čtvrtek 8. června 2023

Broken Sword 2: The Smoking Mirror

Český název: Broken Sword 2: The Smoking Mirror, Žánr: Adventura – detektivní, Výrobce: Revolution Software, Distributor: Virgin Interactive, Rok vydání: 1997,  Info: wikipedie, mobygames, databazeherDostupnost: Steam, GOG, Čeština: Ano - v originální distribuci pro ČR.

Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák , Hodnocení: 85%.

 

V roce 1996 slavil Broken Sword 1: The Shadow of the Templars (BS1) celosvětový úspěch a nutno podotknout, že právem. Do světa adventur přinesl tolik novinek z hlediska příběhu, grafiky a zvuku, že ještě ani dlouho potom nebyl překonán. 

Není proto divu, že tým Revolution Soft. se rozhodl využít stejný engine jako v případě BS1 a zkusil svůj úspěch zopakovat ještě jednou. Tentokráte však s úplně novým příběhem z oblasti jižní Ameriky. Jak se to celé povedlo a dosahuje druhý díl skutečně stejných kvalit jako díl první?

Úvodní obrazovka remasterované verze.


Nico v nesnázích

Příběh naší dvojice, George Stobbarta a Nico Collardové, pokračuje pouhých 6 měsíců od událostí v prvním díle. George se zrovna vrátil z Ameriky, kde se staral o svého umírajícího otce a Nico ho požádala, aby ji doprovodil k jistému archeologovi profesorovi Oubierovi, se kterým by ráda prodiskutovala nějaké věci o kterých Vy samozřejmě nemáte ani tušení.

V momentě, kdy dveře otevře místo profesora tak dvakrát větší hromotluk ze střední Ameriky, to začíná být celé velmi podezřelý. Jakmile se po ráně zezadu do hlavy a chvilce bezvědomí probíráte připoutáni k židli se smrtícím pavoukem před Vámi je navíc jasné, že zde půjde o kejhák a to možná ještě více než v předchozím dobrodružství. George však není žádné americké ořezávátko a netrpí ani arachnofobií a tak problém s pavoukem bude brzy vyřešen, nicméně po vaší milované Nico není ani vidu ani slechu. 

V pracovně, chvilku po probrání se z bezvědomí.

 

Proč byla unesena? Na čem pracovala tentokrát? Hrozí jí nějaké nebezpečí? To jsou otázky, které Vás v cca první čtvrtce hry ženou dopředu. Je to klasická detektivní zápletka, nicméně funguje na výbornou. George opět musí sbírat drobečky, které za sebou Nico či profesor zanechali a díky nim postupujete dopředu a to i přes fakt, že se musí spojit se svým domnělým rivalem Adréém.


S vypětím všech fyzických i psychických sil Nico skutečně vypátráte a dozvídáte se další kousek příběhu o tom, jak Nico původně sledovala podezřelý drogový kartel patřící jistému vlivnému muži jménem Karzac. Do kartelu se infiltrovala jako kurýr a očekávala nějaký balíček drog. Překvapením pro ní však bylo, když místo zásilky drog dostala do rukou jakýsi kámen. Protože neměla ani šajnu co kámen představuje, kontaktovala Andrého a ten ji doporučil prof. Oubiera. Shodou nešťastných náhod byl však profesor do celého obchodu zapojen také a tak je už jasné, proč na Vás nečekal on, ale ten hromotluk co Vám usiloval o život. Proč je ale ten kámen tak důležitý?


Příběh se opakuje

Všímáte si, jak pomaličku zabředáváte hlouběji a hlouběji? Je to velmi podobné jako v předchozím dílu. Jen si vzpomeňte, jak jste se z obyčejné exploze kavárny v předchozím dílu dostali na stopu neo-templářů a překazili jim plány na převrat, který chystali pomocí nevýslovné přírodní síly, kterou by ovládli. I v BS2 teprve všechno začíná a pokud jste hru nehráli, pak vězte, že se máte na co těšit.

Karzac a jeho banda nemá v úmyslu nic jiného, než oživit "boha" Tezcatlipocu, který byl znám svoji krutovládou vyžadující lidské oběti. Když se situace už stala neúnosná, nejvyšší kněží našli způsob jak Tezcatlipocu uvěznit do zrcadla. Bůh byl však příliš silný a vědělo se, že na konci 5. věku (který nastává právě nyní) může znovu povstat. Aby se tak nestalo, byly vytvořeny 3 kameny moci, které měly Tezcatlipoku uvěznit napořád. Dřív než však byly kameny umístěny na svá místa, vpadli do země Španělé, vydrancovali ji a kameny zmizely. 

Jeden tedy máte a zbylé dva musíte získat dříve než nepřátelská banda. Paříž či Marseillské ponuré doky vystřídá Amazonie či přilehlé karibské souostroví, kde budete pátrat a zároveň se rozplývat nad úžasnou grafikou.

Muzeum kapitána Ketche

Tak kdepak je ten poklad?


Velmi příjemným překvapením ve hře také je, že druhou hratelnou postavou se stává Nico a zastává ekvivalentní roli jako Goerge. Je jen trošku škoda, jak je stále oblečena v maskáčích - myslím, že by jí slušeno i něco jiného :).


Skutečné adventuření?

Pokud se odprostím konečně od příběhu samotného, pak bych rád vyzvedl ještě puzzlovou část. V hře jsou dvě lokace, které Vám dají trošku zabrat. První je v džungli, kde musíte zkrátka najít ten pravý východ ven. Věřte mi, že než na správnou kombinaci východů přijdete, chvilku to potrvá. Nicméně o to tu jde, ne?

Druhou lokací, která Vám dá zabrat je vnitřek pyramidy, kde hádanek řešíte několik a protože je to už skoro před koncem, je to neskutečně nervy drásající zážitek. U Nico a její hádanky, kde rotujete s obřími kameny, aby jste dali dohromady nějaký obrázek je ještě všechno v pohodě, ale v případě George, kdy různou kombinací stlačení pák otevíráte a zavíráte různá kamenná vrata, aby jste nakonec našli tu správnou kombinaci vedoucí ven, může být skutečně o život.

Já však tyto hádanky skutečně miluji a je to vlastně důvod, proč mě tento žánr tolik baví.


Ovládání, grafika a zvuk

Ať už se podíváme na jakoukoliv věc, většina byla jedna k jedné přenesena z BS1. Sem a tam se něco málo změnilo, jako například pozice inventáře, ale to jsou jen detaily. Když bych to měl shrnout, tak můžu napsat, že ovládaní je bezproblémové, grafika úžasná a zvuk skvěle dokresluje to, co se ve hře aktuálně děje. Jediné co se mi příliš nelíbilo, byl dabing Nico od Jennifer Caron Hall. Vůči prvnímu dílu (kdy autoři mimochodem přiznali, že hlas Hazel Ellerby taky není to pravé ořechové) to byl krok trošku tím špatnějším směrem.

Úplně na konci musím dodat, že původní verze vyšla v roce 1997, ale aktuálně seženete jen tzv. remasterovou, což je v podstatě ekvivalent tzv. director´s cut, kdy přibyly face framy a rozlišení grafiky bylo upraveno, aby hra byla spustitelná na současných strojích.


Závěrem

Autoři využili hype prvního dílu na výbornou. Ve stejném duchu a pod stejným enginem vytvořili do roka a do dne hru, která sice po příběhové stránce nedosahuje původních kvalit, nicméně po herní stránce je stejně fantastická. Výborné! 85%


Zajímavost:

Když si vygooglujete jméno Tezcatlipoca, dozvíte se, že z původního jazyka je jeho jméno překládáno jako "smoking mirror", které naráží na jeho spojení s obsidiánem. Do češtiny se to raději nepokouším komolit.


Dobové recenze:

Recenze v časopise SCORE č. 45 (9.1997)





Další obrázky ze hry:


Nico jako hratelná postava u Raoula (syna prezidentky Grasiento)


George ve vesnici, kde se od šamana dozvíte celý příběh o Tezcatlipokovi


Žádné komentáře:

Okomentovat

Not All Fairy Tales Have Happy Endings

  Not All  Fairy Tales  Have Happy Endings   Info: oficiální stránky ,  Dostupnost: www.lulu.com Rok vydání: 2020   Počet stran: 408 Jazy...