Polda 7
Český název: Polda 7, Žánr: Adventura – detektivní, Výrobce: Zima Software, Distributor: Zima Software, Rok vydání: 2022, Info: wikipedia, mobygames, databaze-her, Dostupnost: Steam, Čeština: Ano.
Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák , Hodnocení: 65%
Polda je zpět! Už posedmé. Tím se vlastně řadí mezi jednu z nejdelších adventurích sérií na světě.
Polda 7 vlítl na hit-hit o letních prázdninách v roce 2020. Původní cíl bylo vybrat 400 tisíc (protože Petr Svoboda je podle vlastních slov pesimista a projektu moc nevěřil), nakonec se však vybralo o milión víc. Vývoj hry trval 2 roky a pro přispěvatele byl uvolněn v předstihu v roce 2022. Navíc bez jakékoliv protipirátské ochrany.
To se ukázalo jako chyba, neboť zhruba po dvou týdnech se objevila pirátská kopie a s budoucími zisky to vypadalo skutečně blbě. Hrozilo dokonce, že se projekt ani nezaplatí. Ač to vypadá divně, nesmíte se nechat zmást vybranou částkou - platí se procenta hit-hitu a odvádí se daň státu. Reálně se tak z 1 400 000 stane něco přes 800tis, ale vývoj stál 1 600 000 - psycho co?
No naštěstí média zafungovala, hru mediálně podpořila a všechny pirátské kopie byly zachyceny a staženy (nebo alespoň drtivá většina). Mně tato mediální bublina tehdy tak chytla, že jsem si hru zašel koupit a nadělil si ji k Vánocům. Vánoční svátky roku 2022 tak byly stráveny touto pařbou, která mě mimochodem přivedla zpět k hraní adventur.
Úvodní obrazovka |
Pankrác si moc klidu neužije..
Po úspěšném vyřešení předchozího případu za velkou louží se Pankrác vrací zpět do rodných Lupan. Je zrovinka krásná sobota a Pankrác by si rád vychutnal akční novinku s Rambouskem (chápej jako s Johnem Rambem). Během sledování však přichází šok. Poutavá akční drasťárna je přerušena rychlými zprávami (PRD News), které informují celý svět o přistání tajné mimozemské lodi na stadióně ve Wembley. Co víc, loď záhy mizí a lidem okolo zmizí i šaty. Že by nějaká mimozemská technologie na zneviditelnění? Korunu tomu všemu dává tajemný hlas Dorta Vedra, který hlásá konec pozemského života jak ho známe.
Pankrácův pokoj v rodných Lupanech |
Je to snad vtip? Nejspíše ne, protože chvilku poté Vám volá letecký magnát, pan Jumbo, který si Vás oficiálně najímá k tomu, aby jste celou situaci prozkoumal a pokud možno mu vypátral, kam ten letoun zmizel. Přeci jen mít v portfoliu letounů jeden mimozemský s tajným maskováním zní moc lákavě. Protože prachy nikdy nesmrdí, Pankrác se vydává do akce!
Přeci jen to byla bouda
Na rozdíl od předchozího dílu se nám příběh trošičku protáhne, neboť není všechno takové, jak to na první pohled vypadá. Pokud si ještě vzpomínáte na Poldu 3 a jeho pátrání po kuchaři Cecvárkovi, které nakonec vyústilo v odhalení atentátu na prezidenta USA a pokud se Vám to líbilo, pak se Vám bude líbit i Polda 7.
Pankrác do Anglie skutečně odcestuje. Vypátrá údajnou mimozemskou agentku, Moniku Black, předá jí americké justici a dočká se světového uznání. Vše na první pohled vypadá jako zdárně vyřešený případ. To však platí jen do okamžiku, kdy Pankrác zapne telku, aby si užil další akční drsárnu s Rambouskem. Jenže ouha - film je opět přerušen Jardou Klátilem z PRD News s představením největšího hňupa na světě - Poldy Pankráce. Ona totiž celá původní scéna byla jen prachsprostá nachytávka a tahák na daleko větší akci - CelebritiCon s doprovodným programem "Chceš keš", kterou zaštiťuje Tomík Krejzar (Tom Cruise).
CelebritiCon je v plném proudu |
Slepenec sice drží, ale je to hrozný
Řekněme si to upřímně. Do této chvíle to bylo naprosto výborné. Menší záhadná UFO zápletka, pátračka, no prostě všechno jak by mělo být. Co se odehrává později ve hře se mi už moc, až na pár detailů o kterých se ještě zmíním, nelíbilo.
Pankráce kontaktuje samotná Monika Black, která je ve skutečnosti jen módní blogerka a nikoliv agentka. Byla podvedena a zesměšněna stejně jako Pankrác, ale má za to, že všechno nějak "smrdí" a že se chystá "něco většího"! Osloví tedy Pankráce žádostí o pomoc a společně se vydávají na Con, aby odhalili o co vlastně jde.
Uvnitř "centra" pro CelebrityCon |
Neměl bych nic proti, kdyby celý Con nepůsobil až extrémně splácaně. Venku před hotelem je jakási Bolzánova díra, do které chtějí házet prachy, které pak budou lítat televizí ven. V hotelu samotném je mix obrazovek, které k sobě nějak moc nesedí - chrám přispěvovatelů, Cibien´s Corner, posilka, laborka pana Mlaska (Elon Musk) a ve vrchním patře (nebo co to vlastně je) je hospitál, bar, přístup k JZD, atp. Během hraní jsem si říkal, jak toto mohlo někoho napadnout zkombinovat!?
Zrovna probíhá turnaj v Amerických očí - čáře |
K tomu všemu je to tak neuvěřitelně natažené, že jsem myslel, že už to nemůže být horší. Typickým příkladem může být získání informací z tajného superpočítače, do kterého se dostáváte snad 10x s tím, že 9x jsou vaše pokusy intenčně špatně provedeny a vy musíte protrpět všechny animace a zbytečné dialogy o tom, jaký je Pankrác debil. Heslo k počítači je navíc schované v automatu Polda 2 v Cibien´s Corner a tak se hra ještě trošičku protahuje retro výletem do oné hry.
Před doupětem v Poldovi 2 |
Jestli si myslíte, že si vymýšlím, pak si sami spočítejte aktivní lokace. Je jich přibližně stejně tolik jako v Poldovi 6, ale herní doba se protáhla na 2 - 3 násobek.
Třešničkou na dortu v natažení herní doby jsou pak podmíněné akce. Pokud si pamatujete ještě na Ni.Bi.Ru., pak jistě víte co to znamená a víte jak dobře to může být uděláno. Jenže v Poldovi 7 je to až neskutečně otravné. Pokud totiž neuděláte nějakou akci, která v programu odemkne akci následující, pak se nehnete z místa. Následkem toho je, že se k vedlejším postavám vracíte klidně 4x a zkoušíte, zda-li, když jste se koukli na kýbl v rohu místnosti, jste neaktivovali nějaký rozhovor, který Vám pomůže jít dále. Jak moc jsem to v Ni.Bi.Ru. obdivoval, tak moc mi to v Poldovi 7 vadí.
Dvojsmyslů je zkrátka příliš
Možná je to jen můj problém spojený s mým věkem (35), ale ve hře mi přišlo až příliš dědinské nazývat všechno a všechny nějakými zkomoleninami nebo dávat do každé věty dvojsmysl. Jednak to působí divně a druhak se tím díl zabíjí pro zahraniční trh (na který nebyl vlastně právě proto určen), neboť absolutně žádný zahraniční hráč těmto českým vtípkům či dvojsmyslům nebude rozumět.
V Poldovi 6 to ještě docela šlo, neboť všechny tyto postavy byly tak nějak upozaděny, ale jakmile se všichni sjeli na CelebritiCon a plánují nějaký velký převrat ve smyslu "Make VHS great again", pak se z nich stávají nosné pilíře příběhu a všechny dříve "v pohodě" vtípky jsou "až příliš trapné" vtípky.
Několik pozitivních věcí se přeci jen najde
Abych ale už hru moc nehanil, musím říci, že zde existuje i několik pozitivních věcí, které se mi líbily. Pokud vynechám fantastickou grafiku a ještě lepší dabing, pak se mi klasicky líbily všechny minihry. Celkově i návstěva Poldy 2 v automatu v Cibien´s Corner, který má remásterovanou grafiku bylo velmi příjemné a nedivím se, že ohlas lidí byl tak silný, že vzniká CELÝ Remástr dvojky. Být autory, udělal bych to stejně.
Jedno z prvních srovnání a malá ochutnávka na druhý remasterovaný díl. |
Druhou věcí, která byla skutečně fajn, bylo zapojení Moniky Black do příběhu tak silně, že se z ní stala druhá hratelná postava. To je něco co jsem na autorech obdivoval. Přeci jen "Polda" byl vždy o "Poldovi", a ne o nějaké módní blogerce. Nicméně zvládlo se to tak nenásilně a tak dobře, že dokonce bych hře snížil hodnocení, kdyby to autoři neudělali. Ivana Korolová (mimochodem jediná známá osobnost hrající předchozí díly Poldy) má navíc tak dokonalý hlas, až mě to posadilo na prdel. Ke své postavě ve hře se náramně hodí a já tajně doufám, že jestli někdy vyjde Polda 8, tak se paní Korolová vrátí také.
Ovládání, grafika a zvuk
Ovládání je vskutku přímočaré. K drtivé většině věcí používáte jen levé tlačítko myši. Po stisknutí pravého tlačítka Vám pak vyjede inventář, který najdete i v pravém horním rohu obrazovky. Pokud by jste navíc nevěděli či spíše neviděli nějaké detaily ve scéně, funguje zde profláknutý mezerník, který všechny aktivní předměty zviditelní.
V inventáři kromě předmětů najdete i mobil s poznámkovým blokem, telefonním seznamem a aktivním internetem (na který v případě zákysu nezapomeňte!). Poznámkový blok považuji za užitečnou věc (stejně jako v Excavation of Hob´s Barrow), neboť Vám v něm svítí vaše aktivní úkoly, které máte udělat. Pokud se tak od hry vzdálíte na cca týden či dva a pak se k ní zase vrátíte, máte všechno hezky popsané a v příběhu hezky pokračujete.
Co dělat dál? Aha - zachránit svět, já zapomněl. |
Co mě u her Polda z hlediska obecného ovládání štve je omezené množství pozic pro ukládání hry. Většinou zde není možné ukládat více než 10 pozic (v této hře dokonce 8) a to mi na hru, která má délku kolem 12 - 20hodin, přijde opravdu málo.
Grafická stránka hry kopíruje svého předchůdce. Hlavním malířem pozadí se stal opět Karel Kopic se svojí airbrushovou technikou. Zajímavostí zde je, že všechny nakreslené pozadí se do počítače nescanují, jak bychom normálně čekali, ale fotografují. Podle Petra Svobody scan nikdy nevypadal tak hezky jako kvalitní fotka.
Návrh 3D postaviček vytvářel Jakub Mareš (mimochodem skalní fanda série a autor remástrované grafiky v Poldovi 2 - Remástr). Převod do skutečného 3D a přidání všech grimas, které postavy dělají, vytvořil velmi pěkně Jan Fiala.
Zkrátka a jednoduše. Grafická stránka hry je naprosto výborná, umí zaujmout a je na ní vidět neskutečný kus práce, kterou skalní fanoušci umí ocenit (alespoň si to myslím).
Zvuk je takový klasický Poldovský a upřímně nenadchne, ale ani nezarmoutí. Na co však série Polda vždy vsázela byl dabing od známých osobností. Poldu opět dabuje Luděk Sobota u kterého však, na rozdíl od předchozího dílu, je slyšet takový zvláštní a někdy i nepříjemný chraplák, který se k "mladšímu" Poldovi, alespoň podle mě, moc nehodí. Na druhou stranu, ruku na srdce, si neumím představit Poldu bez pana Soboty! Jsem tedy velmi zvědav, jak se s tím autoři v případném pokračování vypořádají.
K panu Sobotovi se pak dále přidali i Bohdan Tůma, Petr Rychlý, Tomáš Matonoha, Petr Jablonský či Valérie Zawadská. Tedy mistři dabingu.
Zcela novou osobou se stala, a skutečně zaslouží uznání, Ivana Korolová. Ta propůjčila hlas druhé hratelné postavě Monice Black a její hlas byl pro mně neskutečným překvapením. Byl to takový uklidňovák - k postavě se skvěle hodil a krásně se poslouchal. Jednoznačně palec nahoru a já doufám, že jí ještě někdy v Poldovi uslyšíme.
Závěr:
Musím se přiznat, že hodnotit sedmý díl Poldy je velmi složité. Grafická stránka a dabing jsou jako vždy velmi silné. Stejně tak super je množství pěkných miniher a druhá hratelná postava Moniky Black. Naproti tomu uměle protahovaný příběh, místy až dědinské vtípky a slovní hříčky už neumím nějak docenit. Je však otázkou, zda hodnotit negativně něco, co bylo stvořeno pro specifickou sortu lidí, kteří přesně takovéto hry vyhledávají. Přeci jen proti gustu ... no však to znáte.
Suma sumárum, za plnou cenu jsem dostal příjemný počin od malého českého studia. Ceny nelituji a pokud bude někdy v budoucnu další kampaň, určitě ji podpořím!
65%
Recenze ve SCORE
Recenze hry vyšla v roce 2022 ve SCORE č. 338. Mimoto ve stejném čísle je možné najít šéfredaktorské zamyšlení se nad pirátění. Následný rozhovor s autory Poldy 7, panem Svobodou a Fialou můžete najít v čísle 339. Všechny články přikládám pod tímto textem. Určitě stojí za to! Snad budou čitelné.
Další obrázky ze hry
Omlouvám se, hra mi neumožnila ukládat obrázky a tak jsem si ji nahrál jako video a až z videa obrázky pořídil. :-/. Není jich proto tolik jako v jiných hrách.
U Versáčka |
Před kanceláří Donutely. |
Kaple přispěvovatelů |
Gym |
Elon Mlask |
V boudě u Bolzánovy díry. |
Klasické místní JZD |
Dort Vedro útočí. |
Žádné komentáře:
Okomentovat