čtvrtek 22. června 2023

Swigridova kletba 

Český název: Swigridova kletba, Žánr: Adventura – pohádková, Výrobce: Agawa, Distributor: JRC, Rok vydání: 1996

Info: wikipediemobygamesdatabaze-herDostupnost: ShareWare only, Čeština: Ano.


Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák , Hodnocení: 35%


Swigridova kletba je česká adventura, která vyšla v roce 1996 od vývojářského studia Agawa. Tato firma byla založena v roce 1995 Petrem Mandíkem (viz. preview ve SCORE na konci příspěvku) a Petrem Bartáčkem. První jejich hra byla sci-fi adventura Mise Quadam, u které si pamatuji, že ji Andrej Anastasov ve SCORE č.23 neskutečně zkritizoval. Tým se však nevzdal a zkusil svoje štěstí i na podruhé. Tentokrát s titulem trošku pohádkově laděným a navíc nadabovaným - Swigridova kletba.

Jak hra celkově vypadá a měla šanci konkurovat tehdejším světovým titulům? 

Úvodní obrazovka
 

Ledový čaroděj se zlobí

Hra nás přenese do Manahonského kraje, který již po staletí sužuje ledová kletba seslaná zlým čarodějem Swigridem. Každým rokem totiž musí nejváženější občan kraje zatroubit na kouzelný roh Kerké, aby přišlo jaro. Bez tohoto rituálu by se kraj změnil v ledové království. 

Jenže dokážete si jako ledový čaroděj v důchodovém věku představit, že každý rok Vám už po desetiletí nějaký bídný smrtelník troubí na roh pod okny? Není proto divu, že Swigrid roh ukradl a pokud by se nenašel žádný dobrodruh, který se mu může postavit, pak je z krajem ámen.


Pasáček hrdinou

Naštěstí jste tu Vy. Osamocený pasáček ovcí Robin (Vaše jméno se dozvíte tak v půlce hry!?!), který se rozhodne, že kraj zachrání tím, že se postaví zlému čarodějovi, zabije ho a ukradený roh navrátí manahonským. Tak moment ... když zabije čaroděje, proč ještě brát roh? A moment č. dva ... kdo je vlastně ten Robin? Pokud máte tendenci se ptát a být zvídaví, tak zde to prosím vynechejte.

První obrazovka ve hře - Robin.

Děj je relativně plochý, lineární. Bez malého upozornění, že na Swigrida platí pouze 3 kouzelné kameny, tzv. Quády, tak by na něj Robin šel jen holýma rukama. Já to osobně hodnotím jako velmi promarněný potenciál, protože hra samotná má přes 50 herních obrazovek a nápad na příběh o zlém kouzelníkovi a ukradeném rohu mi přijde jako originální a dobrý!

Ve hře se pohybujete skrz 4 hlavní lokace - vesnička a okolí, zámek ze kterého byl roh ukraden, temný les a Swigridův hrad. Mezi jednotlivými lokacemi, tedy konkrétně mezi vesničkou - zámkem a zámkem - temným lesem Vám hra seřadí inventář a odstraní věci, které nepotřebujete. 

Nejtěžší a na zákysy bohatá lokace je zámek. Zde existují celkově tři adventurní špeky, či spíše špíčky. První z nich je, že jakmile vezmete pochodeň z věže, je nutné ji použít na tmavou obrazovku mezi sklepem a zámkem. Dalším zádrhelem bylo, že jsem musel získat modré pírko. Strážný mi řekl, že mám slaninou nakrmit ptáka (mimochodem žerou ptáci slaniny a sýry jako v této hře?) na ochozu, ale ochoz nebyl nijak označen. Prostě musíte kliknout kdekoliv na místo připomínající onen ochoz. Poslední věcí bylo, že jsem vše dokončil a nevěděl co dál.  Až když jsem se vrátil k vězení, byla zde vybouraná průrva. Trošku to vypadalo tak, že autoři nevěděli jak dál a tímto trikem to vyřešili.

Jeden ze Swigridových přisluhovačů.

Swigrid v plné kráse.


Ovládání, grafika, zvuk

Ovládání doznalo od Mise Quadam značných úprav. Vše se řeší pouze myší, respektive jejím levým tlačítkem - sbírání předmětů, mluvení, kombinování, atd. Na jednu stranu je to fajn rychlé, na druhou stranu Vás to naštve, že nemáte šanci se o ničem dozvědět trošku více. Váš inventář je přehledný a nachází se na spodní části obrazovky. Během pohybu mezi důležitými lokace se navíc inventář promazává od nepotřebných věcí - například ve Vašem domě, ač to není zobrazeno textem, lze sebrat cibuli, kterou ale nikde nepoužijete. Pokud se dostanete do druhé lokace za převozníkem, pak cibule zmizí - zaplať pánbůh. Na uložení máte cca 39 volných pozic - kéž by to bylo i v jiných her!!! V závěru zdůrazním, že ve hře existují tzv. slepé konce či úplné úmrtí. Nicméně na vše jste předem upozorněni a je jen na Vás jak se rozhodnete. 

Jako příklad uvádím situaci, kdy chcete směnit perlu za peníze na místním tržišti. Babka vlevo Vám nabízí dva stříbrňáky, dědek vpravo tři stříbrňáky. Pokud přijmete nabídku babky, dostanete dva a dva máte v zásobě. Jenže pro převozníka potřebujete pět. To jaksi fungovat nebude a hru si klidně můžete nahrát znovu, neboť není šance jak získat ten poslední stříbrňák.


Grafika běží v rozlišení 640x480 a na moderních monitorech působí jako pidi okénko, které si musíte zvětšit stiskem kláves ALT+ENTER. Grafika je dílem externí malířky a obecně působí hezky - snad až moc pixel-artově. S tím je spojen klasický pixel-hunting, kde například nůž (2x3 pixely) u Vás doma  můžete lehce přehlédnout, viz obrázek níže.

Nůž v almaře - však není ani vidět, že?
 

Co se týká hudby, tak během hry hrají smyčky cca 3 tracků. Dá se to chvilku poslouchat, ale protože mi hudba přebíjela mluvené slovo, tak jsem ji vypl a bylo vymalováno. Dabing je amatérský a byl proveden autory hry či jejich kamarády. V určitých chvílí dokonce působí až směšně (Swigrid). Musím taky říci, že dialogy jsou ve směs vágní - žádná hloubka, žádné důležité informace, žádný vtip.


Závěr:

Není o čem přemýšlet. Nápad byl skutečně dobrý ale výsledné provedení je horší - působí takovým "odfláknutým" dojmem bez šance se měřit se zahraničními tituly. Zkušený adventurista s hrou nestráví více než 3 hodiny. Celkově bych hru hodnotil cca 35% s tím, že pár (desítek) bodů navíc si určitě zaslouží jiné hry, jako Agent Mlíčňák, 7 dní a 7 nocí, apod.


Dobové časopisy:

Preview ze Score č. 31 z července v roce 1996. Určitě si ji přečtěte. Je na ní pěkně vidět, jak autoři - ač studovali a pracovali, tak ještě k tomu tvořili hru tzv. na koleni. Na jednu stranu to obdivuji, na druhou stranu to pak dopadlo jak to dopadlo.

Přihodím i recenzi se Score č.38, kde Jan Tománek má velmi podobný názor jako já - nápad dobrý, provedení nic moc.




 

Další obrázky ze hry:

 

Robinův dům

Na obrazovce můžete urvat slunečnici - ale k ničemu Vám není.

Konec první lokace.

Tržiště ve vesnici.

Ochoz bez ochozu :)

Vysvobozený čaroděj z podoby prasete.

Robin s Hejkalem.

A se skřítkem...

Sněhové pláně.

Před Swigridovým hradem.

U zkamenělých soch.


 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Beyond a Steel Sky

Žánr:  Adventura   - cyberpunk,  Výrobce: Revolution Software,  Distributor:   Revolution Software / Microids ,  Rok vydání:  2020    Info:...