úterý 10. června 2025

Hovniválové aneb Záhada komixu

Výrobce: Centauri Production, Distributor: JRC, Rok: 1998, Info: wikipediemobygamesdatabaze-her, Dostupnost: - , Čeština: Ano

Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák , Hodnocení: 70%

 

 

Za hrou Komix, jak se hra měla původně jmenovat, stojí studio Centauri Production v jehož čele od počátku byl herní nadšenec Jan Hloušek spolu se skupinkou podobných lidí. Jako snad asi každý, i tento tým byl nejvíce ovlivněn a motivován hrou Tajemství Oslího ostrova. Protože však všichni milovali Dungeony, rozhodli se prosadit s prvotinou Rytíři Grálu, kterou dokončovali pod Vochozkou Trading v období jejich maturit, tj. v roce 1996. No a protože hra nebyla úplný propadák, rozhodli se ve vývoji her pokračovat.

S Vochozkou se však již napodruhé nedomluvili a dokonce ani prý nedostali pořádně zaplaceno (v sekci kredity je pro něj nepěkný vzkaz: "Chcípni, hajzle!") a kluci tak museli hledat náhradu. Přes majitele jedné firmy, kde Jan Hloušek tehdy pracoval, se dostali až do JRC, pod jejíž dohledem hra, nyní již čistokrevná adventura, nakonec vyšla.

Vývoj hry započal v roce 1996 a trval asi rok a půl. Během toho vznikl první engine CPAL [Centauri Production Adventure Language], který tehdy šlapal jen pod DOSem, ale který vlastně zavdal vzniku všech enginů následných (např. CPAL 2D), díky kterým vyšly pecky jako Horké Léto 2, Pohádka o Mrazíkovi, Ivanovi a Nastěnce, Čtyřlístek a strašidelný hrad, Brány Skeldalu 2: Pátý učedník a mnoho dalších!

Úvodní obrazovka hry. Sekce "kredity" odhalí nejednu pikantnost :).

 

Někdo má rád Mickey Mouse, jiný zase Hovnivály...

Jak už název napovídá, hra se bude točit kolem Komixu, do kterého je náš hrdina vtažen a musí se z něj dostat. Svým způsobem tak můžeme hru připodobnit k legendárnímu Toonstructu, ačkoliv měřit se s ním skutečně nemůže.

Příběh nás seznámí s Jerrym, dospívajícím mladíkem který místo učení preferuje skateboarding a prozkoumávání půdních prostor starých domů (vážně dementní nápad!). Pokud se v nich navíc stalo něco nevysvětlitelného, například nějaké úmrti, o to lépe :)! Jednou se totiž stane, že Jerry takovou půdu navštíví a i přesto, že je uprostřed jasně vyznačeno místo úmrtí bílou policejní křídou, bez špetky strachu se začte do Komixu, který leží opodál na stole. Tento komix čte neuvěřitelné 2 hodiny a jakmile odbije půlnoc, je jím doslova pohlcen.



Úvodní intro hry.

A aby se Jerry vrátil zpět do reálného světa, bude muset projít 4 komixové příběhy, které mírně popíši níže. 

 

Jack McBain

První případ nás zatáhne to tajemného města Gotham (inspirace Batmanem?), kterému vládne jistý pan Homola a věřte mi, že obávané české 90.tky jsou zde opravdu cítit. Vy jste v roli detektiva Jacka McBaina, posledního nezkorumpovaného detektiva široko daleko, a cílů zde bude přehršel. 

Deaktivace bomby, skládání stop, výslech svědků, přestřelky, záchrana uneseného starosty - toho všeho si užijete až až. 

V baru. Pan Homola v popředí. 

Jedná se zkrátka o krásný detektivní příběh a jeden by rád dostal nášup v podobě něčeho podobného. Jaké je však překvapení, když jste vrženi do pohádkového příběhu "pro ty nejmenší".

 

Plyšová opička s přiskřípnutým ocasem

Ne, to není vtip, ale realita. Po vcelku pěkném a napínavém příběhu z prvního komixu je zde pokračování v totálně jiném stylu. Hrajete za plyšového medvídka a Vaší kamarádce opičce se dostal ocásek do dveří a je tam chudinka uvězněna.  

To však není vše. K domu si to štráduje armáda mravenců, kteří by plyš využili na zateplení mraveniště. Cílem je tedy v co "nejúspornějším postupu" opičku osvobodit. Čekáte více? Smůla - následuje třetí příběh. 

Ještěže si tam nepřiskřípla něco jiného.

Hovniválové

Musím se přiznat, že mi u třetího komixu začalo mírně tikat oko. Čekal jsem nějaké propojení s předchozími komixy nebo objasnění toho, proč se název právě tohoto příběhu propsal do názvu celé hry. Případně kdo byl tajemný autor komixu a proč musel zemřít. Bohužel nic z toho nepřišlo (a ani nepřijde!).

Hrajete prostě a jednoduše za hovnivála - ano, toho brouka, co si válí kuličku trusu a jste v příběhu, kdy vaše rodinka začala trpět hladem. To jednoduše znamená: "Jste bez hoven". Ale nebojte, don Hovno, váš vzdálený příbuzný, vám nabídne pomoc, za kterou nechce nic menšího než násilnou smrt střevlíka Karla, kterému máte motorovkou odříznout hlavu.

don Hovno - mafián přes hovna.

Jako mám rád horory, mám rad humor ale v tomto konkrétním případě mi to moc nesedlo.  Zkusme tedy čtvrtý a zároveň poslední a nejdelší příběh z budoucnosti. 

 

Juggy Bí - aneb smutná kyber budoucnost

Ve čtvrtém příběhu si střihnete roli antihrdiny - konkrétně drogového mafiána, který musí splnit tři zapeklité úkoly svého šéfa. Ve městě budoucnosti se totiž objevila nová firmička nabízející počítačové implantáty, ale každý kdo si je nechá namontovat se stává závislý na drogách od konkurence. Cílem tak bude prozkoumat, co se to v oné firmě děje a následně i zlikvidovat drogovou konkurenci.

Poslední úkol čtvrtého komixu.

Čtvrtý komix je nejdelším a nejtěžším ve hře a zabírá zhruba polovinu délky hry (pokud se navíc zaseknete, tak i více). 

 

Složitost a nevyváženost puzzlů někdy bolí

Jak už jste se mohli dočíst výše, na celé hře mě nejen štve nepropojení příběhů, ale i jejich podivnost a celková nevyváženost adventurní části. Zatím jsou totiž Hovniválové první českou hrou, kde jsem zaznamenal nejvíce zákysů. A to nejsem žádný zpohodlnělý mainstreamový hráč.

Prvně jsou tu části, které sice nemohu nazvat pixel-huntigem, přesto jsem neustále přehlížel určité předměty. V prvním komixu jsem například úplně ignoroval kámen u hromady nepořádku před skladištěm, kde jsem rozstřílel bandu gaunerů. V dalších částech jsem zase přehlédl krabičku sirek, šroubovák za stolem nebo láhev u bezďáka. A také vůbec cokoliv, co se schovávalo za příkaz "zatlačit".

Po druhém příběhu jsem si myslel, že mě nemůže už nic překvapit, přesto jsem opět shořel jako papír. U komixu s hovnivály jsem se všemi pokecal, použil vše na vše a přesto cesta dál nevedla. Fígl byl totiž v tom, že v jeden moment můžete "Sebrat" Berušku, která však dříve byla NPC a použít příkaz "Sebrat" na NPC mě ani za boha nenapadlo. 

To však stále nebylo nic oproti čtvrtému komixu, kde jsem se místy opravdu ztrácel a jakmile přišlo legendární hraní na automatech (Arkanoid, Qixy a Galao) a překonání jednoho ze tří možných rekordů, hru jsem dokonce na pár dní odložil. 

Arkanoid - hra ve hře.

A upřímně hra by asi zůstala odložena na dost dlouho, kdybych na webu databaze-her (velké díky Fingonovi) nevyčetl cheat, který spočívá v tom, že si zahrajete na prostředním automatu a jakmile začne hra, zmáčknete dohromady CTRL+h. Tím 13x přeskáčete 13 levelů, zhlédnete pár spoře oděných roštěnek a máte vyhráno.


Quixy - hra na prostředním automatu, kde lze využít cheat.

Proti hraní her ve hře obecně nic nemám, ale jejich obtížnost by obecně neměla být nikterak složitá. Překonání nastaveného rekordu je však trošku přes čáru. 

 

Je libo lehká nebo těžká varianta? 

Stale je vám to málo? Další velmi zajímavou a na poměry českých adventur nevídanou možností, je nastavení si obtížnosti hry - při "vyšší" obtížnosti se některé postupy hrou mírně protahují. Například hned v prvním příběhu začínáte za "normálních okolností" s pár mincemi v kapse (ach, jak poetické), kdeždo při vyšší obtížnosti jste bez peněz a nejprve se pro ně musíte zastavit do kanceláře. Nebo se za "normálních okolností" můžete, po vypití jednoho piva v hospodě, dostat na záchytku. Při vyšší obtížnosti pak tyto piva musíte vypít dvě.

Bohužel opět platí to, co bylo zmíněno již v odstavci o nevyváženosti hry a tedy to, že ne v každém příběhu můžete něco takového očekávat. Například ve druhém a třetím příběhu se žádná změna obtížnosti neprojevuje (nebo jsem si toho nevšiml). Naproti tomu se čtvrtý příběh mění asi nejvíce a takový puzzl s magnetickým zámkem se stal doslova legendární a bez návodu na něj přišel jen málokdo.

Magnetický zámek - normální obtížnost

Magnetický zámek - stížená obtížnost.

A já? Já se přiznám, že jsem to v tomto momeňtě vzdal. Hru jsem tak pokořil pouze na tu "jednodušší" variantu a to ještě pomocí cheatů a návodu. Shame on me!


Ovládání, grafika, zvuk

Ovládání

Hovnivály můžeme označit za klasickou 2D point-and-click adventuru, bohužel s mírně archaickým ovládáním. Ačkoliv hru ovládáte myší, příkazy si musíte kurzorem zvolit - tj. mrknout se do spodní lišty a vybrat jeden z mnoha příkazů jako prozkoumat, promluvit, otevřít, zavřít, zatlačit, sebrat, dát či použít.  

Ovládání z prvního příběhu (vlevo) a inventář (vpravo)

Každý komixový příběh má své vlastní ikony, které si jsou sice podobné jako vejce vejci, přesto se na celkový koncept neuvěřitelně blbě zvyká. 

Ovládání z třetího příběhu (vlevo) a inventář (vpravo).

"Použít" funguje jen v případě kombinace předmětu s předmětem, v případě lidí většinou funguje jen "dát". Ale v případě dveří si můžete zvolit mezi "otevřít" a "použít". "Zatlačení" pak využijete jen max 1x-2x za příběh a to jen v té situaci, kdy fakt nevíte kudy kam (strčit do kostek na stole, strčit do bagru, strčit do skříně, atd). 

Podpásovkou pro mě byl dokonce i moment, kdy jsem příkaz "otevřít" a "zavřít" musel použít na motorovou pilu (umístěnou v inventáři) ve třetím komixu, abych otevřel palivovou nádrž, natankoval do ní palivo a opět ji uzavřel. Bez kouknutí do návodu se to bohužel neobešlo :(. Stejně na tom byl i ve čtvrtém komixu "diskman" a vytažení baterek, abych je použil do šroubováku. No prostě peklo.

Inventář se nachází vpravo od zmíněných ikon a podle příběhu do něho padá určité množství předmětů. Někdy jsou to desítky (první a čtvrtý příběh), jindy jen jednotky (druhý a třetí příběh). Předměty kombinujete nejen vně, ale i uvnitř inventáře. Samotná kombinace předmětů je ve větší míře logická, ale najdou se brutality, na které se dochází jen stěží (do páčidla se při páčení obyčejného šuplíku musí bouchnout kamenem, apod).

Závěrem také musím zmínit, že ve hře můžete zemřít - a to až nezdravě mnohokrát. Ve hře je například scéna, ve které musíte zastřelit páreček gangsterů dřív než oni zastřelí vás. Jinde vás mohou ubodat rozzuřené včely nebo můžete zemřít na nechtěné předávkování jistou drogou.  Ne nadarmo je tedy v menu hry zvýrazněno "radši si to ulož" :).

Střelba - roztřepaný kurzor patří ke hře.

Grafika

Celá hra je v duchu "komixu" a podle toho také vypadá provedení. Vše je kresleno pastelovými barvami a naskenováno do počítače. Ale nelekejte se - ačkoliv si všichni dobře pamatujeme poslední podobný pokus z Mise Quadam, tady se to narozdíl od něj skutečně povedlo a i přes kompletně odlišné příběhy drží hra jako celek a umí zaujmou.

Dokonce mě zaujalo i povedené intro, které je natočené na kameru a zdigitalizováno do hry. Je to originální a pokud mě má paměť neklame, v české adventuře to bylo použito vůbec poprvé. Jedinou slabinu tak vidím jen v nízkém rozlišení, které je 640x480.

Zvuk

Hudba a zvuky nevybočují z českého průměru roku 1998. Vše podstatné je ozvučeno a jednotlivé lokace dokresluje vždy nějaká hudba (například zvuky města). Velmi kvalitní je i dabing. V hlavní roli uslyšite Jana Dolanského (Jerry), Libora Terše, Miroslava Študenta či Oskara Gottlieba, aj. Nahrávalo se ve studiu Hrádek.

Jedinou malou výtku mám k tomu, že občas byl dabing potlačen (asi bug) a já absolutně nerozuměl, kdo co říká. 


Hodnocení

Musím říci, že Záhada Komixu či Komix, jak se hra měla původně jmenovat, je vcelku zajímavá - má dvě obtížnosti, kombinuje ručně kreslené pozadí s nafilmovanými postavami, obsahuje velké množství adventurních puzzlů a v roce 1998 mezi dalšími kousky (Polda, Horké léto, Posel Bohů) jednoduše vyčnívá.

Přesto mi na ní vadí její nesourodost, občasné bugy se zvuky a pro mě extrémní obtížnost, díky které jsem si hru ani příliš neužil. Běhal jsem po lokacích, zkoušel vše na vše, ale pak stejně přišel na řadu návod.

70% 

 

Dobové recenze

 

 

 

 

Další obrázky z hry

 

I. komix

Před hospodou. 

V místní nálevně.

Po jednom pivu na záchytce? I to se stává...

V kanclu.

V obchodní čtvrti.

V místní betonárce a záchrana starosty.

 

 II. komix

Opička s přiskřípnutým ocáskem.

Žádná problém, hned ti pomohu!

Copak je nahoře na stoličce?

Kecací medvěd a bagr v domečku pro panenky. Super :).

Pozor na mravence - mají zálusk na plyš.

 

 III. komix

Hladná rodinka hovniválů.
 
Lehká beruška - až ji prokecáte, nezapomeňte ji "sebrat".

Příbuzenstvo v čele s donem Hovnem.

Místní řezbář.

Pohodář Střevlík Karel - ještě netuší jak skončí.

IV. komix

Před kanceláří.

V baru.

Místní prodejna náhradních ... údů ...

Na místní klinice. Štěstí, že jsem přežil.

Jdeme si vzít co je naše ...

Trhavinka je naše :).

Herní centrum a legendární automaty.

Hlavní autor viru v počítačovém čipu.

Sídlo konkurence.

Ať shoří ten prokletý komix.


3 komentáře:

  1. Máš nejlepší článek k Hovniválům ;-)

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj a díky za pochvalu. Zvláště pro tebe mám však špatnou zprávu - k českým hrám je to bohužel tento rok už vše. Nyní mám v zásobě hromadu kvalitních zahraničních titulů (ale některé budou mít i české kořeny ;-)).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Navadí. Těším se na "Simon the Sorcerer" ;-)

      Vymazat

Conquests of Camelot: The Search for the Grail

Výrobce:  Sierra On-Line,  Distributor:   Sierra On-Line ,  Rok vydání:  1990,   Info:  wikipedie ,  mobygames ,  databaze-her ,  Dostupnost...