Preston Sterling a the Legend of Excalibur
Český název: Preston Sterling a Legenda o Excaliburu, Žánr: Adventura – detektivní + PUZZLE, Výrobce: Animation Arts Distributor: Animation Arts, Rok vydání: 2016, Info: wikipedie, mobygames, databaze-her, Dostupnost: Steam, Čeština: Ano - jurgenovycestiny.cz
Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák , Hodnocení: 45%
Lidé ze studia Animation Arts, kteří stojí za touto hrou, nejsou žádní nováčci. Dalo by se dokonce říci, že patří mezi videoherní veterány a na triku mají takové adventury jako trilogii Secret Files či páreček her Lost Horizon. Aktuálně navíc pracují na sci-fi adventure Monolith, který sice už slibují poměrně dlouho, ale podle posledních informací by vše již mělo být téměř hotovo.
V roce 2016, kdy Preston Sterling vyšel, jsem dokončoval doktorát a tak šly všechny hry úplně mimo mě - včetně této.
Původně jsem o ní ani nevěděl, ale autor češtin Jurgen82 ze stránek jurgenovycestiny.cz k ní vytvořil češtinu a hru okomentoval jako "jednohubka do deštivého večera". Protože toho času má člověk opravdu pomálu, komentáře jsem se chytil jak rybička na udičku, hru stáhl a před hraním ji obohatil onou češtinou.
Úvodní počeštěná obrazovka |
Legenda o Excalibru
Příběh o králi Artušovi, jeho meči Excalibur a z toho plynoucí praktické nepřemožitelnosti zná snad každý. Jestli se však jedná čistě o výmysl nebo zda se příběhy zakládají na pravdě nelze s určitostí říci. Historici se předhání s různými tezemi a hledači pokladů rozrývají nebohou Anglii ještě dnes.
Příběh hry nás s jedním takovým dobrodruhem a hledačem pokladů seznamuje. Jeho jméno je Preston Sterling, zakladatel, majitel a jediný zaměstnanec agentury specializující na hledání vzácných artefaktů. Pro své klienty už našel kde co, ale jeho poslední úkol je skutečná výzva. Milionář Vincent Omega ho totiž najal na hledání mystického artefaktu - meče Excaliburu.
Preston se tedy vydává za dobrodružstvím, ve kterém jde nejen o velké peníze ale také o život. Začínáte nejprve v Anglii, kde prozkoumáte místa, která jsou s Artušem nějak spjatá - jako opatství Glastonbury či zříceninu hradu Tintagel (místo Artušova narození). Klasicky vypátráte pár stop, pár indícií, které si dáte dohromady a voila - budete putovat dále a dále.
Ruiny hradu Tintagel |
Na scéně se posléze objevuje jak Vaše pojistka v podobě "nestálé" přítelkyně Hanny tak ďábelská konkurence v podobě třech dalších maníků, které proti Vám vyslal Japonský sběratel umění, jakýsi pan Yakamoto. Atmosféra houstne a Preston svádí litý boj o to, kdo Excalibur najde dříve ...
Kdesi ve Francii. |
Adventura nebo puzzle game?
Ze začátku se hra tváří jako pěkná, trošku akčnější adventura. Lezete po římse Glustonburského opatství a vyhýbáte se strážím, kteří sem a tam vykouknou z okna. To už tu kdysi bylo v legendárním Broken Swordu a já si říkám, že to nevypadá vůbec špatně.
Jakmile však vlezete do první místnosti, trošku se to zvrhne. Místnost je viděna z pohledu vlastních očí, je "statická" (tj. nedá se nikam extra jít) a před Vámi jsou jedny dveře se zámkem. Je tedy jasné, že musíte vyřešit zámkový puzzle, aby jste pokročili dále.
V další místnosti je však úplně to stejné. Jste v archívu, vrátit se nemůžete, no a před Vámi jsou hodiny, stůl, obraz a tajné dveře od něčeho co vypadá jako sejf. Řešením je tedy opět najít klíč a prolomit heslo na sejfu. Zkrátka a jednoduše další puzzle.
Archiv |
A takto hra pokračuje stále dokola. Skoro mohu napsat, co obrazovka to nějaký puzzle k vyřešení. Zaměření hry je tedy jasné. Na druhou stranu netvrdím, že mě puzzly nebaví, právě naopak. Jak jistě z předchozích příspěvků víte, já puzzly a minihry doslova miluji. Co mi zde však chybělo byl trošku hlubší příběh a více herních a interaktivních obrazovek.
Rozdělení příběhu se moc nepovedlo
Největším problémem této hry však je, že se ji autoři rozhodli rozdělit na dvě
části. Tato první si odbyla premiéru v roce 2016 a o dalších 7 let (při
psaní tohoto příspěvku je rok 2023) jsme neměli stále tu čest hru
dokončit. Druhý příběh prostě nějak neexistuje a bohužel o něm
neexistují ani žádné zprávy.
Kdyby byl příběh co do rozsahu a kvality zpracování takový jako Posel Bohů (ten originální, z roku 1998), pak by se jednalo o super hru!
Ovládání, grafika, zvuk
Ovládání je šílené. Sice je myšoidního charakteru, ale nikoliv ve stylu vyber-použij ale vyber-drž-táhni-použij. V průběhu celé hry jsem si na to zkrátka nezvykl. Jinak přehledný inventář je řešen jako vyskakovací lišta ze spodní části obrazovky a nastavení jako vyskakovací pravý dolní roh. Všechny aktivní prvky v obraze lze zobrazit stiskem mezerníku.
Co mě moc nebavilo bylo střídání různých pohledů. Jednou je hra z pohledu vlastních očí, podruhé z pohledu ptačí perspektivy a nebo za hlavou hlavního hrdiny. Akční scény zavádějící jump n´ run mi také moc nesedly.
Grafika byla vytvořena pomocí toolkitu Adventure Creator, který zapadá do prostředí Unity. Grafika interiérů a exteriérů působí moc hezky a je v ní stále stejný art nádech od Marco Zeugnera, který stojí i za předchozími hrami jako Secret Files či Lost Horizon. Naproti tomu, animace postav se moc nepovedli. Postavičky se tak nějak uměle otáčí, naráží do sebe, naráží do překážek - no prostě hrůza.
Zvuk jsem příliš nevnímal - neoslovil mě, ale dabing byl příjemný.
Závěr:
Příběh nemá žádnou hloubku ačkoliv námět je fakt perfektní! Zpracování interiérů a exteriérů je moc pěkné, ale animace a pohyby postav jsou nedokonalé až odfláknuté. Hra je spíše více laděná jako "puzzle game". Puzzly samotné jsou ale fajn - logické a příjemně obtížné. Akční scény mi nesedly.
Hra je dobrá pro mobil, ale na PC silně zaostává. Celkově tak nemůžu dát více než 45% s tím, že Animation Arts již předvedli daleko lepší hry. Škoda.
Další obrázky ze hry:
Jedna z akčních scén |
Před dveřmi archivu. |
Na hradě Tintagel |
Úspěšně vyřešená hádanka |
Cesta z Anglie do Francie. |
Uff. Ještě, že ty ženy máme... |
Pod jezerem, kde byl podle všeho ukryt Excalibur. |
... trošku blíže úkrytu ... |
Tak ještě složit poslední hádanku. |
Ha! A Excalibur je můj. Ale ne na dlouho. |
Žádné komentáře:
Okomentovat