Pohádka o Mrazíkovi, Ivanovi a Nastěnce
Český název: Pohádka o Mrazíkovi, Ivanovi a Nastěnce Žánr: Adventura – pohádka, Výrobce: Centauri Production Distributor: Bohemia Interactive, Rok vydání: 2000, Info: wikipedie , mobygames, databaze-her, Dostupnost: Steam Čeština: Ano.
Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák , Hodnocení: 70%
Nejsem člověkem, který by byl nějaký extrémní filmový znalec, ale dovolím si tvrdit, že snad neexistuje v České republice osoba, který by neznala legendární pohádku Mrazík. Legendární to výtvor sovětského režimu z roku 1964, který od přeložení do češtiny pravidelně v období Vánoc okupuje televizní obrazovky snad všech TV stanic.
A co kdybych Vám navíc řekl, že na motivy tohoto filmu vznikla v roce 2000 krátká, ale vydařená rodinná adventura? Nebojte se, není to prachsprostá vykrádačka filmu, ale výborné dílo z dílny Centauri Production.
Úvodní obrazovka hry |
Babičko vyprávěj
Hra začíná pohledem do obyčejné chaloupky, kde se na peci k sobě choulí dvě děti dožadujíc se večerní pohádky od své babičky (trošku to připomíná start The Longest Journey). Babička je tak vlastně vypravěčkou celého příběhu o chamtivosti, pýše a především lásce, které vzplanula mezi dvěma mladými lidmi. Ti však budou muset překonat ve 4 kapitolách nejednu překážku, aby se jejich osudy skutečně střetly.
Příběh o Mrazíkovi nemá smysl moc rozpitvávat, neboť je notoricky znám ve všech slovanských zemích. Mladé Nastěnce umřela maminka a její tatínek si našel další ženu (nebylo by lepší, kdy zůstal raději sám?), taktéž vdovu s dcerou Marfušou, do jejíchž chalupy se s Nastěnkou přistěhoval. Tím však začalo nekonečné peklo. Macecha nebohou Nastěnku nesnáší, neustále jí komanduje, přidává další práci a ubírá jídla. Tatínek raději ani nedutá a Marfuška - zlatíčko vesele odpočívá na peci bez známky snahy s něčím pomoci.
Jedna z prvních obrazovek za Nastěnku. |
Ivánek, druhá hratelná postava hry, to měl naopak. Vychováván maminkou se z něj stal pěkný bohatýr (dneska bychom řekli metrosexuál). Stále vyšňořen, stále se zrcátkem u pasu. Bohužel byl nesnesitelně ješitný a pyšný, díky čemuž nepochodil u bájného Dědečka Hříbečka, který ho za jeho vychloubání zaklel do podoby medvěda.
Ivánek, jeho maminka a jejich chalupa. |
Ale jak už to tak bývá ve všech podobných pohádkách, Ivan nakonec zmoudřel a všechny své špatné skutky odčinil. Nastěnka byla sice vyhnána z chalupy, ale díky dědečkovi Mrazíkovi (paradoxní je, že film se jmenuje Mrazík, ale onen Mrazík se zde vyskytuje jen v pár snímcích a jinak o něm není ani slechu ani vidu) se nakonec s Ivánkem potkali a vzali se. Měli spoustu dětí a pokud neumřeli, tak žijí ... no však to dál určitě znáte.
Přes čtyři roční období do cíle
Ovládání, grafika a zvuk
Hra je čistokrevná point & click adventura a ovládá se myší. Levé tlačítko myši slouží k pohybu, sběru předmětů a komunikaci. Pravým tlačítkem pak prozkoumáváte věci důkladněji. Jako malý hint Vám doporučuji důkladně prozkoumat vylovenou botu z řeky a sestřelenou husu. V jednom případě totiž získáte prsten a v druhém husí pírko, které Vás bude navigovat do další, jinak nepřístupné, lokace.
Ohledně průzkumu je vhodné zmínit, že některé lokace se stanou přístupné až po detailním průzkumu a prokecání dalších NPC postav. Typickým příkladem je tajný vchod z jeskyně u Dědečka Hříbečka.
Inventář je viditelný po najetí myšítka do horní části obrazovky. Většinou v něm máte jen několik předmětu jejichž vzájemná kombinace či kombinace s jinými předměty v obrazovce je těžce pohodová. Vážně jsem nenašel snad ani jediný předmět, u kterého bych se nějak nervoval s čím a proč ho mám použít.
Z hlediska grafiky se jedná o téměř čistokrevnou 2D ručně malovanou adventuru, ačkoliv pár věcí, jako například chaloupka na kuří nožce, byla modelována ve 3D. A musí se nechat, že to nepůsobí vůbec špatně! Grafika jede v rozlišení 640x480px a je až neuvěřitelné, jak dobře některé lokace vypadají. Například obrazovku s východem Jitřenky (sluncem), s Ivánkovou chalupou či s místním městečkem bych podezříval skoro až z 4K. Tak dobře některé scenérie opravdu působí!
Nutno podotknout, že to všechno je převážně díky Karlovi Matějkovi, který očividně chytil slinu v předchozím projektu Polda 2. V Mrazíkovi se postaral o kresbu pozadí, animaci postav a objektů a hrátky s motion capture systémem, jehož výsledek byl použit do krátkých animovaných videí, které hru ještě o trošičku vylepšují.
Jitřenko, ještě chviličku. |
Závěrem dodávám, že hra byla napsána v in-house kódu společnosti Centauri Production CPAL2 (dneska už možná archaickém a dávno zapomenutém).
Hodnocení
Pohádka o Mrazíkovi, Ivanovi a Nastěnce je hrou čerpající z výborného příběhu, který je navíc doplněn o zcela nové a původní nápady. Za mě se jedná o příjemnou rodinou adventuru na období vánočních svátků, která je navíc díky své obtížnosti přístupná i mladšímu publiku. Herní doba kolem 5 hodin jen podtrhuje řádky, které jsem napsal výše.
Mezi ostatními českými hrami té doby (Polda 3, Ztracený Ostrov) se celkově jedná o slušný nadprůměr a určitě stojí za zahrání.
70%
Zajímavost na závěr:
Ve hře je ukryt malý ... no jak to nazvat? Grafický Easter Egg? Pokud hrajete za nastěnku, uložte hru pod názvem "pred ivanem" (bez uvozovek). Z Nastěnky se stane Ivan - tedy alespoň graficky, hlasy zůstávají stále stejné.
Je libo mít v chalupě Ivánka místo Nastěnky? :) |
Recenze v dobových časopisech
Další obrázky ze hry:
Úvodní obrazovka. |
Sem a tam postavičky prochází různými věcmi - zde např. plotem. |
Chaloupka, dvorek, Nastěnka a tatínek se slepičkami. |
Místní zvířata. Očividně trpící nějakou nemocí. |
Okolí domku. |
Ivánek s loupežníky. |
Kapitolka s bídou není vůbec špatná! |
Easter Egg na Laurela a Hardyho? |
Městečko za tmy. |
Bude veselka! "Nastěnku chci za žanu, ha ha ha!" |
U Baby Jagy. |
Pojďme se podívat do kouzelného kotle kde Nastěnka ukrývá. |
Před domkem dědečka Mrazíka. |
Zmrzlá Nastěnka. |
Žádné komentáře:
Okomentovat