neděle 18. června 2023

Memento Mori

Český název: Memento Mori / Pamatuj na smrt, Žánr: Adventura – detektivní, Výrobce: Centauri Production, Distributor: Cinemax / DTP entertainment / Bohemia Interactive, Rok vydání: 2008 (od 2014 na Steamu),  Info: wikipedie, mobygames, databaze-her, Dostupnost: Steam; Score č. 220, Level č.194, Čeština: Ano.

Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák , Hodnocení: 80%

 

Viděli jste Šifru mistra Leonarda? A pamatujete jak se hlavní protagonista, odborník na symboliku Robert Langdon, nedobrovolně ocitl ve stoletém sváru mezi církví a Převorstvím sionským v honbě za svatým Grálem, potomcích Ježíše a božstvím obecně? Pokud je Vaše odpověď 2x ano, a pokud se Vám tento styl příběhů líbí, pak vězte, že Memento Mori se Vám bude líbit dvojnásob. 

Zmíněné Memento Mori, v překladu Pamatuj na smrti či Pamatuj, že jsi smrtelný, vzniklo v roce 2008 a osobně si myslím, že autoři (Karel Matějka, Aleš Ulm) příběh vymysleli tak, že samotný Dan Brown by jim mohl závidět.

Úvodní obrazovka - v češtině.


Rusko-Francouzské spojenectví

Je nutné zmínit, že samotný příběh nám začíná již o několik let dříve než jak nám představuje samotná hra. Max Durrand je uznávaným malířem a umělcem na akademické půdě. Bohužel mu jednoho dne onemocní žena jejíchž léčba vyžaduje nemalé finanční prostředky, které Max nemá. Udělal by však cokoliv, aby své milované ženě pomohl a tak se dává na dráhu padělatele obrazů. Jedna akce mu však nevychází a je dopaden mladou ctižádostivou policistkou Larisou Ivanovnou Světlovovou z Interpolu. Larisa, ač mladá, tak rozhodně ne hloupá nabízí Maxovi nový život v roli tajného informátora a specialisty přes umění pro Interpol. Jen se bohužel oba dostávají pod jejich neústupného šéfa Ostankoviče a jejich kroky se na nějaký čas rozcházejí.


Krádež v Petrohradské Ermitáži?

Petrohradská Ermitáž se řadí k jednomu z největších světových muzeí a není proto divu, že zabezpečení takového muzea musí být na špičkové úrovni. Toto zabezpečení si zrovinka vzal na starost zmíněný Ostankovič, který za zprovoznění systému a jeho bezchybné fungování má získat čestné ocenění od prezidenta. Co čert nechce, tak systém, který měl být neproniknutelný, tak zcela vypadl a ačkoliv se zjevně nic neztratilo, panují jisté obavy co se tam vlastně stalo.

Na scénu tedy opět přichází Lara a Max, aby Ostankovičovi, který odmítá cokoliv zveřejňovat, pomohli. Ze začátku vypadá vše poměrně nevinně, ale jakmile Max objeví přímo v muzeu podivného mnicha manipulujícího s obrazy a sám při při jeho pronásledování málem umře, hra začíná mít ten pravý spád.


Šifra mistra Leonarda hadra

Spolu s Larou a Maxem se vydáváte na dobrodružnou cestu napříč Evropou - Lyon, Petrohrad, Lisabon, Edinburgh, Finsko. Lámete kódy, tajné šifry, zámky a pronikáte hlouběji do celkové podstaty falsifikace obrazů a těch zpropadených mnichů. Šéf Vám neustále šlape na paty, kolem Vás umírají lidé - naprosto skvělý thriller! A to nejlepší má teprve přijít. Pokud Šifra mistra Leonarda zasahovala do doby Ježíšovy, pak Mememto Mori sahá do samotných počátků lidského bytí a smrti - a o smrt tu půjde především.

Když trošku zaspoileruji, smrt je vážená dáma, které nechce aby ji jen tak někdo očumoval. Toto privilegium mají pouze lidé, kteří se brzy, ať už z jakýchkoliv příčin, odeberou do jiného světa. A aby to tak zůstalo, existují různé sekty, které se o to mají postarat - ano to jsou oni mniši - uctívači smrti. Úplným neštěstím pak je, kdy umírající osoba je umělec, notabene malíř a do svého obrazu vtiskne portrét oné smrti, která je pak všem na očích a ještě se má podrobit jakémusi skenování. To všem stoupencům okamžitě začne blikat červená kontrolka doprovázena maniodepresivními stavy s touhou po vraždách! No a bohužel zrovinka Max šťourá moc hluboko. Jak toto může dopadnout?

V Ermitáži - za Maxe.

Lisabon - za Laru.

Hrej a přemýšlej!

Když jsem začínal hrát, neměl jsem absolutně žádné tušení, o čem příběh je. Snad jen díky adventurním zkušenostem jsem hrou procházel tak nějak logicky a konec skončil happy-endem a nikoliv katastrofou. Autorům se totiž do hry podařilo propašovat několik klíčových momentů jejíchž řešení v závěru diktuje konec hry. Můžete tak skončit jako hrdinové (živí a zdraví a dokonce povýšení) nebo jako trosky. Tuto vsuvku považuji za skvělou myšlenku, která by některé hráče jistě donutila k tomu si hru zahrát znovu a lépe!

PS: zmíněné momenty jsem popsal zde

 

Ovládání, grafika a zvuk

Ačkoliv se jedná o kompletně 3D adventuru, autoři zachovali 100% myšoidní charakter ovládání - skvělé! Na klávesnici tak vůbec nemusíte sahat. Levým tlačítkem se pohybujete, sbíráte věci a mluvíte. Pravý tlačítko pak slouží k detailnějšímu pohledu a zkoumání dané věci, místa či postavy. Inventář se nachází v horní části obrazovky, stejně tak celé menu. Předměty samotné musíte ještě v inventáři detailně natáčet a zkoumat. Ačkoliv je hra poměrně jednoduchá, autoři implementovali způsob zobrazení aktivních míst pomocí stisknutí tlačítka TAB. Toto tlačítko však budete potřeboval jen minimálně, téměř vůbec. Já vím, že jsem ho aktivoval jen 2x a to poprvé v případě Ermitáže, kdy jsem se nebyl schopen pohnout dál, dokud jsem se nepodíval na kameru a podruhé v případě kláštera Věčný spáč, kdy jsem přehlédl box s nářadím u krypty a tak jsem si nebyl schopen otevřít truhlu, abych do ní dal kradené obrazy.

TABulátor aktivuje všechna aktivní místa.

Po grafické stránce se jedná o 3D adventuru (3D postavička a 3D renderované pozadí). Samotné provedení je výborné, ale v začátcích hry je až moc fádní (běháte z kanceláře a do kanceláře) a na obdiv přichází až za cca půlkou hry v Lisabonu a dále. Práce s dynamickými kamerami, které se mění podle toho kam jdete a jestli zrovna neřešíte nějakou mezihru, hodnotím velmi kladně. Změny v pohledech jsou velmi pozvolné a tak nekazí orientaci. Nikdy se mi také nestalo, že by se postavy někde zasekly nebo se chovaly nějak podivně. Samotné postavy obou našich hrdinů, Larisy a Maxe, jsou krásně vykresleny a rozhodně jsem neměl pocit jistého odporu k postavě jako například u Alternativy. Grafikům se u postav navíc povedlo něco, co jsem už dlouho neviděl - přepravku s leguánem či obrovský korbel si nenarvou do kalhot, ale nesou ho; k oknu, zámku či monitoru se sehnou, atd. Zkrátka jedná se o krásné animace postav, které se chovají více jako ve skutečném světě.  Jako poslední musím vypíchnout techniku obraz v obraze, který se aktivuje většinou při řešení nějaké hádanky, ovládání přístrojů, atd. Není to sice nějaká světoborná novinka, ale scénu to trošičku obzvláštní a dívá se na to skutečně hezky.

PIP - (dynamický) obraz v obraze.
 

Zvukový doprovod je po stránce množství "tracků" slabší. Hudební podkres je aktivován až při nějaké animované sekvenci. Na druhou stranu nemůžu říci, že by mi to nějak vadilo. 

U čeho bych se chtěl zastavit je dabing. Hlasy Josefa Pejchala a Heleny Dvořákové postavám Maxe a Larisy jednoznačně  sedí a celkový dojem je více než dobrý a to i přesto, že se dabéři nesnaží napodobovat ruský čí francouzský akcent! Čemu jsem však nerozuměl, byly krátké výpadky originálního dabingu, který byl nahrazen pomocí čtecího robota. Nejspíše se v on-line Steam verzi jedná o nějaký "bug", protože v dobových recenzích žádnou podobnou zmínku nenajdete. Je to sice trošku ostudné, ale dá se to přežít!


Závěr:

Perfektní hra. Od časů Posla Smrti je zde opět originální a napínavý příběh.  Grafické 3D zpracování je výborné. Závěr hry Vás, v případě špatných tahů, rychle donutí si hru zahrát znovu a lépe! Pánové z Centauri Production se opravdu vytáhli. 80%


Larisa (Lara) Světlovová. V Lyonu v jejím bytě.


Po Lyonu nebo Petrohradě se pohybujete pomocí této mapy.

Lara u sebe v kanceláři.

První setkání Lary a Maxe po letech.

Ostankovič za svým stolem.

Jedna z Petrohradských ulic.

V ulicích Lisabonu.

Překupník obrazů je tuhej.

Na dvorku kláštera Věčný spáč.

U oltáře.

Sanatorium svaté Anny.

Je to Andre nebo převlečená Smrt?




Žádné komentáře:

Okomentovat

Beyond a Steel Sky

Žánr:  Adventura   - cyberpunk,  Výrobce: Revolution Software,  Distributor:   Revolution Software / Microids ,  Rok vydání:  2020    Info:...