pátek 15. prosince 2023

Lure of the Temptress

Český název: Vábení svůdnice Žánr: Adventura – historická / pohádková, Výrobce: Revolution Software Distributor:  Virgin Interacvite, Rok vydání: 1992,  Info: wikipediemobygamesdatabaze-herDostupnost: Steam, GOG (zdarma) Čeština: Ano.

Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák , Hodnocení: 50%


Lure of the Temptress je herní debut anglického studia Revolution Software, které později přineslo takové pecky jako duo her Beneath a Steel Sky (1, 2), sérii Broken Sword (1, 2, 3, 4, 5, 1 - Reforged a připravovanou 6) či In Cold Blood. Jak to však celé začalo?

Za všechno může Charles Cecil, jedna z nejvýraznějších osob světové adventurní tvorby.  Ten se spolu se třemi dalšími lidmi, Noirin Carmody (jeho budoucí žena), Tony Warriner (programátor) a David Sykes (programátor) rozhodl v roce 1990 založit malé anglické studio s názvem Revolution Software a soustředit se na tvorbu adventur.

K nim se později, na Cecilův popud, přidal Dave Cummins (jeho bývalý kolega z jiného dřívějšího zaměstnání; již zemřel) a s ním, díky jeho nadání sepisovat sáhodlouhé reporty, začal tvořit příběh hry. Původní pracovní název hry byl "Vengeance" (msta / odplata) a v jádru vypadala jinak. Jednou Charlesovi volala jistá Alison Beasley z managementu vydavatelské společnosti MirrorSoft (firma spadající do impéria multimilionáře Roberta Maxwella (1923 -1991); zkrachovala před vydáním hry a proto se vydavatel stal Virgin) a ta mu řekla, že potřebují pár pracovních jmen hry pro budoucí reklamu. Charles jí nadiktoval pár názvů, mezi kterými byl i Lure of the Temptress. Ke svému překvapení mu stejná žena volala o pár dní později s tím, že Lure of the Temptress se všem líbí nejvíce a že se tak musí za každou cenu jmenovat!

Problémem však byly dvě věci. Zaprvé ve hře nebylo žádné "vábení" a za druhé tam nebyla ani žádná "svůdnice". Alison se však nedala odbýt a zeptala se, zda by byl problém hru mírně upravit a dodat jak vábení tak onu svůdnici. Hra prý stejně byla příliš krátká a zasloužila si dodělat. Charles souhlasil, oba se dohodli na půlročním odkladu hry a scénář se začal přepisovat ve světle názvu "Lure of the Temptress".

Úvodní obrazovka hry


Abych se přiznal, tuto hru jsem si kdysi koupil v originále ve výprodeji. Mám ji stále doma a hrál jsem ji kolem roku 2000! Bohužel s mojí mizernou angličtinou jsem byl rád, že jsem se dostal z vězení a pak jsem absolutně netušil co dál dělat. 

Jsem proto nesmírně rád, že hra je od roku 2003 vedena jako freeware, že je zcela zdarma a já se do ní mohu pustit znovu a tentokrát ji snad dohrát. Pojďme se tedy podívat na to, o co v příběhu jde.

 

Ospalé Turnvale

Na malém městečku Turnvale by nebylo až tak nic extra zajímavého nebýt toho, že vyrostlo na místě, které dříve patřilo zlému démonovi. Jeho životní forma sice byla už dávno zničena, ale jeho zlá duše stále přežívá a vyčkává na někoho, koho bude moci využít ke svému návratu.

Pomocnou ruku mu podá mladá čarodějka Selena. Ta je v učení mocnějšího mága Taidgha, ale prahne po větší moci. Prahne po tom ovládnout temnou magii. Démon posedne Selenu a začne plánovat, co dalšího by mohl ovládnout. Na pomoc si přivolá bandu lidožravých zlobrů, kterým se říká Skorlové a začne tyranizovat Turnvale a přilehlé okolí. Místní lidé (odboj) sice zorganizují malé povstání, to je však díky zrádci ve vlastních řadách rychle prozrazeno a rozprášeno ...


Náhončí Diermot na scéně

Ve stejnou dobu se na opačné straně království účastní král se svými společníky honitby a navštíví při tom malou vesničku, kde bydlí i náš hrdina Diermot. Ten v návštěvě krále vidí příležitost, jak si vydělat nějaký ten peníz a dobrovolně se stává nadháněčem divoké zvěře. 

Ratpouch / Ratty - Váš kamarád. Většina hráčů ho však překřtila na "k*k*ta".

 

Vše probíhá klidně dokud nedorazí posel, který králi zvěstuje zvláštní zprávy z městečka Turnvale, kde se děje něco, co rozhodně není královi po chuti. Rozhodne se tedy situaci prověřit. Bohužel co nečeká je, že by proti němu někdo vyslal hordu zlých zlobrů, kteří krále zabijí a Diermota vhodí do kobek pod Turnvale, kde má buďto umřít hlady, na mučidlech nebo jako potrava pro zlobry.


Za SVODOBU!

Ani jeden zmíněný scénář není logicky dobrý a tak se Diermont rozhodne z vězení utéci. Na své cestě za svobodou se potkává s Ratpouchem, místním šaškem, který byl odsouzen taktéž k trestu smrti a také se dozvídá o místním odboji od jednoho člena, který bohužel krátce na to umírá. 

Z vězení se skutečně za chviličku dostanete skrz tajnou chodu (zaplať pánbůh, že ve hrách existují tajné chodby) a protože jste ve městě úplně nový, Vaše kroky povedou ke členům odboje a v první fázi hry bude nutné jim trošičku pomoci. Některé (Geowin) osvobodit ze spárů Seleny a jiné (Morkuse) zase usvědčit ze zrady. 

Pokud se Vám to povede, odměnou Vám bude další postup hrou s finálním plánem na zničení zlé Seleny. A já Vám držím obě pěsti, aby se Vám to povedlo s minimem záseků NPC postav :)


Ovládání, grafika a zvuk

Hra je čistokrevná point & click adventura a ovládání se výhradně myší, avšak takovým trošku krkolomným způsobem. Levé tlačítko funguje pouze na průzkum, pravým tlačítkem pak řešíte vše ostatní. Kliknete-li například pravým tlačítkem na dveře, vyskočí další skrolovací okno s tím, co s dveřmi chcete provést.

Ukázka interakce

Ok. Dveře ujdou. Těžko si je můžu "Vzít" a nebo "Použít" a tak jediné co zůstává je "Otevřít" či "Zavřít". S postavami nebo s dalšími předměty to však tak jednoznačné není. Nabídka Vám bobtná pod rukama podle toho, jak ve hře postupujete a stalo se mi, že jsem absolutně přehlédl, že se ženské u kováře mám ptát na nějaké květiny.

Co víc, některé postavičky můžete i naskriptovat, aby za Vás vykonali nějaké akce. Ratpouchovi tak například můžete "Dát paklíč" a "Poslat ho na náměstí" aby "Odemknul zámek" a "Otevřel dveře". Proč si to Diermot nemůže udělat sám, jsem do dnešní doby nepochopil :).

NICMÉNĚ, až na pár zapeklitých adventurních špeků musím napsat, že hra není až tak moc těžká, za jakou jsem ji pokládal. Od začátku do konce na sebe vše navazuje a pokud dáváte v psaném textu pozor, pak se snad ani nemůže stát, že by jste hru nedohráli za jedno odpoledne. A to i s detailní analýzou toho, co se stane, když některé akce neuděláte přesně tak, jak se po vás chce. Například nesebrání mince z rozpáraného pytle v kobce - žádný problém, usmrcení Ratpouche - velký problém (ačkoliv ho za hru využijete cca 1x či 2x a jinak je zcela zbytečný!!!).

Když už se motám kolem těch postav, tak zde MUSÍM ZDŮRAZNIT jednu věc, které mé nervy drásala více než jakýkoliv adventurní špek. Hra byla napsána v enginu jménem Virtual Theatre a jak už název napovídá, tento engine speciálně podporoval náhodné chování všech NPC postav. Jinými slovy si všechny postavy (kromě těch za barem nebo násosků) žijí tak nějak svůj městský středověký život. Pohybují se po městě nezávisle na sobě, sem a tam do sebe vrazí, nebo se pozdraví, pokecají, atd. Problémem je otřesný path-finding. Sem tam se postavy zasekávají, překáží v cestě, vyruší zadaný příkaz, takže ho musíte zadávat třeba 3x. No prostě vopruz. Poslední hřebíček do rakve tomu u mě nasadil samotný Ratpouche, který se z nepochopitelného důvodu šel podívat na místo, kde jsme vypadli ze stok pod kobkou a na tomto místě se zasekl. A to ještě tak blbě, že problikával mezi 2 obrazovkami a já ho napoprvé ani neviděl. Zkrátka a jednoduše řečeno, pokud na této hře mám něco zkritizovat, bude to hlavně nedokonalý engine.

Jeden adventurní špek - květina Cowbane se stane aktivní až po určitém rozhovoru v kovárně.

Grafická stránka hry je "dobrá". Prostředí Turnvale je nakresleno obstojně a využívá plně vše 256 barev. Za zmínku stojí především hrátky s dynamickým stínováním (vrhající se stín od ohně v krbu, změna světla u dveří při jejich otevření (světlo proniká dovnitř místnosti) a zavření.


Jak již napsáno výše, hra vyšla v roce 1992 na několik platforem. PC a Amiga dominovaly. Hra na PC měla lepší grafiku, ale používala jen MIDI (takové ty hrozné pípavé zvuky). Kdykoliv tak kovář Luthern uhodil do kovadliny, Váš počítač pípl tak, že Vám to málem protrhlo ušní bubínky. Naproti tomu byla Amigáčská verze hezky ozvučena (v ulicích například štěkal pes) ale zase měla horší grafiku. V roce 2003  hra vyšla jako freeware, spustitelná rovnou pod enginem ScummVM a v něm kombinuje obě přednosti. Nicméně nečekejte, že budete z výsledku nějak extra odvařeni. Sam a tam sice něco hraje, ale žádná sláva to není. 



Hodnocení:

Debutující hra od studia Revolution Software. Hra má zajímavý historicko pohádkový námět a povedené grafické zpracování. Taktéž spoustu zajímavých myšlenek, které však nejsou kolikrát dotaženy úspěšně do konce. Požitek ze hry kazí mizerné skriptování NPC postav a obecně kratší herní doba. Hra určitě není top a velkým hrám roku 1992 nesahá ani po kolena (po kotníky ještě ano :)). Na druhou stranu však také nikoho neurazí! Max. 50%.

PS: A co ten konec s tou Geowin? To se to nemohlo vymyslet nějak lépe?



Dobové časopisy

Recenze na Lure of the Temptress nevyšla v žádném českém časopise. Jediná zmínka o této hře byla v časopise Excalibur č. 12 v podobě návodo-recenze od autora, nebo týmu autorů, THE PLAYERS. Ten / ti hru hodnotili nebývale vysokým hodnocením 90% se kterým se jen těžko dá souhlasit. Přeci jen Sierra ve stejnou dobu uvolnila svoji vlajkovou loď s návzem King´ Quest 6, či Quest for Glory 3 a nebo Lauru Bow 2 a LukasArts zase triumfoval s Indiana Jones and the Fate of Atlantis či Monkey Islandem 2. A všechny zmíněné hry byly na mnohonásobně vyšší úrovni a stejně se některé k 90% nepřiblížily.  

Nicméně onen návodo-recenzní článek nejdete níže pod textem.




A k návodu přidám jen trošku češtiny. V jeden moment totiž máte nasbírat tři byliny, v angličtině je to Houndstooth, Cowbane a Elecampane. Do češtiny přeloženo jako Úžanka lékařská, Rozpuk jízlivý, Oman Pravý. Rozpuk jízlivý roste na zahrádce u kováře, ale stane se aktivním až tehdy, když si o něm promluvíte s ženou uvnitř.


Další obrázky ze hry

(s volným překladem pasáží v intru a outru)


" Království si žilo v míru; po desetiletích nepokojů sjednotil král své hádavé poddané. Pod jeho vládou nyní lidé prosperují a úrodá vzkvétá." 



"Král se svými společníky navštívil při lovu naši vesnici. To mně, Diermotovi, poskytlo šanci se na pár dní stát jejich nadháněčem. Jamile nečekaně dorazil posel, měl jsem vědět, že něco není úplně v pořádku ..." 

 


 

"Povstání v dalekém městečku Turnvale, krásná mladá čarodějka jménem Selena; všechno to znělo tak napínavě - ale také přílis nebezpečně! Osedlal jsem mého poníka a chtěl jsem se nepozorovaně zdekovat pryč. Ale to hloupé zvíře asi cítilo rostoucí napětí a další co si pamatuji bylo, že jsem jel s královskou stráží!"

 

 

"Za úsvitu jsme se konečně přiblížili k městečku Turnvale. I přes ranní mlhu jsme mohli slyšet vytí a řev přibližující se armády. Až když se před námi zjevili, zjistili jsme, že Selana na nás poslala armádu zlobrů. To bylo poprvé co jsem setkal s rasou Skorl."



"Zde na kopci nad městem král padl a zde byl pohřben pár jeho společníky, kteří přežili onu bitvu. Město padlo za oběť Seleny a jejích Skorlů; a já jsem po pádu z koně upadl do bezvědomí. Když jsem se probral, zjistil jsem, že jsem uvězněn ve špinavých Turnvaleských kobkách. Toto je můj příběh ... "


---------

Sranda na mučidlech? Ani nápad!

S Rattym jsme unikly skrz odpadní svod.

Před místní radnicí. Stopy odboje (počmáraný nápis radnice) je patrný.

Místní kovář Luthern a jeho ... matka?

Před hospodou s mítním šmelinářem Mallinem.

Geowin je volná. Přeměněn za Selenu jsem je oklamal :)

Průchod k bájnému drakovi.

I boss-fight je tu. Naštěstí ne s drakem, ale jen nějakým strážcem.

Drak, který mi pomůže získat bájný medailon, se kterým Selenu můžeme porazit.

Před místním "klášterem"?

Geowin vykládá historii o Seleně.

Tajný rozhovor o tom, jak se později dostat do zámku.

Celé Turnvale a ohromný zámek.

Mladý otrok Minnow, syn Morkuse.

Kuchyně Skorlů.

Někde v zámku.

I takto to může skončit. Mimochodem zde krásně vidíte visuál Diermota.

Šéfe, teče Vám sud s vínem.

Druhý boss-fight za mnou. Cesta k Seleně je volná.

Selena! Celkem pěkná, že?

Ok. Tak jsem se spletl. Ten škorpión se mi už tak nelíbí...

---------



"... a tak bylo městečko Turnvale osvobozeno od Seleniného zlého tyranství. Skorlové sice zůstali, ale stali se součástí jinak ospalého města. Morgus byl s ostudou z města vyhnán, zatímco jeho syn Minnow se stal učedníkem kováře Lutherna."

 


"A má krásná Geowin? Trošku se jí zakulatilo bříško. Někdy si představím ty překvapené tváře Nellie, Rattyho (Ratpouche) a všech mých přátel kdybych je navštívil v hospůdce u Straky. Nicméně tato kapitola mého živote je uzavřena. Když totiž byli Luthern a Geowin oddáni, opustil jsemem Turnvale, snad nadobro."




Žádné komentáře:

Okomentovat

Alone in the Dark 2

Český název: Alone in the Dark 2 (Sám v temnotě 2),  Žánr:  Adventura – survive / horor , Výrobce: Infogrames,  Distributor: Infogrames E...