Český název: Zlatá horečka! Výročí, Žánr: Adventura - dobrodružná, Výrobce: Sunlight Games, Distributor: Sunlight Games , Rok vydání: 2014, Info: wikipedie, mobygames, databaze-her, Dostupnost: Steam, Čeština: Ne
Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák , Hodnocení: 40%
Úvodní obrazovka hry. |
Nápad dobrý, provedení hrozné
Gold Rush! Classic mě skutečně bavil. Měl výborný a chytlavý příběh inspirován skutečnými událostmi mezi léty 1848 - 1855. Seděl jsem u něho neskutečně dlouho a vyzkoušel jsem všechny možné cesty vedoucí na západ. Jerrod umíral v poušti, v džungli i na lodi. Každý text jsem hltal, dokázal mě nebývale oslovit. V určitých chvílích jsem se dokonce přistihl, že mi po dlouhé době paření stoupla teplota a já se nemohl odtrhnout od úspěšného rýžování zlata v American river nebo rozkopávání tajných chodeb kdesi v podzemí až do okamžiku, než mi zhasla lampa. Našlo se sice pár chybiček, ty jsem ale vzhledem k autorskému duu a celkové originalitě úspěšně ignoroval.
To jsem však ještě nevěděl, co mě čeká o pár týdnů později, kdy jsem si zkusil tento "remástr". Co si budeme nalhávat - není to dobré. A co je na tom ještě horší, hráči za to zaplatí nemalé peníze (3 éčka za původní díl, 5 za Anniversary a 8 za díl druhý).
Jerrod před svým domem v Brooklynu, NY. |
Příběh je celý okopírovaný a nemá smysl ho více komentovat. Co však neznalé hráče naštve hned v úvodu, je čas. Ten běžel i v původní hře, ale byl viditelný a člověk si podle něj mohl řídit hodinky. Po čtyřech minutách hraní se objevil na poště dopis od vašeho ztraceného bratra, za dalších 10 minut byla vyhlášena zlatá horečka a dvě ze tří cest byly uzavřeny. Výsledek v remasteru? Čas sice běží, ale skrytě. Dopis, na základě kterého Jerrod má učinit životní rozhodnutí, se neobjeví ani po 4 minutách, ani po 10, ani po hodině. Objeví se až poté, co prodáte dům, vyberete celoživotní úspory, dáte výpověď v kanclu, koupíte si lístky na loď či dostavník a nakoupíte si zásoby. Jak však hráči, kteří netuší o čem originál je, mohou něco takového překonat? Nebo si hru dokonce i užít? Nemohli to autoři v roce 2014 řešit třeba bez toho času jen s příkazy "if"?
Další nepříjemné časové překvapení na hráče čeká cestou dostavníkem. V jeden moment totiž Jerrod dostane za úkol pozorovat růst trávy v údolí. Inu, chodil jsem sem a tam, pořád dokola, ale nic se nedělo. Tráva prostě nerostla. Tak jsem to zkusil jinak a nyní fakt nekecám: Udělal jsem si kafé, rozbalil tatranku, vyhodil kopyta a čekal jsem. Téměř ke konci této siesty, která trvala snad 10 minut se obrazovka sama přeměnila a tráva začala růst. Jako fakt?
V Sutter´s fortu zase autoři z nějakého důvodu vyhodili jakékoliv zajímavé hádanky. Už žádné představování se kováři, už žádné šmejdění po náhrobku pomocí dopisu. Ne ne - všechno je automatické, rychlé a ... nudné (za předpokladu, že preferujete point and click nastavení).
Celkově ani rýžování zlata nebo rozkopávání země není žádná hitparáda. Nevím proč, ale v tomto remástru neuvěřitelně trvá, než něco najdete. Hráči to mohou zkoušet 10x a nic, pak najednou úspěch a zase 10x nic. Navíc jakmile natěžíte požadované množství, už nikdy nic nenajdete. Vypuštění "muly, které můžete věřit" až na poli 23/13 (a dále) je také pěkně ujeté. V tomto bodě jsem navíc na hru resignoval a ani se později nesoustředil na prohledávání podzemních chodeb, abych si vylepšil scóre, které se zaseklo na 226/250.
Zvláštní pozornost si také zaslouží jedno vyjádření, ve kterém autoři tvrdí, že hru udělali přístupnější k roku 2014 a omezili množnosti zemřít. No, osobně si tím nejsem tak úplně jist. Pokud totiž v Brooklynu nenajdete v altánku zlatou minci - končíte (dead end). Pokud se během výpravy na západ špatně rozhodnete - končíte. Jediný rozdíl jsem našel ve stájích v Brooklynu, kde jsou ustájeni koně pro dostavník. Zde Vás kůň může kopnout stejně tak jak v originále, na rozdíl však od něj skutečně neumřete. To má být to "zpřístupnění"?
Ovládání, grafika a zvuk
Ovládání
Ovládání je něco, co mě, na rozdíl od všeho ostatního potěšilo. Hráč má na výběr ze dvou možností - point and click a command-line, za kterou se neskrývá nic jiného než parser. Ve spodní části obrazovky máte příkazový řádek, do kterého mlátíte příkazy a hra reaguje jakoby původním stylem. To znamená, že nemluví, ale vrací textové odpovědi. Postavu navíc ovládáte jen pomocí kláves W-A-S-D.
Ukázka command-line způsobu hry. |
Pokud zůstanete u klasického point and click ovládání, ani to není vůbec špatné. Malý tmavý kurzor klouže po obrazovce velmi snadno a pokud na něco kliknete levým tlačítkem myši a chvilku (asi sekundu) ho držíte. vypadnou na Vás možnosti co se s danou věcí dá dělat (prozkoumat, promluvit, atd.). Navíc, a to se bude líbit v pozdějších fázích skutečně každému, funguje dvojklik na rychlý přesun mezi lokacemi.
Předměty sbíráte do prostorného inventáře, který se objeví, pokud myškou zajedete do horní části obrazovky. V této části máme i ukazatel scóre. Bohužel ukazatel času, jak jsem již psal výše, chybí.
Ukázka inventáře v horní části obrazovky. |
Grafika
Když hra vychází, píše se rok 2014. Za sebou máme nespočet 2D a 3D her. Některé graficky excelovaly, jiné si jely v zajetých kolejích. Tak či onak, nikdy jsem si příliš nestěžoval - až doposud. Renderované pozadí (více jak 130 obrazovek) vypadá až neuvěřitelně lacině. Na obloze mi přijde, že autoři dali mraky z WinXP a jen je zkopírovali vedle sebe. Stromy jsou do trávy vhozeny tak, aby se neřeklo a vlastně všemu chybí nějaké stínování.
Tak které provedení se vám líbí víc? |
Někdy to ve mě dokonce evokovalo dojem, že se dívám na plastové budovy vytisknuté z 3D tiskárny. Ani s těmi postavami není vše úplně v pořádku a jejich pohyb je vysloveně toporný.
Zvuk
Hra je ozvučena a jakékoliv pípnutí či hudba z původního dílu je věrně "okopírována". Dabing je však naprostým zabijákem a jeho kvalita je asi taková, jako kdybych se k tomu postavil já a dostal kus papíru s textem. Bla bla bla ... bla bla ... bla bla bla ... bla - žádná změna intonace, nezáživné, nudné.
Hodnocení:
Udělat Gold Rush! Anniversary byl sice dobrý a také chvályhodný nápad, s provedením je to už horší. Jedná se o 3D, špatně renderovanou předělávku, s neuvěřitelně nudným dabingem a s nulovými adventurními puzzly.
Co víc, začátek hry je naprosto otřesný a pro neznalé vždy povede akorát k frustraci. Tak jak jsem původní Gold Rush! vychvaloval, tak Gold Rush! Anniversary se mi opravdu zprotivil. Takový počin jsem už dlouho neviděl a normálně bych řekl, že už vidět ani nechci. Jenže to by jsem si nesměl stáhnout druhý díl ...
40%
Porovnání
Nejlepší na celém tomto příspěvku určitě bude, když si vychutnáte obrázky z původní a nové verze.
Jerrod Wilson - skvělý americký hrdina |
Altánek. Květiny v Anniversary verzi u něj však nenatrháte. Musíte trošku dál. |
Legendární pošta. Nejproblematičtější místo hry. |
V bance čeká celých ... ehm ... 200 dolarů. |
Ať koupíte cokoliv, stejně to nedovezete do cíle. |
Brooklinský hřbitov. |
Asi nejlepší pozadí ze hry!! |
Zkusme to dostavníkem. |
Pravý Greenhorn. |
Cesta skrz celé USA nebyla snadná. |
Voda a jídlo - nedostatkové zboží. |
Sutter´s Fort |
Pokecejte s úředníkem / obchodníkem a kupte si pánev nebo lopata. Později i lampu!! |
Jamesův falešný hrob (jakoby otce, který ale umřel už dávno). |
Vodní pila. V Anniversary nikdo nepracuje :), |
Hotel Zelené Pastviny. |
Jamesův tajný příbytek. |
Shledání s bratrem. |
Finální score v orignálu (250/250) a v Anniversary (226/250) |
Žádné komentáře:
Okomentovat