pondělí 21. července 2025

Conquests of Camelot: The Search for the Grail

Výrobce: Sierra On-Line, Distributor:  Sierra On-Line , Rok vydání: 1990,  Info: wikipediemobygamesdatabaze-herDostupnost: GOG Čeština: Ne

Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák , Hodnocení: 85%

 

Christy Marx a Peter Ledger, manželé pocházející z malého horského městečka Wrightwood, spojila s firmou Sierra on-line náhoda. Christy tu dobu pracovala jako spisovatelka a scénáristka, Peter byl uznávaný umělec. Jenže rok 1988 stál z pohledu jejich práce za prd. Nabídky prostě nepřícházely.

Jednou však Christy zvedla telefon a na druhé straně se ozval rekruter ze Sierry s tím, že hledají grafiky. Slovo dalo slovo a za nějakou dobu už oba seděli na meetingu s Kenem a Robertou Williamsovými, kteří nadhodili téma starších legend - krále Artuše, Robina Hooda, atd. No a protože Christy už dříve pracovala na Conanovi či Rudé Sonje, plácli si na budoucí spolupráci. 

K ruce dostali ostřílený tým, který se na konceptu uměl náramně shodnout a práce jim šla doslova od ruky. Christy a Guruka Singh Khalsa prý sedávali v parku před budovou Sierry a skicovali dlouhé hodiny příběh, puzzly, tvořili dialogy, atp. Peter se pak vyřádil na grafice. A když byla hra na přelomu let 89/90 konečně vydána, vyhrála rovnou cenu za nejlepší adventuru roku - právem! 

 
Úvodní obrazovka hry

Výprava za Svatým Grálem

Jak napovídá už samotný název hry (mimochodem Conquests of Camelot se dá volně přeložit jako Dobrodružství Kamelotu), přeneseme se do dávné doby ohromných hradů, vznešených králů a rytířů a prohnaných mágů. Konkrétně do tzv. Artušovské doby, ranné historie Anglie.

V té době vyčnívá jeden král - Artuš, který jako jediný dokázal ovládnout moc meče Excalibur a s ním nastolit v království pořádek a mír. Vybudoval krásný a velkolepý hrad Kamelot v jehož jedněch komnatách zasedají u kulatého stolu Artušovi věrní rytíři a v komnatách druhých se odehrávají hrátky s Ginevrou, královou ženou. Jen tedy tak nějak na střídačku ještě s Lancelotem, nejlepším Artušovým rytířem a přítelem. A právě tento milostný trojúhelník uvalí na celé království kletbu. Vody ubývá, ovoce a zelenina hnije, dobytek hyne a lidé strádají. 


Úvodní intro - jedno z těch nejhezčích, které jsem v EGA viděl!
 

Náhle se však ukáže vize Svatého Grálu, který jako jediný může království zachránit.  Smůla jen, že nikdo neví, kde se Grál nachází. Král však neváhá a na výpravu vysílá tři své nejlepší bojovníky - Gawaina, Lancelota a Galahada, kteří se rozjedou do ... ehm ... všech světových stran, aby grál našli. 

Ale bohužel se nikdo z nich nevrací. Král má navíc při jedné ze svých modliteb vidiny, jak rytíři trpí na blíže neurčitých místech. Podle Merlina tedy zbývá už jen jediné - samotný král Artuš, tedy Vy hráči, se musíte vypravit na záchranou misi, najít všechny své oddané bojovníky a vypátrat onen zázračný grál.

Hra sice smrdí inspirací slavným filmem Excalibur z roku 1981, ale tomu tak vůbec není! Hra je zcela originální, přesto čerpající ze známých mýtů a legend.

 

Skvělá adventura - zaplať pánbůh. 

Z hlediska adventurního pojetí vám rovnou prozradím, že se nemusíte bát, že by jste se někde zasekli nebo nevěděli jak dál - hra se soustředí především na vyprávění hutného příběhu a žene hráče krásně kupředu. Musíte se jen pořádně dívat (příkaz "LOOK" stačí), prozkoumávat (příkazy "READ" nebo "EXAMINE") a mluvit (příkazy "TALK"  a "ASK ABOUT ...").

Tak například hned v Kamelotu začínáte klasicky vrženi do příběhu a pohybujete se po půdorysu hradu. Jenže míst k navštívení není mnoho - v podstatě jen vaše komnata, zahrada kde natrefíte na nevěrnici Ginevru, pokladnice, Merlinova věž, kaple a předhradí. 

Zahrady v Kamelotu. Nezapomeňte na růži!

A nyní to nejlepší - navštívíte-li Merlina, poví vám, že se s vámi nebude bavit, dokud se nepřipravíte na cestu a nepomodlíte se. Takže šupky dupky do své komnaty, kde si vezmete ranec na peníze a svoji zbroj. Ranec na peníze naplníte v pokladnici, pomodlíte se a et voilá, to je skoro vše :). U Merlina už jen prozkoumáte mapu, vezmete si od něho malý kompas a když vyzpovídáte lidi okolo, hned se dozvíte, kam směřovali kroky prvního rytíře - Gawaina. Až jsem byl překvapen, jak umí být hra od Sierry přístupná (zvláště poté, co jsem dohrál Codename: Iceman).

Gewain nalezen.

Postupně navštívíte známá místa jako je rozpadlé opatství Glastonbury či zamrzlé mokřady Ot Moor - sídlo jezerní paní. Následně se dokonce přesunete až do svaté země do Gazy a do Jeruzaléma, kde v katakombách a tajném chrámu se vám přeci jen může zadařit najít posledního rytíře a onen Svatý Grál.

Ve svaté zemi určitě nevěřte nikomu se špičatou bradou!
 

Jedinou maličkou výtku mám k téměř poslední lokaci - tržiště v Jeruzalémě, které je zaměřeno až příliš okatě na zacyklené akce - tj. trhovkyně dělá falafel, ale nikdy nejedla jehněčí, jehněčí vám prodá řezník, ale tomu smrdí ryby, rybí puch zakryjete bylinkami, ale ... no znáte to. Jednoduše řečeno, aby jste splnili přání jednoho, musíte neprve uspokojit toho druhého. 

Je to však jen malá výtka, Conquests of Camelot je totiž jinak vyjímečná adventurní hra s příběhem, který vás vtáhne a nepustí vás, dokud jej nepokoříte.

 

Minihry, hádanky a copy protection k tomu

Ve hře se navíc po chvilkách střídají zajímavé minihry, hádanky nebo (bohužel) copy-protection věci. Minihry mají většinou akčnější základ a půjde v nich vždy o život (jo, můžete zde zemřít). Začínáte zabíjením divokých prasat, později poražením černého rytíře, zabitím šíleného mnicha, podlého araba se špičatou bradou, drsného Saracéna, aj. A to vše většinou jen za  pomocí příkazu "DRAW SWORD" a správném načasování stisku mezerníku. To znamená, že se sice žádný "kombat systém" ze hry Hero´s Quest do hry nepropsal, ale zase si můžete vybrat obtížnost soubojů - těžkou, střední, lehkou (doporučuji).

Souboj s černým rytířem.

Ve hře najdete i zajímavé hádanky, které sice nenaleznete v manuálu, ale jejich rozklíčování není zas tak složité. U mluvících kamenů například natrefíte na podobné: 

"I turn around once, what is out will not get in. I turn around again, what is in will not get out."

nebo

"Each morning I appear to lie at your feet, all day I follow no matter how fast you run, yet I nearly perish in the midday sun."

či 

"All about, but cannot be seen, can be captured, cannot be held, no throat, but can be heard."

No schválně řekněte sami, zda-li jste trefili "klíč", "stín" a "vzduch" nebo, zda-li vám to přišlo až tak složité. Pokud snad je pravda ona druhá možnost, zkuste se podívat na  SierraHelp.com, kde všechny hádanky najdete vyřešené :).

Jako poslední musím zmínit ony copy-protection záležitosti. Těch je vpravdě dost a sem a tam mi chvilku zabralo, než jsem došel vlastně na to, že odpoveď se skrývá v manuálu. Tak například mi mrška Ginevra řekla, že ochranné kouzlo růže (verš) se skrývá v knize zvané Liber Ex Doctrina, kterou jsem hledal jako debil všude možně, až jsem nakonec zjistil, že je to jméno manuálu hry. To byla krutá podpásovka :-). 

Nicméně vy si zapamatujte, že verš "LOVE IS MY SHIELD" je ultimátní hint v oblasti Ot Moore. Jinak totiž zamrzlé planiny neprojdete.

Ukázka z manuálu.

Z manuálu dále musíte dekódovat názvy různých květin či poskládat jména různých bohyň. To jinými slovy znamená přečíst pár stránek anglického textu, někdy dokonce se slovníkem po ruce (chápej na druhém monitoru). Ale víte co? Christy Marx byla a je poměrně dobrá spisovatelka a tak se text čte opravdu dobře a nemáte z toho pocit frustrace jako například v nepovedeném manuálu pro hru Codename: Iceman.
 

Nahoře - test z květin, dole - přiřazení znaků k bohyním.

 

Zajímavost na konec

Ještě zmíním jednu malou zajímavost. Christy spolu se svým týmem věnovala nespočet hodin studiem legend, zápisků a fotografií z míst, na kterých nikdy nebyli. Třeba celý Glastonbury Tor, zbořené opatství, Chalice Well, mokřady Ot Moor, Afroditin chrám v Jerusalémě nebo zásobárny vody Pool of Siloam - to vše jsou skutečné reálie. 


Chalice Well

 


Pool of Siloam

V dnešní době nám to ani díky internetu nedojde, ale v roce 1990 to byla opravdu mravenčí práce.


Ovládání, grafika a zvuk

Ovládání

Hra běží pod enginem SCI0 a stejně jako všechny podobné hry se může ovládat kombinovaně - tedy jak pomocí klávesnice, tak za pomocí myši. Nicméně klávesnice je alfa-omegou, protože hra ještě stále vyžaduje používání parseru, tj. textového okna, do kterého píšete příkazy typu "LOOK", "READ", "PICK UP", "GIVE" aj. Narozdíl však například od The Colonel´s Bequest se jedná o základní anglická slovesa a nesložitější, které použijete je "MOUNT" a  "DISMOUNT" - tedy "nasednout" a "sesednout" (z koně). 

Většina předmětů je objevitelná příkazem "LOOK", případně pravým tlačítkem myši, které onen příkaz "LOOK" vlastně nahrazuje. Počas hry předmětů moc nemáte a pokud už nějaký seberete, téměř hned jej použijete - například část zbroje z mrtvého rytíře na čarodějnici o obrazovku vedle.

Jediné na co si ve hře musíte dávat pozor jsou finance. Někdy si postavy sami řeknou kolik za co chtějí, jindy doporučuji používat save - nadhodit cenu - load - změnit cenu - atd, až se dostanete na nejnižší čísla. Zvláště to platí v téměř u konce na Jeruzalémském tržišti, které jsem už trošku zmínil.

Poslední co musím zmínit je mírně inovovaný bodovací systém. Ten se ve hře rozpadá na tři samostatné kategorie - Skill Points [Dovednostní body], Wisdom Points [Body moudrosti] a Body duše [Soul Points]

Bodovací systém.

Dovednostní body se získavají klasicky za sbírání předmětů, řešení hádanek a miniher. Mimoto je můžete získat i za úspěšné souboje a mělo by platit, že čím vyšší obtížnost, tím více bodů získáte (nezkoušel jsem).

Body moudrosti se udělují za pozorování, zvídavost a rozhovory. Cílem je tedy co nevíce se ptát (i na blbosti) a zkoumat cokoliv, co vypadá podezřele. Nesmíte ani podcenit čteční svitků a různých znaků / symbolů či map.

Body duše jsou něco jako "morálka" v Quest for Glory II: Trial by Fire. Dostáváte je za slušnost (zdravte lidi), za dobré skutky, za obětování peněz či projevy víry (modlení se).

A pokud se ptáte, proč to všechno, tak proto, že aby vás Grál přijal, musíte dosáhnout "vyváženého" skóre (!a zachránit všechny 3 rytíře!).  V opačném případě vás Grál spálí na popel.

Grafika

Grafická stránka hry je jednoznačně TOP. Kromě Quest for Glory II marně vzpomínám, kdy jsem viděl něco lepšího.

Na hře se nejvíce vyřádil manžel hlavní návrhářky Peter Ledger, který původně jako umělec odmítal pracovat na hře využívající jen 16 barev, ale po družném rozhovru s Kenem Williamsem a Gurukou Singh Khalsou se do toho zakousl a výsledek je opravdu ohromující. Mimoto je autorem i krásného přebalu hry.

Nesmím však zapomenout zmínit i další lidi starající se o "animace". Například Douglas Herring nebo začínající Andy Hoyos. 

Některé animace jsou velmi povedené :).
 

Zvuk 

Hra využívala (tehdy) špičkový MIDI syntetizér Roland MT-32 a na hudbě a zvukových efektech pracoval Mark Seibert. Ten do hry vytvořil přes hodinu krásných skladeb, které se i v dnešní době hezky poslouchají. Například téměř každá lokace má svůj vlastní hudební motiv - v katakombách je temnější, v Kamelotu je to takový typický "hrdinský" a v Jeruzalémě zase orientální. Tady se to prostě povedlo!

 

Hodnocení

Conquests of Camelot patří jednoznačně mezi hry, které se vyplatí zahrát a nebudete litovat. Nebude ani frustrováni z nechutných hádanek, miniher typu simulátor ponorky trvající půlku herní doby (omlouvám se, ale ten Iceman se mi opravdu zprotivil).

Tohle je prostě ta nejpoctivější adventura říznutá troškou té akce, kterou si zamilujete. Já osobně ji řadím hned na druhé místo v žebříčku EGA her běžící pod enginem SCI, konkrétně hned za Hero´s Quest, na kterého nedám dopustit.

85% 

 

Historické recenze

Excalibur č. 20. Hodnotící tabulka uvádí i procentuální hodnocení, které se zastavilo na krásných 77%.

 

 Andrej Anastasov hře dokonce udělil 90%.



Další obrázky ze hry 

Rytíři u kulatého stolu a vize Sv. Grálu.

V Merlinově pracovně.

Mapka Anglie.

V pokladnici.

V předhradí.

 

U malé svatyně.

Gewaine nalezen! Tak ho hlavně nezapomeňte osvobodit.

Proměna škaredé čarodějnice.

Šílený mnich v ruinách opatství Glastonbury Tor

Grál tu není - no co se dá dělat.




V království jezerní královny - nyní trošku zamrzlé.

Lancelot nalezen...

... ale čeká vás menší testík.

  

Tak hurá až do Gazy a Jeruzaléma.

V rozhovoru s místním dobrákem.

Nad Gazou - pozor na proradného Araba.

Oáza klidu a míru - jen tedy nesmíte pít tu vodu.

Krásná "kašna".

Před branami Jeruzuléma - jen si dejte pozor na bandity.

Konečně vstup do města.

Jeden z posledních zacyklených úkolů - znovu chyti ptáky.




V katakombách a Galahad.

Socha Venuše nám radí kudy jít - jen musíte použít kompas.

Další test.


V zapomenutém Afroditině chrámu.
 
Samotná Afrodita.

Grál nalezen.

 

 

Zpět na hradě.

Vše se vrátilo do normálu.

Merlin spokojen.

Konečné skóre.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Conquests of Camelot: The Search for the Grail

Výrobce:  Sierra On-Line,  Distributor:   Sierra On-Line ,  Rok vydání:  1990,   Info:  wikipedie ,  mobygames ,  databaze-her ,  Dostupnost...