čtvrtek 5. prosince 2024

Gold Rush! Anniversary

Český název: Zlatá horečka! Výročí, Žánr: Adventura - dobrodružná, Výrobce: Sunlight Games, Distributor:  Sunlight Games , Rok vydání: 2014,  Info: wikipediemobygamesdatabaze-herDostupnost: Steam, Čeština: Ne

Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák , Hodnocení: 40%

 

S remaky, pokud je nedělá původní studio zodpovědné i za předlohu, je vždy problém. Nikdy totiž nevíte, jak se nezávislí vývojáři zachovají. Doposud jsme však měli velké štěstí. Všechny ty King´s Questy (1, 2, 3), Space Questy (2, 3) či druhý díl Quest for Glory se poměrně povedly.
 
Není proto divu, že fanouškové Sierry a jejich her s napětím očekávali, jak bude hra od německých tvůrců shlukující se pod jménem Sunlight Games vypadat. Přeci jen Němci jsou považování za pány deskovek a dobrodružných her. Když se do světa pustily první obrázky, lidé zbystřili. Když se pak do světa pustila i samotná hra (limitka v big boxu) lidé sice šíleli, ale spíše zlobou. 
 
Proč? Na to se podíváme v tomto příspěvku.

Úvodní obrazovka hry.

 

Nápad dobrý, provedení hrozné

Gold Rush! Classic mě skutečně bavil. Měl výborný a chytlavý příběh inspirován skutečnými událostmi mezi léty 1848 - 1855. Seděl jsem u něho neskutečně dlouho a vyzkoušel jsem všechny možné cesty vedoucí na západ. Jerrod umíral v poušti, v džungli i na lodi. Každý text jsem hltal, dokázal mě nebývale oslovit. V určitých chvílích jsem se dokonce přistihl, že mi po dlouhé době paření stoupla teplota a já se nemohl odtrhnout od úspěšného rýžování zlata v American river nebo rozkopávání tajných chodeb kdesi v podzemí až do okamžiku, než mi zhasla lampa. Našlo se sice pár chybiček, ty jsem ale vzhledem k autorskému duu a celkové originalitě úspěšně ignoroval.

To jsem však ještě nevěděl, co mě čeká o pár týdnů později, kdy jsem si zkusil tento "remástr". Co si budeme nalhávat - není to dobré. A co je na tom ještě horší, hráči za to zaplatí nemalé peníze (3 éčka za původní díl, 5 za Anniversary a 8 za díl druhý).

Jerrod před svým domem v Brooklynu, NY.


Příběh je celý okopírovaný a nemá smysl ho více komentovat. Co však neznalé hráče naštve hned v úvodu, je čas. Ten běžel i v původní hře, ale byl viditelný a člověk si podle něj mohl řídit hodinky. Po čtyřech minutách hraní se objevil na poště dopis od vašeho ztraceného bratra, za dalších 10 minut byla vyhlášena zlatá horečka a dvě ze tří cest byly uzavřeny. Výsledek v remasteru? Čas sice běží, ale skrytě. Dopis, na základě kterého Jerrod má učinit životní rozhodnutí, se neobjeví ani po 4 minutách, ani po 10, ani po hodině. Objeví se poté, co prodáte dům, vyberete celoživotní úspory, dáte výpověď v kanclu, koupíte si lístky na loď či dostavník a nakoupíte si zásoby. Jak však hráči, kteří netuší o čem originál je, mohou něco takového překonat? Nebo si hru dokonce i užít? Nemohli to autoři v roce 2014 řešit třeba bez toho času jen s příkazy "if"?

Další nepříjemné časové překvapení na hráče čeká cestou dostavníkem. V jeden moment totiž Jerrod dostane za úkol pozorovat růst trávy v údolí. Inu, chodil jsem sem a tam, pořád dokola, ale nic se nedělo. Tráva prostě nerostla. Tak jsem to zkusil jinak a nyní fakt nekecám: Udělal jsem si kafé, rozbalil tatranku, vyhodil kopyta a čekal jsem. Téměř ke konci této siesty, která trvala snad 10 minut se obrazovka sama přeměnila a tráva začala růst. Jako fakt?

V Sutter´s fortu zase autoři z nějakého důvodu vyhodili jakékoliv zajímavé hádanky. Už žádné představování se kováři, už žádné šmejdění po náhrobku pomocí dopisu. Ne ne - všechno je automatické, rychlé a ... nudné (za předpokladu, že preferujete point and click nastavení).

Celkově ani rýžování zlata nebo rozkopávání země není žádná hitparáda. Nevím proč, ale v tomto remástru neuvěřitelně trvá, než něco najdete. Hráči to mohou zkoušet 10x a nic, pak najednou úspěch a zase 10x nic. Navíc jakmile natěžíte požadované množství, už nikdy nic nenajdete. Vypuštění "muly, které můžete věřit" až na poli 23/13 (a dále) je také pěkně ujeté. V tomto bodě jsem navíc na hru resignoval a ani se později nesoustředil na prohledávání podzemních chodeb, abych si vylepšil scóre, které se zaseklo na 226/250. 

Zvláštní pozornost si také zaslouží jedno vyjádření, ve kterém autoři tvrdí, že hru udělali přístupnější k roku 2014 a omezili množnosti zemřít. No, osobně si tím nejsem tak úplně jist. Pokud totiž v Brooklynu nenajdete v altánku zlatou minci - končíte (dead end). Pokud se během výpravy na západ špatně rozhodnete - končíte. Jediný rozdíl jsem našel ve stájích v Brooklynu, kde jsou ustájeni koně pro dostavník. Zde Vás kůň může kopnout stejně tak jak v originále, na rozdíl však od něj skutečně neumřete. To má být to "zpřístupnění"?


Ovládání, grafika a zvuk

Ovládání

Ovládání je něco, co mě, na rozdíl od všeho ostatního potěšilo. Hráč má na výběr ze dvou možností - point and click a command-line, za kterou se neskrývá nic jiného než parser. Ve spodní části obrazovky máte příkazový řádek, do kterého mlátíte příkazy a hra reaguje jakoby původním stylem. To znamená, že nemluví, ale vrací textové odpovědi. Postavu navíc ovládáte jen pomocí kláves W-A-S-D.

Ukázka command-line způsobu hry.

Pokud vám to přijde jako zajímavé, vyzkoušejte to a vyhnete se tak nepříjemnému pocitu, že si hra hraje na něco, co ve skutečnosti není.  Nevýhodou zůstane, že v rozlehlých lokacích Kalifornie zešílíte z toho, než všechny s Jerrodem projdete.

Pokud zůstanete u klasického point and click ovládání, ani to není vůbec špatné. Malý tmavý kurzor klouže po obrazovce velmi snadno a pokud na něco kliknete levým tlačítkem myši a chvilku (asi sekundu) ho držíte. vypadnou na Vás možnosti co se s danou věcí dá dělat (prozkoumat, promluvit, atd.). Navíc, a to se bude líbit v pozdějších fázích skutečně každému, funguje dvojklik na rychlý přesun mezi lokacemi.

Předměty sbíráte do prostorného inventáře, který se objeví, pokud myškou zajedete do horní části obrazovky. V této části máme i ukazatel scóre. Bohužel ukazatel času, jak jsem již psal výše, chybí.

Ukázka inventáře v horní části obrazovky.

Grafika

Když hra vychází, píše se rok 2014. Za sebou máme nespočet 2D a 3D her. Některé graficky excelovaly, jiné si jely v zajetých kolejích. Tak či onak, nikdy jsem si příliš nestěžoval - až doposud. Renderované pozadí (více jak 130 obrazovek) vypadá až neuvěřitelně lacině. Na obloze mi přijde, že autoři dali mraky z WinXP a jen je zkopírovali vedle sebe. Stromy jsou do trávy vhozeny tak, aby se neřeklo a vlastně všemu chybí nějaké stínování. 


Tak které provedení se vám líbí víc?

Někdy to ve mě dokonce evokovalo dojem, že se dívám na plastové budovy vytisknuté z 3D tiskárny. Ani s těmi postavami není vše úplně v pořádku a jejich pohyb je vysloveně toporný.

Zvuk

Hra je ozvučena a jakékoliv pípnutí či hudba z původního dílu je věrně "okopírována". Dabing je však naprostým zabijákem a jeho kvalita je asi taková, jako kdybych se k tomu postavil já a dostal kus papíru s textem. Bla bla bla ... bla bla ... bla bla bla ... bla - žádná změna intonace, nezáživné, nudné.

 


Hodnocení:

Udělat Gold Rush! Anniversary byl sice dobrý a také chvályhodný nápad, s provedením je to už horší. Jedná se o 3D, špatně renderovanou předělávku, s neuvěřitelně nudným dabingem a s nulovými adventurními puzzly.

Co víc, začátek hry je naprosto otřesný a pro neznalé vždy povede akorát k frustraci. Tak jak jsem původní Gold Rush! vychvaloval, tak Gold Rush! Anniversary se mi opravdu zprotivil. Takový počin jsem už dlouho neviděl a normálně bych řekl, že už vidět ani nechci. Jenže to by jsem si nesměl stáhnout druhý díl ...

40%

 


Porovnání

Nejlepší na celém tomto příspěvku určitě bude, když si vychutnáte obrázky z původní a nové verze.

Jerrod Wilson - skvělý americký hrdina



Altánek. Květiny v Anniversary verzi u něj však nenatrháte. Musíte trošku dál.



Legendární pošta. Nejproblematičtější místo hry.



V bance čeká celých ... ehm ... 200 dolarů.


Ať koupíte cokoliv, stejně to nedovezete do cíle.


Brooklinský hřbitov.


Asi nejlepší pozadí ze hry!! 

Zkusme to dostavníkem.



Pravý Greenhorn.



Cesta skrz celé USA nebyla snadná.



Voda a jídlo - nedostatkové zboží. 



Sutter´s Fort



Pokecejte s úředníkem / obchodníkem a kupte si pánev nebo lopata. Později i lampu!!



Jamesův falešný hrob (jakoby otce, který ale umřel už dávno).


Vodní pila. V Anniversary nikdo nepracuje :),



Hotel Zelené Pastviny.



Jamesův tajný příbytek.



Shledání s bratrem.



Finální score v orignálu (250/250) a v Anniversary (226/250)


Žádné komentáře:

Okomentovat

Gold Rush! Anniversary

Český název: Zlatá horečka! Výročí,  Žánr:  Adventura - dobrodružná, Výrobce: Sunlight Games,  Distributor:   Sunlight Games ,  Rok vydán...