středa 7. května 2025

Čtyřlístek a strašidelný hrad - remástr

Žánr: Adventura –  dětská, Výrobce a Distributor: Centauri Production / SvofiaRok vydání: 2002 / 2024,  Info: officiální webdatabaze-her, Dostupnost: Steam, Čeština: Ano

Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák , Hodnocení: 55%


Čtyřlístek v komiksové formě je v naší rodině už pěkně dlouho. Moje sestra ho sbírala od roku 1979 do roku 1990, tedy neuvěřitelných 11 let! Já sám se k němu dostal ještě před nástupem do první třídy a sloužil mi k procvičování čtení mezi léty 1994 - 1998 (ano, pak rázem přišlo SCORE :-) ). No a můj syn vyžadoval předčítání těchto příběhů každou noc po dobu 3 let až donedávna. tj. roku 2024. 

Sbírka Čtyřlístků mé sestry; rok 1979 - 1990.

Pokud tedy správně počítám, je to už neuvěřitelných 45 let a za tu dobu jsem přečetl stovky a stovky příběhů nejen o Čtyřlístku, ale i o dalších v komiksech obsažených - např. Olda a Polda, Tlamáč a Klofáč, Rexík, Sedmikráskov, a mnoho dalších. Ačkoliv samochvála pěkně smrdí a nerad ji používám, tak v tomto případě se nebojím říci, že jsem "znalec v oboru".

Úvodní obrazovka hry. Každá z postaviček nabízí nabízí jeden herní prvek.

Tedy, abych byl přesný, jen té psané formy. Čtyřlístek však vycházel i pro počítače. V dobách té největší slávy videoherního trhu v Čechách byl adoptován nápad na vydávání časopisu pro děti s názvem CD-Romek, který původně vycházel v Polsku a prvních 13 čísel bylo jen jeho překladem. Čtrnácté číslo roku 2001 se však přejmenovalo "Čtyřlístek CD-Romek" a do roku 2005 na něm vycházely příběhy Čtyřlístku a Ferdy Mravence. Možná některá čísla máte i doma ...

Zcela samostatně vyšel ještě jeden příběh s názvem Čtyřlístek a strašidelný hrad - hra určená opravdu pro ty nejmenší. Stalo se tak před těžko uvěřitelnými 23 lety (roku 2002), ale hra postupem času zestárla a zapadla. V roce 2024 se však zformoval tým SVOFIA (Petr Svoboda a Jan Fiala) a po vzoru Poldy 2 - Remástr se rozhodli pokračovat v nastoleném trendu. Jako svůj druhý projekt "zremástrovali" výše uvedený příběh, na který se v současném příspěvku podíváme.


Pexeso, skládačky, omalovánky a jeden příběh k tomu

V úvodu vás musím upozornit, že provedení je úplně jiné, než by jeden čekal. Nejedná se totiž o žádné 3D příběhy, které vycházely ve zmíněném CD-Romku, ani  se nejedná o provedení, které by připomínalo klasický komiks (např. Čtyřlístek kontra Klamérie z roku 2024). 

Strašidelný hrad je hra určena především těm nejmenším nebo pro "prťata", jak hru okomentoval můj 9 letý syn, kterému se hra příliš nezamlouvala. Tím však nechci říci, že je hra špatná, to vůbec ne - jen je jiná. 


Hra Vám celkově nabídne tyto čtyři herní možnosti:

Omalovánky

Fifinka vám nabídne klasické omalovánky. Barvy vybíráte z paletky v horní části obrazovky a podle předlohy je aplikujete na bílá místa vymalovávaného obrázku. Celkově si můžete vymalovat 5 různých obrázků a kromě pár detailů (musíte si všímat například i jazýčku nebo nosu dané postavičky) jsem nenašel nic, co by mi nějak vadilo. Naopak jsem se u vymalovávání pěkně uklidnil.

Jeden z vybarvovaných obrázků.
 

Skládačky

Piňda vám umožní si složit pár skládaček. Pět obrázků je rozstřiháno na malé kousky (stylem jakým jsem si v na základce vytvářel "puzzle" já, tj. hala-bala) a klasickým způsobem musíte tyto kousíčky složit zpět dohromady. Množství kousků přitom přibývá s každým poskládaným obrázkem.

Ukázka skládaček
 

Pexeso

Bobík vás doslova potrápí pexesem. Provedení je opět takové všelijaké a mé počáteční nadšení se pokazilo jakmile jsem v daném rozházení obrázků našel systém - tři horní řady obsahují unikátní obrázky (neopakující se), naopak spodní tři řady obsahují hledané obrázky. Škoda jen, že i když vše splníte v daném limitu, stejně nedosáhnete 100%. Bug či záměr? To ví jen Bůh a Petr Svoboda :-).

Zbylé tři obrázky z pexesa.

 

Příběh

Poslední možností je ponořit se do příběhu, který vám nabídne Myšpulín. Jedná se vlastně o to nejdelší a nejdůležitější v celé hře.

Příběh má klasickou zápletku, kdy je Čtyřlístek požádán Bobíkovým strýcem Bukvíkem, aby mu v jeho nepřítomnosti pohlídal hrad. Bukvík je totiž kastelánem starobylého hradu Okřín a náhle musí odcestovat za nemocným bratrancem z druhého kolene a bojí se, co by se s hradem mohlo bez jeho dohledu stát.

Příběh je rozdělen do neuvěřitelných 24 částí, které bychom však mohli kategorizovat na 4 základní. První část začíná ještě v rodném domečku v Třeskoprskách a Čtyřlístek se v ní chystá na cestu. Musí se podívat do map, naplánovat trasu, Piňďa s Fifinkou připravit něco k snědku a Bobík s Myšpulínem zabalit ty nejdůležitější věci.

Domek v Třeskoprskách.

Druhá část ukazuje putování Čtyřlístku po lesích a nedobrovolnou přespávačku před uzavřeným hradem. Navíc přibližně v této části vám hra začne připadat zvláštní - strašně "roztahaná" a nudná. Čekali byste, že budete s jednotlivými postavičkami pohybovat a řešit všemožné úkoly? Bohužel, vypravěč nejprve přečte část příběhu a pak ve statické obrazovce, která se k příběhu váže, musíte klikat na všechno možné, aby se vám plnil ukazatel úspěšnosti, který je vždy v pravém horním rohu (více viz v ovládání). 

Styl vyprávění příběhu - Před Okřínem.
 

Abych pravdu řekl, tento styl nezaujal ani mne ani syna a nebýt cenovky 15Euro, ve hře bych snad ani nepokračoval. 

Po pár dnech, kdy jsem hru uložil k ledu se mi to přeci jen rozleželo v hlavě a řekl jsem si, že to už dotáhnu - ve třetí části jsem proběhl hradem (vytočil jsem se v hradní kuchyni, kde podle mě nefungovalo správně ozvučení hrnců), zlikvidoval úděsně zapšklého mága Huriáše, který kouzelné bytosti tyranizoval stovky let hladem a následně jsem pro všechny upekl chutné koláče. 

Tyran Huriáš

V poslední kapitole se mi za to strašidla  odvděčila několika minihrami (schovávačka, postřehovka, let na drakovi, ...) a než jsem se nadál, byl (konečně) konec.


Ovládání, grafika a zvuk

Při ovládání hry si vystačíte jen s myší a vlastně jen s jejím levým tlačítkem. Důvod je ten, že se nejedná o úplně ryzí adventuru s pohybováním postaviček, průzkumem, sbíráním předmětů a jejich kombinováním. 

V této verzi mají děti za úkol hlavně klikat "co to jde" a bohužel až nezdravě moc. Abyste totiž zmákli kteroukoliv část dobrodružného příběhu na 100%, nestačí jen slepě naslouchat příběhu nebo vnitřním instinktům, ale musíte zkrátka oklikat úplně všechny postavy a úplně všechny předměty - prostě vše co jen najdete. 

Typickým příkladem budiž obrazovka o tom, jak si Čtyřlístek plánuje cestu na hrad. V jedné obrazovce s mapou musíte správně použít "koleje", "loďku", "sopku" a "hrad". Jeden by tedy čekal, že je stačí vzít a použít na onu mapu. Jaké je však překvapení, když ukazatel úspěšnosti (pravý horní roh) neskončí na 100%, ale zasekne se někde kolem 60%? Na co jsme jen mohli zapomenout? No přeci zvýraznit si mezerníkem všechny aktivní místa a následně oklikat Pinďu, Myšpulína, Bobíka a Fifinku a až následně se soustředit na ono řešení adventurní čási. Proč? Upřímně nevím - hra to prostě vyžaduje. Viz níže.

Všechny aktivní místa - postavy i předměty.

Oklikání postav za námi - vidíte jak na to reaguje ukazatel úspěšnosti?

Po postavách oklikána i mapa.

Úspěšnost je super, ale to provedení nechápu.

Netypické také je, že ve hře nemůžete ukládat - vše se zapisuje pouze do registrů a pokud nějakou pasáž nedokončíte, máte prostě smolíka a musíte začít znovu. V začátcích to nevadí, ale v pozdějších fázích hry, kdy postavy neustále a dlouze žvatlaj, je to úmorné.

 

Grafika

Na původní grafice se podílel Karel Matějka ve spolupráci se studiem Čtyřlístek. Tým SVOFIA experimentoval s AI, ale nakonec se rozhodl pro kompletní překreslení všech pozadí a animací do 4K. Pozadí překreslila Markéta Skalková (opět pod drobnohledem ateliéru Čtyřlístek a Centauri Production) o animace se pak postaral Jan Fiala.

Nahoře originál, dole remástr. Najdete nějaký rozdíl? Já ne ...

Zvuk

Po dobu celé hry hraje příjemný soundtrack (ve spojení s omalovánky vpravdě extrémně uklidňující) a veškeré akce jsou pěkně ozvučeny. Dabing se natáčel ve studiu Hrádek a v hlavních rolích tentokráte uslyšíte vypravěče Petra Štěpánka a Jiřího Lábuse, který namluvil Bobíka, Piňďu a Myšpulína. Fifinku namluvila Helena Brabcová.

K samotnému dabingu mám jednu maličkou výtku. Obsazení Jiřího Lábuse do role rovnou tří postav respektuji, ale bohužel se mi často stávalo, že se mi imitované hlasy strašně "slívaly" do jednoho a někdy jsem přestal tušit, kdo aktuálně mluví. 


Hodnocení:

Týmu SVOFIA fandím. Mít v Česku někoho, kdo má zájem přivádět starší tituly zpátky k životu je fajn představa. Speciálně pak proto, že si dokáži představit kolik úsilí to všechno stojí a jaká mrzká je za to odměna.

Hodnotit tuto hru je však extrémně těžké. Mně se třeba její styl vůbec ale vůbec nelíbí :-( a osobně bych raději místo remastru viděl něco "nového" a minimálně v takovém stylu jako byl Čtyřlístek kontra Klamérie, který jsem nedávno recenzoval. 

Strašidelný hrad je totiž jako dlouhá kniha, která Vás po čase přestane bavit. Má své specifika v ovládání, na které jsem si nezvykl, obsahuje pár chybiček v programu a dabing třech postav jedním člověkem je matoucí.

55%


Další obrázky ze hry:

Začátek příběhu.

Piňdo, pojď mi pomoct a neblbni.

Kterépak věci budou potřeba?

Putování k hradu.

Abraka-dabra?

Jak ten poklop jen otevřít?

Huriáš ve své knihovně.

Pečení koláčů pro celý hrad.

Hra na schovku s Bílou Paní.

Který kostlivec je originál a který jen napodobenina?

Známý drak Mrak.

Který má tůze velký hlad.

Let na drakovi zpět do Třeskoprsk.

Konec dobrý, všechno dobrý - tedy až na tu vylomenou branku.

Žádné komentáře:

Okomentovat

The Colonel's Bequest

Žánr: Adventura – detektivní , Výrobce: Sierra on-line, Distributor: Sierra on-line, Rok vydání: 1989 ,  Info: wikipedia , mobygames , d...