Výrobce: Sierra On-Line, Distributor: Sierra On-Line, Rok vydání: 1991, Info: wikipedie, mobygames, databaze-her, Dostupnost: GOG, Čeština: Ne
Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák , Hodnocení: 80%
Předchozí díl s názvem Conquests of Camelot: The Search for the Grail (85%) byl pro jeho tvůrce, potažmo celou Sierru, úspěchem, který čekal jen málokdo. Je totiž známo, že Američané nemají anglické mýtické pověsti příliš v lásce a neumí s nimi ani moc pracovat.
Když však hra dostala cenu za nejlepší adventurní počin a když se tržby vyšvihly do krásných černých čísel, bylo jasné, že Ken Williams bude chtít pokračování - tentokráte mírně inovované ve smyslu nové VGA technologie. Pod vedením Billa Davise byl tedy sestaven nový tým, který měl za úkol stvořit podobný příběh, tentokráte však o Robinu Hoodovi, jako reakci na právě vznikající Hollywoodský film s Kevinem Costnerem v hlavní roli.
Hlavním tahounem byla opět Christy Marxová a opět odvedla dokonalou práci - provedla znamenitou rešerši a s programátory stvořila hru, která se dá hrát desítky hodin a přitom budete nacházet stále nové a nové možnosti, jak ji pokořit. Nevěříte? Tak si přečtětě tento příspěvěk!
![]() |
Úvodní obrazovka hry |
Klasika, která nerezaví
Příběh o Robinu Hoodovi, zbojnickém princi ze Sherwoodského lesa, který bohatým bral a chudým dával zná asi každý. Přesto si dovolím malé opáčko, abych Vám přiblížil děj hry.
Příběh se odehrává krátce po třetí křížové výpravě (kolem roku 1192), kdy se Richard I. Lví srdce, král Anglie, vrací do své vlasti. Jenže na své zpáteční cestě je přepaden rakouským vévodou Leopoldem (Bábenberským) a je uvězněn na dlouhé dva roky. V Anglii mezitím vládne jeho mladší bratr Jan (Bezzemek), který o návrat staršího bratra nestojí a dodnes nikdo s jistotou neví, zda se Jan s Leopoldem na únosu náhodou nedomluvili. Tedy alespoň my to nevíme, hra si však historii mírně ohnula a hned nám vytvořila túze pěknou zápletku o bratrozradě, výkupném a tyranii Janových přisluhovačů - tj. úplatných mnichů, sekty Černé kápě a Šerifa z Notthinghamu.
Jediný kdo se těmto tyranům umí postavit je králova schovanka Mariana a psanci v čele se zmíněným Robinem Hoodem. Ti jako novodobí partyzáni škodí v Sherwoodském lese obepínající celý Notthingham.
![]() |
Tábor psanců. |
Výše zmíněné jste asi znali, ale co je tedy cíl hry? Ten není (naštěstí) jen jeden, ale rovnou jich je celá série. Tak zaprvé, za královo propuštění je požadována vysoká sumička peněz [ransom = výkupné], jejíž poměrnou část by jste měli v průběhu hry nashromáždit. Musíte tak velmi bedlivě naslouchat rozhovorům a zachytit tajný transport peněz, účastnit se turnaje ve střelbě a vyhrát drahocenný zlatý šíp nebo okrást a mírně ponížit samotného Šerifa.
Zadruhé, pokud budeme ctít známý lore o tom, že byl Robin Hood "dobrák od kosti", je nutné se podle toho i chovat. Musíte ochraňovat pocestné před hrozícím nebezpečím, k nuzným chovat úctu a sem tam jim přispět pár stříbrňáčků, aby neumřeli hladem. Také musíte plnit různé úkoly vašich známých, kteří vás většinou vysílají na špionážní či záchranné mise.
![]() |
Ochrana mladé sedlácké dívky (nahoře) a záchrana třech bratrů (dole). |
A konečně zatřetí musíte, jakožto šéf bandy, dbát o své kumpány - například Malého Johna, Bratra Tucka, Willa Scarleta, barda Alana, Muche a mnoho dalších. Ze začátku jich máte 31 (označeno jako Outlaws v horní části obrazovky), ale pokud si nedáte dostatečně pozor, můžete o většinu i přijít. V každé misi tak musíte přemýšlet, zda-li vaše akce bude více "adventurní" nebo více ve stylu "hrrr na ně".
Proč to všechno říkám? Jen aby jste si dali do souvislostí, jak komplexní hra je - nestačí jen pozorovat vaše skóre napsané v pravém horním rohu, které je mimochodem úplně k prdu, ale musíte proniknout do podstaty hry.
Ona totiž nabízí hned čtyři konce. Můžete buďto skončit na šibenici nebo zůstanete psancem, případně se stanete královským lesníkem a nebo ... klasika všech klasik ... budete pasování na rytíře a oženíte se s Marianou.
![]() |
Romantika nesmí chybět. |
Začátek marný, jinak ale adventurně dokonalé dílo!
Asi už tušíte, že tato hra toho v sobě skrývá víc, než jsem doposud napsal, ale nebojte, já se Vám to pokusím nějak logicky vysvětlit.
Úplně poprvé, když jsem začínal hru hrát, byl jsem nemile překvapen, jak mi doslova protíká pod rukama. První den (hra je rozdělena na 13 dnů) jsem se vzbudil, sebral vak s penězi, roh a od kumpánů dostal za úkol jit na pozorovatelnu. Tam jsem tedy šel, zabil vojáka a dostal další hint, že mám navštívit starou vdovu. Šel jsem za ní, pokecal s ní a ... co to ... konec prvního dne?!
Druhý den jsem se poflakoval po lese, narazil na Marianu, zabil mnicha co ji obtěžoval, sebral střevíček, vyslechl ji a zavolal své kumpány a ... co to ... opět konec druhého dne?!
Třetí den ... no co vám budu povídat, zase to skončilo stejně. Začal jsem tedy být poměrně zoufalý.
![]() |
Předání Marianina střevíčku. |
Jediná zajímavá část byla, když jsem četl humorné hlášky při pokusu o mluvení se zvířaty. Jenže to bylo sakra málo a říkal jsem si, že oproti Conquests of Camelot je to pořádná změna k horšímu. Ale nebyla! Armáda programátorů a dokonalé rozpracování každé akce dalo dohromady úžasnou hru, kterou jsem od Sierry už dlouho nehrál. A já na to došel jen čirou náhodou, protože jsem začal zkoušet, co vše si mohu ve hře dovolit.
Každý den v sobě totiž skrývá několik možností, jak ke hře přistupovat. Můžete totiž být v roli toho dobrého Robina, toho zlého Robina a nebo Robina zbabělce. Tak například hned první den máte ochránit ženu, kterou ohrožuje jakýsi voják. Tedy abych byl přesný, to jen v případě, že chcete mít krásné "reputation score" (více viz ovládání). Ženu však můžete nechat zemřít, avšak ztratíte 500 bodů. Bodů, které ani nevidíte, ale v závěru u veřejného soudu vám buďto pomohou nebo přitíží.
V dalších dnech se pak stejně můžete rozhodnout s pytlákem, sedlákem, žebrákem, prodejcem drahých šperků nebo dokonce se samotnou Marianou, kterou opět můžete nechat zemřít a přesto hru dohrajete do zdárného konce (samozřejmě to nebude ani s tím nejlepším závěrem ani s nejvyšším skórem). Ve hře se jednoduše upraví rozhovory a vyhodí se pár mrtvých postaviček.
![]() |
Smrt Mariany - to se jen tak nevidí. |
Nejinak na tom jsou i různé akce, které se otevírají cca od 6. dne. V jeden moment jsou například uneseni tři chlapci od místní vdovy a vy máte možnost je vysvobodit minimálně dvěma způsoby - buďto frontálním útokem nebo trošku adventurněji. V případě toho prvního způsobu opět ztratíte pár psanců (a na konci vám to poníží bonus; viz ovládání), ale akce se může povést.
Různé způsoby pak můžete volit i na konci hry, kdy se vaši kumpáni předhání o to, kdo vymyslí větší chujovinu :).
![]() |
Tak jakou variantu útoku si zvolíte? |
Jediným mínusem veškeré té volnosti logicky zůstává, že i předměty, kterých mimochodem nasbíráte tak 10 za hru, můžete věnovat komu chcete, ale ne vždy je to správně. Pokud si například vyhodíte drahokam, který budete následně potřebovat, máte smolíka - již ho totiž nezískáte zpět a uzamčete se tak ve slepé uličce. Abych byl však upřímný, hra si o většinu kombinačních možností řekne sama a nemusíte se tak moc obávat, že jste něco "pohnojili".
Puzzly, minihry a opět ten copy-protection
Výborná hratelnost je ještě podpořena množstvím povedených miniher či ochranami proti kopírování.
Za minihry ve hře můžeme označit asi 3 věci. Zaprvé je to střílení z luku na cíl. Podstatou je trefit se co nejblíže středu terče, ale vaším nepřítelem bude vítr, který je ukázán malou plápolající vlaječkou. Díky tomu je tak nutné mířit mírně doprava či doleva, zkrátka proti směru větru.
![]() |
Střelba na cíl. |
Další pěknou minihrou je hra s názvem Nine Men´s Morris (v češtině Mlýn) - originální strategická hra stará přes 2000 let. V ní musíte porazit opilce v hospodě, aby jste získali ametyst, který tlumí účinky piva. Já hru v životě nehrál, ale naučil jsem se ji velmi rychle. V podstatě stačí složit 3 žetony stejné barvy horizontálně nebo vertikálně a zároveň té stejné strategii zabraňovat protihráči. Pokud se vám to totiž podaří, berete mu žeton a dostáváte se do výhody.
![]() |
Hospodská hra Nine Men´s Morris. |
A za jako poslední můžeme označit pidi-minihru na konci hry, kdy se máte vyhýbat padajícím kamenům, které po vás při útěku z vězení hází stráže z věže nad vámi. Je to prostě taková srandička.
![]() |
Rychle pryč z hradu. |
Co se týká ochran proti kopírování, je jich několik a bez otevřeného manuálu vedle nebo pod vaší klávesnicí to skutečně nepůjde. V jeden moment například musíte rozlousknout, na jaké kameny se ptá mnich v černé kápi. O chvilku později zase musíte správně odpovědět, na jaký štít se ptá vzdělanec na náměstí, atd.
Avšak alfou-omegou bude umění odpovídat druidskou řečí na různé hádanky lesa. K tomu slouží ruko-mapa a úkolem bude mačkat různé písmena - například vymačkáním písmen RUIS mezi stromy Bezu (anglicky Elder) se můžete přeměnit na onen strom a zmást tak nepřátele.
![]() |
Umíte znakovou řeč? Ne, nevadí. (potvrzení zvolených znaků je klikem doprostřed ruky). |
![]() |
Názvy stromů v druidském jazyce. Malý výtažek z manuálu. |
Historické reálie
Úplně naposledy zmíním ještě několik historických reálií, které jsem zmiňoval i v předchozím díle. Jak už jsem psal, Christy Marx a její tým si udělali skutečně znamenitou rešerši, kdy dokonce kontaktovali i muzeum v Notthinghamu a dostali desítky zajímavých informací o hradu, o tajných tunelech pod hradem, hospodě, apod.
Tak tedy - většina vašich akcí se odehrává na cestě známé jako Watling Street, což byla v minulosti něco jako česká D1 protínající Anglii a když se něco událo, bylo vždy na této cestě.
![]() |
Watling street. |
Bájná síla lesa, která vás naučí i tajným druidským kouzlům pramení ve hře v Major Oak Tree - velkém dubu, který se skutečně nachází v lese Sherwood a jeho stáří se odhaduje mezi 800 - 1000 lety.
![]() |
Major Oak Tree |
No a nakonec ve hře uvidíte i Notthinghamský hrad - tedy mělo by se jednat o podobu kolem let třetí křížové výpravy.
Samozřejmě těch podobností s reálnými lokacemi ve hře najdeme mnohem více, ale musím přeci taky nechat něco na vás :).
Ovládání, grafika a zvuk
Ovládání
Hra je vystavěna na enginu SCI1 a používá ikonový systém, který byl poprvé použit v King´s Questu V. Máme tu klasické ikonky pro chůzi, průzkum, sběr, rozhovor a střelbu. Samotnou rukou můžete (a často musíte) kliknout na Robina a tím aktivujete druidí magii, zmíněnou dříve.
![]() |
Ikonový systém. |
Další dvě ikony, které jsem ještě nezmínil je mapa a inventář. Mapa slouží na rychlý přesun mezi jednotlivými lokacemi lesa či města.
![]() |
Mapa Nottinghamshiru. |
Do inventáře za celou dobu hraní (cca 10 hodin) seberete tak 10 předmětů a všechny je kombinujete vně inventáře. Na druhou stranu, na některé předměty v inventáři musíte použít ikonu ruky - prsten Ohně (Robin si ho nasadí a ochrání ho před ohněm při upalování Mariany), prsten Vody (přivolá bludičky u tajné pevnosti) nebo pro průzkum tajných skříněk.
Závěrem ještě rozvinu zmíněný sběr bodů a to, jak ovlivňují konec hry. Tak tedy - závěr hry je ovlivněn dvěma faktory, 1) výší výkupného [ransom; tyto body vidíte a můžete je lehce ovlivnit událostmi, které jsem už psal výše] a 2) Reputací (body, které nevidíte).
Reputace je pak počítána následovně. Pokud zahráníte Marian + 2000b, pytláka + 500b, dívku sedláka + 500b. Pokud se navíc budete dobře chovat k žebrákovi a obchodníku se šperky, dostante za každého +500b. Dohromady tedy 4000 bodů. K tomu se ještě připočítává bonus za zachování skupiny psanců podle tohoto vzorce: (Psanci - 9)*30. Maximální množství bodů je (34-9)*30=750bodů
No a nyní jak se to váže k tomu konci hry?
a) Abyste ještě odešli po svých, bude vám stačit 1000 bodů výkupného a 4000 bodů reputace. Cokoliv nižšího vede k odsouzení k trestu smrti.
b) Abyste se stali uznávaným lesníkem, musíte mít alespoň 51000 bodů výkupného a 3680 bodů reputace.
c) Abyste se stali rytířem a žili s Marianou v klidu až do smrti, musíte mít alespoň 61000 bodů výkupného a 4250 bodů reputace.
![]() |
Tak přeci jen bude veselka. |
Grafika
V roce 1991 samozřejmě už mluvíme o VGA grafice s bohatou paletou 256 barev. Na hře se sice již nepodílel Peter Ledger, ale nedá se říci, že by to hře nějak uškodilo. Všechna pozadí jsou nakreslena skutečně pečlivě s citem pro detail. Stejně tak působí i animace. Některé jsou dokonce tak dobré (tanec Mariany), že působi jakoby byla použita technologie rotoskopie.
Zvuk
Za zvuk byl zodpovědný Mark Seibert a k ruce měl několik dalších schopných lidiček, jako například Kena Allena. Spolu pak složili několik skladeb (skvěle zapadající do oné doby) a vytvořili desítky zvukových efektů. Na druhou stranu si nemohu pomoci, ale mám takový pocit, že dva roky starý Conquest of Camelot na tom byl o maliko lépe.
Ve hře nejvíce postrádám dabing, který měl být původně nahrán, ale díky těsnému termínu vydání se to jednoduše nestihlo. Je to škoda, protože zrovna tato hra by si to zasloužila možná ještě více než například Space Quest IV.
Hodnocení
Má ještě smysl něco psát? Hra Conquest of the Longbow má hutný příběh, velké množství kombinačních možností (v podstatě si vyberete "svého" Robina - ať už toho dobrého, zlého nebo blbého :-) ), pěknou grafiku a příjemnou hudbu. Prostě vše, co má mít skvělá hra a je jen škoda, že je stejně jako její předchůdkyně přehlížena. Stojí totiž fakt za to!
80%
Původní recenze hry
Excalibur 18+ (návod s hodnocením 80%)
Další obrázky ze hry
![]() |
Tajná tábor. |
![]() |
Na místní cestě - zde začíná veškeré dobrodružství. |
![]() |
Střelba na terč. |
![]() |
Detail střelby - pozorujte vlaječku nalevo. |
![]() |
U místní vdovy. |
![]() |
Marianin tanec ze sna. |
![]() |
Pomoc už běží! (Zde Marianu musíte zachránit, jinak bude Game Over) |
![]() |
V přestrojení do sídla tajné sekty Černé kápě. |
![]() |
Před hradem. Stačí písknout. |
![]() |
Na druhém břehu. |
![]() |
Uvnitř. Zrovna mučí králova šaška. |
![]() |
Při úniku. |
![]() |
Před hlavní branou do hradu. |
![]() |
Uvnitř vězení. Jak ty maníky jen odlákat? |
![]() |
Místní opatství. |
![]() |
A hlavní opat - pěkně prohnilý a propitý. |
![]() |
Hrad v celé své kráse. |
![]() |
Šerif v celé své kráse. |
![]() |
Šerifova hamižná žena. |
![]() |
Jo romance. |
![]() |
Srdce. Ten diamant je nejdůležitější. Ztratíte-li ho, hru nemusíte dohrát. |
![]() |
Upálení Marian - tak rychle ji vysvobodit. |
![]() |
Tajné heslo na poslední den. |
![]() |
Téměř konec. |
![]() |
No nevím ... tam musela být zima. |
![]() |
Konečná pro Robina? |
![]() |
Nikoliv ... přijíždí král. |
![]() |
A začne spravedlivý soud... |
![]() |
Který můžete ale nemusíte vyhrát. |
![]() |
Já byl velmi důkladný a poctivý = ruka Mariany je má. |
Ta hra se v cestine jmenuje mlyn.
OdpovědětVymazatAhoj a díky!! Doplnil jsem do textu.
OdpovědětVymazat