čtvrtek 8. června 2023

Broken Sword 2: The Smoking Mirror

Český název: Broken Sword 2: The Smoking Mirror, Žánr: Adventura – detektivní, Výrobce: Revolution Software, Distributor: Virgin Interactive, Rok vydání: 1997,  Info: wikipedie, mobygames, databazeherDostupnost: Steam, GOG, Čeština: Ano - v originální distribuci pro ČR.

Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák , Hodnocení: 85%.

 

Poznámky: Původní recenzi jsem napsal 8.6.2023 jako jednu z prvních. Dne 9.5.2025 jsem ji přepsal a doplnil o desítky upscalovaných obrázků, easter-eggy, aj.

 

V roce 1996 slavil Broken Sword 1: The Shadow of the Templars (dále jen BS1) celosvětový úspěch a nutno podotknout, že právem. Do světa adventur přinesl tolik novinek z hlediska příběhu, grafiky a zvuku, že ještě ani dlouho potom nebyl překonán. 

Není proto divu, že se tým Revolution Software rozhodl využít stejný engine jako v případě BS1 a zkusil svůj úspěch zopakovat ještě jednou. Tentokráte však s úplně novým příběhem z oblasti střední Ameriky. 

Jak se to celé povedlo a dosahuje druhý díl skutečně stejných kvalit jako díl první?

Úvodní obrazovka hry

Nico v nesnázích

Příběh naší dvojice, američana George Stobbarta a francouzky Nico Collardové, pokračuje pouhých 6 měsíců od událostí v prvním díle. George se zrovna vrátil z Ameriky, kde se staral o svého umírajícího otce doufajíc, že s Nico přijde na jiné myšlenky. Ta ho však požádala, aby ji doprovodil k jistému archeologovi - profesoru Oubierovi, se kterým by ráda prodiskutovala nějaké věci, na které nedávno narazila.

Avšak v momentě, kdy dveře otevře místo profesora dvakrát vyšší hromotluk ze střední Ameriky, začíná to být celé velmi podezřelý. George je navíc po chvíli omráčen ranou do hlavy a když se po chvilce probudí, zjistí, že je připoután k židli se smrtícím pavoukem před ním a úmyslně založeným požárem u dveří.  Je tedy jasné, že zde půjde o kejhák a to možná ještě více než v předchozím dobrodružství. 

George však není žádné americké ořezávátko a netrpí ani arachnofobií a tak problém s pavoukem bude brzy vyřešen, nicméně po vaší milované Nico není ani vidu ani slechu. 

Pavouk je zabit a oheň je tak jediná zbývajcí překážka.

Proč byla unesena? Na čem pracovala tentokrát? Hrozí jí nějaké nebezpečí? To jsou všechno otázky, které Vás v cca první čtvrtce hry ženou dopředu. Je to sice klasická detektivní zápletka o unesené přítelkyni, které dochází čas, nicméně funguje na výbornou! George opět musí vyslýchat svědky a sbírat drobečky, které za sebou Nico či profesor zanechali a díky nim postupuvat kupředu. A to i přes fakt, že se musí spojit se svým domnělým rivalem Adréém.


Sakra, já věděl, že šlo o mnohem více. Co ale s tím kamenem?
 

S vypětím všech fyzických i psychických sil Nico nakonec vypátráte a dozvídáte se další kousek příběhu o tom, jak Nico původně sledovala podezřelý drogový kartel patřící jistému vlivnému muži jménem Karzac. Do kartelu se infiltrovala jako kurýr a očekávala nějaký balíček drog. Překvapením pro ní však bylo, když místo zásilky drog dostala do rukou jakýsi kámen. Protože neměla ani šajnu co kámen představuje, kontaktovala Andrého a ten ji zase doporučil prof. Oubiera. Shodou nešťastných náhod byl však profesor do celého obchodu zapojen také a tak je už jasné, proč na Vás nečekal on, ale ten hromotluk co Vám usiloval o život. Proč je ale ten kámen tak důležitý?

Unesená Nico, Karzak a jeho gorila Pablo.


Příběh se opakuje, jen Templáři nyní chybí

Všímáte si, jak pomaličku zabředáváte hlouběji a hlouběji? Je to velmi podobné jako v předchozím díle. Jen si vzpomeňte, jak jste se z obyčejné exploze kavárny  dostali na stopu neo-templářů a překazili jim plány na převrat, který chystali pomocí nevýslovné přírodní síly, kterou by ovládli. I v BS2 teprve všechno začíná a pokud jste hru nehráli, pak vězte, že se máte na co těšit.

Karzac a jeho banda nemá v úmyslu nic jiného, než oživit "boha" Tezcatlipocu, který byl znám svoji krutovládou vyžadující lidské oběti. Když se situace už stala neúnosná, nejvyšší kněží našli způsob jak Tezcatlipocu uvěznit do zrcadla. Bůh byl však příliš silný a vědělo se, že na konci 5. věku (který nastává právě nyní) může znovu povstat. Aby se tak nestalo, byly vytvořeny 3 kameny moci, které měly Tezcatlipoku uvěznit napořád. Dřív než však byly kameny umístěny na svá místa, vpadli do země Španělé, vydrancovali ji a kameny zmizely. 

Tři bájné kameny - jejich získání je alfa a omega příběhu.

Cílem tedy bude procestovat svět a kameny najít. Abych byl přesný, jeden již máte, ale zbylé dva musíte získat a to dříve než nepřátelská banda. Paříž či Marseillské ponuré doky vystřídá Londýn nebo Amazonie či přilehlé karibské souostroví, kde budete nejen pátrat, ale zároveň se i rozplývat nad úžasnou grafikou.

Městečko Quaramonte

 
Karibik - dům kapitána Ketche

Velmi příjemným překvapením a takovým obzvláštněním ve hře také je, že druhou hratelnou postavou se stává Nico. Její časový příděl je však mnohonásobně menší než Georgův a za mě je také škoda, že autoři nepomysleli na nějaké lepší zapojení při řešení adventurních puzzlů - například možnost mezi hrdiny přepínat, sdílet předměty, atd.

Kromě ní se ve hře mihne i Georgův sok v lásce André Lobineau, malé cameo si střihnou i američní manželé a turisté Duane a Pearl Hendersonovi a uvidíte i známého četníka posedávajícího u kavárničky u Montfaucon. 


Nahoře snímek z BS1 dole z BS2.

Zajímavé adventurní prvky

Pokud se odprostím konečně od samotného příběhu, pak bych rád vyzvedl ještě adventurní část a vlastně popsal celkově i to, jak je hra obtížná a jak se hraje.

No abych byl zcela upřímný, u většiny lokací se skutečně nezapotíte. Většinou totiž vstupuje do scén, které se jeví až nápadně vyčištěny - např. lano smotané v koutě, motor bez benzínu, hadičky držící pohromadě. Na první pohled tak vidíte, co se bude po vás chtít, tj. vzít lano a omotat ho na motor, pak rozříznout hadičku a nalít z ní benzín do trychtýře.

Co mě doslova naštvalo bylo, že některé lokace jsou řešeny jen jako "kecací". Například v lokaci Quaramonte nebo u domku kapitána Ketche vlastně jen chodíte z místa na místo, od postavy k postavě a jen na základě klábosení se posouvadáte dále. Sem a tam sice něco zkombinujete, něco někomu dáte, ale žádná sláva to teda není.

Přesto ve hře existuje několik, no vpravdě tak asi 4, puzzlů, které mi přišly docela zajímavé.  V Karibiku je to například rozhlehlé lesní bludiště nebo puzzl s nalezením pokladu kapitána Ketche skrz průzkum ostrova geodetickou trojnožkou. Zvláště u toho druhého jsem se pěkně zapotil, protože mi stále nedocházelo, že si mám pomoci barevným terčíkem v jiné lokaci ostrova.


Hledání pokladu kapitána Ketche.

Druhou lokací, která Vám dá zabrat je vnitřek pyramidy, kde hádanek řešíte několik a protože je to už skoro před koncem hry, je to neskutečně nervy drásající zážitek. U Nico a její hádanky, kde rotujete s obřími kameny, aby jste dali dohromady nějaký obrázek je ještě všechno v pohodě (je zde hezký Easter-Egg), ale v případě George, kdy různou kombinací stlačení pák otevíráte a zavíráte různá kamenná vrata, aby jste nakonec našli tu správnou kombinaci vedoucí ven, může být skutečně o život.

S Nico uvnitř pyramidy.

Já však tyto hádanky skutečně miluji a je to vlastně důvod, proč mě tento žánr tolik baví. Mozkové obvody zkrátka musí pracovat na plné otáčky.


Ovládání, grafika a zvuk

Ovládání

BS2 je stejně jako první díl čistokrevná 2D adventura s point-and-click ovládáním. Většinu akcí řešíte přes levé tlačítko myši a to pravé slouží pouze k průzkumu. Zároveň ho ale nesmíte podceňovat, protože pokud některou věc neprozkoumáte, neaktivuje se další akce. Já osobně hru znám velmi dobře, přesto se mi při posledním hraní stalo, že jsem neprozkoumal leták informující o blížícím se zatmění a nenalezl jsem tak dodatečný štítek, který by mě zavedl do Marseillských doků a zůstával jsem stále zaseknutý v Paříži.

Samotné ovládání, respektive kurzor, který v BS1 vždy krásně upozorňoval na nějakou akci nebo kombinační možnosti se změnil k horšímu. Po vzoru Lure of the Temptress nebo Beneath a Steel Sky byl nahrazen jen jakýmsi křížem, který sice symbolizuje "něco aktivního", ale ani za boha nevíte co a bohužel z toho už neplyne, že se něco bude dát kombinovat. Jedinou malou berličkou je zapnutí "popisu aktivních míst", které je v defaultu vypnuté a s každou novou hru se opět vypíná. 

Ukázka z možností ovládání.

Inventář je umístěn v dolní části obrazovky a viditelným se stane v okamžiku, pokud s kurzovem do spodní části sjedete. Nezapomeňte také, že některé předměty, ač jsou to vyjímky (např. krabice na psí sušenky a osidiánový kámen) se dají kombinovat uvnitř inventáře. Jak jsem také už říkal, nezapomeňte všechny předměty řádně prozkoumat pravým tlačítkem.

Závěrem vám musím napsat, že stejně jako v BS1 zde můžete umřít. Dávejte si proto pozor a některé vyloženě specifické akce si lépe rozplánujte (především při hře za Nico, kdy se máte vyhnout hlídce na housbotu).

Grafika

Druhý díl opět vyniká svým ručně kresleným visuálním stylem z per a tužek velmi zručných animátorů. Díky tomu tak připomíná jeden velký příběh animovaného filmu. Oproti prvnímu dílu mi však přijde, že se s ním animátoři víc piplali a přidali sem a tam spoustu detailů, stínů a nebo prostě vylepšili animace v cut scénách, které vypadají fakt skvěle.

Ukázka z cut scény - jak z animovaného filmu.

Jedním z klíčových prvků grafiky je široká paleta barev, která se mění podle prostředí - od temných a tajemných lokací v Paříži či Londýně, až po exotické džungle Střední Ameriky a Karibiku. Autoři se také rozhodli snad do každé scén dát plynulý scrolling, který vždy odhalí nějaké pěkné detaily - stačí si o ně jen říci kliknutím na boční část lokace (symbol vábící ruky).

Zkuste občas kliknout do rohů obrazovky.

Zvuk

Za hudbou opět stojí Barrington Pheloung, renomovaný skladatel známý svojí prací na televizních seriálech a filmech. Jeho soundtrack opět přináší atmosferickou a napínavou hudbu, která podtrhuje příběhové tajemství, nebezpečí i exotická prostředí. 

Co se týče dabingu, hlavní postavu George namluvil opět Rolf Saxon, ale do role Nico Callordové byla pasována Jenny Caron Hall. Texty jsou napsány velmi kvalitně a titulky jsou součásti hry již v základním nastavení.


Hodnocení

Autoři využili hype prvního dílu na výbornou. Ve stejném duchu a pod stejným enginem vytvořili do roka a do dne hru, která sice po příběhové stránce nedosahuje původních kvalit, nicméně po herní stránce je stále nadprůměrná.

Výborně! 85%



Zajímavost:

Když si vygooglujete jméno Tezcatlipoca, dozvíte se, že z původního jazyka je jeho jméno překládáno jako "Smoking mirror", které naráží na jeho spojení s obsidiánem. Do češtiny byl tento výraz přeložen přímo ve hře jako "Kouřící zrcadlo".


Easter-Egg:

Pokud se v případě Nico v podzemí pyramidy nechcete trápit s jedním zmíněným puzzlem, stačí najít tajný pixel. Pokud na něj správně kliknete, Nico na průchod ukáže "své přednosti" a cesta bude volná :-).

Tajný Easter-Egg

 

 

Dobové recenze:

Recenze v časopise SCORE č. 45 (9.1997)





Další obrázky ze hry:

 

Idilické posezení u kavárny?

Karzak, jeho gorila Pablo a spoutaná Nico.

V galerii v Paříži. Je štěstím, že s nimi Oubier obchoduje.

V Marseilských docích.

Nerudný hlídač brány.

Jak se jen dostat dovnitř?

Konečně! Nico nalezena!

V družném rozhovoru s paní Hendersonovou před policejní stanicí.

Uvnitř policejní stanice.

Druhá přístupná budova ve městě - sídlo těžební společnosti.

Taxi z města?

Miguel - kapelník, který skončil ve vězení jen za to, že hrál na hudební nástroj.

V sídle generála Raoula.

V džungli - výborná a okouzlující grafika.

U místního kmene s cílem získat protijed pro Nico.

Rozmluva s místním šamanem a vysvětlení příběhu.

Před muzeem kapitána Ketche.

Na mole s malým rybářem Riem.

Uvnitř muzea kapitána Ketche - takový jeden velký puzzle.

Poprvé na Ostrově zombie.

Mezitím v Londýnské podzemce.

Tak hurá do džungle.

Zmíněné bludiště.

Na prase stačí vystřelit šipku. Jen je potřeba upravit rákosovou trubku.

Mezitím opět v Londýně.

Důvěřivému profesorovi nezbývá mnoho času.

A vida - dokonce se zde natáčí Ostrov pokladů.

George ve své životní roli.

Vypálená vesnice.

Před poslední pyramidou.

Na vrcholu pyramidy.

Zatmění měsíce - finální fáze hry.

Uvnitř pyramidy a hledání průchodu skrz.

Osvobození Tezcatlipoky - zlého krvelačného boha.

Zlý bůh pod náporem paprsků ze tří získaných soch.

Konec příběhu.



Žádné komentáře:

Okomentovat

Space Quest 2 (VGA)

Žánr: Sci-fi , Výrobce: Infamous Adventures,  Distributor: Infamous Adventures , Rok vydání: 2011 / 2019 ,    Info:  wikipedie ,  mobygam...