Dark Seed
Český název: Dark Seed / Temné sémě, Žánr: Adventura – mystery / fantasy, Výrobce: Cyberdreams, Distributor: Cyberdream, Rok vydání: 1992, Info: wikipedie, mobygames, databazeher, Dostupnost: Abandonware, www.oldgames.sk, Čeština: Ne.
Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák , Hodnocení: 62%.
Pokud jste si prohlíželi moji sbírku adventur, určitě jste narazili, že vlastním Dark Seed II. Mysteriózní hru, kterou jedni zatracují a druzí vyzdvihují. Jejího předchůdce, Dark Seed I, jsem však nikdy dříve nehrál a až díky pořadu retronation na kanálu youtube jsem se o ní mohl dozvědět více informací. Popis hry od Pavla Dobrovského a Jana Olejníka mě zaujal natolik, že jsem si hru opatřil - tedy nebudeme si nic nalhávat, hru jsem prostě stáhl z oldgames.sk.
Hned na úvod také musím zmínit, že hru jsem si chtěl užít, nikoliv zprotivit. Proto jsem chvilku ve hře chodil sem a tam, zkoušel různá přístupová místa a učil se, kde a HLAVNĚ KDY, bych měl ve hře být. Jakmile jsem si všechno tak nějak prochodil, otevřel jsem si bez špetky studu návod v Excaliburu č. 14 a Score č. 34 a hru si užíval podle návodů. Pojďme se tedy společně touto hrou vydat a trošku ji zdokumentovat. Určitě za to stojí.
Trošku zajímavostí na začátek
V roce 1990 trh ovládají v podstatě dvě firmy, první je Sierra on-line a druhá LukasArts. Jedna má své "Questy" či Laury Bow, druhá zase komediální Monkey Islandy či dobrodružné Indiany Jonese. Do vetřelčí, trošku morbidnější tématiky, se nikomu moc nechce ač filmy (Vetřelec, Vetřelci) s kulisy H.R. Gigera trhají rekordy. Tohoto faktu si všímá Patrick Ketchum a zakládá Cyberdreams s cílem vyprodukovat hry ve spolupráci se známými spisovateli - zmíněným H.R. Gigerem či později i s Harlanem Ellisonem.
Programovat se nejprve začíná v Ketchumově domě, později se tým přesouvá do Woodland Hills a následně až do Calabasas do Kalifornie. Hned na začátku se do týmu přidává jistý Mike Dawson, který je zodpovědný za celý koncept hry. Shání podklady, píše texty, zajišťuje veškerou komunikaci, programuje. Inspiraci do příběhu samotného čerpá všude možně - ve městě, které zná, obsazuje sám sebe, atp. Dva roky se téměř nezastaví, avšak na konci tohoto martýria svět dostává zajímavé dílko - Dark Seed!
Temné sémě v hlavě vývojáře
Příběh nás seznámí s Mike Dowsonem (náhodička). Mike je úspěšný reklamní manažer a spisovatel, který si vydělal pěkný balík peněz za něhož si koupil takový menší dům (chápej: zámek) na Ventura Drive (pojmenováno podle skutečného Ventura Boulevard) v malém městečku ve Woodland Hills (náhodička). Bývalý majitel náhle zemřel a všechny jeho věci jsou stále v domě a čekají na úklid. Mike sice začne, ale velmi brzy je tma a vyčerpáním ulehne do postele.
![]() |
Takový malý, jen třípatrový, domeček na předměstí. |
Mike však nemá klidné spaní a je zmítán nepředstavitelnými nočními můrami. V nich mu jakési bio-metalické stroje násilně implantují jakési embryo (onen Dark Seed) do hlavy. Když se Mike probouzí, trpí hroznou bolestí hlavy a pokud by si nedal silné léky, asi by ani moc daleko z postele nedošel. Byly to skutečně jen neškodné sny nebo se zde něco začíná dít?
![]() |
Noční můra. Nebo ne? |
Tři dny ke svobodě
Je určitě jasné, která možnost je ta správná. Michael už chvilku po probuzení začíná mít vize, ve kterých se mu před očima mění normální věci či lidi na něco těžko popsatelného, něco co určitě pochází z jiného světa. Samotné předměstí je téměř vylidněné a kromě knihovnice, prodavače, pošťáka, policisty a opileckého právníka zde nikdo není. Vaše poslední naděje v to, že to byly jen sny je zničena v okamžiku, kdy objevujete tajuplné vzkazy, které zanechal bývalý majitel domu, John McKeegen, předtím než zemřel.
Dozvídáte se tak, že i on, krátce poté co koupil dům, začal trpět divnými vizemi. Jakési bytosti, kterým se obecně říká Prastaří se snaží pomalu proniknout do našeho světa a zcela ho pohltit. Zprávy Vám také odhalují, že existuje jistá cesta do druhého světa skrze zrcadlo, které je umístěné ve vašem obýváku.
![]() |
První část vzkazu. |
![]() |
Druhá část. |
![]() |
Deník. |
Nejhorší ze všeho je asi fakt, že to co se dělo bývalému majiteli byl takový slabší odvar. Prastaří totiž nějakou dobu lidstvo zkoumali a pak přišli s finálním plánem na jeho zničení skrze vylíhnutí monstra z onoho embrya, které máte právě v hlavě.
Jako v každé větší společnosti, tak i v té za zrcadlem, však existují jedinci, kteří s plánem většiny nemusí souhlasit a snaží se ho bojkotovat. To zjistíte ve chvíli, kdy si v autě zkusíte pustit rádio. Začnou se z něj totiž šířit krátké varovné zprávy, které je výhodné poslouchat a následovat - dovedou Vás totiž až ke "Strážkyni svitků", která by Vám snad mohla pomoci nejen přežít, ale i odvrátit zlikvidování vašeho světa.
![]() |
"Knihovnice" na temné straně. |
Stranger things již v roce 1992, navíc Real-time
Pokud má někdo problém pochopit, co to ten "Temný svět" je, pak doporučuji vzhlédnout jeden z nejlepších seriálů dneška - The Stranger Things. Stejně jako v seriálu tak i ve hře se jedná totiž o celkem věrnou kopii světa normálního, které jsou dimenzionálně "nějak" propojeny.
To znamená, že co se děje v normálním světě, to se propíše do světa Temného a naopak. Řekněme například, že pokud v normálním světě neotevřete tajné dveře, tak ani v tom Temném neprojdete dále. Pokud v normálním světě nenastartujete auto, pak ani v tom Temném neodletí vesmírná loď, atd. To už samo o sobě vytváří poměrně zajímavé adventurní momenty, které jsou dále ještě umocněny reálným časem.
![]() |
Velké hodiny v domě či malé kapesní hodinky (musí se natahovat) Vám pomáhají sledovat čas. |
HRA SE TOTIŽ ŘÍDÍ VLASTNÍM ČASEM, a to zvyšuje riziko vyhození počítače z okna téměř dvojnásobně! Zvláště pak v momentech, kdy jste měli někde být, ale protože jste se zasekli někde jinde, čas Vám prostě vypršel a tím pádem hru nikdy nemůžete dohrát. Respektive můžete, ale vždy jen tím způsobem, že Vám monstrum vyleze z hlavy (úst) jako v případě Vetřelce ve stejnojmenném filmu, který lezl přes hrudní koš nebožáka. Pro dohrání je tedy nutné nejprve zvolit strategii poflakování se okolo a zkoušení, co se v tu či onu danou hodinu stane - např.: v 10:00 chodí pošťák a v 22:00 jste buďto doma nebo usnete venku a jste okradeni o všechny věci. Pokud minete pošťáka, ještě se nic extra neděje - balík nechá za dveřmi. Jamile jste však okradeni o peníze, končíte neboť nemůžete nakoupit takové věci, které Vám umožní hru dohrát.
Ač to vyznívá poměrně složitě, není tomu tak. Jak jsem napsal již dříve tak platí, že pokud budete poslouchat rady z rádia v autě, číst pozorně vzkazy, a zapamatujete si jednu nutnou schůzku v druhém dnu v 18:00, pak máte skoro vyhráno. Jedinou zákysovou situací se tak stává okamžik, kdy si v normálním světě neschováte věci pod polštář ve vězení tak, aby jste si je mohli vyzvednou bez ztráty v tom Temném.
Jediné mínus dávám autorům za to, že ten čas letí tak neuvěřitelně rychle. Je to cca 5 sekund času normálního = 1 minuta herního času. Než vylezete z domu a dostanete se do města a zpět, pak musíte počítat téměř s hodinou! Vzhledem k tomu, že Mike vstává v 9:00, v 10:00 ještě musíte čekat na pošťáka, tak pak už moc času na nic jiného nezbývá. Na druhou stranu zde neexistuje žádné prolézání herních obrazovek a očumování detailů a ani vedení sáhodlouhých dialogů - ty tu mimochodem nejsou téměř vůbec.
Celkově tedy hra s reálným časem není špatná myšlenka a vedle Maupiti Island, The Last Express či Laura Bow se určitě neztratí!!
Ovládání, grafika, zvuk
Dark Seed je klasická point & click adventura s myšoidním ovládáním. Vše se řeší přehazováním šipky / ručička / vykřičník / otazník, které vykonávají logické akce vejít či odejít / vzít či použít / mluvit / prozkoumat. Ovládání je tedy velmi přívětivé a logické. Inventář je aktivován myší, když s ní najedete na horní část obrazovky.
Autory chválím za využití klávesy "T", po jehož stisknutím se Vám generuje +1 hodina herního času.
Ve hře, respektive v Temném světě, buďte obezřetní a dávejte si maximální pozor na co saháte. Ve hře existuje spousty možností jak zemřít. Klasicky jste usmaženi tisíci volty, když saháte na páky bez rukavic. Pokud budete pokoušet obludy (strážce mostu, strážce knihovny) přiblížením se do jejich bezprostřední blízkosti, mohu Vám garantovat, že to dopadne opět špatně. No a poslední rada zní, aby jste v laboratoři raději na nic nesahali.
Kromě okamžité smrti zde existují i tzv.. slepé uličky. Pokud se např. necháte zabásnout policistou (tzn. že jste neposlouchali radu Strážkyně svitků, že policie je pod kontrolou Temného světa), pak Vám z vězení nikdo nikdy nepomůže a to můžete mlátit hrnkem o mříže do zblbnutí. Pokud v Temném světě nenajdete pod polštářem sponku do vlasů, kterou si tam musíte dát v normálním světě, pak nikdy neotevřete dveře a ve vězení doslova shnijete.
No a jako poslední je zde fakt, že na vše máte jen 3 dny herního času!
Grafika je kombinací 2D ručních kreseb (normální svět), skenovaných kreseb H.R. Gigera (Temný svět) a renderované postavičky, která využívá rotoskopii stejným způsobem jako starý dobrý Prince of Persia z roku 1989.
Původně hra měla mít 256 barev ale rozlišení pouze 320x200. To bylo poměrně málo a H.R. Giger tento styl odmítl s tím, že jeho obrazy vypadají otřesně čtverečkovaně. V té době však existoval jen jeden kompromis. Zvýšit rozlišení na 640x350 na úkor snížení počtu barev na 16. Hádám, že grafici museli tehdy hodně počítat, ale nakonec se dopočítali, že jim to bude stačit. Myslím si, že to hře ani nijak neškodí - ten svět je stejně tak ponurý, že 16 barev je možná až moc :D.
Renderované reálné postavičky, jako zde, v Harvesteru, Dark Seedu 2, Phantasmagorii, Gabrielovi Knightovi 2 či Toonstrucku se mi obecně moc nelíbí ale musím se přiznat, že zde to tak nějak sedí.
Depresivní melodie skutečně nechybí. Někdy jsem měl pocit, že mě z nich rozbolí hlava jako hlavního hrdiny. Pokud člověk vlastní CD verzi, dabing potěší. Celkově se však nejedná o nic převratného z čehož bychom si měli trhat rodidla.
Závěr
Dobrá hra s makabrózní atmosférou. Obtížnost je určitě složitější a pojem znovuhratelnost je zde na místě. Nicméně je to VYNUCENÁ znovuhratelnost, nikoliv taková ta příjemná z Indyho 4, kdy se na základě různých hintů dozvídáte, že hru lze hrát i jiným způsobem a řeknete si, že si to vyzkoušíte. Zde prostě musíte!
Příběh fajn. Provedení fajn. Celkově je to všechno "fajn", ale u toho to i zůstane. Pokud chcete vyzkoušet trošičku lepší počin, pak doporučuji Shadow of the Comet od francouzského Infogrames. Za mě cca 62%
Easter Eggy:
Ve hře se sem a tam objevují klasické Easter Eggy odkazující na své tvůrce (některé jsem již popsal) či na známé hry / věci či jména.
![]() |
Známý pirát Gaybrush Threepwood? |
![]() |
Vesmíná loď Nostromo z Vetřelce? |
![]() |
Příjmení zakladatele Cyberdreams? |
Dobové časopisy:
Jediná recenze vyšla pouze v časopisu Excalibur č. 12. Autor TOP hru hodnotí jako velmi dobrou (86%) s mírně jednoduchým dějem, který Vás však udrží u PC přes noc. S tím bych asi souhlasil.
Návody vyšly v Excaliburu č. 14 a později i ve Score č. 34.
Recenze i jeden návod si můžete přečíst díky digitalizovanému archivu webu oldgames.sk po kliknutí na níže přiložené odkazy:
Další obrázky ze hry:
![]() |
Místní plátek informující o zvýšené kriminalitě. |
![]() |
Mapa domu - ze studovny (1) do tajné místnosti (5). |
![]() |
Místní hřbitov. |
![]() |
Holičství, Váš mullet si však zkrátit nemůžete. |
![]() |
Staré auto bývalého majitele. |
![]() |
Bez toho klacku to prostě nepůjde! |
![]() |
Místní krásná knihovnice Sue. |
![]() |
Michael Dawson. |
![]() |
Plány Dowsonovi hlavy - pro implementaci embria. |
![]() |
Temný svět - před domem. |
![]() |
Temny svět - cesta ke hřbitovu. |
![]() |
Temný svět - vězení. Sponkou pod polštářem si odemknete dveře; na druhý pokus. |
![]() |
Laboratoř. Raději na nic neklikejte! |
![]() |
Opět ta knihovnice s prášky, které asi zdecimují embrio. |
![]() |
Dům na prodej. Stačilo. |
Žádné komentáře:
Okomentovat