Warcraft Adventures: Lord of the Clans
Český název: Warcraft Adventures: Vůdce Klanů Žánr: Adventura – Warcraft Fantasy, Výrobce: Blizzard Entertainment & Animation Magic, Distributor: Cendant / Davidson & Associates, Rok vydání: 1998, 2016, 2022 (poslední verze se všemi cutscénami), Info: wikipedie, CZwikipedie, Dostupnost: Ilegální software
Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák , Hodnocení: 60%
V dnešním příspěvku se podíváme na opravdu speciální hru. Práce na adventuře Warcraft Adventures započala již roku 1996. Stalo se tak po návrhu společnosti Capitol Multimedia, sesterské společnosti Blizzardu, která jednou dostala nápad, že světu Warcraftu chybí nějaká pořádná adventura. Samotný Blizzard byl v té době zavalen pracemi na Diablu, StarCraftu a Battle.netu a tak se dohodl s partnerskou společností Animation Magic, které poskytl Warcraft LORE. Samotný kód hry a animace tak vznikaly převážně v Saint Petersburgu v Rusku. O cutscény se navíc starala Jihokorejská společnosti Toon-Us-In.
Vedení společnosti Blizzard nemělo na hru žádné velké nároky a kromě přání využít víc styl her LucasArts nechávalo vývojářům volné ruce. Možná to se stalo hře osudné. Byl rok 1997, blížilo se období Vánoc a hra nebyla připravena. Blizzard navíc cítil, že hra není úplně adventurního žánru a najal Steva Meretzkyho, herního designéra, který měl navrhnout maximální změny s minimálním dopadem na rozpočet a datum vydání, který byl posunut na Vánoce roku 1998. Steve začal v únoru, navrhl ony změny, ale protože by znamenaly další velké náklady, Blizzard se rozhodl celou hru uložit k ledu. V květnu roku 1998, po 18 měsících, byl vývoj oficiálně zastaven a všechny kódy měly být smazány.
Adventurní hráči ožili v roce 2016 kdy "neznámí ruští fanoušci" pustili do světa hru, která se dala normálně spustit, hrát a dohrát (detaily na CzWikipedia odkaze). Jedinou chybičkou na kráse byly nedokončené či scházející cutscény. Do těch se však pustil německý fanoušek a celých 6 let je po večerech remástroval nebo kompletně dokresloval. V roce 2022 je pak pustil do světa. Tyto cutscény se dají do hry nahrát a hráč tak dostává ještě lepší hru, než jaká měla být původně vydána v roce 1998! Klobouk dolů.
Úvodní obrazovka hry |
Warcraft Adventures je velmi specifická hra vyžadující určitou znalost her předchozích a následných (můj největší problém). Je to vlastně takový prostředník, který vyplňuje děj mezi druhým a třetím dílem klasické realtimeové strategie (RTS).
Per Aspera ad Astra
Ve hře se ujímáme mladého Orka Thralla. Jeho příběh se začal psát po skončení Warcraftu II. Horda (seskupení různých klanů Orků) byla poražena a její vůdce i jeho žena byli zmasakrováni. Jediný kdo přežil bylo malé dítě - Thrall. Toho si všiml Aedelas Blackmoore, jeden z velitelů Aliance (seskupení lidí) a okamžitě se mu v hlavě začal rodit ďábelský plán, jak by ho jednou mohl využít ke svržení krále.
Během jeho dospívání se však k němu nechoval příliš laskavě. Thrall sice dostal dobré vzdělání i výcvik, ale stále s ním bylo zacházeno jako s otrokem. Když pak jednou neuposlechl rozkaz zabít dalšího Orka a místo toho se obrátil proti svému chlebodárci, zdálo se, že jeho osud byl zpečetěn. Byl uvrhnut do vězení a čekala ho jistá smrt.
Hned první obrazovka ze hry - Thrall ve vězení |
Orčí povahou však není čekat na smrt, ale bojovat. S Thrallem se dostanete záhy z vězení a náhodou se Vám do rukou dostane informace o jistém HellScreamovi, vůdci orčích "partyzánů", který Vám snad bude schopný pomoci.
To Heir is Human
Thrall se vydává od této chvíle na dlouhou cestu po Azerothu a dozvídá se nepříjemné zprávy. Po uzavření druhého temného portálu byla Horda poražena a Orkové začali žít v "rezervacích". Zde však pomalu umírají pod tíhou klasických lidských závislostí - alkoholismu. Chlastají nějaký černý ALE a pak nejsou chudáci schopni složit dohromady ani jednu kloudnou větu.
Jak jsem již psal, pro Thralla však existuje malé světýlko naděje v partě partyzánských orků pod vedením HellScreama. Ten však odmítne jakoukoliv pomoc, dokud nepřesvědčíte i jiné klany, především klan FrostWolf ze severu, aby se k Vám v boji přidali.
Člen klanu FrostWolf |
Nejspíše je to osud, ale právě u klanu FrostWolf se dozvíte onu krutou pravdu, která se stala při vašem narození. Nebylo to nic jiného, než podlá zrada uvnitř orčí Hordy. Jeden z vůdců, BlackHand a jeho synové Rand a Maim, zradili a zavraždili Vašeho otce i matku. Spolu s lidmi pak vymysleli i další plán, jak se "nepohodlných" dále pomalu zbavovat pomocí výborně kvašeného černého ALE, který dříve výborným válečníkům zatemňuje mysl.
Na Thrallovi bude prokázat, že jste pravým dědicem svého otce Durotana, seskupit znovu Hordu a konečně najít všechny kteří stojí za onou ohavnou zradou a násilnou vraždou. Skvělé výpravné dílo!
Nějak až moc komické ...
Příběh je tedy o zradě, útisku v otroctví, dědictví a nastolení pořádku. Jeden by řekl, že to jsou samé vážné a důležité body, jenže hra je všechny bere tak nějak na lehkou váhu a hráčovi více utkví v paměti komické pohyby či gesta postav(y) a nebo přidrzlé a vtipné hlášky. Zkrátka a jednoduše té komediální složky je někdy až moc.
Dá se nevydaná hra vůbec hrát?
Kvalita uniklé hry, která nikdy nevyšla je až překvapivě dobrá. Blizzard se chtěl vydat směrem, který proklamoval LukasArts, a to tím, že postava nesmí nikdy zemřít. Hráči si tak mohou oddechnout, že jejich postava nebude umírat na každém rohu jako v případě her od Sierry On-Line.
Ve hře jsem také nezaznamenal žádné slepé konce. Pokud nemáte nějakou věc, nemůžete prostě postoupit dále. Někdy je trošku frustrující, protože Vám nic neřekne, co Vám chybí, na druhou stranu ne tak frustrující, jako když se dostanete za několik hodin někam, odkud nevede cesta, protože Vám něco chybí.
Přes všechnu dosavadní chválu ve hře narazíte na pár věcí, které Vás mohou nemile překvapit. Ke konci hry se začínají objevovat glitche. Chcete například Thralla někam poslat a on se objeví na původním místě. Někdy Thralla dokonce vidíte dvakrát. Například v dračím žaludku Thrall se sklání i stojí současně. Nicméně nebojte, tyto glitche jsou neškodné a nezpůsobují žádné problémy.
Na pokecu u DoomHammera - tedy pokud Vám to nepřekazí bug. |
Jediným problémem, který jsem objevil bylo přerušení automatického pohybu Thralla u domku DoomHammera. Thrall má správně přijít ke dveřím, zabušit na ně a pak vylézt do okénka. Při tomto aktu je napaden loveckými psy. Vše má být řízeno automatikou, nicméně akce se dá nešťastným poklepáním přerušit, Thrall se tak například nepodívá do okénka a není napaden psy. DoomHammer o něm neví a už nikdy nepřijde. Vy tak můžete vystát před jeho domkem díru, ale bohužel ... bug Vám znemožní hru dohrát.
Ovládání, grafika a zvuk
Ovládání hry je klasické point & click. Po kliknutí na předmět (hráč musí levé tlačítko chvilku držet) se zobrazí obrovské menu s výběrem, zda chcete objekt prozkoumat, promlouvat s ním nebo ho sebrat. Tento styl ovládání zrovna dvakrát rád nemám a moc jsem si na něj během hry nezvykl. Kdyby se ikonka myšítka měnila například pomocí kliknutí na pravé tlačítko či posuvem kolečka myši, určitě by to bylo lepší.
Chcete něco zkoumat, s někým mluvit nebo něco sebrat? |
Inventář je umístěn v levé horní části obrazovky v podobě jakéhosi zabaleného svitku. Jeho defaultní pozice se dokonce dá změnit pomocí levého tlačítka SHIFT, ale jen pro jednu obrazovku. Při návštěvě jiné obrazovky se opět vrátí na původní místo. Inventář je prostorný a nikdy v něm nenajdeme nic, co by se nedalo použít buďto hned nebo v pozdější fázi hry. Inventář lze vyvolat stisknutím klávesy "I".
Ukázka inventáře |
Prostředí Azerothu je sice rozlehlé, ale hráč bude moci využít mapku a cestovat do vzdálenějších oblastí pomocí vzducholodě skřeta Gazlowea, který Vám svoji přepravní pomoc nabídne výměnou za plánky od Gnómů. A co víc, i do jednotlivých lokací se dostanete přes jistou zvětšeninu dané oblasti, která Vám jednotlivé lokace krásně propojuje a Vy tak máte přehled, kde se co či kdo (aktuálně!) nachází. V prvním momentu tak vidíte oblast se zabitým vlkem, v dalším vidíte supy jak ho žerou no a v posledním, jak hra pokročí dále, vidíte jak z něj zůstali jen kosti. Autorům se toto zpracování skutečně povedlo.
Výborné také je, že se postava může do jednotlivých lokací dostat pomocí dvojkliku levého tlačítka myši a Vy tak nemusíte čekat, než se tam Thrall dopotácí po svých.
Mapa Azerothu |
Příklady mapek, které propojují jednotlivé lokace daných oblastí. |
Během hry jsem nepřišel na to, jak přeskočit rozhovory, ale protože nejsem ve světě Warcraftu kovaný, nikdy jsem po tom moc netoužil a raději jsem to vše přechroupal. Mimoto v rozhovorech se skrývá klasické popostrkování hráče do té či oné akce a pokud by jste rozhovor přeskočili, nebudete vědět co dál dělat.
Grafická stránka je něco, co mě kromě dabingu oslovilo asi nejvíce. Pokud se Vám libila hra Fable, Torrin´s Passage, King´s Quest 7 nebo Broken Sword, pak Warcraft Adventure se Vám bude líbit také. Grafický artwork je zkrátka mimořádný a začíná svojí kvalitou silně připomínat animovaný film.
Stejně tak animace postav jsou dotaženy k dokonalosti. Thrall
dostal do vínku tolik povedených animací, že mě spadla brada. Může skákat, běhat, snažit se něco odsunout, naložit si něco na záda, leknout se, zamávat, atd. Kam se hrade George v Broken Swordu!
Animation studio očividně získalo nějaké zkušenosti u King´s Questu 7,
na kterém spolupracovali již v roce 1994 a během vývoje Warcraftu je ještě
vypilovaly. A já osobně mám tento styl neobyčejně rád neboť v dnešní době postavy působí až příliš zkostnatěle.
Na závěr jeden maličký hint. Veškeré aktivní předměty se od ručně kresleného pozadí mírně odlišují a pro hráče jsou hned viditelné. Díky tomu odpadá jakýkoliv pixel-hunting. Je to taková krásná vzpomínka na starší animavané filmečky autorů Hanna - Barbera jako byl Scooby-Doo či Tom & Jerry.
PS: Tomuto zmíněnému efektu, kdy se kontura aktivních předmětů mírně liší od ručně kresleného pozadí začal John Carmack (spoluautor Dooma) skutečně říkat Hanna - Barbera effect. A co víc, vždy se ho snažil u svých her eliminovat! U hororového Dooma přeci nechcete znát dopředu místo, kde na Vás může vyskočit Imp :)
Zvuk jsem si musel trošku stáhnout a nemůžu říci, že by nějak extra zaujal. Naopak dabing se povedl na výbornou. Thralla nadaboval Clancy Brown, známý jako seržant Zim z Hvězdné Pěchoty, DoomHammera nadaboval Peter Cullen známý z dabingu Optimuse Primea z Transformers a své malé cameo si střihl i Tony Jay (např. kapitán Saladin v King´s Quest VI) coby slepý šaman FrostWolfu Drek´Thar. Všichni zmínění mají skutečně výjimečné hlasy, které mě vrátili několik let zpět, do doby, kdy Don LaFontaine namlouval skoro každý filmový trailer. Jednoznačně palec nahoru za neskutečně kvalitní výběr dabérů!
Hodnocení:
Hodnotit nikdy nevídanou hru je trošku divný počin, ale budiž. Hra vyčnívá svým grafickým zpracováním a velmi povedeným dabingem. Z hlediska pravého adventuření je to trošku horší. Chybí zkrátka hloubka, délka a originálnost. Zpětně se musí dát vedení Blizzardu za pravdu, že hra obecně neurazí, ale není to onen top titul, který byl očekáván.
Přesto si adventurní hráči přijdou na své a ve hře se na pár hodinek zaseknou. Hru tak s klidným svědomím doporučuji všem.
Celkově 60%
Dobové časopisy:
Recenze na hru nikdy nevyšla, ale relativně obsáhlý preview je možné nalézt v dubnovém čísle časopisu SCORE č. 64 z roku 1999. Preview je však, podle mě, kombinací aprílového žertíku a skutečnosti. Správně sice reaguje na menší nevoli hráčů, kteří dokonce sepsali petici za vydání hry, nicméně pokud vím, Blizzard byl vždy proti. Dokonce už vůbec není pravda, že by se Warcraft Adventure měla přibližovat svými prvky RPG sérii Quest for Glory (tedy za předpokladu, že autor nezkombinoval leaknuté informace o vývoji World of Warcraft - to by pak skutečně dávalo smysl, ačkoliv se jedná o úplně jinou hru).
Další obrázky ze hry:
Reward - zrádci Aliance a HellScream |
Skřet co postavit vzducholoď? Tak to jsem ještě nežral! |
Zbytek Orků v rezervaci. Není to hezký pohled. |
Jeskynní dvojhlavý Trol - pozor na něj. Ale ty karty by se mi mohli hodit. |
Bájná sekera Durotana (Vašeho otce). |
Na návštěvě u Trpaslíků |
Ošálení Gryfa pomocí magie. Šup pro vejce! |
Alexstrasza. Bájaný drak, kterého musíte přesvědčit, aby bojoval po Vašem boku. |
Mrtvý rytíř |
Můj největší zákys ve hře = zničení mrtvého rytíře. |
Útok na hrad je na spadnutí. |
(Dal´)Rend a Maim, synové BlackHanda a dva hlavní zrádci orčí rasy. |
Výhra! |
Žádné komentáře:
Okomentovat