pátek 15. března 2024

Quest for Glory 3: Wages of War

Český název: Cesta za slávou 3: Mzdy války?, Žánr: Adventura / RPG – pohádková, Výrobce: Sierra On-Line, Distributor:  Sierra On-Line , Rok vydání: 1992  Info: wikipediemobygamesdatabaze-herDostupnost: Steam, GOG Čeština: Ano (neoficiální ze SCORE), dostupnost zde (já však doporučuji hrát bez češtiny).

Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák , Hodnocení: 65%


Poslední hra série Quest for Glory II s podtitulem Trial by Fire [Zkouška ohněm] byla vydána v roce 1990, jako jedna z posledních her s EGA grafikou (16 barev). Bohužel i díky vydání hry ve stejném roce co vyšel King´s Quest V, vlajková loď Sierry ve VGA grafice (256 barev), se hra moc dobře neprodávala. Manželé Coleyovi tak byli, místo práce na přímém pokračování, přesunuti na další projekty jako Castle of Dr. Brain či Mixed-Up Fairy Tales. 

Když už se management Sierry na manžele přeci jen znovu obrátil s přáním vytvořit třetí pokračování, byli manželé na vážkách, jak s příběhem dál pokračovat. Původně měla vzniknout čtyřdílná série a třetí díl měl nést podtitul Shadows of Darkness a odehrávat se tam, kde se odehrává onen čtvrtý díl (viz předešlý příspěvek). Jenže zde byly dva problémy. 

Zaprvé zde byla dlouhá odmlka ve vývoji. Dva roky v herním průmyslu byly (a stále jsou) skutečně dlouhá doba! Dvojnásob to pak platilo v době přechodu mezi EGA a VGA grafikou. Zadruhé, třetí díl měl být podle autorů "neobyčejně temný a náročný" a to by přeci jen mohl být pořádný šok pro hráče, kteří naposledy hráli pohádkově laděnou dvojku ve stylu "Pohádek tisíc a jedné noci". 

Po nějakém čase se tak manželé rozhodli pro hru, která bude již náročnější, důstojně uzavře děj z druhého dílu a připraví hráče na čtvrté temné pokračování. Původní závěrečné titulky ve druhém díle byly zaignorovány a vznikla hra s podtitulem "Wages of War", do češtiny přeloženo jako Mzdy z války (snad?).

 

Kde hru sehnat?

Hra vyšla v roce 1999 jako příloha časopisu SCORE č. 61. Tehdy se jednalo o takový malý splněný sen tehdejšího šéfredaktora Andreje Anastasova, který si u "krachující" Sierry vymohl práva hru vydat a dokonce ji spolu s redakcí přeložil do češtiny. Následný a celkem zdařilý návod vyšel v časopise SCORE Č. 63. 

Pokud je to pro Vás až příliš vzdálená minulost, pak doporučuji si hru pořídit při jakékoliv probíhající slevě na platformách Steam nebo GOG.  Hry jsou opatřeny potřebnými patchi a odzkoušeny tak, že je bez závažného problému dohrajete. Dokonce k tomu není ani potřeba všude zmiňovaný Enhanced patch.

Úvodní obrazovka hry

Z bláta do louže?

Příběh našeho hrdiny pokračuje přesně tam, kde skončil ve druhém díle. Připomeňme, že druhý díl končil poražením diktátorského vezíra Ad Avise (krásný to Easter Egg na jméno bývalého kreativního ředitele Billa Davise) ve městě Raseir kdesi uprostřed arabských pouští. Plná kontrola nad místními lokalitami se tak vratila do rukou Sultána, který Vás za vaši odvahu a skutky adoptuje.

Menší pokec s Azízou a Rakeeshem.

Problémy na sebe však nenechají dlouho čekat. Zaprvé vás kouzelnice Azíza informuje o tom, že tělo Ad Avise nebylo nalezeno a tím pádem si nikdo nemůže být jistý tím, že skutečně zemřel. Zadruhé se začalo dít něco špatného v rodném kraji Rakeeshe a Uhury - místní kmeny na sebe útočí a hrozí otevřená válka. Díky silným přátelským vztahům, které jste získali v průběhu hraní QfG2 se uvolíte, že jim pomůžete.

Já se lopotím savanami a vy se tu muchlujete?

Zanedlouho Rakeeshova žena Kreesha otevře magický portál, díky němuž se do oblasti Frikánských savan vydáte spolu s nimi.


Co je moje, to je moje

Frikánie je malou oblastí savanského typu na východě a měnící se v neprostupnou džungli na západě. Inspiraci autoři čerpali nejspíše odněkud z Egypta, neboť hlavní město Tarna je něco jako jedna velká pyramida, do jejíchž jedné malé ubikace, malého magického obchůdku, budete přeneseni.

Město Tarna v celé své kráse.

Hned v úvodu budete také informování o hrozbě nepředstavitelné války mezi lidmi z vesnice Simbani a jejich protějšky z džungle - leopardími lidmi,  tzv. měňavci. Stalo se tak po vzájemném zcizení magických předmětů jedné strany stranou druhou. Kmen leopardích lidí byl obviněn, že ukradl Kopí smrti a naopak kmen Simbani byl obviněn z krádeže Magického bubnu. 

To, že všechno vypadá až extrémně nastrčené poznáváte jen vy coby hrdina a váš přítel Rakeesh. Navíc vše začíná připomínat scénář dávné invaze démonů, kterou Tarna už jednou čelila. 

Že by Déja-vu? Co když je to celé jinak a někdo záměrně škodí kmenům s cílem vyvolat smrt a utrpení a se získanou negativní energií opět zaútočit na Tarnu? Pokud je to skutečně tak, pak musíte rychle konat a plány démonům překazit.

U šamana kmene Simbani. Proč jsou obrazovky tak malé netuším.

Svižným tempem kupředu

Hra má poměrně zajímavý námět. Vstup do svárů mezi dvěma kmeny není úplně špatný, ale ukočírovat chování hrdiny tak, aby řešil svár a nedělal blbosti okolo je poměrně složité. Není proto divu, že se autoři rozhodli vám se začátkem trošku pomoci a skrz automatické rozhovory a pasáže vás ženou kupředu po dobu 6 dní. Očividně je zde inspirace z QfG2, kde jste podobným způsobem museli přežít dlouchých 16! dní v Shapeiru předtím, než vás karavana vzala do Raseiru. 

Mezi 1. - 2. dnem musíte prozkoumat Tarnu a její blízké okolí, ve 3. den se vypravíte s přítelem Rakeeshem na mírovou misi do Simbani. Čtvrtý den dorazíte do cíle a stihnete pokecat jen s vašimi starými známými. Pátý a 6. den máte na menší průzkum přičemž na konci 6. dne (nikoliv večer) se musíte dostavit zpět do vesničky poslechnout si příběh od místního vypravěče. 

Po těchto šesti dnech vodění za ručičku končí. Příběh je krásně rozjetý a pokud jste v předchozích fázích nebyli lenošní a všechno jste prozkoumali, pak už budete tušit, že válka mezi kmeny může mít nedozírné následky pro celou Glorianu.

Eranino jezírko

Kromě pár side-questů (lékárník Salim potřebuje určité čtyři ingredience, aby vytvořil Odkouzlovací mastičky, kouzelnice Kreesha Vás může naučit nějaké to kouzlo, ale potřebuje magické dřevo) bude vaším primárním cílem dostat se blíže k legendárnímu Ztracenému městu, na které postupem času padá veškerá pozornost. 

Právě v něm totiž bují veškeré zlo a temné plány, které se za žádnou šanci nesmění zhmotnit. Dávejte si však během hry velký pozor. Na tento úkol nebudete stačit sami a pokud si nevytvoříte silné přátele, pak bohužel na konci ostrouháte. 

Ztracené město

Bez Coreyho to není ono!

Tak jako v předchozích verzích, i zde můžete hru projít celkově za 4 charaktery. V základu je to bojovník, kouzelník a zloděj. Paladina si můžete naimportovat z druhého dílu (pokud jste ve druhém díle zvládli zkoušku cti). Jenže na rozdíl od předchozích či následných dílů je zde rozdílnost v hraní za určité charaktery poměrně nízká. Abych byl upřímný, mezi bojovníkem a paladinem je rozdíl minimální. 

Zloděj sice může na další zlodějíčky mávat (chápej dělat tzv. thief-sign), ale nic extra nezíská a v celé hře můžete jen ukrást onen magický bubem z chatrče šamana ve vesnici Simbani. A co je ještě možná víc na hovno, je fakt, že zloděj má jen jednu malou dýčečku, se kterou toho v savaně moc nezmůže. No peklo!  

Nejzajímavějším charakterem se tak možná stává kouzelník (kterého jsem si opět vybral), který věci musí řešit trošičku odlišně.  Tak například hledání Johari na 3x pro mě bylo velké překvapení, které jsem s žádným jiným charakterem nikdy dříve nedělal. 

Hra s kamínky - Awari.

Vše výše zmíněné však má své vysvětlení. Pravdou bohužel je, že v době vzniku QfG3 vznikala ještě VGA předělávka QfG1 a Corey Cole, který byl a je "orientován na puzzly" dodělával programátorské práce na Castle of Dr. Brain. K projektu se dostal, podle jeho slov, až příliš pozdě a kromě jedné minihry s názvem Awari (inspirace skutečnou hrou Oware) se tam toho už nedalo moc přidat. 


Ovládání, grafika a zvuk

QfG3 je poprvé provedena jako point & click RPG adventura, což znamená, že její ovládání již není tak otravné jako dříve, kdy jste neustále museli bušit do klávesnice nějaké příkazy typu "open door", "look at ..". Celkově ovládání funguje skvěle a není mu asi co vytknout. 

Stejně tak dobře funguje i bojový systém a systém expení Vašeho hrdiny. Ono vlastně není ani co moc hodnotit, prostě mačkáte tlačítko k seslání kouzla a hotovo.

Bojový systém - stejný jako v QfG1 (VGA)

Velmi dobře (technicky) je řešen systém pohybu po savaně. Jede se skrz 4 okna a autoři se tak vyhnuli jakýmkoliv RPGéčkovým pokusům o 3D putování. Možná jen ty 4 okna jsou až příliš. Zvláště tehdy, když hru neznáte a bloudíte v ní. 

Sám jsem osobně strávil snad 20 herních dnů putováním sem a tam, jen proto abych vyplnil nějaký side-quest. Jednou po mě chtěli modrý lotus v džungli, který jsem však musel vymáchat v magickém jezírku, abych ho mohl odnést zpět do stromu Matky světa. Podruhé jsem zase letěl jak blázen do Tarny dokoupit nějaké zebří kůže či dýku jen proto, abych si mohl "koupit ženu", která mi stejně na konci hry nasadila parohy. 

Prostě klasický ping-pong movement, který mě ale vůbec, vůbec nebavil. Kdyby to autoři smrskli jen do dvou obrazovek, nic extra by se asi nestalo.




Veškeré lokace od západu (nejvýše) po východ (nejníže)

Z hlediska grafiky snad není co vytknout. Hra běží na enginu SCI 1.1 (Laura Bow 2, King´s Quest VI a remaky Police Quest 1 a QfG1) a využívá rozlišení 320x200px. Na hře dělal hlavně Andy Hoyos, který v té době patřil mezi špičku výtvarníků, kteří pro Sierru dělali. Mimoto ho můžeme znát ze hry King´s Quest V, kde si ho vybrala samotná Roberta Williams do role uměleckého ředitele a pro nadabování Mordacka, hlavního záporáka oné hry.

Jediné co mi za celou dobu nějak nesedlo bylo město Tarna. Jak jsem už zmínil, je to jedna velká pyramida se dvěma obchůdky, jednou hospůdkou a extrémně velkým tržištěm, kde si věci nakoupíte na začátku hry a pak už tam vůbec nemusíte chodit. To však není chyba grafika, ale těch, co rozhodli, že to tak bude.


Ozvučení hry není vůbec pěkné. Původně dokonce hra byla ještě 3 měsíce před dokončením úplně "hluchá". Až Coreyho tlak k managementu dokázal "rozvázat" ruce Rudyho Helma a Marka Seiberta, aby něco splácali - doslova!  Bohužel dabing absentuje úplně, což je hrozná škoda protože zkuste si hrát King´s Quest V nebo Lauru Bow 2 bez zvuku ... to je pak to hraní takové "nemastné-neslané" a stejný pocit máte i zde.



Hodnocení:

Hodnocení nechci příliš protahovat. Třetí díl je "dobrý díl" a jako výplň mezi druhým a čtvrtým pokračováním funguje na jedničku. Hra má výbornou grafiku, horší ozvučení a dabing absentuje úplně. Příběh je solidní, ale zcela bez hádanek a postava zloděje ostrouhala úplně. Hlavní antagonista není taky žádný zázrak a vy jako hrdina nemáte šanci si k němu vytvořit jakýkoliv vztah.

Suma-sumárum, QfG3 je lepší RPGéčková adventura, ale na první (VGA) či čtvrtý díl prostě nemá. 

65%


Dobové recenze:

Na české poměry se hře dostalo velké pozornosti. Nejprve vyšla recenze v Excaliburu č.13, následovaná návodem v Excaliburu č.14. O několik let později se pak hra objevila na Cover CD ve SCORE č. 61 přeložená do češtiny a o dvě čísla dále, ve SCORE č. 63 vyšel další návod. Vše zmíněné můžete najít jako obvykle pod textem.

Excalibury:



SCORE:





Další obrázky ze hry:

Vyber si tvůj charakter: Bojovník, Kouzelník, Zloděj.

Pojedeme to opět za zloděje.

Milý synu, ať se ti daří.

V Tarně v místním kouzelnickém obchůdku.

V  Tarně v místním hostinci.

Na tržišti v Tarně.

Salim. Lékárník v Tarně. Budoucí osvoboditel Julanar z QfG2

Místní hlídač u vesnice Simbani.

Hra Awari.

Místní vypravěč.

Bojový systém a krokouš jako nepřítel. S kudličkou toho moc neuděláte.

Bájný modrý lotus.



Magická hole! Konečně!

Nějaká leopardí žena - ukamenovat!

No počkat počkat. Beru to zpět.

Její jméno bylo Johari. Zamotala mi hlavu, aby pak skončila s mým kamarádem :D.

Uvnitř vesnice leopardích lidí.

To je trošku přesila, nemyslíte?

Ok. Jeden na jednoho už beru. Souboj se šamanem.

Opička Manu.

V opičí vesničce.

Jak přes tuto průrvu? Skočit? Levitovat?

Konečně ve Ztraceném městě.

Dva hlavní strážci. Nechtěl bych s nimi bojovat.

Připraveni? Dobrá! Jdeme na to!

Každý se musí vypořádat se svým temným já.

Temné já nevypadá moc přátelsky.

Hlavní padouch - nějaký démon co se snaží otevřít bránu temným silám.


Nějaká zlá moc. Co se to děje?

DarkMane!

A už mě mají. Ad Avis poznáváme, ale kdo je temná osoba po jeho pravici?

Nic moc! Já vím .(

Zase mi něco uniklo!





Žádné komentáře:

Okomentovat

Ečstatica

Žánr:  Adventura – survive / horor , Výrobce: Andrew Spencer Studios,  Distributor: Psygnosis ,  Rok vydání: 1994 ,    Info:  wikipedie , ...