Space Quest VII: Back to Roman Numerals
Český název: Space Quest VII: Návrat k římským číslovkám, Žánr: Adventura – sci-fi, Výrobce: Sierra, Distributor: Sierra / Vivendi?, Rok vydání: 1998 (projekt zrušen), Info: wikipedie, mobygames, databaze-her, Dostupnost: Žádná, Čeština: Ne
Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák , Hodnocení: projekt byl zrušen
Rok 1996 byl pro Sierru on-line, tak jak jsme ji znali z jejího profilu, který si budovala více skoro dvě desítky let, extrémně hektický. Pokud bych měl alespoň v krátkosti nastínit, co se stalo, pak začneme nejspíše samotným prodejem firmy ke kterému došlo právě v roce 1996. Firmu Sierra on-line, stejně jako firmu Davidson (studia jako Funnybone Interactive, Capitol Multimedia či Blizzard Entertainment) koupila firma CUC (Comp-U-Card) International za tehdy těžko uvěřitelných 1.5 miliardy amerických dolarů.
Majitelé Sierry on-line Ken a Roberta Willamsovi se tak přes noc stali miliardáři, koupili si jachtu s níž se začali plavit po širých mořích a oceánech, ale jejich dítě, celá Sierra on-line byla najednou ve vlastnictví "třetí" strany, která si s firmou mohla dělat co chtěla. A taky dělala.
Řekněme to narovinu - čím více máte peněz, tím chcete ještě více. CUC se začala slučovat s HFS (Hospitality Franchise Systems; vlastníci Days Inn, Avis Rent a Car, Jackson Hewitt) a stal ze z nich Cendant corporation. O pár měsíců později je však začala vyšetřovat americká bezpečností komise pro podezření z krácení daní (jednoduše přiznali méně než byla skutečnost). Jeden z největších daňových podvodů USA firmu neskutečně poškodil, akcie jí spadly na rekordní minimum a jediným řešením bylo prodávat. A tak HFS musela prodat "Cendant Software", tedy divizi, kam patřila i nebohá Sierra, Davidsons, Blizzard a další velké či malé firmičky, které byly dříve touto firmou pohlceny.
Dalším majitelem se stala francouzská firma Havas, která vše koupila za směšných 770 milionů dolarů. Zde to šlo docela z kopce. Velké investice se firmě Havas moc nevyplatily a museli "konsolidovat". Bez varování tak začali rušit slibované projekty, vyhazovat lidi a zavírat některé své CELÉ pobočky.
A tím to vlastně celé skončilo. Psal se 22. únor léta páně 1999 a do historie se zapsal jako "Chainsaw Monday". V pátek jste se ještě vrátili z práce a v pondělí jste prostě už nezačali. Sierra zavřela svoje studio v Oakhurst v Californii a na místě vyhodila 2/3 svých zaměstnanců, zbylé třetině bylo nabídnuto přesunutí někam jinam. Samotný Scott Murphy, který byl ve firmě jeden z nejzkušenějších měl nachystanou krabici s dopisem na rozloučenou bez nabídky nové práce ... Štěstí, že stihli dokončit alespoň King´s Quest VIII a Quest for Glory V.
Úvodní logo |
Pojďme se ještě společně podívat alespoň na to málo co víme o hře samotné. V roce 1996 se sčítaly zisky z prodeje SQ VI, kterého se sice reálně prodalo více kopií než u SQ V (malý úspěch), ale náklady na výrobu byly 5x vyšší než u jeho předchůdce a bohužel 5x více kopíí se prostě neprodalo (neúspěch, projekt se tak tak zaplatil).
Management žádné firmy většinou nezařízne projekt hned na začátku a alespoň si nechá odprezentovat nápady, spočítá si ziskovost a ... no však to znáte. Proto i Space Quest 7 získal zelenou a byl sestaven nový tým v tomto složení:
Scott Murphy & Leslie Balfour designer, příběh
Jay Lee, William Shockley - programování
Richard Powell - naskicování příběhu, grafika, design hlavních postav
Tim Loucks - 3D grafika
Tým začal vymýšlet příběh o Rogerovi, Beatrice a "Vohaulovi?, začal skicovat storyline, dávat rozhovory. Dokonce bylo pro příběh vymyšleno několik pracovních "podnázvů", jako This Time it´s Personal, Show me the Buckazoids nebo Return of Roman Numerals.
Vše co jsem nyní zmínil pak vyšlo jako malý trailer (a promo movie) u příležitosti vydání Space Quest Collection. To se psal ještě srpen roku 1997.
Jenže po čase velkých dovolených se i management navrátil do kanceláří a bylo nutné si "oficiálně" sednou ke stolu. Zde pak bylo rozhodnuto o pozastavení projektu na neurčito. Oznámení padlo před koncem roku 1997.
Jen o dva měsíce později se navíc začaly šířit zprávy, že byl Scott Murphy vyhozen. No ve skutečnosti se stal "contractorem" což někdy může být vnímáno i stejně (notabene po těch letech, které Scott tvrdě odmakal). V srpnu stejného roku navíc odešla Leslie Balfour, druhá stěžejní osoba SQ VII.
Ačkoliv v lednu 1999 byl projekt znovu restartován, už v únoru bylo po všem - nastalo tvz. "Chainsaw Monday" o kterém jsem psal již dříve. Zkrátka a jednoduše to už odnesli všichni a navíc management firmy v adventurách neviděl vůbec žádný potenciál - tedy alespoň na přelomu let 1998/1999. O dalších výkřicích do tmy, které se udály ještě pár let poté nemá smysl vůbec psát.
Tímto bylo zakončeno mnohaleté úsilí a práce na jedné z velmi pěkných adventurních sérií všech dob - Space Quest!
Žádné komentáře:
Okomentovat