvěřitelnou volnost, kdy se od bažin dostanete až k Velké propasti, ale na stranu druhou vám postava umře po cestě díky výše uvedenému RPG systému nutící hráče postavu napájet a vykrmovat. Všechny rozhovory jsou navíc nevětvené a tak neuvěřitelně ploché, že nemáte téměř šanci se ani dozvědět, kam a hlavně proč mají vaše kroky směřovat.
Kdyby například Yolla, sousedka Biateca v Snailbogu, řekla něco takového: "Našli jsme tě před rokem v bažinách, měl jsi otřes mozku a od té doby tu jsi. Ale podle toho co jsme u tebe ještě našli, jsi měl nejspíše namířeno dál do lesů na západ ...", pak bych nevydal ani hlásku. Jenže to ne. Hra mlčí. Stejné a možná ještě horší je to i v dalších částech hry a většinu věcí si domýšlíte JEN DÍKY PŘILOŽENÉMU DOKUMENTU. Ve hře dokonce nezazní ani jméno fantasy světa, ve kterém se příběh odehrává. A to je sakra velká škoda! Detailní popis míst, větvené rozhovory a trošku více volnosti by u takovéto hry měly být samozřejmostí, jenže nejsou.
Přiložený příběh hry ... bez něj ani ránu! |
K tomu si navíc musíte připočítat nespočet míst s nejhorším pixel-huntingem, který jsem kdy viděl (např. hřebík v temném rohu vězení hradu, kterým si následně musíte uvolnit panty dveří). Po každé spackané akci hrozí dead-end, při souboji, který vás stál příliš života, hrozí okamžitá smrt, atd.
Suma-sumárum: Ta hra hra, ač vypadá a tváří se úchvatně, určitě není pro začínající adventuristy a ti zkušení zapláčou!
Legendární bug, který dělá hru nedohratelnou
K tomu všemu pokřivenému adventuření se hráči musí připravit na jeden sado-maso bug, díky kterému jsem před roky vyhořel i já. Na severo-východním ostrově mimo hlavní civilizaci má existovat moment, při kterém je Biatec zajat zrádnými Gobliny a odvlečen na jejich hrad. Má to být přesně v této lokaci u "podivného monumentu":
Tady je konečná. |
Jenže tento moment neexistuje. Goblini se neukážou, Biatec není zajat a tím můžete chodit sem a tam stále dokola, ale nikam se nedostanete. Žádný opravný patch přitom nikdy nevyšel a hra tak byla dlouho považována za nedohratelnou. Jednou ji však jeden fanoušek (uvádí se Erich Erstu alias Hyena) hacknul podle zdrojového kódu a přenesl postavu přes "save" až do událostí za tímto monumentem.
Originální save soubory s readme souborem přikládám zde, ale protože při nahrání této uložené pozice může engine hry spadnout (nespouštějte hru jako správce, vyberte si easy obtížnost, snižte grafické efekty a co nejrychleji vypadněte z lokace zpět do Obětních kopců, nikoliv do hradu), save jsem provedl ještě jednou o 2 lokace dál, kdy Biatek získá z hrobky krále Goblinů bájnou sekeru. Zde se engine plně obnovil a vše by tak mělo fungovat na výbornou. Nový save je přiložen zde. Doufám, že to někomu pomůže :).
Druhý uložený save o 2 lokace dál. Funguje na 100%. |
Ovládání, grafika a zvuk
Ovládání
Podle dostupných informací byla celá hra naprogramována v C++ a kompilace pak pomocí "in-house" subrutin.
Postavu ovládáte výhradně myší, tedy jejím levým tlačítkem. Tím chodíte, prozkoumáváte, mluvíte, sbíráte předměty a kombinujete je (vždy s dalším předmětem mimo inventář; uvnitř inventáře se nic po dobu hry nekombinuje). Inventář se nachází v levé části obrazovky a po dobu hry do něj sbíráte desítky předmětů, které, a to mě opravdu štvalo, nikdy nepoužijete (typickým příklad píšťalka či špinavý hadr, které získáte hned na začátku).
Pravé tlačítko má dvě funkce - zaprvé s ním můžete přeskočit dialogy (nedoporučuji) a zadruhé slouží k boji. Na ten se musíte připravit stiskem tlačítka uprostřed ve spodní části obrazovky. Následně jen stisknete ono pravé tlačítko a myší jezdíte do různých směrů, jak jsem popsal už výše. Ultimátní hint z mé strany je, že pokud se vám postava k souboji postaví špatně, můžete ji otočit šipkami na klávesnici. Za začátku se bojový systém může zdát trošku těžkopádný, ale po čase vám garantuji, že si na něj zvyknete.
Specifikem celé hry je pak implementace RPG, který však až neuvěřitelně tlačí na hráče nedělat chyby. Musím uznat, že se mi to moc nelíbilo, protože smyslem adventury by měl být průzkum a pokud mi ho real-time systém znemožňuje, není to úplně správné. Dodávám, že hra trvá 2+ hodiny, jenže voda vám dojde přibližně po 30 minutách a v ten moment se vám začne drasticky rychle odečítat život, který se vyčerpá za méně než 10 minut. Přitom možností kde jíst a hlavně pít je v první třetině žalostně málo a nejeden hráč si díky tomu musel hru zopakovat. Taktéž je velká škoda, že ve hře nefunguje dvojklik na rychlý přesun a Biatec se neuvěřitelně loudá!
Hra nabízí pouze 4 pozice na uložení, což je žalostně málo. Štěstím však je, že se uložené pozice dají mezi hrami (existuje jen verze 1.02) libovolně přetahovat a tak, pokud volné pozice vyčerpáte, můžete ze hry odejít, uložit je do externí složky, do hry znovu vstoupit a vesele pokračovat v ukládání.
Grafika
Grafická stránka je více než výborná, až ohromující. Veškeré pozadí nakreslil Rado Javor v Adobe Photoshopu převážně pomocí airbrushového nástroje. Ve hře najdete celkově přes 90 detailních lokací (přes 30 jich je vnitřních). Defaultní rozlišení je 640x480.
Všechny postavy a monstra byla předrenderována a animována v 3D Studiu MAX, každá postavička má svoji paletu 256 barev a k jejich rozanimování autoři použili desítky framů. Každá postava se tak chová jako živá podle dané situace. Naprostým vrcholem je, že reagují i na to, zda jsou ve stínu nebo na světle.
Krásné zaseknutí sekery :) Postava je jak žívá. |
Ve stejném programu byly dělány i všechny cut-scény, kterých je dohromady 22 přičemž takové množství nádherných videí ve 24bitové paletě barev s výborně vybalancovanou kompresí jsem neviděl ani nepamatuji. Jedinou nevýhodou je, že videa slouží i pro vstup a výstup do hry, listování bájným deníkem, atd., jenže na dnešních moderních strojích jsou díky různým bezpečnostním opatřením nepřehratelná a tedy některé věci se musí dělat oklikou (např. drsný restart hry do Windows při každém ukončení hry :-/).
A jako úplně poslední zmíním, že díky DirectuX 6 byly do hry přidány tzv. atmosférické události. V lokacích prší, vítr si pohrává s listmi stromů, z komínů se line kouř, kolem bažiny skáčou žáby, na nebi lítají ptáci, mlýnu se točí kolo s plachtami - radost pohledět.
Zvuk
Zvuk má podobnou kvalitu jako grafika. Ve hře hraje několik opravdu překrásných soundtracků a každá věc má svůj zvukový efekt - ať už se jedná o Biatekovu chůzi, let ptáků, skákání žab, řvaní monster, sekání meče. Jednoznačně výborná práce! Jediným mínusem budiž absence dabingu.
Hodnocení
Abych byl zcela upřímný, Tlön umí jak okouzlit, tak naštvat současně. Každý hráč bude určitě obdivovat úžasnou grafiku a animace od Rado Javora, doplněné velmi kvalitním soundrackem s velkým množstvím zvukových efektů. Hráče taktéž zaujme RPG systém a real-time souboje.
Na druhou stranu nikoho nemůže potěšit extrémní press, pod který se hráči dostávají (zatím nejdrsnější, jaký jsem kdy zažil!), velmi ploché rozhovory, nulová pomoc ze strany hry, absence dabingu, nezdravě rychlý závěr a všudypřítomné bugy, které hru dělají téměř nedohratelnou.
60%
Poznámka: Osobně si myslím, že taková fantasy jako je Tlön, měla potenciál mít 100%. Jen je škoda, že na dotažení nejspíše nezbyl čas.
Návod:
Návod sepsán zde.
Preview z dobových časopisů
Hra nebyla v Čechách nikdy recenzována, jen se ve SCORE č.52 objevil zajímavý "novinkový preview" od Václava D. Provazníka, který přikládám.
Další obrázky ze hry
Biatecova díra. |
Místní vesnička v bažině. |
Obýváná dohromady 5 lidmi. |
Nejdůležitější věc v bažinách - pitná voda! Tu musíte chtě-nechtě získat! |
Konečně z bažin venku. |
Další chudák, co to nezvládl. |
Opuštěný hrad. |
Uvnitř hradu. |
Po prvním vážnějším souboji. |
Chtěli mě zabít. No, nevyšlo jim to. |
Před příbytkem trpajzlíka, který si přivlastnil strom s ovocem. |
Další ruina. Asi strážná věž před mostem. |
Kanalizace. Moc bych do ní nekoukal. |
Klikaká cesta k trpaslíkům. |
Konečně normální člověk! |
V mlýnici prý straší upír! Pozor na něj. |
Uvnitř města před místním chrámem. |
Ve zbrojnici. |
Na návštěvě proroka. |
Na náměstíčku ve městě. |
Uvnitř hospody. |
Cestou k cestovnímu portálu. |
Obří dutý strom - domov Carcharota. |
Úplně na konci světa. |
Podivný monument a další mrtvola k tomu. Místo kde hra končí díky bugu. |
Trosky starobylé lodi. |
Uvnitř svaté hrobky krále skřetů. |
Před portálem v podstětí. |
S hlavním hlídačem podsvětí. |
Jeden zapeklitý puzzle, který mi nedal spát 2 dny! Řešení je TLON a OPEN :). |
Obrovské předsálí pohanského chrámu. |
Vstup do chrámu. |
Tady to asi skončí... |
Doslova konec světa. |
Poslední souboj mezi strážcem podsvětí a oživlým pohanským bohem. |
Žádné komentáře:
Okomentovat