sobota 6. května 2023

The Dagger of Amon Ra

( Laura Bow in The Dagger of Amon Ra)

( Roberta Williams´ Laura Bow in The Dagger of Amon Ra)

Český název: Dýka boha Amon-Rea, Žánr: Adventura – detektivní, Výrobce: Sierra on-line, Distributor: Sierra on-line, Rok vydání: 1992 (floppy disk) / 1993 (CD)Info: wikipedia, mobygames, databaze-her, Dostupnost: GOG (od 2017), Čeština: Ano, jurgenovycestiny.cz (2020). Autorovi patří velký dík!

Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák , Hodnocení: 65%

 

Na tuto hru mám velmi zajímavé vzpomínky. Přibližně v roce 1998 / 1999 jsem si hru koupil v obchůdku "Levné Knihy". Jednalo se o jakousi německou kolekci her od firmy Sierra on-line. Hra byla na 1CD ještě s dalšími tituly a neobsahovala dabing. Neváhal jsem a hru jsem si nainstaloval a spustil. V první fázi jsem přežil jakousi verzi protipirátské kontroly (manual check). Následně jsem se do hry ponořil. Ačkoliv se mi líbila a tehdy jsem se dostal až do muzea, neměl jsem vůbec tušení, co dělám. Chodil jsem tehdy do 4.-5. třídy a zrovna jsem začínal s němčinou a o angličtině jsem slyšel až na střední škole. Smůla tedy! V průběhu let se mi hra někam ztratila. CDčko bylo pravděpodobně použito na plašení ptactva mými rodiči :-/.

Můj druhý pokus byl o několik let později - circa v roce 2002 / 2003. Hru jsem tentokrát musel "spirátit". Ačkoliv jsem se tentokrát dostal až do hlubin muzea, opět jsem nebyl schopen hru dohrát a pochopit. Těch postav a dialogů, na které člověk musí dát pozor bylo prostě příliš a bylo to nad moje schopnosti.

Aktuálně, v roce 2023, se hra přede mnou objevuje znovu. Vybaven návody (hledejte pod textem), hintbooky, manuály a POČEŠTĚNOU VERZÍ z GOGu se pouštím do hraní!

 

Úvodní snímek ze hry. V češtině!!

 

Příběh mladé novinářky

Píše se rok 1926, tedy rok od událostí z předchozího dílu. Naše mladá hrdinka právě dostudovala na Tulane University novinařinu o poohlíží se po nějaké práci. Její otec, policista John Bow, si shodou náhod vzpomene na jméno Sama Augustiniho, kterému kdysi v New Orleans pomohl udělat si jméno při dokumentaci exploze Hinderburgovi kanceláře (nejspíš připodobnění k explozi vzducholodě u New Jersay). Sam se postupem času stal šéfredaktorem novin v New Yorku a protože o schopné reportéry je vždy nouze, Lauru přijímá po otcově doporučení tzv. "na zkoušku".

New Orleans, odkud Laura pochuzí, a New York, kde má pracovat, jsou však dva úplně odlišné světy vzdáleny od sebe více než 1000km. Není proto divu, že chudák Laura je v nestřežený moment okradena o kufr a všechny peníze.

V práci se s ní taky zrovna nikdo nemaže. Podle mého soudu to šéfredaktor trošku přepálil, když jí místo psaní "sloupků" dá rovnou případ krádeže dýky boha Amon-Rea z místního Leyendeckerova muzea. Navíc chce onen článek do druhého dne!!  Laura dostane notes se zápisky k případu a Váš příběh může začít.

Před místními novinami

Taxi bude Váš dopravní prostředek po New Yorku

Dýka boha Amon-Rea

Nesmíme zapomenout, že v reálném světě se začátkem 30 let rozšiřuje tzv. staroegyptské šílenství. To bylo způsobeno objevem Tutanchamonovy hrobky v roce 1922 slavným Howardem Carterem. I v herním světě se v roce 1926 bude vše točit kolem Egypta, konkrétně kolem dýky boha Amon-Rea, kterou objevil Pippin Carter (herní bratranec slavnějšího Howarda). Problémem však je, že jen co se dýka vystavila a zapečetila, byla ukradena! Proč a kým? Bylo to na objednávku nebo to byl někdo zevnitř? Co o případu ví policie? To jsou všechno otázky, na které se budete snažit najít odpověď při Vašem malém vyšetřování.

Před Leyendeckerovým muzeem, 19hod večer

Legendární obrázek z muzea.

Tajná sekta uctívačů Gozera, ehm, Amon-Rea.


Příběh jakoby napsaný Agatou Christie

Začátek příběhu je vskutku prostý a vše směřuje k tomu, aby jste se během cesty na otevírací večírek v muzeu dozvěděli co nejvíce věcí. Vaše kroky tak povedou na policejní stanici, do doků, kde kotví loď z Egypta, do místního nočního klubu, aby jste se zkamarádili s místními práskači, atd. K těmto úkonům není potřeba žádný návod. Hra Vás prostě vede sama a Vy se jen musíte stále dokolečka ptát na různá jména, věci, lokality. Pravá zábava začne však až v samotném Leyendeckerově muzeu. Zde příběh začíná kopírovat své známější předchůce - Vražda v Orient Expresu, Vražda na Nilu, aj. Prostě fantastický detektivní příběh, kdy se stala vražda(y), Vy jste zamčeni v muzeu a jeden z přítomných přeživších je vrah! Navíc logicky je to celé spojeno s onou dýkou a jak se příběh blíží ke konci, sbíráte stále více a více indícií, jak je tento příběh komplikovaný a vzájemně s mnoha aktéry provázaný.  Myslíte si například, že vrah je jen jeden? Že jde jen o jeden případ krádeže? Chyba lávky! Museum je tak trošku v rozkladu a dýka určitě není jediná věc, která se ztratila. Hlavní antagonista je sice jen jeden, ale nikdy by mu to neprošlo bez kompliců a ti komplicové zase měli své plány, atd atd. Prostě Laura Bow se místo novinového článku stává detektivem se vším všudy a může se měřit i s Herculem Poirotem! Stále si také myslím, že je tento příběh ideální na zfilmování.


Čas je důležitý!

Od okamžiku první vraždy Vám začne odbíjet čas. Je to věc, které jsem si všimnul až při současném hraní, kdy mě návod odkazoval na nějakou událost či rozhovor s někým v nějaký čas, ale při mém hraní jsem byl už buďto moc daleko a nebo naopak nebyl ten správný moment (přeci jen návod používám jako vodítko). Jeden příklad za všechny. Kolem 22:15 si Dr. Carter zapsal do svého notesu schůzku s Dr. Smithem. Jenže já, než jsem našel způsob jak si vzkaz přečíst tím, že ho pomažu černým uhlem z krbu v kanceláři prezidenta muzea, tak už odbila 23hod, zabili Ziggyho a Dr. Smith na mě logicky nečekal! Přitom to mohl být zajímavý rozhovor, neboť jeho medailon se našel na místě činu. A vlastně to, že jsem něco propásl jsem se dozvěděl až z youtube, kde se dá najít nepřeberné množství videí jak hru dohrát. Někdy jsem dokonce měl očividně vše splněno, ale do těch či oněch dveří se nešlo dostat - byly zamčené. Bloudil jsem po muzeu sem a tam, četl návod zhora dolů a ze zdola nahoru. Nic. Pak jsem však uslyšel odbíjení hodin ve hře. Prostě z ničeho nic odbila jistá hodina a vše se přeskládalo. Dveře se rázem odemkli, já mohl sebrat další věci a našel jsem další mrtvolu. Tyto záseky jsem měl cca 2x.

Možná to nebylo tak kritické jako u legendárního Dark Seedu nebo Orient Expressu, ale potrápí Vás to.

20:15 a první vražda

01:00 a schovka za gobelínem, za chvilku přijde zloděj obrazů

 

Ovládání, grafika, zvuk

Tento díl, narozdíl od svého předchůzce, využívá systém VGA a modelu point & click. Ovládání je tak myší a jen si měníte kurzor podle akce - mluva, otázka, jít, sebrat, atd. To stejné platí o kombinaci předmětů v a mimo inventář. 

Psycho bylo hledání věcí, kdy jsem jak debil klikal na knihovnu, abych našel jistou knihu. To ani nebyl pixel hunting, ale hunting obecně. Díky možnosti, že skončím ve slepé uličce jsem používal návod. Ale i tak jsem ve hře jednou umřel. Hra tedy není pro slabší povahy :)

Hra běžela na enginu SCI (Sierra Creative Interpreter) 1.1. Ten umožňoval lepší práci s animacemi (vzpomeňte na intro i KQ 6) a lepší škálování postav při pohybu po obrazovce (blíže k vám se jeví větší, dále od Vás menší). Rozlišení bylo 640x350px s 256barvami. 

Zvukové efekty jsou tradiční a ničím nevybočují z jiných her. Hudbu skládal Mark Seibert, což byla vždy záruka kvality. Dabing je prostě skvělý. Ačkoliv jeden dabér mluví více postav (třeba Laura Bow = Yvette Delacroix, Dr. Pippin Carter = Ziggy), nikdy bych to nepoznal. 


Závěrem:

The dagger of Amon Ra je povedeným sequelem a autoři odvedli skvělou práci. Mít tam méně dead endů, pixel huntingu, aj., bylo by to ještě lepší. Na druhou stranu, byla jiná doba. Vsázelo se, že ne všichni mají počítač a že si lidé budou své zkušenosti vyměňovat a že ji určitě nedohrají za týden, někdy ani za dva, někdy ani za měsíc :-). V mém případě ani za 20 let :-D. Hra si určitě zaslouží cca 65%. Určitě ne méně a v porovnání s King´s Questem VI nebo Quest for Glory 3 ani více.


Zajímavosti na konec

I přes občasné nakouknutí do návodu jsem se hru snažil dohrát maximálně sám. Všechny kroky jsem si dokumentoval a vznikl tak "malý deníček", který najdete na tomto odkaze. Skutečně se jedná jen o "zápisky", nikoliv další mutaci návodu.



Recenze z českých luhů a hájů

Zmínku o Lauře Bow jsem našel ve dvou časopisech Excalibur. V č. 14, kde vyšla recenze psaná Andrejem "Andrew" Anastasovem a v č. 17 kde stejný autor sepsal návod.


Recenze v Excaliburu č. 14.

Andrew začíná svojí recenzi vzpomínkou na Lauru Bow I, kterou mírně proklíná neboť i s návodem se s ní plichtil více jak 2 měsíce a nedokázal ji dohrát. Nedivím se mu. Na Lauru Bow tak zprvu nahlížel skepticky, ale nakonec ho nadchla svým detektivním pojetím, přemýšlením nad případem, atp. Hru hrál cca 2 týdny (nejspíše bez jakéhokoliv předchozího návodu) a nakonec jí udělil 85%.


Návod v Excaliburu č. 17.





Žádné komentáře:

Okomentovat

Polda: aneb s poctivostí nejdřív pojdeš

Český název: Polda: aneb s poctivostí nejdřív pojdeš, Žánr: Adventura – detektivní , Výrobce: Sleep Team, Distributor: Zima Software, Rok...