pátek 12. dubna 2024

Quest for Glory 5: Dragon Fire

Český název: Cesta za slávou 5: Dračí oheň, Žánr: Adventura / RPG – pohádková, Výrobce: Sierra On-Line, Distributor:  Sierra On-Line , Rok vydání: 1998, Info: wikipediemobygamesdatabaze-herDostupnost: Steam, GOG Čeština: Ano, dostupnost zde.

Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák , Hodnocení: 100%


V pořádí již páté pokračování Quest for Glory (QfG) je posledním pokračováním jedné z nejlepších RPGéčkových adventur, které jsem kdy hrál. Pokračováním, které přitom málem ani nevzniklo.

Po vydání čtvrtého pokračování na CD-ROMu se manželé Lori Ann a Corey Coleovi pustili do práce na posledním díle s dočasným podtitutelem King´s Crown. Poslední dílo mělo uzavřít putování našeho hrdiny po Glorianě. Původně mělo běžet na enginu SCI a mělo se hodně podobat předchozímu dílu.

Dva měsíce po startu, když manželé zrovna začínali hru navrhovat, přišla pozvánka na manažerskou schůzku, kde jim bylo oznámeno, že hra musí mít o 20% menší budget. To znamenalo kratší čas na vývoj a osekání programátorských funkcionalit, jak jen to bylo možné. To se manželům logicky nelíbilo, neboť předchozí verze díky nedostatku času byla nejproblémovější ze všech doposud vydaných her. Dohoda na pátém pokračování tak nepadla, hra byla násilně zrušena a manželé opustili Sierru On-Line. Přešli do společnosti Legend Entertainment, kde udělali úspěšnou Shannaru.

Po nějakém čase se však Sierra znovu ozvala a chtěli novou fantazy hru. Nejlépe prý něco ve stylu The Realm (on-line). Tentokráte s návratem souhlasila jen Lori a pustila se do příběhu. V pozdější fázi se připojil i Corey, avšak byl zděšen. Lidi v Sierra On-Line vypustili SCI engine (nebyl dostatečně updatován) a někdo vše přepsal do C++. Jenže to způsobilo, že nikdo nevěděl co s hrou dělat, neboť všichni programátoři byli zaměřeni na SCI. V roce 1997 se navíc všichni začali na projektu střídat rychlostí světla. Programátor, který dříve pracoval například na věcech inventáře, byl ze dne na den pryč, buďto přesunut na jiné projekty nebo úplně vyhozen. Corey tak látal veškerou práci spolu s pár matadory. Naštěstí se vše podařilo a dopadlo to možné ještě lépe než se očekávalo.

Hra byla vydána před Vánoci v roce 1998, v těsném závěsu za King´s Quest 8, a stala se ... né moc úspěšnou. Svět byl v té době válcován střílečkami - Doom, Nuke Nukem a klasickým adventurám se prostě moc nedařilo. 

Přesto se jedná o rozsáhlé dílko, které krásně zakončuje všechny doposud hrané díly. Má krásnou grafiku, nový bojový systém a fantastický soundtrack.

Úvodní obrazovka hry


Dovolená u krvavého moře

Silmárie byla ještě do nedávna krásná a poklidná středomořská oblast. Rybářům se dařilo, obchody kvetly a malé vesničky se rozrůstaly. Na veškeré záležitosti dohlížela rada města v čele s místním kancléřem Mínosem a král Justinian se těšil velké oblibě. 

Najednou se však začalo vše zhoršovat. Někdo zaútočil na lidi z Atlantidy, kteří násilně odpověděli. Přes vodu připluly hordy námezdních zabijáků a začali tyranizovat místní vesnice. Do toho všeho se objevují zvěsti o dávném proroctví - vzkříšení draka, který by ostrov Marete proměnil v obyčejný spálený uhlík. K tomu všemu je král zavražděn.

Rada města je doslova bezradná. Její mluvčí Logos však vymyslel plán - pozvat do Silmárie skupinu hrdinů z celé Gloriany a podrobit je sérii zkouškám (tzv. Rite of Ruleship), které teprve ukáží, zda jsou hodni královské koruny. 

Král je mrtev, kdo nastoupí na jeho místo?

První hrdinou budete samozřejmně vy - Hrdina Spielburgu, Princ Shapeiru, Hrdina Tarny a Mordávie (není těch titulů už trošku moc?). Proti Vám budou další čtyři účastníci. Prvním je místní rodák a voják Kokeeno Pookameeso. Druhým je Magnum Opus, válečník z města Nova Roma. Třetí je známá Elsa von Spielburg s věrným přítelem, Minotaurem Torem. A jako poslední je tu Gort, umělý muž stvořený místním vědátorem alá Jakyll a Hyde


Jako 12 úkolů pro Asterixe

Proti Vám bude stát 7 povinných zkoušek a několik hezkých vedlejších úkolů, které nejsou sice potřebné pro dohrání hry, ale určitě Vás svojí propracovaností potěší. 

Hlavní úkoly jsou skutečně jako z filmu 12 úkolů pro Asterixe. Jednou musíte vymlátit nájezdníky z napadených vesnic, podruhé zlikvidovat jejich generála, porazit bájnou hydru, vydat se do podsvětí a přinést vodu z řeky Styx nebo si udobřit podmořské lidi (tím, že je jen tak mimochodem prvně zmasakrujete). 

Likvidace příšer, jejich čaroděje a jejich generála.

Není to však taková nuda, jak se na první pohled zdá. Nezapomeňte, že za všemi nešťastnými událostmi někdo musí stát a ten dotyčný Vám neustále bude házet klacky pod nohy a snažit se likvidovat vaše přátele. Jednou to odnese známý Ugarte, pak samotný Rakeesh, Erasmus či Shakra (sakra, to je lidí). Dokonce Vaši protibojovníci jsou nalézáni mrtví všude okolo. Neskutečný masakr! Všechno se odehrává mezi jednotlivými úkoly a neskutečně to příběhu dodává hloubku. 

 

Návrat starých známých

Další věcí, která se mi skutečně líbila, byla provázanost pátého dílu se svými předchůdci. Ve hře se totiž objevuje několik známých postav, pro které se mohou plnit ještě další vedlejší úkoly. Je zde například Sam - to jest ten žebrák z QfG1 z boční uličky u hospody. Věřte nebo ne, ale stal se z něho majitel místní banky. Tu jednoho dne vykradou, ale lupiče můžete vypátrat a poslat ho hezky do chládku. 

Je tu i Julanar, ona dívka proměněna do stromu v QfG2. Tu nakonec vysvobodil Salim někde po konci QfG3 a oba v Silmárii mají malou lékárničku a budou Vám pomáhat se léčit. Je tu i spousta kočičích lidí ze Shapeiru či malá Gnomka, která vede hezký hostinec s hotýlkem. I jí můžete pomoci kouzelnými semínky, vymalováním či ziskem dekretu vlastnictví onoho hostince.


Jeden ze side questů: zkrášení místního hostince a věnování listu vlastnictví Anně.

A to stále nekončíme! V pátém díle je možné se i oženit jednou ze čtyř žen, které se ve hře vyskytují. Zaprvé je to místní dívka Nawar z hospody u Mrtvého Papouška, pak je to Elsa von Spielburg a teďka se držte svých pařanských křesílek - může to být i Katrina či bájná Erana, jejíchž duše můžete osvobodit v podsvětí. 

Nyní mi už určitě dáte zapravdu, že hra je skutečně našlapaná! Dokonce tak moc, že budete mít problém všechno stihnout. Já sám jsem hru dohrál již několikrát a vždy jsem překvapen, na co všechno jsem zapomněl. Kdo hru dohraje na 1000 bodů z 1000 je vážně machr!


Opět tři (čtyři) v jednom

Hru je opět možné hrát za několik charakterů a hádejte, po kterém jsem sáhl tentokrát? Ano, i popáté to byl kouzelník! Vedle něj je možné hrát za zloděje, bojovníka a paladina. 

Paladin ve své celé kráse

Paladin je zde, na rozdíl od předchozích dílů, dostupný rovnou na začátku hry a nemusíte ho tak importovat z dílů předchozích. Na druhou stranu nesmíte být tak natěšeni. Nelepší hraní za paladina je dávno to-tam.  QfG4 bylo co do paladinských questů prostě nejlepší a legendární zachránění Rusalky si určitě musí pamatovat každý hardcore hráč. Žádné podobné questy v pátém díle nehledejte a jedinou útěchou Vám může být pouze sňatek s Eranou (pokud si ji v podsvětí vyberete). Bojovník je klasicky nepřekvapivá postava s frontálním útokem za použití jeho ostrého meče. Naproti tomu zloděj je udělaný po vzoru dílů předešlých a s frontálním útokem se rychle ocitnete pod drnem. Musíte více přemýšlet, taktizovat a ke všem úkolům přistupovat tak trošku šalamounsky. Navíc je možné si trošičku polepšit vykrádáním banky a přilehlých domečků.

Nawar. A hned vedle ní kolo štěstí, kde si můžete vydělat nějakou tu korunku.


Poslední zajímavostí, kterou jsem již nakousl v předchozích odstavcích, je možnost si najít svoji budoucí královnu (ano, za předpokladu, že hru skutečně dokončíte a roli krále přijmete). Ve hře máte celkově čtyři možnosti. Zaprvé je to místní lehká děva Nawar z místí hospůdky, kterou může sbalit kdokoliv. Zadruhé je to Elsa von Spielburg, německé děvče, které nejvíce roztaje po nějakém tom vyhraném soubojíčku s bojovníkem v aréně. Do třetice jsou to pak osudové ženy - Katrina a Erana, avšak jen jednu z nich můžete osvobodit od věčných muk v podsvětí. Pokud hrajete za paladina, vaše volba je asi jasná. Pokud budete hrát za kouzelníka pak je pro vás zase vhodná transylvánská krasotinka. Nemusíte se ani bát, že by znovu dostala tak stupidní nápad, jako ve čtvrtém díle a chtěla by všechno zničit. 


Ovládání, grafika a zvuk

S ovládáním hry jsem tak trošku na vážkách. Vypadl totiž SCI systém a vy jako hráč máte na výběr pouze z kurzoru "ruka" a "oko". Ručkou chodíte, sbíráte, dáváte. Okem prozkoumáváte. K pohybu můžete použít i klávesnici. Doposud všechno fajn! 

Jenže kámen úrazu nastává v inventáři, který je dvojstupňový. Zaprvé máte 9 předmětů hned po ruce a zadruhé vše ostatní nosíte v (asi) obří brašně. Chápu autory, proč to tak chtěli udělat. Představte si totiž, že jste kouzelník a klasicky všechny kosíte kouzly, ty však spotřebovávají manu a staminu. Aby se (nejen) souboje zpřehlednily, stačí do rychlého devítimístného inventáře naskládat 5 kouzel, 4 amfory a mačkáním kláves 1 - 9 aktivujte buďto ony kouzla nebo si doplňujete tolik potřebné věci. Jakmile však chcete něco kombinovat či něco někomu dát, musíte vlézt do oné brašny (velkého inventáře), z toho to tak přenést do malého a z toho to pak použít dále. Věřte mi, že je to neuvěřitelný vopruz. 

Legendární kombinace pizzy s ančovičkami. Až při psaní příspěvku jsem došel na to, že je ona kombinace popsána. Ach joj!


Samotné kombinování předmětů je kapitola sama pro sebe, která mně trápila asi ze všeho nejvíce a vím, že jsem na tom před lety skončil. Naštěstí mi dobrá duše z předchozího odkazu poradila a já hru konečně mohl v klidu dohrát. Má se to totiž takto. Aby jste zkombinovali dvě věci dohromady, musíte být ve velkém inventáři. Kliknout na jednu věc a k ní se objeví velký náhled. Do tohoto velkého náhledu pak musíte natáhnout onu druhou věc. Stupidní zákysová věc!


Grafická stránka hry se - no ... ale jo, povedla se. U tak 70% procent obrazovek si sice říkám, že kdyby je někdo předrenderoval ve 2D s krásným paralaxním scrollingem, pak hra vypadá o mnoho lépe. Na druhou stranu i ve 3D hra vypadá výborně a pokud se podíváme na dobu, ve které vznikla, všechno to tak nějak byla nutnost, neboť obyčejné 2D kreslené adventury už moc netáhly. Navíc to řeknu až moc upřímně - z pár her té doby, jako byly King´s Quest 8 či Gabriel Knight 3, je QfG 5 vážně nejlepší. Všechno je tak nějak hezky vybalancované a člověk přesně ví, na co se dívá. To u KQ8 jsem kolikrát nevěděl, jestli se dívám na dýku, šutr, hovno nebo jestli nemám nějaký bordel na monitoru.


U zvukového doprovodu se na chvilku zastavím, neboť je to věc, která je vůbec nejlepší na celé hře. Vynechám detaily, jako je zvuk bublající vody, šumění moře či pohybu po zemi. K tomu jsou navíc ozvučeny všechny předměty v inventáři ať už je to meč, nějaké kouzlo nebo prachsprostý šutr.

Co víc, na hudebním doprovodu se podílem Chance Thomas a to od samého začátku. Jaksi ve firmě zapadl tak, že ho nikdo nepostrádal a nikdo ho nikam nepřesouval jako všechny ostatní. Thomas tak měl šanci vymyslet pro hru dokonalé ozvučení v podobě orchestrálních skladeb. Navíc v mezidobí byl v kontaktu s fanoušky, se kterými své výtvory sdílel a sbíral podněty. Například se jednou stalo, že vymyslel hudbu pro intro a vydal jej. Po vydání se strhla lavina kritiky o tom, jak doslova "dojebal" odkaz Marka Seiberta. Chance Thomas si však všechny připomínky vzal k srdci a všechno přetvořil - a to dokonce několikrát, dokud s tím nebyl dostatečně spokojen. Není pak divu, že soundtrack ze hry byl po delší dobu na piedestalu nejlepších soundtracků tehdejší doby.

Stejným způsobem se přistupovalo i k dabingu, který sice už nebyl tak vypravěčsky povedený jako v QfG4, avšak i přesto autoři hru nepustili dříve, dokud s ní nebyli 100% spokojeni. K tomu se opět váže jeden příběh. Elsa von Spielburg byla původně namluvena rodinou Němkou s klasickým přízvukem. Jenže. Co zní nám jako Evropanů německy, nezní německy v uších Američanů. Všichni ve studiu se tak podivovali, proč Elsu mluví Francouzka a nikoliv Němka (ač to nebyla pravda, jen to tak znělo). Hledali tak znovu, a tak dlouho, dokud nenašli Němku, která již měla onen "stereotypický" německý přízvuk.



Hodnocení

Jednoznačně nejlepší díl herní série. Ať už po stránce příběhové nebo herních mechanik. Ano, sem a tam by to chtělo učesat, ale vem to čert. Z tria posledních sierráckých her - QfG 5, King´s Quest 8 a Gabriel Knight 3 se podle mého jedná o nejlepší a nejpropracovanější hru.

100%



Dobové recenze:











Další obrázky ze hry

Klasika - nový díl, nový kouzelník.

Starý známý (a Váš mentor) Erasmus. Je to právě on, kdo Vás do Silmárie přivolá.

Před místní arénou, kde si můžete i zabojovat.

Sam - žebrák z QfG1. Nyní bankéř.

Shakra a jeho magický obchůdek. Shakra je syn Rakeshe.

Místní hostinec a hotýlek.

Salim s Julanar (ano ta Julanar z QfG2). Místní lékárníci.

Na spojovacím mostě. Mimochodem u paty té věže se nachází cech zlodějů.

Toro z QfG1 (mazlíček princenzny Elsy) v místní cechu dobrodruhů.

Pegasí pahorek.

Před školou dobrodruhů.

Známý Dobrodruh díky němuž jste se stali hrdinou!

FA - Famous Adventurer.


Nechť soutěž začne!

Cesta k Erasmovi.

Erasmův zámek.

Arestes - onen lupič z banky, kterého můžete jako kouzelník usvědčit z loupeže!

Místní gondola k ostrůvku šíleného vědce.

Pevnost námezdních pirátů.

Hydra. Elsa Vám naštěstí pomůže.

Poklad hydry.

Tanec s Dryádami.

U věštkyně.

Menší pokec s Kerberem před vstupem do podsvětí.

Samotné podsvětí.

Tak koho? Eranu nebo Katrinu? To je dilema!

Katrina to vyhrála.

Místní vědec - usvědčen z otrav několika lidí.


Kancléř Mínos! Mělo mě to napadnout dříve!

Všichni dohromady snad draka udoláme.

Tradiční děkovačka :)

Chybí hloupých 10 bodů.


Žádné komentáře:

Okomentovat

Polda: aneb s poctivostí nejdřív pojdeš

Český název: Polda: aneb s poctivostí nejdřív pojdeš, Žánr: Adventura – detektivní , Výrobce: Sleep Team, Distributor: Zima Software, Rok...