pátek 5. ledna 2024

Pohádka o Mrazíkovi, Ivanovi a Nastěnce

Český název: Pohádka o Mrazíkovi, Ivanovi a Nastěnce Žánr: Adventura – pohádka, Výrobce: Centauri Production Distributor:  Bohemia Interactive, Rok vydání: 2000,  Info: wikipediemobygamesdatabaze-herDostupnost: Steam Čeština: Ano.

Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák , Hodnocení: 70%

 

Nejsem člověkem, který by byl nějaký extrémní filmový znalec, ale dovolím si tvrdit, že snad neexistuje v České republice osoba, který by neznala legendární pohádku Mrazík. Legendární to výtvor sovětského režimu z roku 1964, který od přeložení do češtiny pravidelně v období Vánoc okupuje televizní obrazovky snad všech TV stanic.

A co kdybych Vám navíc řekl, že na motivy tohoto filmu vznikla v roce 2000 krátká, ale vydařená rodinná adventura? Nebojte se, není to prachsprostá vykrádačka filmu, ale výborné dílo z dílny Centauri Production.

Úvodní obrazovka hry

 

Babičko vyprávěj

Hra začíná pohledem do obyčejné chaloupky, kde se na peci k sobě choulí dvě děti dožadujíc se večerní pohádky od své babičky (trošku to připomíná start The Longest Journey). Babička je tak vlastně vypravěčkou celého příběhu o chamtivosti, pýše a především lásce, které vzplanula mezi dvěma mladými lidmi. Ti však budou muset překonat ve 4 kapitolách nejednu překážku, aby se jejich osudy skutečně střetly.

Příběh o Mrazíkovi nemá smysl moc rozpitvávat, neboť je notoricky znám ve všech slovanských zemích. Mladé Nastěnce umřela maminka a její tatínek si našel další ženu (nebylo by lepší, kdy zůstal raději sám?), taktéž vdovu s dcerou Marfušou, do jejíchž chalupy se s Nastěnkou přistěhoval. Tím však začalo nekonečné peklo. Macecha nebohou Nastěnku nesnáší, neustále jí komanduje, přidává další práci a ubírá jídla. Tatínek raději ani nedutá a Marfuška - zlatíčko vesele odpočívá na peci bez známky snahy s něčím pomoci.

Jedna z prvních obrazovek za Nastěnku.

Ivánek, druhá hratelná postava hry, to měl naopak. Vychováván maminkou se z něj stal pěkný bohatýr (dneska bychom řekli metrosexuál). Stále vyšňořen, stále se zrcátkem u pasu. Bohužel byl nesnesitelně ješitný a pyšný, díky čemuž nepochodil u bájného Dědečka Hříbečka, který ho za jeho vychloubání zaklel do podoby medvěda.

Ivánek, jeho maminka a jejich chalupa.

Ale jak už to tak bývá ve všech podobných pohádkách, Ivan nakonec zmoudřel a všechny své špatné skutky odčinil. Nastěnka byla sice vyhnána z chalupy, ale díky dědečkovi Mrazíkovi (paradoxní je, že film se jmenuje Mrazík, ale onen Mrazík se zde vyskytuje jen v pár snímcích a jinak o něm není ani slechu ani vidu) se nakonec s Ivánkem potkali a vzali se. Měli spoustu dětí a pokud neumřeli, tak žijí  ... no však to dál určitě znáte.


Přes čtyři roční období do cíle

Jak jsem již napsal, samotný příběh Mrazíka je notoricky znám a je až neuvěřitelně lineární. To znamená, že pokud by ho autoři jen zkopírovali, nejspíše by herní doba byla kolem pouhých 2  - 3 hodin. Tým tak musel přijít s něčím originálním, aby se děj mírně protáhl, ale aby byl také stále atraktivní a věrný ruské mytologii.

Hra se skládá ze 4 kapitol. Nejsou sice číslované, ale postupně se přepínáte nejen mezi postavami, ale i ročními obdobími. Chvilku hrajete za Nastěnku a prožíváte s ní její domácí teror, chvilku zase ovládáte nevycválaného Ivana. 

V první kapitolce začínáte za Nastěnku a tak nějak se seznamujete s herním prostředím. Oddálíte východ sluníčka, dopletete Marfušce ponožku, nakrmíte zvířátka, poklidíte dvoreček a tím to tak nějak skončí. 

Ve druhé kapitolce hrajete za Ivana a utíkáte do světa najít si tu pravou nevěstu

"Ustupte, jen ustupte- nebuď prašná cestičko! Dobrý junák teď tebou jde, chce poznat svět maličko. Před naší, za naší, cesta má ať nepráší, hej!" 

Okradete místního převozníka, vyfakujete babičku, která Vás žádá o doprovod skrz les, pošlete loupežnické kyje do nebe a potkáte Dědečka Hříbečka, který Vám dá co proto a promění Vás za Vaše chování na medvěda. 

Třetí kapitolka je asi nejdelší a kompletně mimo film. V ni se opět setkáváte s Nastěnkou a úkolem Vám bude sehnat cop a krásně malovanou čelenku pro Vaší milovanou sestřičku. Tato kapitola Vám přijde až nekonečně dlouhá a až nesmírně zacyklená. Neboť cop by byl, ale Mína (ta co ho vlastní) je zrovna nešťastná z toho, že ji její milý Saša napsal jakýsi podezřelý dopis. Ten dopis Vám pomůže rozluštit věštkyně, jenže chce zlatý svícen z kostela, ten však dostanete jen tehdy .... no znáte to. Prostě pokračujete jen za podmínky, že splníte nějaký ten úkol předtím. Na druhou stranu je to sice otrava, ale to, proč to autoři takto udělali je vcelku zřejmé. 

Nastěnka ve městě.


Čtvrtá kapitolka pak celý příběh uzavírá u Baby Jagy a u Mrazíka (ten má zde, podobně jako ve filmu, jen malé cameo [česky: štěk]). 


Ovládání, grafika a zvuk

Hra je čistokrevná point & click adventura a ovládá se myší. Levé tlačítko myši slouží k pohybu, sběru předmětů a komunikaci. Pravým tlačítkem pak prozkoumáváte věci důkladněji. Jako malý hint Vám doporučuji důkladně prozkoumat vylovenou botu z řeky a sestřelenou husu. V jednom případě totiž získáte prsten a v druhém husí pírko, které Vás bude navigovat do další, jinak nepřístupné, lokace.

Ohledně průzkumu je vhodné zmínit, že některé lokace se stanou přístupné až po detailním průzkumu a prokecání dalších NPC postav. Typickým příkladem je tajný vchod z jeskyně u Dědečka Hříbečka.

Inventář je viditelný po najetí myšítka do horní části obrazovky. Většinou v něm máte jen několik předmětu jejichž vzájemná kombinace či kombinace s jinými předměty v obrazovce je těžce pohodová. Vážně jsem nenašel snad ani jediný předmět, u kterého bych se nějak nervoval s čím a proč ho mám použít. 


Z hlediska grafiky se jedná o téměř čistokrevnou 2D ručně malovanou adventuru, ačkoliv pár věcí, jako například chaloupka na kuří nožce, byla modelována ve 3D. A musí se nechat, že to nepůsobí vůbec špatně! Grafika jede v rozlišení 640x480px a je až neuvěřitelné, jak dobře některé lokace vypadají. Například obrazovku s východem Jitřenky (sluncem), s Ivánkovou chalupou či s místním městečkem bych podezříval skoro až z 4K. Tak dobře některé scenérie opravdu působí! 

Při bližším zadívání se, zde dokonce najdeme dvoj až trojvrstvý paralaxní scrolling. Dokonce je ve všech obrazovkách, které se nějakým způsobem hýbou s pohybem hlavní postavy. U Nastěnky je to třeba ihned před chalupou, u pole, u cesty ke kostelu, a u mnoho jiných obrazevek.

Nutno podotknout, že to všechno je převážně díky Karlovi Matějkovi, který očividně chytil slinu v předchozím projektu Polda 2. V Mrazíkovi se postaral o kresbu pozadí, animaci postav a objektů a hrátky s motion capture systémem, jehož výsledek byl použit do krátkých animovaných videí, které hru ještě o trošičku vylepšují.

Jitřenko, ještě chviličku.

Závěrem dodávám, že hra byla napsána v in-house kódu společnosti Centauri Production CPAL2 (dneska už možná archaickém a dávno zapomenutém).


Zvuková stránka je velice povedená a postaralo se o ni duo Pavel Lhoták a Ondřej Matějka. Ve hře hrají hezké melodie s ruskými motivy a do toho krásně šumí stromy, či žbluňká voda. Co je však možná ještě více povedené je samotný dabing, který si vzal na starost režisér Ladislav Hrádek ze studia Hrádek.  Dabingu Ivana se ujal opět pan Josef Zíma (ten mimochodem mluvil i filmového Ivánka). Nastěnku namluvila Klára Sedláčková, neboť původní dabérka Eva Klepáčová (manželka Josefa Zímy) již neměla takový "dětský a nevinný" hlásek, který by se k Nastěnce hodil. Velmi povedený je také hlas Martina Dejdara, který jej propůjčil postavám jako Pařez Pařez, ženich pro Marfušu, malíř na kopci, Baba Jaga či Drak Gorič.


Hodnocení

Pohádka o Mrazíkovi, Ivanovi a Nastěnce je hrou čerpající z výborného příběhu, který je navíc doplněn o zcela nové a původní nápady. Za mě se jedná o příjemnou rodinou adventuru na období vánočních svátků, která je navíc díky své obtížnosti přístupná i mladšímu publiku.  Herní doba kolem 5 hodin jen podtrhuje řádky, které jsem napsal výše. 

Mezi ostatními českými hrami té doby (Polda 3, Ztracený Ostrov) se celkově jedná o slušný nadprůměr a určitě stojí za zahrání.

70%



Zajímavost na závěr:

Ve hře je ukryt malý ... no jak to nazvat? Grafický Easter Egg? Pokud hrajete za nastěnku, uložte hru pod názvem "pred ivanem" (bez uvozovek). Z Nastěnky se stane Ivan - tedy alespoň graficky, hlasy zůstávají stále stejné.

Je libo mít v chalupě Ivánka místo Nastěnky? :)



Recenze v dobových časopisech

Zatím nenalezeno.



Další obrázky ze hry:

Úvodní obrazovka.

Sem a tam postavičky prochází různými věcmi - zde např. plotem.

Chaloupka, dvorek, Nastěnka a tatínek se slepičkami.

Místní zvířata. Očividně trpící nějakou nemocí.

Okolí domku.

Ivánek s loupežníky.

Kapitolka s bídou není vůbec špatná!

Easter Egg na Laurela a Hardyho?

Městečko za tmy.

Bude veselka! "Nastěnku chci za žanu, ha ha ha!"

U Baby Jagy.

Pojďme se podívat do kouzelného kotle kde Nastěnka ukrývá.

Před domkem dědečka Mrazíka.

Zmrzlá Nastěnka.


Žádné komentáře:

Okomentovat

Beyond a Steel Sky

Žánr:  Adventura   - cyberpunk,  Výrobce: Revolution Software,  Distributor:   Revolution Software / Microids ,  Rok vydání:  2020    Info:...