Not All
Fairy Tales
Have Happy Endings
Info: oficiální stránky, Dostupnost: www.lulu.com
Rok vydání: 2020
Počet stran: 408
Jazyk: Angličtina
Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák
HardCover - pro sběratele |
Kdo je autor?
Autorem je Ken Williams a jistě mi dáte za pravdu, že toto jméno není potřeba detailněji představovat. Čistě pro pořádek však vytáhnu pár detailů rovnou z knihy.
Ken se narodil v roce 1954 v Evansville ve státě Indiana, ale protože měl jeho otec problém sehnat v regionu práci, sbalil rodinu do auta a vypravili se zkusit štěstí do Kalifornie. Zde našel práci jako opravář televizí. Ken byl od mala velmi nadán, četl složité knihy nebo komiksy a "vždy si představoval, že absolvuje vysokou školu a stane se bohatým". Se školou však měl problémy - prostě ho určité věci nebavily a měl takový ten typický názor "proč se to mám učit, když to nebudu nikdy potřebovat", se kterým bohužel nepochodil.
Později se seznámil s Robertou Williams (rozenou Heuer), kterou si vzal pět dní poté, co oslavil osmnácté narozeniny. Spolu mají dva syny, D.J. (1973) a Chrise (1979) a začátky, jak píše Ken v knize, nebyly zrovna růžové.
Ken - 18 let, Roberta 19 let. Snímek vznikl den po jejich svatbě. |
"The problem was that we were broke. I was an unemployed college dropout with a pregnant wife, What now?"
Běhal tedy z práce do práce, snažil se co mohl ale nikam to nevedlo. Hlavní příležitost však viděl v rozvíjejícím se počítačovém průmyslu, který se na začátku 70. let začal solidně rozvíjet. Ken programoval, vyvíjel dokonce svůj kód a měl rád počítače a vše co k nim patřilo, včetně her. Jednou se tak stalo, že domů donesl jednu hru s názvem Colossal Cave Adventure, chvilku jí zkoušel, ale pak ho od toho vyšoupla Roberta.
"Roberta was nearby in the kitchen, so I called her over to the computer. She read over my shoulder and then pushed me aside. She wanted to try. I was not happy! I had just gotten rolling and she took away my toy.
Ta navíc dostala přelomový nápad - co, kdybychom to zkusili taky a přidali tam grafiku? Po nějakém čase vznikl v garážových podmínkách Mystery house, textovka s grafikou - hra, která to všechno odstartovala.
Zrod hry Mystery house |
Manželům se dařilo, založili firmičku On-Line Systems, později přejmenovanou na Sierra On-Line. Ken byl ve firmě spíše jak manažer, schvaloval projekty, plánoval rozpočty, aj. Stojí tak za všemi těmi peckami, o kterých sem a tam píšu.
Firmě se dařilo (až na klasické recese v odvětví) a v roce 1996 firmu prodali společnosti CUC Waltera Forbese. Ken s Robertou se stali multimiliardáři a speciálně Ken dohlížel na společnost ještě jeden rok, než to nevydržel a raději rezignoval. Co následovalo pak, už asi všichni víme (podvody, soudy, krach, zánik firmy v roce 1999).
Ken s tím bohužel nemohl nic dělat. Ke dni známému jako "Chainsaw Monday" napsal dopis na rozloučenou, koupil si jachtu a několik let se plavili s manželkou bezstarostně po mořích a oceánech a své zkušenosti sdílel on-line na svém blogu. V roce 2020 napsal Ken knihu probíranou v tomto příspěvku a v roce 2023 vtrhli s Robertou znovu na herní půdu s remakem hry, která pro ně byla inspirací - Colossal Cave 3D. Jestli to znamená nějaký větší come-back, to teprve asi uvidíme ...
Kvalita knihy?
Předtím než začnu popisovat co v knize najdete, musím vás upozornit na jeden detail, který komentuje i samotný Ken Williams. Knihu si můžete objednat totiž ve dvou fyzických provedeních - "hardcover" a "paperback", v překladu v pevné nebo papírové vazbě. Paperback je klasika, zatímco hardcover byl určen původně pro sběratele (bohužel striktně bez podpisu).
Jeden by si tak řekl, že hardcover musí být nutně lepší. No, alespoň podle Kena tomu tak není. Prý se hardcover vůbec nepovedl a není takový, jaký si ho představoval. Nechává však na lidech, aby si vybrali podle svého.
Pohled na lepení knihy. |
Co v knize najdeme?
Kniha má celkově úctyhodných 408 stran, které jsou rozděleny do 43 kapitol spolu s 7 apendixy. Sem a tam mezi kapitolami existuje ještě tzv Interlude, čili takové menší přerušení soudržného příběhu, kdy Ken dané téma mírně rozšíří nebo mírně od tématu uhne. Nosná témata jsou samozřejmě rodina, hry a obchod.
Jisté zajímavosti z Kenova a Robertina života jsem již popsal v úvodu. K tomu přidám opět několik dalších zaměřených na ony hry nebo obchod.
Co třeba takový King´s Quest. Víte, kdo vlastně přišel s myšlenkou "3D" hry?
"Part of Roberta´s vision was that the game´s universe would be 3D. In other words, she wanted the player to be able to control a character (King Graham) who would move through the world under player control. He needed to be able to walk behind rocks, trees, buildings, other characters, etc."
Princip tvorby "3D" otevřeného světa. |
Nebo věděli jste, že Larry byla Kennova velmi oblíbená hra a jakmile si někdo dovolil říci něco nelichotivého, byl vyražen?
"Roberta and I were at a local Thai food restaurant on Mercer Island, near Sierra´s offices. We were sitting in a booth enjoying our lunch when we overhead some ladies talking in the booth behind us. We kept hearing Sierra mentioned and their voices rose as they started talking about Leisure Suit Larry. One of the ladies was clearly unhappy. She was saying that she had been assignet this disqusting game and wanted to guickly get off the assignment and on to something better. We quickly understood that his was a group who represented the ad agency on promoting the Leisure Suit Larry game"
... asi nemusím psát, jak to dopadlo, jakmile Ken druhý den přišel do práce.
Celá kapitola 30 je pak nazvaná Doomed a pojedná o neuskutečněném obchodu mezi ID software a Sierrou. Sám jsem nikdy netušil, že spolu Ken Williams a John Romero jednali.
"At the end of 1991 John Robero, of ID Software, sent Roberta a copy of their game Command Keen, episodes 4 and 5. She really loved it and wrote back inviting the guys at ID to come visit Sierra."
"Three guys from Id, John Robero, John Carmack, and Tom Hall, visited Sierra in February 1992. John demonstrated their game Wolfenstein 3D and then I demonstrated for him our World War II online game, Red Baron."
"Before dinner, I decided that Sierra needed to acquire Id Software"
A nyní pozor! Obchod by proběhl, ale jak už to bývá, vše zničila administrativa. Prostě nešlo platit v akciích a v hotovosti najednou. Stupidní, co?
"At the end of our dinner, I offered $2.5 million in stock. The guys wanted $100 000 in cash up front, but because of some obscure accounting rules, it would be difficult to pay them with both stock and cash".
Vše je pak zakončeno osobním emailem od Johna Romera Kenu Williamsovi.
"We met you again in 1993 at an awards ceremony after we had just won our first SPA award for Wolfenstein 3D. We walked up and you said, "I know, I know - I screwed up, and that wasn´t the first time. Great job, guys! You are a real class act. We were honored to have been able to meet you and Roberta in person, and to receive an offer to buy our company was ultimate compliment."
A to samozřejmě není všechno. Dalších 43 kapitol napěchovaných super informacemi na vás čeká ...
Stojí kniha za přečtení
Kniha popisuje dění ve firmě Sierra on-line z pohledu CEO manažera. Jsou tu zajímavé informace, které se jinde v tak ucelené formě nevyskytují a pokud máte cca týden až dva času a dobrou angličtinu k tomu, pak neváhejte a kupujte! K tomu doporučuji i knihu The Sierra Adventure: The Story of Sierra On-Line, kterou jsem popisoval nedávno.
90%
PS: Ken píše opravdu spisovně a kniha se čte jedna báseň.
Žádné komentáře:
Okomentovat