Český název: Zlatá horečka! 2, Žánr: Adventura - dobrodružná, Výrobce: Sunlight Games, Distributor: Sunlight Games , Rok vydání: 2017,
Info: officialní, mobygames, databaze-her, Dostupnost: Steam, Čeština: Ne
Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák , Hodnocení: 35%
Extrémně dobrá nálada v posledních týdnech mě konečně nakopla k tomu, abych zapařil pokračování remástru hry Gold Rush! Samotný remástr původní hry vyšel v roce 2014 a jak už to tak bývá, vytvořený engine a vidina přísunu dalších finančních prostředků zavdaly vzniku tohoto pokračování.
Námět na hru má pocházet částečně z pera původního autora Douga MacNeilla a to by mohlo znamenat silný příběh, historické detaily a spousty možností, jak hru dohrát. Jenže! Ani omylem! Naopak z toho čiší něco ve stylu "Hoši, já bych ještě vymyslel jak bratři zbohatli a vydávají se zpět do Brooklynu. Tam to však vede gang, jehož vůdce bude maník, který dříve na Jakea (bratr našeho hrdiny Jarroda) hodil vraždu a on tak musel prchnout". Odpověď: "OK šéfe, nějak to splácáme!".
Už původní "remástr" byl podle mého názoru hrozně nekvalitní a dalšího "splácání", jsem se bál jak čert kříže. A výsledek? Nakonec jsem sice hraní přežil ve zdraví, ale určitě nebudu mít potřebu s k "tomu" někdy vracet.
![]() |
Úvodní obrazovka hry |
Zpět do období Zlaté horečky
Abychom porozuměli příběhu, je nutné si zopakovat pár řádků z mého dřívějšího příspěvku.
Jerrod si spolu s rodiči a bratrem Jakeam žili spokojeně v Brooklynu v New Yorku až do osudného dne roku 1838, kdy rodiče tragicky zahynuli při nehodě dostavníku. Osiřelé hochy tehdy dostal na starost rodinný přítel Mr. Quail, ředitel místní banky, a oba hochy vychoval. Jednou se však starší z bratrů Jake dostal do "jakési" šlamastiky a po obvinění musel Brooklyn opustit. Od té doby o něm nikdo neslyšel.
Vše výše napsané víme z deníků, fotografií či epitafů. Původní příběh se však odehrával až v době po těchto událostech, v době velké zlaté horečky léta páně 1849. Náš hlavní hrdina Jarrod tehdy dostal záhadnou obálku a zlatý plíšek a tajemná zpráva v ní ukazovaly, že bratr, který byl považován za mrtvého, mrtvý nejenže nebude, ale dokonce by mohl učinit historický objev zlata.
Jarrod tak na nic nečekal, prodal vše co kdy vlastnil a vydal se na strastiplnou cestu přes celé území USA, aby bratra našel.
Milionáři na cestě do Brooklynu.
A povedlo se! Jarrod svého bratra skutečně našel, spolu založili Wilsonovu těžební společnost a po celých 20 let těžké práce si odkládali zlaté cihly do slamníku chystajíc se k velkému návratu do New Yorku.
Jenže návrat do rodné hroudy určitě nebude tak jednoduchý, jak si oba bratři představovali. Dávný přítel Mr. Quall je totiž v jednom dopisu informuje o tom, že městu vládne gang Williama Tweeda, gangstera, který před několika lety křivě obvinil Jakea a ten musel z města utéci. Tweed se dokonce stal tak mocným, že má pod sebou celé novinové nakladatelství, policii a tím celé město.
Brooklyn je zkrátka v úpadku a je to pěkně znát! Tam kde se dříve udržoval pořádek takovým způsobem, že se nesmělo ani šlápnout na trávník, tam nyní roste lebeda. Zarostlé jsou i hlavní ulice, altánky se rozpadají a květinové náměstíčko obývají žebráci (asi jako v současnosti :) )
![]() |
Brooklyn je viditelně v úpadku; tedy alespoň ve srovnání s dobou před 20 lety. |
Když to všechno naši dva bratři slyší, rozhodnou se svoje plány k návratu urychlit. Těžební společnost prodají a chtějí se vydat na cestu. Jen je tu pár problémů. Po krku jim neustále jdou dotěrní nájemní vrazi, proti Tweedovi nemají důkazy a v Brooklynu jsou díky pomluvám nenáviděni.
Co s tím? Jediná obrana je dobrý útok. Nájemné vrahy musíte poslat bručet, Jake si bude muset rozpomenout, kam dříve zakopal veškeré důkazy a samotný Brooklyn si budete muset jednoduše koupit :)
Adventurní lobotomie
Asi si nyní říkáte, že příběh nezní zase tak špatně, a opravdu NEZNÍ. Jenže z celého uchopení čiší, že to autory buďto vůbec nezajímalo, nebo že k adventurnímu žánru neumí vůbec přistupovat.
Hra je v duchu svého předchůdce rozdělena na 3 částí. Začínáte v Sacramentu, cestujete transkontinentální železnicí a končíte v Brooklynu. Čekáte hru za oba bratry? Omyl! Ke slovu se dostal opět jen Jarrod a k Jakeovi si tak hráč nemá šanci vytvořit žádný vztah. Stejná situace panuje i na druhé straně. Ani gangster Tweed není v příběhu ani vidět ani slyšet, ve hře likvidujete pouze jeho totálně vygumované kumpány.
![]() |
Jarrod obklíčen. Stačí jít do jiné obrazovky. |
Putování s Jarrodem taktéž není bůhví jak zajímavé. Už v Sacramentu za vás v podstatě všechno odmaká kovář nebo strojvůdce. Jeden navrhne výměnu vašeho zlata za olověný padělek a druhý připraví vlak. S Jarrodem tak musíte jen posbírat pár olověných kulek z mušket, najít dynamit a zakoupit láhev vína. Tím veškeré adventuření končí. Žádná kombinace předmětů, žádné přemýšlení.
Dokonce ani putování pacifickým expresem není bůh ví jaká povedená záležitost. V originálním příběhu jste si mohli vybrat ze tří cest a každá byla DETAILNĚ popsána a na každé jste řešili určité problémy. Zde? Historický popis je fakt bídný a z neustálého házení bordele na koleje si rodidla určitě trhat nebudete!
![]() |
Cesta pacifickým expresem. Vysvětleno je minimum historických věcí. TO ZAMRZÍ! |
Že by to zachránil samotný Brooklyn? Ne, bohužel. Kupte vydavatelství novin, pokecejte s místní policii a předejde dokumenty usvědčující Tweeda. Za 3 hodiny nemáte co řešit...
Ovládání, grafika a zvuk
Ovládání
Asi si ještě pamatujete, že jsem ovládání v Anniversary verzi vychválil - jako jednu z mála věcí na celé hře. Autoři totiž hráčům umožnili využít dva způsoby ovládání, tj. parser a modernější point-and-click.
V tomto druhém pokračování je parser pryč (logicky k němu nebyl důvod) a vám tak zůstává "jen" onen modernější způsob. Ten pak funguje úplně stejně jako dříve. Malý tmavý kurzor klouže po obrazovce velmi snadno a pokud na něco kliknete levým tlačítkem myši a chvilku (asi sekundu) ho držíte. vypadnou na Vás možnosti co se s danou věcí dá dělat (prozkoumat, promluvit, sebrat).
Předměty jsou sbírány do inventáře, který je umístěn v horní části obrazovky a na rozdíl od Anniversary edice je permanentně viditelný.
Ve hře (téměř) neřešíte pixel-hunting a dokonce i legendární bloudění v Sacramentu je minulostí. V inventáři se totiž skrývá mapka, která se sice nedá aktivně využít, ale aspoň v ní hráči najdou souřadnice daných míst.
![]() |
Mapka pomohla. Jediné + z celé hry. |
Grafika
Po třech letech od vydání Anniversary edice je to ... absolutně bez jakéhokoliv vylepšení. To předrenderované pozadí je tak neskutečně nezajímavé, nudné a laciné, že to ani není možné a já jen marně vzpomínám, jestli jsem kdy viděl horší provedení.
Navíc s grafickým rozlišením jsou ve hře neustálé problémy. Hra vám rozlišení nastaví sama podle nastavení počítače, tedy vždy to nejvyšší. Jenže pro tak vysoké rozlišení hra nebyla očividně odladěna a tak se stává, že (občas) nemůžete procházet mezi lokacemi nebo, že Jarrod ignoruje sbírání předmětů (brýle v Brooklynu). Je to zajímavý glitch, který odstraníte jen tím, že rozlišení změníte; mně fungovalo ultimátních 1280x768.
Jedinou viditelnou změnou jsou pozadí, která se nyní tváří jakoby skutečně proběhlo 20 let na drsném západě. Slepá ramena řek jsou pryč (viz níže), dokončila se transkontinentální dráha (skutečně) a Sutter´s Fort by srovnán se zemí. No OK, tady ta informace nesedí, ale kde jinde nalézt olovo na výrobu falešného zlata, než ve zdemolované pevnosti, že?
![]() |
Zub času je ve hře patrný. Originál - Anniversary - Druhý díl. |
Zvuk
Zvuk, hudba ani dabing nevybočují z předchozího podprůměrného provedení, ale nudné nerozvětvené dialogy to tentokráte pohřbívají úplně.
Hodnocení
"Rychle dohráno a ještě rychleji smazáno." Asi tak by se dalo toto pokračování charakterizovat. Nápad opět nebyl špatný, ale chlapci ze Sunlight Games stále nepochopili, jak by se k adventurám měli postavit. Příběh vás tak asi moc nechytne, grafiku budete považovat za podprůměrnou (doslova hnusnou) a dabing vás bude uspávat. A za to vše budete muset ještě zaplatit 8 éček :-/.
Nakonec to bude jen 35% a ani o procento víc!
Další obrázky ze hry
![]() |
Menší opáčko příběhu |
![]() |
Wilsonova těžební společnost |
![]() |
Po zlaté horečce se začalo pěstovat víno. |
![]() |
Nezapomeňte si u této prodejkyně koupit víno. |
![]() |
Kovář - postava, která obstará skoro všechno za vás. |
![]() |
Pošta. V minulém díle se teprve stavěla. |
![]() |
Vzpomínáte na originál? Tam vás totiž čekala poprava, pokud jste se chovali nepatřičně. |
![]() |
Sutter´s Fort - tedy to, co z ní zbylo. |
![]() |
V pevnosti hledejte malá světélkující místa. |
![]() |
Místní hřbitov. |
![]() |
Vlak připraven. |
![]() |
Cesta vede i po střeše vlaku... |
![]() |
... neboť ke strojvedoucímu prostě není jiná cesta :) |
![]() |
Odstavený vlak - potřeba si zavolat. |
![]() |
Menší zastávka před Brooklynem - je potřeba vykopat důkazní materiály. |
![]() |
U místního kuchaře - šlohněte mu pár nářadí a hurá do sklepa. |
![]() |
Konečně. Důkazní materiály nalezeny. |
![]() |
V Brooklynu. |
![]() |
Před místním obchodem se zbožím (bohužel moc toho nekoupíte). |
![]() |
Brána místního hřbitovu. |
![]() |
Vyzvednou peníze ... |
![]() |
... celkem 37tis dolarů a ... |
![]() |
Koupit celé novinové vydavatelství |
![]() |
Předání důkazů. |
![]() |
Cesta na místní policejní stanici. |
![]() |
Rozmluva s policisty (doufejme, že nejsou tak zkorumpovaní). |
![]() |
Pozor na bandity. |
![]() |
Ve hře se dá i zemřít. |
![]() |
Ještě chybí poslat dopis Jakeovi o tom, že vše zařízené a můžeme jít před soud. |
![]() |
Bla bla bla ... na animace strohé, na text úmorné. |
![]() |
Proces skončil - Tweed končí :). |
Žádné komentáře:
Okomentovat