středa 28. června 2023

Broken Sword 3: The Sleeping Dragon

Český název: Broken Sword 3: Spící drak, Žánr: Adventura – detektivní, Výrobce: Revolution Software, Distributor: THQ, Rok vydání: 2003,  Info: wikipediemobygamesdatabazeher,  Dostupnost: Steam, GOGČeština: Ne.

Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák , Hodnocení: 60%.

 

V roce 1996 a 1997 se firma Revolution Software zapsala do herních dějin 2D point-and-click hrami Broken Sword 1 a 2. Čas však v herní branži plyne neuvěřitelně rychle a je nutné držet krok s dobou, která volá po výměně pixelů za polygony. Ani Revolution Software nezahálí a již v roce 2000 uvádí na trh 3D adventuru In Cold Blood s "bondovskou" tématikou. Zároveň se začíná diskutovat o pokračování série Broken Sword jejím třetím dílem. Jak jinak než ve 3D. Po třech letech a celkově po šesti letech na měsíc přesně od BS2 je hotovo!

Přiznávám se, že mně hra v roce jejího uvedení na trh nezaujala. Alespoň tedy podle recenzí v dobových časopisech. Čekal jsem větší grafickou podobnost s předchozími díly a tak jsem se k němu dostal až nedávno. Jak to teda nakonec vypadá a o co v příběhu jde?

Úvodní obrazovky*

* Upozorňuji, že mi nešlo vyfotit obrázky ze hry a tak jsem si obrázky pořídil z Youtube kanálu - především z Adventure Vault


Rovnou na úvod napíši, že příběh se opět točí kolem tajemných Templářů. Děj nám začíná tam, kde skončil fanouškovský BS 2.5 (uvádím ho zde, protože chci, abyste si ho zahráli :-) ). A zdá se, že i přes četné happy-endy to Georgovi s Nicol stále nevychází - po pár měsících vztahu přichází odloučení, aby se oba později zase shledali. Ani zde tomu nebude jinak.


Georgův výlet do džungle

George se vrátil do Ameriky do právnické kanceláře starající se o patenty. Jednoho dne však obržet zvláštní vzkaz od vědce jménem Cholmondely odněkud z Konga, který se v něm pyšnil, že postavil stroj, který umí vytvořit nekonečnou energii. To by mohlo být terno za všechny prachy! Bohužel těsně předtím, než George stihne muže najít, je svědkem jeho vraždy bandou, které šéfuje jistý Susarro, který se s ničím moc nemaže.

Je Vám tato akce povědomá? Přesně tak. I napotřetí si k příběhu sedl samotný Charles Cecil a ve hře je cítit jeho styl psaní a přemýšlení. Nejprve pozvolna, nenápadně a pak bum! Hrdina je vržen do víru událostí, které Vás doslova vtahují do děje a s každým malým úspěchem se herní doba sezení za počítačem protahuje. Ani v případě Goerge to není jinak. Shodou náhod objevíte maličká vodítka posouvající Vás do Glastenbury v Anglii, aby jste vypátrali dalšího nebožáka, který má u templářů taky nějaký ten vroubek. Jedná se o Bruna Ostvalda a jestli Vám toto jméno něco říká, pak máte paměť jako slon! Skutečně je to ten vědátor z hotelu Ubu v BS1, který si zde četl noviny a kyselej byl jak prdel. Možná ještě více než onen legendární recepční.

Menší porovnání BS1 a BS3
 

Naštěstí právě díky tomuto člověku se dozvídáte celou pravdu o aktuálním stavu řádu Templářského a i to, že pár následujících dní bude opět velmi krušných, kde Vám bude nejeden lump usilovat o život. Susarro byl totiž pravou (nebo levou?) rukou samotného "grand mastera", který byl (zaspoileruji když řeknu "měl být") usmrcen v prvním díle poté, co jste na něho odpálili celou jeskyni pod St. Ninians.  Nástupce Susarro však nelení a proměňuje celý řád na Kult Draka (Cult of the Dragon) s cílem dokončit, co dříve společně s grand masterem začali - najít místo nekonečné energie s jejíchž pomocí by ovládli svět. Pokud je někdo proti, je bez milosti odstraněn z cesty. Na pomoc má Susarro zabijáka Flapa (co se stalo s Quidem nevíme) a taky nájemnou vražedkyni Petru, která potrápí především Nico.


Nico stále pod La Liberte

Nicol přichází na scénu samozřejmě také a po vzoru BS2 je druhou hratelnou postavou - zcela ekvivalentně k Georgovi. A jako přes kopírák je i ona vtažena do děje možná ještě rychleji než George. Editor jí totiž domluvil schůzku s jistým IT programátorem Vernonen, který prý našel důkazy o tom, že svět může co nevidět zaniknout. Než však Nicol stihne dojít na domluvenou schůzku, Vernon je surově zavražděn nájemnou vražedkyní z východního bloku - v tomto případě z České republiky a rovnou z Prahy :). Nicméně jak všichni víme, tak dokonalý zločin v podstatě neexistuje a tak i ona zanechává malé stopy, které Nikol sbírá a dává dohromady - paruku, vypálenou nábojnici a sportovní auto a zase díky jejím kontaktům proniká hlouběji a rozkrývá celou podstatu vraždy.

Vetřelci brzy přistanou. Nebo už přistáli? :-)

Jako Rómeo a Julie

George a Nicol se nakonec potkají a až do konce hry to táhnou spolu. Ve hře tedy musíte logicky využívat obě jednotlivé postavy, aby si vzájemně vypomáhali. Nečekejte však nic náročného ve stylu Gobliiins. Jednou prostě oslovíte Nicol, jindy zase George s žádostí o pomoc. Typický příklad je hned v divadle L´Heiroglyphe, kdy potřebujete podrazit nosník stropu, ale sám na to nestačíte a tak malá pomoc od Nicol prostě bodne. Viz obrázek níže.

Pojď mi trošku pomoc, ne?!


Od okamžiku shledání také začíná to pravé detektivní dobrodružství. V nově vytvořeném týmu Vám pomáhá i starý známý André či aktuálně zachráněný Bruno Ostvald a ve výsledku se snažíte najít "Šalamounův klíč" k možnosti ovládat onen pověstný stroj na nekonečnou energii. Zločinci však chtějí úplně to stejné a věci zkomplikují únosem jednoho člena Vašeho týmu, kterého prostě musíte zachránit, kdesi v Praze.

Všichni členové týmu! Zleva André, Bruno, Nico, George.

 

Matička Praha nebo Moskva??

Zmínka o Praze mě z počátku nadchla a těšil jsem se, jak ji budu trošku prolézat. Zklamání přišlo velmi brzy. Zaprvé mě trošku naštvalo, že George s Nikol se v Praze pohybují trabantem, který jim ještě k tomu zdechne a zadruhé jsem nerozdýchal, že v jakémsi "no-name" hradě či zámku všichni mluví rusky. Jako ano, jsme na východě od Anglie, ale mluvíme česky a trabantem jsme v roce 2003 opravdu nejezdili. Ach bože :(

Legendární Trabant 601

 

No nic. Pokračujeme. Cesta do konce je od zhruba poloviny příjemně náročná. Nechybí napětí a plno zvratů. Ať už v podobě přeživších původního řádu Templářů, tak v podobě Grand mastera, který přežil zasypání v BS1 a plánuje si zemskou energii využít po svém. Navíc, pokud přežijete Prahu s extrémním množství bedniček a s plížením jako v nějakém Splinter Cellovi, pak už to bude všechno docela fajn. 


Angličtina pro pokročílé? Kdeže. Historicky je to už ale složitější.

Na celé hře a vlastně i celé sérii mám rád jednoduchou angličtinu, kterou skutečně pochopí každý. Na druhou stranu jsem v tomto dílu nesnášel drobné historické nepřesnosti či to, že se mluvilo o něčem, o čem jsem měl úplně jiné představy. V některých momentech se příběh snažil jít až příliš do hloubky a propojovat, pro mě nelogicky, různé historické události či věci a to mi nesedlo ani v nejmenším. Jednou se mluvilo o "staré civilizaci", pak o "Artušovi", o "Šalamounově klíči", o "Voynichově rukopisu" o "Energetických liniích Země, tzv. Ley-lines" o "Armilání sféře" a ... och ježiši, ve hře je toho tolik ...

Mapa energetických linií Země - ley lines

 
Armilární sféra.

Excalibur! Nalezen pod Glastonbury Tor - skutečná lokalita.

Aby jste se do toho nezamotali, moje rada zní jednoznačně - po ničem nepátrejte! Berte jako fakt, že Vernon rozluštil Voynichův rukopis, že Šalamounův klíč není kniha ale nějaký klíč staré a zaniklé civilizace a že místo největší energie najdete přes Armilání sféru. Když tyto věci přijmete, pak vše dává naprostý smysl :).



Ovládání, grafika a zvuk

Ovládání bylo, s ohledem na předchozí díly, kompletně přepracováno a na myšku si v tomto díle nesáhnete! Celou hru skutečně používáte jen a jen klávesy - jak na pohyb, tak na výběr věcí z inventáře, tak i na jejich kombinaci. Ze začátku jsem tento styl nesnášel a Revolution za to proklínal až do třetího kolene, ale později jsem si na to zvykl. Co jiného mi taky zbývalo, že?

Z hlediska hry bylo toto ovládání nutné. Autoři se totiž pokusili zkombinovat adventuru s troškou akčnějších scén známých z Indiana Jones (and Infernal Machine) či Tomb Raider. Vaše postavička tak skáče po skalách, leze po římsách, přestěhovává bedny, které využívá jako schůdky k dosažení nějakého místa, atp. Mně osobně se tento styl, ZROVNA V TÉTO SÉRII, nelíbil. Jednou - dvakrát jsem ty bedny rád posunul, ale jakmile se začaly objevovat téměř v každé nové lokaci, začínalo mi to lézt pořádně na nervy a upřímně, kdybych si chtěl hrát s bednami, pak si zahraji Sobokan.

Jako poslední věc bych rád zmínil, že ve hře můžete, stejně jako v předchozích dílech, zemřít. Vývojáři tuto možnost ještě potrhli tzv. Quick-time eventy, kdy máte jen pár sekud (to znamená tak cca 2-3 sekundy maximální), aby jste stiskli jistou klávesu a například uskočili rozjetému autu než Vás srazí, otevřeli dveře ledničky než Vás vražedkyně zastřelí, bouchly Flapa po palici vázou než Vás uškrtí, aj. Já osobně bych se bez těchto věcí obešel.


Z hlediska grafiky se lidi z Revolution Software moc nepřevedli. Na rozdíl od prvních dvou dílů, které využívali engine Virtual Theatre, který si firma sama napsala, tak ve třetím díle použili engine RenderWare od třetí společnosti Criterion Software. Na tomto Enginu běželo například Grand Theft Auto III, San Andreas či Vice City a určitě si všichni pamatujete, jak "krychlově" všechny postavy vypadaly. V případě BS3 se jedná o podobný efekt. Sice se grafici u hlavních postav snažili, ale u těch vedlejších to žádná sláva není.

 

O zvuk se zasloužil Ben McCullough, který byl "draftován" z projektů Gold and Glory a In Cold Blood nicméně kvalit Barringtona Phelounga z BS1 nedosahuje a vlastně nepřináší vůbec nic nového. Dabing si drží dobrou kvalitu hlavně díky Rolfu Saxonovi, který dabuje George. Hlas Nicol byl opět změněn a aktuálně ji mluví Sarah Crook. Celkově je to takový průměr. 

 

 

Závěr:

Jedná se o kvalitní pokračování se silným a zajímavým příběhem. Hratelnost je však hrozná a 3D se taky dvakrát nepovedlo. Historické věci se z části musí zaignorovat a podobnost některých postav (Flap - BS1 vs BS3) nesmíte řešit už vůbec. 

To stejné platí i pro příběhové nelogické scény, kdy například Nico odkryje trezor ve Vernonově bytě, ale už ho neotevře. Trvá pak další hodiny než se do lokality dostanete zpět - dávno po policii, které si asi ničeho nevšimla?!! To se dříve u BS série nestávalo. 

Dal bych tak 65%, ale dalších 5% si dovolím ubrat z toho důvodu, že u Anglánů očividně v Praze mluvíme rusky a jezdíme trabantem 601čkou. To mě skutečně dostalo. 

Celkově tedy 60%

Žádné komentáře:

Okomentovat

Football Game

Český název:  Fotbalová hra,  Žánr:  Adventura – horor , Výrobce:  Cloak and Dagger Games,  Distributor (v ČR):  Cloak and Dagger Games ,  R...