pátek 8. března 2024

Quest for Glory II: Trial by Fire

Český název: Cesta za slávou II: Zkouška ohněm, Žánr: Adventura / RPG – pohádková, Výrobce: Sierra On-Line, Distributor:  Sierra On-Line , Rok vydání: 1990  Info: wikipediemobygamesdatabaze-herDostupnost: Steam, GOG Čeština: Ne

Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák , Hodnocení: 75%


Po kasovním úspěchu Hero´s Questu (později přejmenováno na Quest for Glory kvůli sporům s vydavatelem deskové hry stejného jména) bylo jasné, že pokračování na sebe nenechá dlouho čekat. 

Manželé Lori Ann a Corey se pod dozorem kreativního ředitele Billa Davise a producenta Guruky Singh Khalsy pustili do práce. Vývoj hry však nebyl vůbec jednoduchý. Prvním viníkem byla restrukturalizace firmy samotné, kterou zahájil Bill Davis. Zjednodušeně řečeno Ken Williams chtěl mít ze Sierry On-Line manufakturu na výrobu VGA her, ale současná struktura bez "oddělení" v pravém slova smyslu tomu ani zdaleka neodpovídala. Spory mezi vedením Sierry a autory hry samotnými dokonce eskaloval v malou slovní hříčku, kdy jméno Billa Davise bylo použito jako námět pro hlavního záporáka Ad Avise. Kapitán Khaween bylo zase jméno inspirováno Rickem Cavinem, tzv. mužem, který dělal za Kena Williamse "špinavou práci".

Během vývoje byly jednotlivé týmy (tým manželů Coleyových a tým Space Questu) navíc bez předchozího upozornění pozvány na malý interní meeting. Na něm se dozvěděli, že vlajková loď King´s Quest V se potýká s nemalými problémy a bez alokace lidí z alespoň jednoho jiného týmu, nemá šanci stihnout vydání na Vánoce v roce 1990. Ony dva týmy dostaly na výběr - podpořit King´s Quest výměnou za více času pro jejich projektu a přístup k novým technologiím, nebo nepodpořit a vydat svoje dílko spolu s King´s Questem, ale v EGA grafice.

První začal mluvit Marc Crowe, který přislíbil pomoc, ale na výměnu chtěl vylepšit Space Quest IV. Quest for Glory II si tak, BOHUŽEL, jelo v zajetých kolejích a tým hru vydal podle plánu. Sice pod novým SCI enginem, ale jen v EGA grafice (16 barev).


Obloukem mimo ČR

Po nějaké době od vydání, se popis hry a následný (zdařilý) návod objevil v časopise Excalibur č.10 (1992). O celých 7 let později, když se Andrej Anastasov konečně domohl u Sierry On-Line práv na vydání a počeštění série, se však přeložily jen 2D VGA díly. Ty byly se vší chválou vydány dokonce na SCORE CD. O druhém dílu, EGA textovce, však nebylo ani vidu ani slechu a já sám se musím přiznat, že jsem si hru pořídil až ve chvíli, kdy jsem viděl, že se u AGDI pracuje na remaku (u kterého doufám, že si ho taky někdy zahraji).

V současné době doporučuji hru stáhnout ze Steamu nebo GOGu za pár "šušňů" bude-li ve slevě.

Úvodní obrazovka hry

 

Přesun do Shapierské pouště

Už v QfG1 bylo jasné, že majitelé místní Spielburgské hospůdky Hero´s Tale Inn jaksi nepatří do zdejšího prostředí a jen vyčkávají, jakmile jim někdo odklidí z cesty hordy banditů, aby se mohli vrátit do rodné země Shapeiru (pozn. nakonec stejně odletěli na magickém koberci).

To se jim vyplnilo v okamžiku, jakmile jste přemohli šéfa banditů (navrátili mu jeho skutečnou podobu baronovy ztracené dcery Elsy) a z údolí vypráskali odpornou Babu Jagu. Chvilku na to Vás ještě s obchodníkem Abdulou oslovili s žádostí o pomoc proti temným silám, které se začaly šířit městem Shapeir a Raseir. Vyštráchali z pod postele starý magický koberec, naložili vše potřebné (vás) a vydali se na cestu.

Na náměstíčku před hospůdkou.

Po přistání Vám pořídili hezké šatičky v Shapeirském stylu a ... běž makat hrdino! Možná to nyní vyznělo trošku negativně, ale opak je pravdou. QfG2 mám rád, opravdu rád. A to dokonce tak, že tento díl v EGA arabském kabátku považuji za lepší než QfG3. Je to z několika důvodů. 

Zaprvé je to příběh samotný, který se Vám postupně otevírá a je Vám dávkován po menších kouscích. Vy tak máte naprostou volnost si plnit side questy, trénovat Vaší postavu, poslouchat zajímavé rozhovory, atd. Zadruhé je to grafické zpracování, které je prostě dokonalé. 

Všude je také spousta spritů, které jsou buďto napasovány na různé postavičky nebo akce, které vykonáváte. Had u fakíra se vlní, kávička se nalévá z konvičky, vetešník s kompasem se přehrabuje ve svém nepořádku, malý Simba leze po podlaze, zakletý strom se k vám otáčí, Saurus pije z vody v oáze u Dervishe - no zkrátka nádhera. K tomu všemu se ale dostanu v následujícím textu.

Zakletá Julanar jejíž smutný příběh se dozvíte v průběhu hry.

Pohádky tisíce a jedné noci

Příběhová stránky je jak vystřižená z Pohádek a tisíc a jedné noci s menším vylepšením ve stylu amerických fantazi. S hrdinou se ocitáte v zemi Shapeir ve stejnojmenném městě. Ihned se dozvídáte o podivných událostech pár kilometrů na jih, v sesterském městě Raseiru. Emir Arus se za záhadných okolností před rokem vypařil neznámo kam a město začalo pomalu skomírat. Vyschla voda, přišla tyranie a lidé hromadně utíkají. Sultán Arun Al-Rashid k městu sice poslal své nejlepší bojovníky, aby celou situaci prověřili, ale ti než se k městu vůbec dostali, byli rozprášeni silnou písečnou bouří. 

Tak jdeme také do toho Raseiru!
 

Zdá se také, že se nad městem Raseirem začíná objevovat temná magie, která zasahuje i Shapeir. Ožívají elementálové ohně, vzduchu, vody a země a snaží se ochromit chod města.

Místní mágové se dokonce bojí toho, že by mohlo jít o zneužití bájného proroctví o znovu povstání pána Iblise. Jednoho z temných Djinů, který byl v dávné minulosti poražen legendárním Sultánem Suleimanem, uvězněn do magické sošky a pohřben někde v hluboké poušti.

Vezír Ad Avis
 

V průběhu putování krajinou a osvobození různých bytostí začíná dávat příběh smysl a ukazuje se, že ve všem má prsty Vezír Raseiru zvaný Ad Avis, který se o proroctví dozvěděl a chce Iblise povolat zpět. Z jeho pomocí chce nejen ovládnout svět, ale hlavně se zbavit nadvlády nějakého temného pána, který ho má ve své moci (krásné propojení se čtvrtým dílem). Na hrdinovi tedy bude mu v tom zabránit.

Před zapomenutým městem.

Honba za ctí

Tak jako v QfG1, tak i zde si hru můžete zahrát za tři různé charaktery podle vašeho svobodného výběru. Může to být bojovník, kouzelník (zvoleno pro tento příspěvek), nebo zloděj. Dokonce, pokud jste si v prvním díle postavu uložili, můžete s ní vesele pokračovat (doporučuji). 

Kouzelník v celé své kráse.
 

Postava bojovníka je extrémně přímočará. Maté meč, brnění a své nepřátele likvidujete rychlostí blesku. I tak se autoři pokusili hru trošku ozvláštnit hru zkouškou, kdy se bojovník může stát členem tzv. Věčného řádu bojovníku [v originále Eternal Order of Fighters].

Kouzelník zase vše řeší kouzly. Tam, kde jiní potřebují lano, vy si vystačíte s levitací. Tam kde se zloděj lopotí s malou kudličkou, vy nepřátele pálíte kouzlem flame dart nebo odrážíte pomocí kouzla force bolt. Poprvé také můžete navštívit i tzv. W.I.T., neboli Wizard´s Institute of Technocery, procvičit si různá kouzla, připravit se na boj s elementály a stát se nejmocnějším čarodějem, který kdy žil. No dobře, to přeháním. Díky tomu, že poslední výcvik trvá 70 let, to budete muset celé odpískat. A co víc, pokud budete skutečně slušní a vždy každého pozdravíte, poděkujete a rozloučíte se, pokud odkouzlíte maníka zakletého do obludy a pokud navrátíte Julanar její lidskost, pak Vás v závěru čeká povýšení na Paladina. Pro kouzelníka je to trošku nečekané, ale i tak je to hezké zadostiučinění.

W.I.T.

Krásně zpracována je i postava zloděje. Díky schopnosti plížit se a páčit zámky se vám otevírají další možnosti co po večerech dělat. Můžete tak vykrást jeden domek místního obyvatele, vloupat se ke zbrojíři a ukrást mu pod kovadlinou jeho nahromaděné peníze a nebo dokonce v Raseiru můžete ukrást legendárního černého havrana z domu jednoho spáče. Krom toho funguje i tréning lezení po laně a mnoho dalšího.

Autoři si tedy dali opravdu záležet a všechny charaktery skutečně vymazlili k dokonalosti. 

Nyní jsi Paladin!

Ovládání, grafika a zvuk

Ovládání je realizována dvěma způsoby. Můžete totiž použít jak myš tak klávesnici a dokonce je to tak i nejlepší, ačkoliv někdy krkolomné. Myškou můžete levým tlačítkem pohybovat postavou (to je na pendrek) a pravým prozkoumávat věci (to je super!). Někdy se tak dozvíte velmi zajímavé věci či nějaké boční vtipné hlášky o věcech, které by jste ani zaboha nenamlátili do parseru.

Jak jsem již psal, hlavní akce se bohužel provádí textovými příkazy. Protože zvláště v soubojích by bylo voprouz neustále psát "cast flame dart", autoři do hry přidali aktivní mezerník po jehož stisknutí se vyvolá poslední příkaz. Kouzlo tak stačí vyvolat jen jednou a pak mačkáním mezerníku a enteru opakovat.

Kolem a dokola však nemůžu říci, že mi něco vadilo. Path-finding VŠECH postav funguje na výbornou a soubojový systém je jednoduchý - kouzla (píšete např. Část Flame Darth), pohyb dopředu a dozadu (mačkáte klávesy). 

Poznámka: Když mi bylo o 20 let méně, textovky jsem nesnášel. Neuměl jsem anglicky a přišlo mi to archaické. Když o 20 let později mluvím anglicky plynule a v práci bouchám python skripty jeden za druhým, pak se mi pohled na staré parserové hry otočil o 180°! Co může být lepšího? :) PS: Jen v nich nesmí být moc dead endů, které považuji spíše za bugy v programu, nikoliv za něco, co autoři zamýšleli.

 

Na grafice se podílel Kenn Nishiuye (Hero´ Quest, Police Quest 2, Conquest of Camelot & Longbow, Rex Nebular ...) a je to něco, co se opravdu povedlo. Ano, může to znít tak, že jsem se zbláznil, ale udělat hru do stylu Arabských pohádek se 16 barvami? No wau! Nepůsobí to vůbec špatně a množství spritů, které jsou viditelné u každé postavičky nebo její akce je taktéž obdivuhotné. Velmi se mi to líbí.


Ačkoliv se na hudbě podílel Mark Seibert, je to s ní jak na houpačce. Jednou je to slabší, podruhé lepší. Jednou jsem hru hrál s hudbou ztlumenou, podruhé se zapnutou. Nemám pocit, že by se zde někdo vyloženě vyřádil a spíše to beru, že tak jako další díl, tak i tento byl doděláván na poslední chvíli.

 

 

Hodnocení

QfG2 patří svojí kvalitou někam mezi první a čtvrtý díl a to i přesto, že se jedná o EGA verzi se zastaralým parserovým ovládáním.  Jak jsem ale už psal, všechny tyto neduhy balancuje velká propracovanost příběhu, grafiky a ovládání jednotlivých postav.

Pokud jste hru nehráli, rozhodně vám ji doporučuji minimálně zkusit. Uvidíte, že příběhem s poměrně lehkou angličtinou svižně proplujete až ke zdárnému konci. Stále skloňovaný King´s Quest V nechť se jde někam zahrabat! Vivat Quest for Glory!

Za mě 75%

 

 

Dobové recenze

Dobové recenze na QfG2 nikdy nevyšly. Stejně tak jsem tuto hru nenašel v žádné Retro rubrice. Jediná publiková věc je tak návod v Excaliburu č.10 z roku 1992 (cca 2 roky po vydání hry)






Další obrázky ze hry:


Uvnitř hospůdky v Shapeiru.

Dinarzada. Pozor na ni! Směňujte menší porce zlaťáků.

Cech dobrodruhů. Uhura se Simbou v rožku.

Uvnitř magického obchůdku s Keaponem Laffinem.

Příjemné spaní.

U Azízi - místní čarodějky.

Nebojte se zeptat. Pomůže vám například s elementály.

... nebo se zakletým stromem, a.k.a. Julanar.

Skeleton Ghoul --> Lupič --> Šakalí muži --> Škorpión --> Terrorsaurus.

Saurus a.k.a. zakletý Emir (psst, to samozřejmě ještě nevíte).

Chudák holka, ta teda skončila ...

Na náměstíčku s fontánou. Zrovna jsme posbírali Omarovu peněženku.

Tréning s Uhurou.

Poražený Ghoul. Vemte si jeho pařátek pro štěstí.

Tanec hezké ... ehm, kočičky ...

Zemní elementál.

Oáza s Dervishem.

Al Scurva - učedník Ad Avise. Asi ho naštval.

Tak to je překvápko.

Zatčení Ugarteho. Nebojte, opět se objeví v QfG5.

Wau!

V cele v Raseiru. Doporučuji rychle zdrhnout.

Uvnitř Zapomenutého města.

Ok. Tak tohle nevyšlo.

Gargoil mě dostal, ale já to nevzdám!

Finální ceremoniál.

Azíza.

Zayishah - budoucí vládkyně Raseiru (dozvíte se v QfG5)

Sakra, kde jsem přehlédl těch 7 bodů?

Původně jsme se měli vydat do Mordávie :).






Žádné komentáře:

Okomentovat

Beyond a Steel Sky

Žánr:  Adventura   - cyberpunk,  Výrobce: Revolution Software,  Distributor:   Revolution Software / Microids ,  Rok vydání:  2020    Info:...