Žánr: Sci-fi, Výrobce: Infamous Adventures, Distributor: Infamous Adventures, Rok vydání: 2011 / 2019, Info: wikipedie, mobygames, databaze-her, Dostupnost: itch.io, Čeština: Ne
Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák , Hodnocení: 70%
V předchozím příspěvku jsem tak detailně popisoval remake Space Questu 1, až z toho málem vznikl "walkthrough" :-). Pár věcí přesto vypíchnu znovu - hra vznikla v roce 1991 a vydala ho Sierra On-line, tedy stejná společnost, která stojí za původní šestidílnou sérii. Mé hodnocení nakonec skončilo jen mírně nad průměrem a důvodů jsem k tomu měl hned několik. Hra byla pouhou graficky vylepšenou kopií svého předchůdce, kdy minimálně v několika momentech autoři, kteří hru předělávali úplně zapomněli k čemu se hra původně hlásila (Star Wars) a navíc díky VGA ovládání a ulehčení některých puzzlů byla hra spíše určena na speedrun, než na nějaké dlouhé adventuření. Celkově tedy žádný zázrak...
Chuť jsem si rozhodl spravit remakem druhého pokračování, který původně vyšel v roce 2011 (verze 2.0 v roce 2019) a může za něj nezávislé studio Infamous Adventures. To bylo založeno kolem roku 2004 Shawnem Millsem a jeho kamarádem Stevenem Alexandrem. O Shawnovi jsem již psal ve spojení s absolutně výbornou knihou The Sierra Adventure: The Story of Sierra On-Line a není tak velkým překvapením, že i zde to byl právě on, kdo táhl celý projekt, jako již dříve King´s Quest III o pár let dříve.
Hra mě na první pohled zlákala, ale podobných momentů jsem už pár zažil a tak jsem k ní přistupoval s rezervou. Nakonec se však ukázalo, že k obavám nebyl nejmenší důvod - proč, to se dozvíte níže.
![]() |
Úvodní obrazovka hry. Nahoře remake, dole originál. |
Napravené chyby prvního dílu
Hned na úvod prozradím, že hra se hraje skutečně výborně a vylepšila mi náladu tak, že jsem si řekl, že šanci dostanou i jiné remaky, které jsem dříve zavrhl.
Pojďme ale popořadě. V případě remaku prvního dílu a vlastně i v případě původního druhého dílu mi neskutečně vadilo, že se půlka příběhu schovala do manuálu, který první polovina hráčů nevlastní a ta druhá ho nečte. S postavou jste tak byli vrženi do hry a po vzoru i jiných her (Black Cauldron, King´s Quest) jste absolutně nevěděli kdo jste, kde jste nebo nedej bůh, co máte dělat.
Infamous adventures mě však neskutečně potěšili hned v úvodu a jejich remake začíná chvíli po konci prvního dílu, kdy je Roger Wilco pozván do Letterdroid Show, ve které se chvástá o tom, jak se Sarieny zatočil a jak jej podle něj hlavní padouch zalezlý někde v jeskyni.
![]() |
Letterdroid show a účinkující Roger Wilco. |
Problémem je, že onen padouch jménem Sludge Vohaul sleduje onu show taktéž a není zrovna dvakrát rád, že se mu někdo vysmívá. Za Rogerem tak vysílá skupinku svých otroků (po Sarianech jsou to Opolidi), aby ho zajali a přivezli. Chudák Roger o přepadové akci samozřejmě nemá ani potuchy a v klidu si uklízí na vesmírné stanici na orbitu planety Xenon, když je najednou skutečně přepaden a unesen.
![]() |
Orbitální stanice nad Xenonem - nahoře remake, dole originál. |
Hlavní padouch (který je až náramně podobný Darth Vaderovi) mu poté odhalí svůj zlověstný plán. Rogerovu rodnou planetu Xenon chce zamořit armádou neodbytných pojišťováků nabízejících životní pojištění [v originále door-to-door life insurance salesmen], kteří xenonskou civilizaci dovedou k pomalému, ale zato jistému zániku.
Co to je za blbost, říkáte si? Jeden z autorů, Mark Crowe, to okomental kdysi tak, že tým měl menší krizi a došly jim nápady. A já to zase musím okomentovat tak, že se zde výborně hodí známe pořekadlo "že je to tak blbý, až je to dobrý".
![]() |
Sludge Vohaul - nahoře remake, dole originál. |
Jemné rozdíly vůči originálu neurazí a baví!
"Otvírák" příběhu Space Quest 2 je tedy naprosto stejný, jako v případě svého předchůdce. A nejinak na tom bude i váš ultimátní cíl - Vohaulovi uniknout a jeho plán překazit. Vše ale v mnohem, mnohem a ještě jednou mnohem hezčím provedení. Dokonce se nebojím napsat, že v tak dobrém, které zpětně sráží remake prvního dílu.
![]() |
Labionská potvůrka. Buďto ji dejte Rubikovu kostku nebo prchněte zpět do vody - ona zmizí. |
Jakmile Roger se svým doprovodem havaruje na planetě Labion, začnete obdivovat cit a smysl pro detail, který autoři museli vynaložit při tvorbě všech pozadí.
Dobrou zprávou také je, že veškeré putování po planetě je téměř totožné se svojí předlohou a já osobně zaznamenal jen jeden menší rozdíl. Ten je ukryt v bludišti s popínavou masožravou květinou. Zatímco v originále bludiště musíte projít, v remaku vás kytka nakonec vždy dostane a fígl je v tom, že ji musíte nakrmit malým zeleným zajícem (ten dříve spadl do pasti), kterému do zádele narvete elektronický bzučák z vraku lodi :-). Trošku ujeté, ale nevadilo mi to.
Stejně úsměvně působí i pár dalších detailů. Jednou je to fakt, že místo obtloustlé obludy z originálu vás chytne Predátor nebo, že Roger vztyčí na obludu v roklině prostředníček.
![]() |
Animace úniku před jednou potvorou. |
Kde se hra začne významně odlišovat od svého originálu je v prostředí Vohaulovy základny. Zde sice zůstává ultimátní adventurní část se zavřenými dveřmi, posunující se plošinou a vaší jistou smrtí, ale každá z verzí pracuje jiným způsobem v tom, kde a jak najdete všechny potřebné předměty, aby jste onu část překonali. V originální verzi musíte projet všechna dostupná patra (3-4-5 a zpět) a ve všech použijete tak maximálně příkaz "press button". Ten vždy otevře jisté dveře do úklidového kumbálu, ten prozkoumáte, seberete vše potřebné a ... a konec zvonec.
![]() |
Tak co, pamatujete si na tuto část hry? A víte jak ji překonat? |
To v remaku jsou patra podobná, ale autoři výborně vyplnili nudné putování zajímavými popkulturními odkazy. Nově tak můžete navštívit soukromou restauraci Monolith-burger a poklábosit s naprosto deprimovaným robotem Marvinem známým z filmu nebo knihy Stopařův průvodce po Galaxii, můžete si jít vyzkoušet záchodky (doslova), ve vězení potkat oblizujícího se Hannibala Lectera či dostat první a zároveň poslední polibek od Vetřelce.
![]() |
Obsluhující Marvin. Jak to asi může chutnat? |
![]() |
Po svačince se hodí trošku pročistit střeva :). |
![]() |
Oups :) |
A jako absolutní bonus si na jednom z automatů můžete zapařit kompletní remake hry Troll´s Tale. Ano, to je ta prvotina od Ala Lowe z roku 1983, kde se svým bezejmnenným hrdinou máte najít 16 ukradených předmětů trpasličího krále Marka a navrátit mu je. Sice je to taková hloupost ve stylu "hidden-object game", sice to Sierra On-Line svého času nabízela ve školách pro druháky a třeťáky, ale i tak mně to mile potěšilo a třeba si i někdy zapařím originál. Uvidíme.
Takže jak vidíte, hra se Infamous Games skutečně povedla. Přesto všechno pár negativních řádků musím napsat. Už se to bude stávat klasikou, ale věřte mi, že každý adventurní začátečník a neznalezec her od Sierry bude velmi hlasitě nadávat. Důvodem je možné úmrtí hlavního hrdiny (na planetě Labion je možností fakt hodně!) a slepé konce. Zapomenete-li nějakou věc, máte prostě smolíka.
Ovládání, grafika, zvuk
Ovládání se nese ve stylu remaku prvního dílu, tj. pomocí VGA ikonového systému. Bohužel včetně dvou zcela redundatních tlačítek umožňující očichávat i ochutnávat předměty. Tyto ikony jsem považoval za nadbytečné už ve Space Quest IV, nerad jsem je viděl u remaku prvního dílu a ani zde nejsou ničím jiným, než ikonami, které nedělají zhola nic - jen generují text.
Inventář je na svém klasickém místě a na rozdíl od prvního dílu si dávejte pozor, že lze předměty kombinovat jak vně, tak uvnitř inventáře - viz odstaveček o zkombinování mrtvoly zeleného zajíce s divným pípajícícm přístrojem, který mu strčíte do zádele. Ve hře narazíte přibližně na dvě desítky předmětů (srovnatelné s předchozím dílem).
Na uložení máte celkově asi 20 pozic a veškeré pozice se zapisují do registrů dané hry, kterou mimochodem nemusíte ani instalovat. Stačí stáhnout archiv, rozbalit a spustit "exáč".
Jediný maličký problém týkající se programu jsem zaznamenal na úplném konci, kdy jsem se dostal z Vohaulovy zmenšovací pasti a z nějakého důvodu hra buďto spadla, sekla se nebo se nezobrazoval horní ikonový bar a daný moment jsem překonal až na cca 5. pokus neustálého restartování hry. Protože jsem podobné seky viděl i na youtube, věřím, že nejsem jen "hloupá" výjimka, ale že se jedná o maličký bug.
Grafika
Na grafice spolupracoval druhý ze zakladatelů Infamous Games - Stevne Alexander s Ellisou Ng a nutno ještě jednou zdůraznit, že odvedli skutečně výbornou práci a vytvořili přesně takový remake, jaký by každý fanoušek očekával.
Zvuk
Krása se skrývá i ve zvukovém doprovodu. Veškerá hra je příjemně ozvučena a navíc, nyní se držte, kompletně nadabována. Ve hře prý najdete dabing čítající úctyhodných 4000 řádek psaného textu a i přesto, že to jsou upravené hlasy členů Infamous Games, působí až náramně dobře!
Hodnocení
Kluci a holky z Infamous Adventures se vytáhli a poměrně nudný druhý díl přepracovali do takové podoby, který se mi po všech stránkách zamlouval - a zamlouval se mi o poznání více než remake prvního dílu (až na to čmuchání a ochutnávání). Ovládání funguje na jedničku, grafika je udělána s citem a smyslem pro detail a do toho hraje povedená hudba a je slyšet ještě lepší dabing. Tak hurá do hry!
70%
Další obrázky ze hry
![]() |
Orbitální stanice nad rodným Xenonem - aktuální působiště Rogera Wilca. |
![]() |
V šatně po "venkovním" úklidu. |
![]() |
Transport do dolů. |
![]() |
Pozor na masožravé houby - kolem nich prostě neprojdete. |
![]() |
Vesmírná pošta funguje doslova na počkání. |
![]() |
Osvobození malého přítele. Nezapomeňte ho následovat. |
![]() |
Kurz potápění. |
![]() |
Jedna hladná Labionská potvora (nebo Predátor?). |
![]() |
Krásný výhled. |
![]() |
Místní "hodné" obyvatelstvo. |
![]() |
Putování jeskynním bludištěm. |
![]() |
Konečně u platformy. |
![]() |
Párek hezkých detailů bez původního porovnání. |
![]() |
Roger očividně změnil barvu vlasů :). |
![]() |
Přistání na Vohaulově základně. |
![]() |
Samotný Vohaul. |
![]() |
Pěkný detail družného rozhovoru. |
![]() |
Roger v kriospánku. Přesně takto začíná III. díl. |
![]() |
Menší oslavička. |
Žádné komentáře:
Okomentovat