Broken Sword 2.5: The Return of the Templars
Český název: Broken Sword 2.5: Návrat templářů, Žánr: Adventura – detektivní, Výrobce: MindFactory, Distributor: MindFactory, Rok vydání: 2008, Info: wikipedie, mobygames, databazeher, Dostupnost: Freeware, Čeština: Ano; Fénix Prodabing
Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák , Hodnocení: 65%.
Broken Sword 1 v roce 1996 sklízel výsostně vysoké hodnocení po celém světě za grafiku, hudbu a především za napínavý detektivní příběh o Neo-Templářích, kteří se chystali násilně uzmout vládu nad světem. O rok později byl vydán Broken Sword 2, který využíval stejný grafický engine, měl stejný zvukový doprovod, ale scénáristé nás tentokrát nechali překazit plány na přivolání Tezcatlipoca, aztéckého temného boha a po templářích se slehla zem.
Na přelomu tisíciletí se adventury začaly mírně posouvat do pozadí a přestává o ně být zájem. Sám Charles Cecil šířil zprávy o tom, že 2D point and click adventury jsou mrtvý žánr a žene svoji firmu Revolution Software do 3D. Jako svoji 3D prvotinu vydávají In Cold Blood v roce 2000 a už o rok později, po zrušení jiných projektů, se začínají soustředit na Broken Sword 3: The Sleeping Dragon, který má trilogii důstojně završit. Hra vychází v roce 2003 a pařani z celého světa jí udělují různorodá hodnocení. Řekněme si upřímně, že hráči čekali 2D klasiku a dostali 3D s příběhem, který byl sice fajn, ale během hraní vyvstávaly otázky, na které jsme nikdy nedostali odpovědi.
Není proto divu, že se fanouškovská základna, hojná především v Německu, rozhodla vzít situaci do svých pařanských rukou a vyplnit mezeru v příběhu mezi 2. a 3. dílem. Vzniklo malé nezávislé studio MindFactory (jestli tomu tak můžeme říkat?) a začal vznikat Broken Sword 2.5: Return of the Templars. Ten byl dokončen po cca 8 letech, tedy až po oficiálním třetím ale i čtvrtém díle.
Původní hra byla pouze v Němčině, ale během let 2009 až 2010 se přidaly titulky v angličtině, španělštině, italštině, atd. a přibyl také anglický dabing. My v ČR si můžeme hru vychutnat v češtině díky Fénix Prodabing od roku 2012. Stojí ale hra za to?
Úvodní obrazovka - v češtině. |
Historické intermezzo
Chudí rytíři Krista a Šalomounova chrámu, to je celý název templářských rytířů. Jak víme z historie, určitě o nich nemůžeme říci, že by byli chudí. Za 200 letou historii (1119-1322) vybudovali neuvěřitelné hrady, pevnosti či dokonce celá města, která se rozpínala po celé tehdy známé Evropě. Hlavní sídla byla nejen v Paříži, Římě, Londýně, ale také například v Motpellieru či portugalském Tomaru. Hlavně poslední zmíněné si zapamatujte. Bohužel templářská rozpínavost se stala jejich zkázou. Filip IV. Sličný začal proti nim vystupovat a díky předem připraveného plánu je začíná diskreditovat - obviňuje z kacířství, neúcty k svátosti oltářní, sodomie, atd. Po neskutečném nátlaku na papeže začíná čistka. Po celém světě jsou templáři pochytáni a pokud se nezřeknou řádu, jsou zabiti. Často končí na hranici. Takový trest čekal, s přiznáním nebo bez něj, i velmistra řádu Jacque de Molay a Geoffroy de Charnay, kteří byli upáleni společně 18. března 1314 na místě současného ostrova Cité. To je celá a nepokroucená pravda, kterou jsme se všichni učili v hodině dějepisu. Jak s tím naložili chlapci z MindFactory?
Nico prý umřela
Příběh se má odehrávat 4 roky (ač mi to přijde trošku moc) od událostí druhého dílu a George se zrovna spěšně vrací z Ameriky zpět do Francie. V Americe se staral nějaký čas o svého umírajícího dědečka, ale byl vyrušen spěšným telegramem, který ho informuje o tom, že je Nico mrtvá. Po příjezdu se George vydává do jejího bytu, aby zjistil co se stalo. Překvapením však je, že Nico zde sedí živá a zdravá a popírá úplně vše co se týká onoho telegramu. Ba co víc. Moc se s Vámi vybavovat nechce a jste nuceni byt opustit.
Protože George se odmítá jen tak vzdát, postupně zjišťuje, detaily onoho dopisu. A bohužel do toho opět začali kecat Neo-Templáři, kteří sice byli po vyvrcholení prvního dílu silně oslabeni, ale ne zničeni. Postupně začínají znovu ovládat pařížské podsvětí a tentokráte ještě rychleji než předtím. Do svého řádu konvertují téměř kohokoliv, kdo přijme jistou finanční hotovost. Někdo jim jde na ruku snáz a někdo vůbec. Tím kdo podlehne je strýc Nico. Ta se ho snaží zachránit a na oko se stává členem řádu. Problém nastává v okamžiku, kdy Nico dostává za úkol zabít starostu Paříže, aby potvrdila svoji loajalitu. To už je trošku moc i na francouzskou tajnou službu, která musí zasáhnout než bude pozdě. A tak je okamžitě jasné, kdo fintu s falešným telegramem vymyslel.
Ale co to ti templáři chystají tentokrát? Musím říci, že autoři si popustili trošku fantazii o tom, co a jak se stalo či mohlo stát. Tentokráte totiž templáři objevili jakousi mystickou bránu s jejíchž pomocí by se dalo cestovat v čase a zvrátit tak chod dějin. Jediným problémem je, že brána se otevírá či ovládá jistým pečetidlem, které bylo ztraceno. Geoffroy de Charnay sice dostal úkol toto pečetidlo najít, ale nějak to nestihl. Poslední stopa však vede do Tomaru (skutečná poslední bašta rytířů). Je tedy na Vás se templářům postavit znovu a vyhrát v tomto souboji o tom, kdo pečetidlo najde jako první.
Legendární první scéna z BS1 - kavárna "de la Chandelle Verte", tedy u Zelené svíčky je již opravena. |
Jeden z francouzských parčíků - Park Rouge (Červený park) |
Slavné návraty se moc nepovedly
Když napíšu detailní informace o příběhu, nezní to tak špatně, co? Autoři měli očividně dobré, možná až příliš velkolepé plány, které se dají jen těžko realizovat ve hře, která je dělána jako freeware. Skutečně, čím dál jste v příběhu, tím víc je vidět, jak autorům docházeli nápady a snad i trpělivost (přeci jen hru vyvíjeli 8 let!!!). Často jsou tak detaily obsaženy pouze v dlouhých konverzacích mezi Vámi a ostatními.
V příběhu se potkáte se starými známými. Někteří, jako květinářka, kněz, Andréé a koneckonců i Flap a Quido či Duane a Pearl (dva poslední jsou mimochodem nastrčeni ve všech dílech) mi ve hře sedli. Na druhou stranu, oživení Khana či zjevení jakéhosi svázaného filozofa v parku bylo kompletně mimo. Khan mi v BS 1 přišel cool ale zde ho líčí jako strašného ťulpase. Prý jeho otec byl iluzionista a tak si vzal neprůstřelnou vestu s fakekovou krvavou patronou. Nicméně však Georgovi a Nicol nepomohl, protože si při vystupování z vlaku zlomil nohu. To jako vážně??? Navíc v celé hře nemá ani nijak zásadní roli a pokud by tam nebyl, tak by se vlastně nic nestalo.
Co nemohu hodnotit (nejsem zkušený historik), ale nelíbí se mi to, byl fakt, že se děj ke konci přesunul kamsi do Číny a autoři spojovali nespojitelné. Ač to nevylučuji, neřekl bych, že se templáři s Čínany příliš kamarádili.
Nejen příběh, ale i hádanky jsou oproti původní sérii trošku slabší. Kromě zapojování obvodů kdesi v knihovně si toho vlastně moc nepamatuji. Velká škoda! Kompenzací tak může být snad jen Nico jako hratelná postava.
Ovládání, grafika a zvuk
Ovládání bylo přeneseno z původních dílů jedna k jedné. Jedná se o myšoidní střídání levého a pravého tlačítka myši. Rozhovory můžete vesele přeskakovat.
Grafika běží v rozlišení 800x600 a byla nakreslena velmi obstojně a respektuje styl původních dílů. V Paříži jsem si například myslel, že autoři pouze překopírovali pozadí, ale když se děj posunul dále, například do Tomaru, grafika byla zcela nová a přesto se podobala např. Sýrii z prvního BS. Líbí se mi, že autoři zachovali scrolování obrazu u příliš velkých lokací. Až na nějaké drobnosti se grafice nedá nic vytknout.
Zvuk byl více méně okopírován, ale i tak výborně dokresluje atmosféru. Co mě ale překvapilo, bylo vydání dabingu. Věřte nebo ne, ale hlas Stana Burdmana (angličtina), který daboval Goerge byl skutečně dobrý a hezky se poslouchal! Ostatní postavy byly také velmi povedené a mnohonásobně lepší než v českém ekvivalentu, který mi místy trhal uši.
Závěrem
Ač příspěvek vyznívá negativně, hru musíme chápat jako freeware. Nikdo si asi nevzal a nevydělal ani korunu a přitom jsme dostali povedenou hru s ještě více povedeným dabingem. Zkrátka palec nahoru a klobouk dolů. Hodnotím 65% a hru doporučuji všem skalním adventuristům a fanouškům Broken Swordu.
Rue Jarry, ulice kde bydlí Nico. |
Byt Nico s krásným plakátem BS2! |
Místní archiv novin France Nationale |
V knihovně poblíž Londýna. |
Nico jako hratelná postava s Duanem a Pearl. |
Svázaný magor. Jeho roli jsem vůbec nepochopil. |
Na vykopávkách v Tomaru v Portugalsku. |
Ve studni. Již velmi blízko k objevu pečetidla. |
Scéna v letadle. |
Slavná čtyřka. George, Nico, tajný agent a ... KHAN. |
A jdeme do finále, tajná brána je již otevřena. Jak toto může dopadnout? |
Žádné komentáře:
Okomentovat