Žánr: Adventura – fantazy, Výrobce: AGD Interactive, Distributor: AGD Interactive, Rok vydání: 2001, Info: wikipedie, mobygames, databaze-her, Dostupnost: AGD Interactive, Čeština: Ne
Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák , Hodnocení: 70%
V dnešním příspěvku konečně uzavřeme popis prvního dílu legendární série King´s Quest. Dříve jsem již popisoval originál i jeho oficiální remake, dneska koukneme na fan VGA remake, který vznikl v roce 2001 a stojí za ním nezávislé studio AGD Interactive.
Historie zmíněného studia sahá do přelomu let 1999 / 2000. V té době se potkali dva umělci, jmenovitě Britney K. Brimhall a Christopher T. Warren, kteří s úctou k firmě Sierra On-Line založili společnost Tierra Entertainment s cílem vytvářet VGA remaky těch neslavnějších sérii, které se v minulosti žádného (oficiálního) remaku nedočkali. A hned začali s prvním dílem King´s Questu, na který se dneska podíváme.
![]() |
| Úvodní obrazovka hry. |
Remake remaku remaku
Pokud jste četli příspěvek na původní hru, pak asi víte, že se vlastně jednalo o takový malý remástr, který vyšel v roce 1987. V dalším příspěvku jsem popsal SCI remake z roku 1990, který ještě vydala legendární Sierra On-Line. Už tehdy jsem však vypíchl snad jen čtyři body, kterými se hra od původní verze lišila. Nepočítám samozřejmě grafiku a ovládání, které jsem popisoval zvlášť. Hra jinak byla naprosto stejná a možná to byl i důvod tehdejší slabé prodejnosti.
A nejinak je tomu i v případě tohoto VGA remaku, který zase věrně kopíruje SCI remake - tedy až na jeden maličký technický detail.
Verze bez dead-endů?
Velmi zajímavým ozvláštněním hry je totiž možnost minimalizovat slepé konce a nechtěná úmrtí, které hra ve svém defaultním nastavení obsahuje. Stačí si jen při začátku hry vybrat tu či onu variantu podle níže uvedeného obrázku.
![]() |
| Je libo verzi bez dead-endů? |
Pokud si onu variantu zvolíte, můžete sice stále umřít, zvláště pokud si nedáte pozor na vlka, čarodějnici, různé pády a podobně, nicméně takové ty stupidní a nepředvídatelná úmrtí jsou potlačeny. To je i příklad kamenu, který musíte jak v původní verzi, tak v SCI remaku odtlačit vždy z jeho vrchní strany (jinak vás rozmačká). Naproti tomu zde vám hra přímo napoví, kde stát a díky tomu nemůžete zemřít takovou stupidní smrtí.
![]() |
| Žádná nechtěná smrt. |
Slepé konce jsou pak programově vyřešeny následovně. První quest týkající se získání magického zrcadla snad nejde pokazit, avšak v druhém (získání magické truhly) si hru můžete nechtěně ztížit. Asi si ještě pamatujete, jak v případě otevřené ohrádky s kozlem (může pomoci proti Trolovi), kozel jednoduše zmizel a už se nikdy nevrátil. V tomto remaku se však do ohrádky vrátí a nikdy o něj tak nepřijdete.
V Oblačné zemi jste zase potřebovali buďto magický prsten od Elfa (činí vás neviditelným) nebo oblázky do praku, abyste se nějak zbavili hlídkujícího obra, který onu kouzelnou truhlu stráží. Ani jedno zde není potřeba, neboť rychlost obra byla záměrně snížena tak, že mu jednoduše můžete utíkat kolem stromu tak dlouho, až se unaví a usne.
Poslední quest, tedy získání magického štítu, je v normální verzi řízen tím, že pokud máte kouzelné zrcadlo a truhlu, zjeví se v určité oblasti obří pták a přenese vás do oblasti za řekou. Avšak ve verzi bez dead-endů přibývá k těmto dvěma předmětům další podmínka, a ta je vlastnit ještě housle (od dřevorubce), čtyřlístek (z louky) a kus sýru (z perníkové chaloupky). V opačném případě se pták jednoduše nezjeví.
A co takové opomenutí zmenšovací houby, bez které by jste normálně zůstali nadobro v podzemí? Řešení je opět takové, že hra vám prostě do podzemí nedovolí vstoupit a napoví vám, že "potřebujete ještě něco z okolí".
![]() |
| Hra vás do podzemí prostě nepustí. |
Platí tedy, že pokud nejste skuteční odborníci na hry od Sierry a pokud hru King´s Quest nějakým nedopatřením neznáte, můžete si zvolit raději tu jednodušší variantu. Hra vás tak nebude tolik štvát a možná si ji i užijete.
Ovládání, grafika a zvuk
Hra je postavena na enginu AGS (adventure game studio) a ovládání je ve stylu point-and-click, které se poprvé objevilo v pátém díle série. To znamená, že všechny původní parserové (textové) příkazy byly nahrazeny ikonami - chůze, oko, ruka, mluva.
Veškeré ovládání funguje ve hře na jedničku a já zaznamenal jen jeden malý zásek v případě osedlání velkého orla. V obrazovce níže si totiž musíte nejen šikovně stoupnout (zakroužkovaná oblast), ale hlavně na orla kliknout o hodně dříve, než je u vás (obdélníková oblast).
Grafika
VGA verze pracuje s 256 barvami v rozlišení 320x200. Všechny pozadí byly ručně nakresleny, naskenovány do počítače a zde teprve získaly krásný pixelovatý vzhled.
Do hry nově přibyly povedené detaily postav, na které jsme opět zvyklý z pozdějších her od Sierry. U těchto detailů si autoři dokonce vyhráli se synchronizováním otevírání úst a čtením dialogů (tzv. LipSync)
![]() |
| Poprvé jsme ve hře mohli spatřit mladého sira Grahama. |
Zvuk
Hra je ozvučena ve stylu předchozího SCI remaku - ať už mluvíme o zvucích nebo hudbě. Nejzajímavějším bodem je však dabing, který byl do hry přidán pár let od vydání. Autorům se totiž podařilo překecat i Johna Bella do role vypravěče a legendárního Joshe Mandela do role Grahama a oba hlasy působí skutečně dobře. Dialogy jsou vesměs převzaty z SCI remaku, ale v místech, která byla až příliš strohá, se je povedlo znamenitě rozšířit.
Hodnocení
Jedná se vpravdě o velmi povedený fan remake SCI remaku původní hry, kdy do samotného příběhu nepřidává zhola nic nového, ale technicky je verze ozvláštněna možností vybrat si variantu bez slepých konců, která ve spojení s moderním point and click ovládáním dělá hru poměrně dostupnou širšímu publiku. Jediné co osobně postrádám je širší uvedení do příběhu, jako tomu bylo u původní hry v jejím manuálu. Hodnocení ponechávám ve stejném duchu jako v případě předchozího remaku.
70%
Další obrázky ze hry
Porovnání s SCI remakem z roku 1990 a původní verzí hry z roku 1987
![]() |
| Hrad Daventry |
![]() |
| Na stromě s cílem získat zlaté vejce. |
![]() |
| Před dřevorubcovým domkem. |
![]() |
| Uvnitř dřevorubcova domu. |
![]() |
| Tajné dveře v horách. |
![]() |
| Na ostrova u Rampelníka. |
![]() |
| Ponor ve studni. |
![]() |
| U draka chránějící kouzelné zrcadlo. |
![]() |
| V Oblačné zemi u obra strážící kouzelnou truhlici. |
![]() |
| Před vstupem do trpasličí říše. Pozor na krysu - nechoďte k ní příliš blízko. |
![]() |
| Leprikóni a kouzelný štít. |
![]() |
| Konec krále Edwarda se blíží. |
![]() |
| Král je mrtev, ať žije král. |


















































Žádné komentáře:
Okomentovat