Žánr: Adventura - rodinná, Výrobce: Fancy Factory, Distributor: Fancy Factory, Rok vydání: 2024,
Info: officialní, mobygames, databaze-her, Dostupnost: Steam, GOG, Čeština: Ne
Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák , Hodnocení: 55%
Našel jsem ji! Našel jsem nejvíce ukecanou adventuru, jakou jsem kdy hrál. Touto adventurou je Scott Whiskers in: The Search for Mr. Fumbleclaw (SWiTSfMF) a bohužel z ní velkou radost nemám - hraní bylo spíše nudné a nezajímavé. Nechci však předbíhat a než uvidíte na konci příspěvku shrnutí, rád vám hru a její vývoj popíši trošku detailněji.
Hra SWiTSfMF vlítla na Kickstarter 1. července roku 2023 s cílem vybrat 7tis euro. To se povedlo za necelé dva týdny a hra si vesele nakračovala i k prvnímu stretchgoalu slibující dabing v němčině a angličtině. Ačkoliv ten se pokořit nakonec nepodařilo, autor dabing skutečně obstaral.
Za hrou stojí německé indie studio Fancy Factory, které běží pod taktovkou Axela Friedricha, herního vývojáře s více než 20 lety zkušeností na poli videoherní tvorby. Axel rád vzpomíná na klasické 90. léta, na hry jako Zak McKracken, Monkey Island či Broken Sword a po sérii mobilních her se rozhodl vytvořit adventuru, která by mu tyto časy umožnila opět prožít.
Jako milovník koček okamžitě věděl, kam bude příběh své adventury směřovat. Ne, že by mě zápletka nějak chytla, ale jak už jsem psal dříve v demo recenzi, adventury miluji a tak jsem nakonec přispěl neuvěřitelnou částkou 25€. To ze mě udělalo nejen majitele této hry (ač virtuální), ale byl jsem zvěčněn i v síni slávy jako jeden z 358 dalších, z 99% německých backerů.
Jeden z mnoha přispěvatelů :) |
Úvodní obrazovky hry. |
Scott Whiskers a Lord Šmátrodrápek
Pojďme ale postupně. Ve hře se ujmeme Scotta Whiskerse, mladíka svým vzezřením připomínajícího napůl George Stobbarta a napůl obyčejného pizza-boye, věčného studenta a milovníka zvířat - především koček. Ten si má zrovna užívat pár dní volna, když v tom mu zavolá Mary z místního zvířecího útulku. Mary je jeho šéfová a potřebuje pomoci v útulku s pár věcmi - trošku uklidit a nakrmit místní zvířectvo.
Protože je Scott dobrák od srdce, do útulku se dostaví a Mary rád pomůže. Těsně před odchodem si však všimne zajímavého inzerátu, ve kterém místní zámožná rodina Longbottomů hledá ztracenou kočku - Lorda Fumbleclawa (v překladu snad Šmátrodrápka?). Scott se jako pravý milovník koček rozhodne s hledáním pomoci.
Šéfová Mary a Lord Šmátrodrápek. |
Mix generací, popkultury a ukacenost je hrozný
Pokud si pokládáte otázku: "A to je jako celé, to budu v celé hře hledat kočku?", tak vás musím na 100% ujistit, že je to opravdu vše. Lord Fumbleclaw je hezká, malá a nevinná kočička a nestane se z ní ani laboratorní utečenec, ani vetřelec z kosmu. Prostě se jen ztratil. Hra totiž namísto dramatu a zvratů sází úplně na jiné téma - mixuje a vzpomíná snad na všechno z období posledních několika desítek videoherních let.
Ve hře najdete desítky různých odkazů, nejstarší je o bratrech Marxových, následuje Star Trek s Leonardem Nimoyem, westerny s Clintem Eastwoodem a nespočet her od Lucasů (Zak McKracken, Indiana Jones) či Sierry (Police Quest, Space Quest, Larry).
Odpočívej v pokoji Rogere Wilco. |
Jen je to všechno uděláno strašně "na sílu". Popkulturu mixuje dvacetiletý Scott se zkušenostmi čtyřicátníka a aby to všechno pěkně podal, musí to táhnout přes nekonečně dlouhé dialogy. Ty podle mého názoru zabírají tak 80% hry a uskakují kompletně jiným směrem, než se zaměřuje pátraní. Místo smíchu z jinak dokonalých dialogů se tak spíše dostavuje pocit o tom, kdy už konečně přestane kecat!
Samotné pátrání se odehrává ve smyšleném bezejmenném městě ve třech kapitolách. V první kapitole bude vaším cílem vypátrat kamerové záznamy a dozvědět se, jak se kočička mohla z ničeho nic vypařit. Druhá kapitola uskočí od tématu úplně a začnete v ní řešit filmovou pop-kulturu (ach bože :-/), abyste se ve třetí opět dostali zpět do role samozvaného kočičího detektiva a případ dotáhly do zdárného konce.
Adventuření je taková klasika
Adventurní hádanky nejsou vůbec špatné a jejich obtížnost je docela vybalancována. Zasekl jsem se celkově jen třikrát. Jednou jsem nevěděl, že "polaroid z 80. let" se dá nabít pomocí USB u Scotta doma, nevšiml jsem si olejové skvrny na silnici, která sloužila jako náplň do propisky a až kouknutím do návodu jsem pochopil, že zvukové důkazy musím získávat skrz otevřená okna, ať už ve vile Longbottomů, na policejní stanici nebo u pizzérie.
Trošku mě však zamrzelo, že zde nejsou žádné minihry a také fakt, že celá druhá kapitola sklouzne do klasického herního klišé, kdy má Scott obstarat 4 věci, ke kterým mu však pomůže až nějaká další osoba, ale až poté, co jí zase nějak pomůže samotný Scott. Jedná se prostě o takové ty zacyklené akce, které ve spojení s nekonečnými dialogy působí opravdu úmorně.
Ovládání, grafika a zvuk
Ovládání
Hra nabízí klasický point-and-click styl ovládání a protože autor hru portoval na všechny možné platformy, na systému opravdu zamakal. Na herní obrazovce jsou ve třech rozích umístěny ikonky mapy, inventáře (s menu) a zobrazení aktivních předmětů či lokací. Ty dokonce můžete vyvolat i stiskem mezerníku.
Pozor na okna. Použijte je na zvukové záznamy! |
Blízko inventáře najdete Scottův deník, který vždy odkazuje na nějaký podstatný úkol či akci, která vyplyne z rozhovorů a kterou musíte udělat. Zaplať bůh, že tato věc autory napadla, neboť například v poslední kapitole jsem už ty dlouhé dialogy nevydržel a všechny je proklikával tak rychle, že jsem málem odvařil myš.
Sumarizované úkoly. Skvělý nápad. |
Grafika
Ke grafice mám své výhrady. Působí strašně fádně a neumí pořádně zaujmout. Speciálně v odkazu na legendy, ke kterým se hra hlásí. Nehledejte proto žádné plné barvy, (detailní) stínování, paralaxní scrolling ani nic podobného.
Navíc opět, po vzoru například hry Willy Morgan and the Curse of Bone Town (2020), autoři si neumí vyhrát s animacemi postav. Klasická ukázka je hned v útulku, kdy Scott má jediný úkol - sebrat ze stolu leták. Natáhne ruku a bum - leták je v inventáři, ačkoliv Scott je 2 metry daleko. Protože to vypadá fakt hrozně, v dalších scénách byla raději použita černá obrazovka. To znamená, že v jakémkoliv momentě, kdy má Scott (nebo kdokoliv jiný) vykonat nějaký speciální pohyb vázaný na animaci, obrazovka prostě zhasne a jakmile je po všem, opět se rozsvítí.
Animace jsou fakt hrozné. |
Zvuk
Kromě klasických zvukových efektů hra obsahuje i poměrně zdařilou hudbu a profesionální anglický a německý dabing. V angličtině uslyšíte herce Michaela Ayiotise, v němčině Benedicta Matysika ze studia klausstudio.de.
Hodnocení
Scott Whiskers in The Search for Mr. Fumbleclaw je zvláštní hra. Snaží se sice v sobě zahrnout co nejvíce odkazů na legendární žánry, ale vůbec se jí to, podle mého názoru, nedaří. Práce s enginem Unity je nedotažená (natahování rukou do prázdnoty, postavy po pozadí spíše kloužou než chodí) a grafikou hra zaujmout prostě neumí.
A co ty dialogy? Viděli jste v Monkey Islandu či Broken Swordu, ke kterým se hra hlásí, dialogy, které by zabraly 80% hry? Ani omylem! Vše má být jasné, stručné a úderné. Namísto toho si v SWiTSfMF můžete koupit klubko bavlny s vidlicemi a během 9 hodin kecání vám garantuji, že si upletete ponožky nebo malý svetřík.
Celkové hodnocení: 55%
Další obrázky ze hry
Viz i původní demo preview.
Před místním útulkem. |
Menší domek rodiny Longbottomů. |
V družném rozhovoru s nerudnou majitelkou naší ztracené kočičky. |
Ricky - profesionální zvířecí kadeřník. |
Seržant Paul, operační důstojník. |
Inspektor Craddock a ukázka rozhovorů. |
Krabice s ušima a ocasem. Ne počkat - to je Lord Fumbleclaw! |
Mapka města s vyznačenými aktivními lokacemi. |
Temná ulička - nevím, zda tam něco prodá. |
V místní pizzerii U Alfreda. |
Nebojte, to je jen kulisa (snad). |
Místní pošta ukrývá i Archu úmluvy. |
Před místní Univerzitou. |
Rozhovor s autorem hry Axelem. |
Tak copak to bude za sochu? |
Aha! Mr. Spock! |
Čistá přírodní energie. |
Před pozemkem Vlada Popescu. |
Vlad Popescu - bývalý upír. |
Natáčecí den v druhé kapitole. Vše připraveno!! |
V třetí kapitolce se konečně dostanete na veterinu... |
za Dr. Stringerem. |
Tak tady se celou dobu schovává! U doktůrka. |
Žij blaze. |
Konec |
Žádné komentáře:
Okomentovat