pondělí 5. června 2023

Willy Morgan and the Curse of Bone Town

Český název: Willy Morgan a prokletí Bone Town, Žánr: Adventura – detektivní, Výrobce: imaginarylab, Distributor: Leonardo Interactive / Whisper Games, Rok vydání: 2020,  Info: wikipedie, mobygames, databaze-her, Dostupnost: Steam, GOG, Čeština: Ano - od jurgenovycestiny, ale jen do GOG verze

Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák , Hodnocení: 65%

 

Willy Morgan je prvotinou od italského nezávislého studia Imaginarylab, jehož vznik realizoval Ciro Camera, italský grafik specializující se na 3D grafiku. Celých 15 let působil ve videoherní branži a přemýšlel jak by vytvořil pokračování Day of the Tentacle, na kterém kdysi vyrůstal. Slovo dalo slovo a se třemi kolegy se v roce 2015 pustili do příběhu hry, na kterou se v dnešním příspěvku podíváme - Willy Morgan and the Curse of Bone Town.

Úvodní obrazovka.

Tajemné zmizení před 10 lety

Hra nás přenese do 24. července roku 2018. Letní prázdniny jsou ve své polovině a většina dětí tráví volno někde s rodiči či s kamarády. To se však netýká našeho mladého hrdiny Willyho Morgana. Willy vypadá jako pravý kříženec nerda, Harryho Pottera a McGyvera a tak nás nepřekvapí, že zrovinka dokončil svoji vědeckou práci a chystá se jít spát. Bohužel zcela sám. Jeho matka je zrovna na nějaké amazonské výpravě a jeho otec, slavný archeolog Henry Morgan, se ztratil před 10 lety.

Překvapením pro Willyho tak je, když druhý den ráno obdrží dopis adresovaný do jeho rukou, ačkoliv mu ještě nikdo nikdy nenapsal. Tento dopis pochází z roku 2008 a zdá se, že jej napsal jeho ztracený otec, který ho žádá, aby neváhal a vydal se do starého hostince v Bone Townu do pokoje č. 09 a začal pátrat "v teple přátelského místa". Čeho se máme dopátrat však neřekne a je jen na nás řešit klasické adventurní hádánky a zápletky, které nás postupně dovedou k celé pravdě o tom, co se skutečně před těmi 10 lety stalo.

Doma v předsíni. Na kaktusu sestavujete kolo.
 

První čtvrtka hry se odehrává doma u Morganových a Vaším úkolem bude sestrojit si kolo, abyste mohli odjet do Bone Townu. Už zde se někteří méně zkušení adventuristi mohou pěkně zaseknout, neboť jakmile si zavřete dveře od pokoje a zapomenete na lampičku, se kterou můžete jednoduše rozpustit zatuhlý olej, pak jste ztraceni na pěkně dlouhou dobu!

Bone Town v noci.

Ulice v Bone Townu přes den.

Mapa města.
 

Guybrush by mohl závidět

Už od prvního setkání s místním hostinským se zdá, že zde není všechno v pořádku. Začínáte být pod drobnohledem a dokonce je Váš pokoj obrácen vzhůru nohama od neznámého vandala. Je tedy jasné, že zde půjde o něco většího a že jméno Morgan vzbuzuje v některých lidech úplné šílenství. Vše se postupně začíná vyjasňovat jakmile zjistíte, že Bone Town je ve skutečnosti poslední místo, kde byl Váš otec viděn než zmizel. Je tedy jasné, že zde pátral po něčem velkém a možná byl už hodně blízko!

Bone Town není totiž jen takové obyčejné upadající městečko, ale město u pobřeží, které kdysi založili členové posádky kapitána Kidda. Ano, skutečně toho známého piráta, kterého roku 1701 za jeho pirátské činy stihl trest oběšením. Nicméně ještě předtím, prý, stihl ukrýt obrovský poklad neznámo kam. Dokonce ani jeho loď, trojstěžník Adventure Galley, nebyla nikdy nalezena - tedy až do roku 2008, kdy se Vašemu otci podařilo najít první dílek starodávné mapy. Ještěže tehdy byl natolik chytrý a dílek ukryl právě pro Vás, aby jste mohli v jeho pátrání pokračovat. 

Složená mapa pokladu.
 

Cíl hry se tedy stáčí k hledání zbývajících 8 kousků mapy jež jsou v držení potomků původních pirátů. Tito potomci ve města zastávají různé role - knihovnice, zbrojíř, kněz, kovář, atd. a splnění úkolu pro jednoho otevírá možnosti pro splnění úkolu pro druhého. Ve své podstatě se jedná o klasické pobíhání přes cca 12 otevřených lokací, kde se nachází různé předměty či lidé a zkrátka jen na základě rozhovorů nebo intuice musíte věci kombinovat. Na začátku jsem se opravdu bál, že tolik lokací je už trošku moc ale hra je až extrémně dobře vybalancovaná. Myslím tím, že veškeré dialogy jsou velmi krátké a výstižné a logičnost při kombinování věcí je mimořádně dobrá. Za celou dobu jsem se v Bone Townu zasekl pouze jednou a to v momentě, kdy jsem přehlédl v jedné obrazovce štěrk, který jsem musel použít na katapult v obchodě u zbrojíře.


Celkově je hra kratší, ale adventurně dobře vybalancovaná. Nechybí zde zajímavý příběh a není nouze o zvraty. Co víc si můžeme přát?



Ovládání, grafika, zvuk

Ovládaní je naprosto jednoduché a typické pro adventury. Myškou klikáte buďto levým tlačítkem na provedení určité akce nebo pravým na detailnější popis objektu. Dvojklik levého tlačítka pak funguje na rychlý posun mezi obrazovkami. Tento pohyb byl navíc dokonale podpořen mapou, kterou dostanete chvilku po příchodu do Bone Townu. V případě, že se zaseknete, můžete vyzkoušet použít mezerník po jehož stisknutí se zobrazí všechny aktivní objeky v obraze. Inventář se vyvolává zmáčnutím klávesy "I" nebo skrolováním kolečkem myši.

 

Z hlediska grafiky se jedná o krásnou ukázku 2.5D adventury, která kombinuje ručně kreslené a 3D renderované věci do sebe. Hra běží na systému Unity, kterého již využil v roce 2013 Leisure Suit Larry: Reloaded či v roce 2017 Syberia 3. Hra je tedy výborně uzpůsobená pro moderní stroje a u mě běžela v rozlišení 1920x1080 bez sebemenších problémů. Pozadí jsou nakreslena velmi kvalitně a věrně umí například zachytit ponurou atmosféru upadajícího města Bone Town.  K celkovému grafickému provedení mám jen dvě malé výtky:

Zaprvé mě trošku štvalo, jak nedotažené jsou některé animace při sbírání či používání věcí. Willy zkrátka natáhne ruku a ... bum ... celé kolo mu skončí v batohu. Nešlo se tomu například vyhnout tak, že by ikonka myši změnila ze "sebrat" na "použít" a Willy by si tak nic do batohu nerval a rovnou by odjel? Vím, že by to už bylo moc detailů, ale z hlediska délky hry (hra je na jedno odpoledne) si myslím, že by to autoři mohli aspoň zkusit.

Zadruhé, v celé hře, která se ze 75% odehrává právě v Bone Townu jsem postrádal nějaké vedlejší postavy - pár turistů, místních, atp. Hra k tomu skutečně sama vybízí - ve skutečnosti běháte od "obchodu" k "obchodu" a snažíte se najít části dávno ztracené mapy k pokladu a proto pár otravných či naopak nápomocných lidiček by neuškodilo. Jinak vezmeme-li v potaz, že hra vzešla od nezávislého studie, pak nemůžeme nic jiného kritizovat.

 

Zvuk dokresloval atmosféru pirátského městečka celkem obstojně. Dabing se, myslím si, velmi povedl a postavy mají přesně takový hlas, jaký by jste očekávali.


Závěrem

Willy Morgan je velmi povedená adventura. Je vidět, že autoři chytli svěží vítr do plachet a příběh s pirátskou tématikou rozhodně neurazí. Mínusem může být snad jen její kratší doba, mírné grafické nedostatky a absence nějakých mini-her. Celkové hodnocení 65% je určitě fajn a já se těším, že nám autoři naservírují i nějaké to pokračování, které bylo mimochodem v závěru naznačeno.


Před místní knihovnou.

Na hřbitově

U kostela.

V této lokaci nezapomeňte sebrat štěrk!

 
Místní lékárník.

V jeskyni - v tajné skrýši.

Loď Adventure Galley.

  
Poklad!
 
Konečné rozzuzlení!

Žádné komentáře:

Okomentovat

Beyond a Steel Sky

Žánr:  Adventura   - cyberpunk,  Výrobce: Revolution Software,  Distributor:   Revolution Software / Microids ,  Rok vydání:  2020    Info:...