Žánr: Horor, Výrobce: DigiFX Interactive, Distributor: Virgin Interactive (Europe), Rok vydání: 1996, Info: wikipedie, mobygames, databaze-her, Dostupnost: GOG, Čeština: Ne
Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák , Hodnocení: 65%
Uff, dohrání této hry mi teda trvalo! Zaprvé to bylo díky její zvyšující se obtížnosti a zadruhé díky její ujetosti, která mi prostě nesedla. Řeč bude o nejkontroverznější adventuře vůbec - Harvesterovi.
Vývoj Harvestera byl oznámen již v roce 1994 s plánovaným budgetem kolem jednoho milionu dolarů což v porovnání s českým trhem to byla opravdu pěkná sumička! Bohužel původní plán dokončit hru za rok krachl a grafici s programátory se s kódem lopotili ještě o rok déle.
Scénář pro hru vypracoval Gilbert P. Austin, který měl od začátku zajímavou visionářskou představu. Bylo mu totiž jasné, že maličké studio FutureVison (v době vydání Harvestera přejmenováno na DigiFX Interactive) by nedokázalo konkurovat gigantům jako Sierra nebo LucasArts a proto se rozhodl protlačit svůj scénář plný násilí, oplzlosti, úchylnosti, sadomasochysmu a perverznosti. A víte co? Vedení společnosti na to kývlo, scénář koupilo a Gilberta pověřili tvorbou hry.
Pokud jste Harvestera ještě nehráli a ani to neplánujete, jste tu správně. V následujících pár řádcích se vám hru pokusím detailně popsat a k popisu vždy doplnit množství obrázků nebo gifů a budu doufat, že mi blog nezablokují pro šíření násilí. Rovnou také zdůrazním, že bez spoilerů to nepůjde.
![]() |
| Úvodní obrazovka hry. |
Na Harvestera to chce silný žaludek!
Ve hře budete ovládat Steva Masona, 18ti letého maníka, který se po nechutné noční můře probouzí jakože ve svém pokoji v domě stojícím v městečku Harvest, které by mělo ležet někde v Texasu. Zároveň by se mělo jednat o zhruba padesátá léta 20. století. Problémem je, že Steve trpí amnézií - nepamatuje si absolutně vůbec nic a nepoznává žádnou z osob, které ve městě žijí.
![]() |
| Steve Mason v jeho neodolatelné flanelové košili. |
Navíc po chvilce zjišťuje, že kromě amnézie jsou zde další prapodivné věci. Po sestoupení do přízemí domu, najde jako první svého mladšího bratra ujíždějícího na televizním vysílaní o masakrování původního obyvatelstva Ameriky. Jeho otec je z nějakého důvodu zamčený vedle v pokoji, ze kterého se ozývá jen divné sténání. Matka je naopak s hororovým úsměvem v kuchyni lopotíc se s nějakými koláčky na páteční místní oslavu a dohlížejíc na malé mimino. To zase z nějakého důvodu požírá tarantuli a vosy. Ty jí za pár dní vytlačí oční bulvy, které však ona starostvá maminka záhy vrátí zpět se slovy, že to není nic, co by nevyřešila mateřská láska.
![]() |
| Pravá mateřská láska. |
A venku? Hned před domem stojí poslíček s novinami, které však nerozdává, ale naopak přijímá a běda, pokud mu je z domu nepřinesete - po pár dnech vás prostě odpráskne pistolí. Nene - to není žádný vtip!
Ve městě to navíc vypadá ještě bizarněji. Máme tu například policejní stanici se zkorumpovaným šerifem a jeho sexuálně nevyžitým zástupcem v důchodovém věku, který neváhá a využívá každé chvilky, aby si v místní cele trošku ulevil. Máme tu prapodivnou hasičskou stanici, kde místní homosexuální důstojnící malují sexy model, místo toho, aby byli připraveni vyrazit k požáru. Je tu také děda Johnson, který na jakékoliv problémy má takový názor, že za něj můžou ženy, kterým chybí pořádně velký a tvrdý ... ehm ... prostě chlapský protějšek.
![]() |
| Na místní hasičské stanici. |
![]() |
| Tak to bolelo. |
Je vám to málo? Tak pak věřte, že toto všechno je jen začátek, který na neznalého hráče vykoukne v první hodině hraní. Všechny lokace v místním městečku jsou totiž přístupné hned od začátku a hra doslova křičí po tom, aby jste je všechny prozkoumali a tzv. vytěžili - a to každý den, na které je hra rozdělena!
Většina těch úchylných lidí má však něco společného - ženou vás do svatby s jistou Stephanie a k připojení se do tzv. "Order of the Harvest Moon" jehož základna je v tajemné budově uprostřed města známé jako The Lodge (Lóže) .
Stephanie Pottsdamová, vaše snoubenka, je další zajímavý charakter hry - je na tom totiž úplně stejně jako vy. Trpí amnézií a všichni okolo jí přijdou neskutečně nechutní. Upřímně se ani nedivím, neboť její otec je oplzlé prase lačnící po syrovém mase, tajně sledujíc Stephanie skrz tajnou škvírou za obrazem v koupelně a k tomu to je pedofil a vrah, který se neštítí unést malé děvče Karin, aby ji zaživa pohřbil na místním hřbitově.
![]() |
| Stephanie - skoro každý den se převléká do něčeho jiného. |
No zkrátka všechno je to takové psychologické peklo, že hlavní hrdinové mají pouze dvě možnosti. Okamžitě spáchat sebevraždu a ušetřit si spousty starostí a nebo naopak akceptovat místní fanatiky a zkusit své štěstí v Lóži, kam vás neustále tlačí. Oba se tedy dohodnou, že bude stát za to, podat si do řádu žádost.
A asi nikoho nepřekvapí, že se žádost skrývá u pošťáka, který se ve městě baví podpalováním různých budov. V minulosti podpálil novinové nakladatelství, nyní si dělá zálusk na televizní studio ... Po cca 2 hodinách hraní vás to ale už nepřekvapí.
Harvestrové peklíčko
Část I.
Jakmile se se Stevem dopracujete do blízkosti oné Lóže, začíná teprve to pravé adventurní peklíčko. V první části hry vám totiž místní strážce (Seargeant at Arms) začně klást úkoly, které musíte splnit proto, abyste se do řádu vůbec dostali. Začíná to přitom nevinně - nejprve jen musíte poškrábat auto místního úchylného dědy Johnsona, poté ukrást dvoum homosexuálním hasičům jakýsi kus látky. Následně se však přidá krádež tzv. barber pole z místního holičství a nebo vypálení místní jídelny do základů.
![]() |
| Strážce pro kterého musíte plnit podivné úkoly. |
Většina úkolů však vede k odkrývaní dalších děsivých detailů města a jeho obyvatel. Váš otec bude například ležet v posteli zmasakrovaný vlastní ženou, která vás neváhá zastřelit pokaždé, pokud je vyrušíte. V barbershopu se zase nedopatřením ugriluje jeho majitel, když si sáhne na dráty, které jste tam zapomněli. No a vypálení jídelny povede k sebevraždě její majitelky i její dcery. To zamrzí dvojnásob, protože dceru máte šanci dokonce zachránit v předchozí den.
![]() |
| Láska mezi mužem a ženou. |
![]() |
| Tady vidíte, že umřít ve hře je celkem snadné... |
Ale už dost toho nechutenství! Spíše se zaslouží zmínit něco málo o hratelnosti. Ta je za mě v první části na hranici úměrnosti, někdy i za ní. Žádost o přijetí (tj. vůbec první úkol hry) asi získáte, auto úchylného dědka asi poškrábete také (první úkol strážce), ale pak to přijde - ukrást kus látky. Doprčic, co a kde to je?!? A hlavně ta cesta k tomu je táák hrozně krkolomná, že to fakt bolelo.
Řekněme, že potřebujete odlákat psa a to půjde jen pomocí šťavnatého masíčka. To získáte jen z jatek, ale až poté, co navštívíte vašeho otce a získáte od něj podpis na výdejce. To však půjde jen tehdy, pokud vypnete alarm schovaný za skříní, kterou si musíte odsunout rudlem..
Problémem je však to, že absolutně nevíte, že máte mít nějaké maso jako návnadu pro psa a onen alarm ani nevidíte! Bez návodu jsem se tedy neobešel.
Další úkoly už sice nejsou zase tak dementní, nicméně nedá se říci, že by mi celková pointa řešení puzzlů nějak sedla. Většinou jsem totiž stále něco přehlížel (skříňka se šroubovákem na levé straně jídelny) a nebo mě řešení vůbec nenapadlo (použít lepící pásku na sklo předtím, než jej vymlátíte rýčem). Po splnění všech úkolů a postoupení do druhé části, do oné Lóže, se však situace změnila.
Část II.
A to takovým způsobem, že jakékoliv přemýšlení se úplně vytratilo. Stojíte totiž v Lóži a hlavním cílem je všechny řádně zmasakrovat, dojít do nejvyššího (čtvrtého) patra a vypátrat, co se stalo se Stefanie, se kterou to v jeden moment vypadá tak, jakoby by byla zavražděna.
Z inventáře se vytratí všechny předměty a začínáte nanovo. Hra se jakoby přepne do stylu "Mortal Kombat", s postavou většinou chodíte jen doprava a doleva a málem uvaříte pravé tlačítko myši zabíjením všech okolo. Jediné co mi chybělo byla typická hláška "Finish Him".
No dobře, abych hře nekřivnil, tak občas z mrtvol vypadne nějaký klíček, který použijete hned na sousední dveře a vše se děje znovu a znovu a znovu. Místnost - zabití nějaké postavy - klíček - místnost .... Všude hektolitry krve, sračky, a tuny vyhřezlých střev. Nic víc, nic míň!
![]() |
| Vnitřek řitě nesmí samozřejmě chybět. |
![]() |
| Vražda vedle vraždy. |
![]() |
| Roztomilé dětičky okusující svoji nebohou matku... |
![]() |
| ... a jejich rychlý skon. |
V onom čtvrtém patře vás pak čeká závěrečné vysvětlení celého příběhu. A právě zde trošku zaspoileruji. Vy a Stefanie jste totiž jediní skuteční lidé uvězněni v nějaké místnosti, ležíte na chladných stolech a jste připojeni do virtuální reality. Ta má za cíl přetransformovat Steva v masového vraha a všechny ty nechutnosti, které jsem až do teďka popisoval jsou vlastně nutnou částí programu. Tj. zaprvé vymazání paměti, zadruhé podivná rodina, zatřetí zabíjení monster (jakoby zvířat) a konečně začtvrté, zabíjení lidí ...
To bohužel znamená, že vás čeká závěrečná volba, která však nebude nikdy končit pravým happy-endem. První volba je odmítnout celou transformaci. V tom případě vás však oba okamžitě odpojí a vy umřete. Virtuálně však prožijete celý štastný život. Hmm. V druhém případě transformaci přijmete, zmasakrujete Stefanie a stane se z vás sériový vrah. Tak nevím, jestli je lepší první nebo druhá možnost. Za mně ani jedna.
![]() |
| Steve, prosím, oba jste lidé. Zachovej si lidskost. |
![]() |
| Tak jak se rozhodnete? |
![]() |
| Štasný konec. |
![]() |
| Bum bác. |
![]() |
| Úplnej Predátor a špatný konec. |
Ovládání, grafika a zvuk
Ovládání
Harvester je klasická 2D point and click adventura zpracovaná ve stylu FMV (full motion video), kdy se jednotlivé postavy (herci) natočili před zeleným pozadím a byli vloženy do hry. Stejný styl jsme už viděli ve hře DarkSeed 1 a 2, Policie Questu 4, Phantasmagorii a mnoha dalších.
Postavu Steva ovládáte myší, konkrétně jejím levým tlačítkem, kterým chodíte, prozkoumáváte lokace a sbíráte různé předměty. Pravé tlačítko slouží k boji. Stačí si v inventáři vybrat baseballovou pálku, sekeru, pistoli nebo obří kosu, přiblížit se k budoucí oběti a zuřivě mačkat pravé tlačítko.
Jak už jsem psal, první část hry se odehrává v městečku a v něm cestujete pomocí mapky, která se aktivuje vždy, když vyjdete z nějaké lokace. Mapka je rozdělena na 4 části a v každé se nachází několik lokací. Máme tu klasické zástavby jako je obchod, poštu, holiče, policii, hasiče, školu, jídelnu, jakýsi hotel, hřbitov či márnici. Centru pak vévodí the Lodge a v západní části je dokonce vojenská základna s velkým množstvím atomových bob. Všechny lokace jsem přístupné od první minuty hry.
![]() |
| Městečko Harvest. Zajímavá zástavba. |
Poslední co z hlediska ovládání zmíním je způsob vedení rozhovorů. Ten se převážně odehrává přes kontextové menu, kde již máte předvybraná témata, nicméně ve hře se vyskytuje i parser, do kterého sem a tam můžete něco napsat. Pošťáka se se například můžete vyptat na odznáček (button) zapomenutý na místě vyhořelého novinového nakladatelství, matku můžete požádat o sex (fuck), Stefanie říci o díře ve stěně (peephole) a svého budoucího tchána obvinit z obtěžování (molest).
![]() |
| Rozhovor s pošťákem. Vidíte to malé okénko "other"?. |
Grafika
Hra jede v režimu FMV, techniky, která byla v daném období velmi populární. Lokace jsou tvořeny kreslenými nebo digitálně upravenými statickými scénami, do kterých jsou herci zasazeni. Kvalita však pokulhává a já osobně musím říci, že se mi daleko více líbilo provedení her vyšlých již dříve (Dark Seed 2, Phantasmagoria, Gabriel Knight 2).
Zvuk
Zvuky ve hře sice zvučí, ale všimnete si jich především při nechutných porcovacích scénách, protože to že někde zacvrliká pták nebo zamňouká kočka je prostě pro tuto hru úplně irelevantní :-/.
Co se týká hudby, tak autoři do hry složili něco málo přes hodinu různých skladeb, které se mění téměř pro každou lokaci. Ačkoliv styl hudby ladí s ponurostí a šíleností lokací, nemohu říci, že by se mi nějak líbil
Ve hře existuje povedený dabing a každá postava má svůj vlastní hlas. Hlavní postavy Steva a Stefanie byly však předabovány. Steva místo Kurta Kistlera mluví Ryan Wickerham, Stefanie bylo místo Lisy Cangelosi předabována neznámou osobou.
Hodnocení
Harvester je hra, na kterou se musíte jednoznačně naladit. Já to po dobu tohoto roku zkoušel 3x, ale až po fantastické pařbě jménem Veil of Darkness jsem to dokázal a hru dohrál. Proč? Protože hra se snaží šokovat, ať už různými perverznostmi nebo násilím. Já sám jsem hororový fanda a tak jsem si myslel, že se mi hra bude líbit, jenže tady to bylo už moc - jako když v nonsense filmu převládají gore scény nad kvalitně vybudovanou tíživou atmosférou strachu. "Blbý" konce navíc bytostně nesnáším.
I přesto, že má Harvester svoji silnou fanouškovskou základu a za níže uvedené hodnocení asi dostanu kartáč, doporučuji vám vyzkoušet spíše něco jiného. V případě kvalitního a hráčsky přístupného hororu sáhněte raději po Alone in the Dark, Veil of Darkness, Shadow of the Comet, Quest for Glory 4, Dark Seedovi 2 nebo Phantasmagorii 1.
65%
Zajímavosti na konec
Cheaty
Harvester je jedna z mála adventur, kde fungují cheaty, které stačí jednoduše napsat během hry:
SON OF SAM - vám dá všechny předměty
MURDERER - vám dá všechny zbraně
BRUCE - nepřemožitelnost
NICK - maximální zdraví
CHARLES MANSON - poslední patro lóže
Herecké obsazení
Finský skalní fanoušek Harvesteru jménem Aarno Malin založil před lety fan stránky na facebooku a youtube. Od tvůrců získal nepřeberné množství dokumentů a detailů o tvorbě hry a sám pak vypátral a vyzpovídal hlavní aktéry.
Lisa Cangelosi (Brawnová) ztvárnila Stefanie Pottsdamovou. Lisa, než byla vybrána do hlavní role v Harvesterovi, se živila jako zpěvačka a tanečnice popové skupiny Sirens. Po herním debutu pokračovala Lisa v rozjeté kariéře a za sebou má jednoznačně zajímavou kariéru, která však nikdy nedosáhla nějaké obrovské výše. V roce 2005 se rozvedla se svým manželem Ianem Paulem Cassidym a stáhla se z Hollywoodu do Dallasu, kde vystupovala spíše v reklamách a různých živých vstupech. V Texasu pak pracovala na různých pozicích pro místní pobočky stanic NBC a CBS. V poslední zmíněné pobočce pak potkala svého současného manžela, moderátora zpráv Joea Browna. Na svou roli v Harvesterovi prý už nemá moc vzpomínek (30 let je 30 let), ale zajímavým faktem je, že od fanoušků této hry dostala za život nejvíce dopisů.
![]() |
| Lisa Cangelosi. Druhá zleva, horní řada. Zdroj youtube.com, kanál Aarno Malina. |
Kurt Steven Kistler ztvárnil Steva Masona. K němu však uvedu jen pár detailů - je to totiž usvědčený vícenásobný vlastník dětské pornografie a pedofil a pro to, stejně jak Aarno, nemám pochopení. Tak tedy, tento herec za sebou nemá žádnou velkou kariéru a jako herec zkrátka nepochodil; dokonce ani nepustil hranice Texasu. V roce 2005 však založil v Dallasu společnost K2 Creative Arts, specializující se na tvorbu soundtracků pro nezávislé filmy. Aarno ho dostihl kolem roku 2012 a chtěl s ním udělat interview. Kurt se ozval jednou a pak až za dlouhou dobu. Aarno vypátral, že si odpykával trest za držení a šíření dětské pornografie, ale rozhodl se mu "odpustit" a zkusil své štěstí znovu i přesto, že další fanoušek vypátral, že Kurt je usvědčený pedofil a začal o tom psát na Aarnovy fanouškovské stránky. Psycho detail je pak jeho flanelová košile.
![]() |
| Kurt Kistler. Zdroj youtube.com, kanál Aarno Malina. |
Nový pokus se odehrával v roce 2016 - email odešel, přišla odpověď, ale pak zase hrobové ticho. Když Aarno pátral co se mohlo stát, zjistil, že Kurt byl opět zadržen pro držení a šíření dětské pornografie. Tím se jakýkoliv další kontakt zrušil.
![]() |
| Kurt Kistler. Zdroj youtube.com, kanál Aarno Malina. |
Malá sestra s vytlačenými bulvami
V reálu to není ona, ale on - Michael Napodano Jr. Bylo to malé mimčo hlavního designera hry Mikea Napodana (ten zhulený maník držící nápovědu v TV studiu) a Tracy Napodano (krásky ze třetího patra Lóže, kterou po jedné větě zmasakrujete).
Zajímavá úprava proti původnímu scénáři
Aarno navíc obdržel původní scénář ke hře, ze kterého vyčetl pár zajímavých detailů. Pamatujete si ještě na majitele barbershopu, pana Pastorelliho, který celé dny šúruje podlahu, neřekne jediné slovo a pak ho elektřinou usmaží dráty, které jste tam zanechali po krádeži tzv. barber pole? Tak tento pán měl původně svůj příběh - měl to být další reálný charakter ve hře, kterého Harvestoři připojili do stejné virtuální reality jako Steva a Stefanie a měl Steveovi odhalit pár důležitých faktů. Nakonec se však autoři rozhodli nic z toho neudělat a napínat hráče až do poslední minuty hry.
Cenzurovaná verze
Harvester byl v řadě zemí zakázán (tj. nebyl vpuštěn do oficiální distribute) nebo silně cenzurován. Nejvíc cenzury padlo na Německo, kde hra dostala jednoše "ban". V UK a v Australii byly zase cenzurovány kanibalistické praktiky malých dětí požírající svoji matku. Naproti tomu u nás herní recenzenti dostali plnou necenzurovanou verzi a podle recenzí níže se jim i líbila :).
Historické recenze
SCORE č.34
Level č.12/1996
Další obrázky ze hry
Vaší matce můžete zkusit napsat skryté slovo "FUCK". Její odpověď je níže.
![]() |
| Hodná to maminka. |
![]() |
| Malý novinový spratek. Bacha na něj! |
![]() |
| Místní obchůdek se smíšeným zbožím. |
![]() |
| Policejní stanice. |
![]() |
| Pošťák - pyroman. |
![]() |
| Před domkem vaší snoubenky. |
![]() |
| Prasácký pán Pottsdam. |
![]() |
| Stefanie |
![]() |
| Místní jatka. |
![]() |
| Uvnitř jatek. |
![]() |
| Úchylný pan Johnson |
![]() |
| Před místní jídelnou. |
![]() |
| Uvnitř jídelny. |
![]() |
| Malá Karin pohřbena zaživa a zachráněna. |
![]() |
| Stefanie v celé své kráse. |
![]() |
| Chci tě ... |
![]() |
| ... |
![]() |
| ... |
![]() |
| Páteční večírek. |
![]() |
| Lebka s páteří a šerif s koláčem a slovy "Asi smrt z přirozených příčin". |
![]() |
| Uvnitř Lóže. |
![]() |
| Jak zprasit Poslední večeři Krista :) |
![]() |
| Mrtvé dědi v umyvadle ... klasika. |
![]() |
| ááá, kosa, hehe |
![]() |
| Na světlo vzadu raději nekoukejte. Raději mrskněte maso do vody před vámi. |
![]() |
| Místní záchodky. |
![]() |
| Jedna z posledních lokací - záhada Mateřské lásky. |
![]() |
| Důchodce zabít nemusíte. Místo toho zmasakrujte toho římana. |
![]() |
| Volba je na vás. |
![]() |
| Krutá volba = přerod v masového vraha dokončen. |





























































Žádné komentáře:
Okomentovat