Ve stínu havrana
Český název: Ve stínu havrana, Žánr: Adventura – pohádka, Výrobce: Rainbow Rhino, Distributor: Cinemax, Rok vydání: 1999, Info: wikipedie , Dostupnost: Steam, Čeština: -
Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák , Hodnocení: 35%
Píše se rok 1999 a česko-slovenská adventurní scéna se začíná pomalu ale jistě rozjíždět. Máme za sebou Horké Léto či Poldu a v daném roce očekáváme jejich pokračování. Najednou se zčista jasna začínají objevovat rozporuplné recenze na hru o které nikdo doposud neslyšel. SCORE ji hodnotí jako "ŠIT" v LEVELu je to lepší průměr a v Excaliburu na ni pějí chvály.
Za touto hrou stojí malý slovenský tým Rainbow Rhino, který podobně jako SleepTeam, je složen z mladých lidí, kteří se vzájemně znají ze školy a kteří chtějí prorazit ve videoherním světě. Adventuru mají téměř hotovou, ale chybí jim distributor a tak oslovují firmu Cinemax, která hru přepíše do češtiny a najme Jiřího Lábuse, který se postará o dabing. Je v té době potřeba ještě něco jiného? Třeba nějaký zajímavý příběh? Ne, netřeba ...
Úvodní obrazovky |
Hledání vlastní cesty
Celý příběh začíná v klášteře. Náš hrdina Severín se zrovna věnuje meditování (chápej: spí), když ho vyruší mnišská mládež, která si mezi sebou přehazuje knihu se zakázanými texty jako horký brambor. Severín knihu zabaví, ale shodou náhod do místnosti vstoupí opat, kterému bohužel nemá smysl nic vysvětlovat. Když z Vás chce dostat zlého ducha sekerou, nezbývá nic jiného než prchnout - oknem a přímo po hlavně do řeky pod klášterem.
Není proto divu, že Severín skončí v bezvědomí a probouzí se v lese v blízkosti malého městečka. Že by se zde usadil a začal znova? Mohl by. Jenže na scénu přichází jakýsi tajemný jezdec a upouští část zlatého amuletu, obyvatelé městečka začínají mizet a Severínovi se zdají podivné sny na které nemá odpovědi. Rozhoduje se, že bude pokračovat tak dlouho ve své cestě, dokud nezíská odpovědi na všechny otázky.
A tak postupně procházíte lokacemi a snažíte se najít něco, či spíše někoho, kdo Vám může poradit v tom, co to celé znamená. A to je, přátelé, vše. Nic víc a nic míň než hledání odpovědi na otázku samotného bytí.
Mapa. Na 30x30cm doputujete až k lidožroutům :) |
Místní městečko |
Rybářská osada |
Ostrov lidožroutů |
Legendární střelba na slunce. |
... |
Ovládání, grafika a zvuk
Ovládání je klasické point&click. Pravým tlačítkem měníte kurzor podle toho, co zrovna potřebujete - chodit, mluvit, atd. Hra není náročná a již v roce 1999 jsem ji dohrál bez návodu - tedy až na poslední zákys v minihře "střílení na slunce". Zde mi však pomohla moje sestřenka, která na to, kam správně střílet, přišla bez jakéhokoliv návodu či gameplaye (dřív ani nic takového jako gameplay neexistovalo). Hra není příliš dlouhá a můžete s ní příjemně strávit jedno deštivé odpoledne.
Grafika působí hezky a jede v rozlišení 640x480. Pozadí byla nakreslena ručně (vodovkami!) a naskenována do počítače. Obecně se mi více líbí exteriéry. Interiéry působí tak nějak "vyblitě". U postaviček mi chyběla trošku lepší animace pohybu - prostě všichni stojí až moc křečovitě. Z počátku jsem i kritizoval nějaké animované sekvence, jako například legendární šplh pod vodou bez zapojení nohou. Avšak díky hudebnímu doprovodu jsem si hned vybavil historický 1. díl Jen počkej zajíci a pochopil, že se jedná o krásný Easter Egg, viz obrázek níže.
Ve hře jsou základní zvukové efekty a na pozadí hraje velmi uklidňující hudba linoucí se z akustické kytary. Je to vlastně jen takové pobrnkávní, ale nepůsobí to vůbec špatně. O celý dabing se postaral Jiří Lábus. Bylo to díky slabší finanční stránce firmy a producenti nechtěli kombinovat kvalitní dabing (který zaplatili) s dabingem neznámých lidí, například obyčejných programátorů (kteří by to zmákli ke svému platu). Jiří Lábus proto nadaboval tedy nejen Severína, ale i všechny ostatní postavy včetně žáby, kozy, a já nevím co ještě. Díky krátkosti hry to nepůsobí vůbec špatně! Navíc z Horkého Létě jsme si už na tento styl zvykli (nebo ne?), tak proč by to někdo kritizoval?
Závěrem:
Omlouvám se všem adventuristům za nižší hodnocení (a to není za střelbu na slunce - to mě naopak bavilo!), ale hra mě příliš nenadchla. Snad jsem hru i pochopil, ale já ve hře potřebuji nějaký větší příběh. Alespoň nějakou malou zápletku a alespoň jeden pidi-midi zvrat. Jak to tam není, tak pak to není to pravé adventuření. Max. 35%!
Dobové recenze v časopisech:
Zamyšlení se
No tak schválně. Kdo může říci o čem příběh byl?! Já osobně jej chápu jako možnost osvobození se (jste mnich a žijete podle pravidel - ač jste se k tomu rozhodli sami) ale "dostali" jste šanci dozvědět se více. Dozvědět se více o tom, jak to vypadá i za zdmi. A to prosím nejen za zdmi kláštera. Vždyť v dnešní době jsme na tom (někteří) velmi podobně. Do školy, ze školy, učit se, do práce, z práce, spousta povinností kam se jen podíváš. Jste prostě neuvěřitelně svázáni a je velmi těžké se z toho vymanit (to může být symbolizováno tím velkoměstem na konci příběhu za betonovou zdí). Co by se stalo, kdybychom to zkusili změnit? Pojďme zkusit dělat to, co nás baví a vybočme trošku z řady! Ptejme se a poznávejme!
Trošku to tak připomíná reklamu na knihu od Mikoláše Tučka :)
Zajímavost na konec:
Nějaký čas se mluvilo i o hře Ve stínu havrana 2, tentokráte plně ve 3D. Severín měl pokračovat v hledání své cesty a dokonce ve dvou různých světech. Jeden měl být středověký, druhý futuristický. Hra měla tehdy hotový scénář, našli se dva grafici, Erik Šille a Boris Sirka a hru celkově tvořil tým nového studia House of Dragonflies. Distribuci na sebe měl vzít Hypermax a termín vydání hry měla být druhá polovina roku 2008.
Bohužel se tak nestalo! Jednalo se o projekt, kde se sešlo mnoho lidí se zcela odlišnými názory na to, jak by hra měla vypadat a ve výsledku práce nikam extra nevedla. Projekt byl tedy zastaven a ze hry se dochovalo jen pár obrázků, které můžete vidět níže.
Co myslíte, je to nakonec škoda, že Ve stínu havrana 2 nikdy nevyšlo?
Žádné komentáře:
Okomentovat