Broken Sword 4: The Angel of Death
Český název: Broken Sword 4: Anděl smrti, Žánr: Adventura – detektivní, Výrobce: Revolution Software, Distributor: THQ, Rok vydání: 2006, Info: wikipedie, mobygames, databazeher, Dostupnost: Steam, GOG, Čeština: Ano - zde (netestováno).
Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák , Hodnocení: 70%.
Představte si, že vyprodukujete dva fantastické díly Broken Swordu (BS). Třetím to chcete nějak uzavřít (BS byla původně plánována jako trilogie), ale zrovna se Vám to dvakrát nepovede - všude nastrkáte spousty beden jako v Sokobanovi a s grafikou či zvukem se potápíte níž a níž v hodnotící tabulce.
Není proto divu, že jakmile byl BS: The Sleeping Dragon vydán, našlo se spousta lidí, kteří hru prostě nepřijali (ačkoliv třetí dil defacto uzavřel trilogii, ať už byl jakýkoliv) a dožadovali se dalšího a tentokráte LEPŠÍHO pokračování! V roce 2006 tedy přichází již čtvrté pokračování. Poprvé a naposledy ve spojení s další tvůrčí skupinou - Sumo Digital.
Je také nutné zdůraznit, že během vývoje proběhla mezi Revolution Software (vývojář) a THQ (vydavatel) rozmluva o tom, pro jaké platformy bude čtvrtý díl určen. Jedním z problémů předchozího dílu totiž bylo, že autoři ho chtěli vydat na co největší množství platforem, ale ne všechny utáhly to co samotný počítač. Dělala se tak spousta kompromisů a my již víme, jak tyto "kompromisy" dopadly. Dohoda tedy zněla jasně - hra poběží pouze na Windows a bude využívat nejmodernější trendy a technologie! Jak se to nakonec povedlo?
Úvodní obrazovka |
Deja vu? Ano, ale né hned.
Jak jsem psal již v The Sleeping Dragon, s Georgem a Nicol to není jednoduché. Vždy se tak nějak potkají, zachrání svět a pak se zase po nějaké době rozejdou. Nebylo tomu jinak ani mezi 3. a 4. dílem.
George se vrátil do USA. Položil práci pro stát (jako právník na patentovém úřadě) na hřebík a se svým parťákem Virgilem založil tzv. bail-bond agency. Stal se tedy jakýmsi právníkem - ručitelem a jeho maličká agentura dává peníze či jinou zástavu u soudu za to, že se obviněný (ještě někdy) dostaví. Praxe typická jen a výhradně pro USA. Nedaří se mu však zrovna nejlépe. Agentura se zmítá v dluzích a možná někde hluboko uvnitř se George proklíná, kam to zase spadl.
Tuto nezáviděníhodnou situaci má změnit tajemná žena (ano, to je ta blondýnka na přebalu hry; pro George nová fame-fatale), která právě vtrhla do agentury. Jmenuje se Anna Maria a za Georgem přišla s prosbou o rozluštění rodinného manuskriptu. Samotný překlad by nebyl tak komplikovaný, kdyby jí v patách nebyla místní parodie na New Yorskou mafii - Martino gang. Jak se ale mafie dozvěděla o něčem rodinném? Proč po tom vůbec pátrají? To jsou jedny z otázky, na které nalézáte odpovědi pomaličku v průběhu celé hry.
Virgil to má na háku :). |
Tentokrát je velmi zajímavé, že téměř do poloviny hry řešíte všechno s Annou Marií a po Nico není ani vidu ani slechu. Sem a tam dokonce George prohlásí něco ve smyslu, že je to "dávná záležitost" - až jsem si dokonce začínal myslel, že prostě sledujeme novou hrdinku série. Tedy až do doby, co se po krásné romantické noci prostě vypařila - jak jinak než s posledním artefaktem, zlatým cherubínem nalezeným v podzemích chodbách Istanbulu.
V tento moment se příběh poprvé láme a zajíždí do klasických kolejí. Z vězení, kam jste uvrženi po usvědčení z terorismu, vás totiž nevysvobodí nikdo jiný, než vaše stará známá Nicol. Není sice do ničeho zapletena hned od začátku, ale příběh se jí zdá natolik dobrý, že se Vám rozhodne pomoci se vypořádat s mafií, najít Annu Marii a vlastně zjistit o co tu běží.
Fanatičtí věřící
S poslední zmíněnou otázkou Vám mimochodem může pomoci americký název hry, který se od toho evropského významně liší. Secrets of the Ark: A Broken Sword Game. Ano, skutečně půjde o Archu úmluvy. Tu archu, která skrývá nejcennější židovské předmětu a tu, kterou Izraelci nosili do bitev.
Tradují se legendy proč tomu tak bylo a jedna z nich je velmi prostá - Archa úmluvy měla být mocná zbraň. V nesprávných rukou velmi nebezpečná. Naneštěstí pro George a Nico se dostala informace o existenci schránky do Vatikánu, kde lidé prostě zcvokli a chtějí jí využít na shromáždění svých oveček a zničení všech nevěřících. Trošku megalomanské, šílené, naivní, ale upřímně moc mě to nepřekvapilo.
K aktivaci této schránky však potřebujete dva cherubíny a samotnou schránku a je tedy jasné, že si ve hře pěkně zapátráte a budete řešit nejednu středověkou hádanku (jupíí). Dokonce je zde narážka i na naše oblíbené templáře, kteří po arše také pátrali z důvodu jejich poslední záchrany, ale jaksi to už nestihli.
Kde jsou staří známí?
Když jsme u těch starých známých Templářů, musím zmínit, že se hra od svých předchůdců mírně liší. Dříve jsme si zvykli na Nico, jako na téměř rovnocenný postavu k Georgeovi, na menší ústní šarvátky mezi Georgem a Andréém, na aktivní pomoc Duana a Perl, atd. Očekával jsem tak něco podobného i zde, avšak skutek-utek. Nico si střihne jedno menší cameo (chápej jako štěk) v Arizoně pátrajíc po šíleném vědci, který vyrobil monatomické zlato (chápej jako "palivo" pro Archu úmluvy), Andrého vystřídá hacknuté PDA s jehož pomocí se alespoň nabouráte na jeho osobní stránky, no Duane tu sice je, ale působí až komicky. Jako by hru představili panu Cecilovi a ten řekl "nene, aspoň tam někam dejte Duana".
Duane - tak trošku násilně nastrčen do mafiánských lázní "Black Cat" |
Bedny vs. PDA
Pamatujete si ještě, jak jste v The Sleeping Dragon museli stále posouvat bedny a stavět si schůdečky či otevírat cestičky dál? Tak zde ... zde to autoři naštěstí neudělali. Sice jsem se hrozně lekl hned v úvodu, kdy George začal páčit jakýsi větrák ze zdi, aby ho následně posouval do dveří výtahu a tím ho zablokoval, ale naštěstí se ukázalo, že šlo jen o maličkou adventurní vsuvku. Uff.
Autoři se však jen tak nevzdali a místo bedniček nám do hry přidali PDA. Skutečně malé PDA, díky němuž se budete nabourávat do internetových stránek a serverů, budete deaktivovat bezpečností systémy a mnoho dalšího. Nebude to však zadarmo na "jedno kliknutí". Hacknutí si budete muset vybojovat aktivováním všech mozkových závitů, díky nimž natočíte "zrcadla" tak, aby signál prošel volným polem od vysílače po přijímač. Ze začátku se Vám to bude zdát snadné, ale ke konci to budete už mírně nenávidět - zvláště, když se budete snažit nabourat do armádního systému k získání návodu jak deaktivovat bombu a než přijdete na správnou kombinaci, tak ta bomba prostě vybouchne. No lahůdka.
Zmíněná "mezihra" v PDáčku. Někdy zajímavé, někdy otravné. |
A co originalita?
Děj BS 4 je velmi pěkně propracovaný a téměř do poslední momentu nevíte, jak jsou jednotliví lidé do příběhu zapojeni. Protože se jedná o příspěvek a ne o recenzi, mohu Vám napsat, že Vás bude čekat podobný zvrat jako v Shadow of the Templars, kde Vám šel po krku Khan a vy jste si stále mysleli, že má něco společného s Neo-Templáři a ono to nakonec bylo celé úplně jinak. Dokonce ani velkolepý plán templářů na ovládnutí světa, se příliš neliší - v BS4 bude velmi podobný.
Použití Archy úmluvy jako zbraně není také zrovna 2x originální. Přeci jen s touto myšlenou přišel už Steven Spielberg a George Lukas u jejich Indiana Jones a dobyvatelé ztracené archy.
Archa úmluvy. |
Navíc některé výroky, že Mojžíš vyráběl monatomické zlato mě trošku podráždily asi tak jako, že templáři byly až v Číně jak tomu bylo u Return of the Templars. No zkrátka a jednoduše není to úplně "vončo". Ještě by to chtělo na příběhu lépe zapracovat.
Ovládání, grafika a zvuk
Jak jsem již psal v začátku příspěvku, Revolution software se rozhodlo udělat hru pouze na Windows. Z toho pramení jedno - znovuoživení klasického klikacího interface vykonávajícího se myší. Myškou tedy určujete pohyb, sbíráte věci, prozkoumáváte je, atd. Pokud by jste Georgovi chtěli přeci jen pomoci v místech, kde se může zaseknout, pak jsou aktivní tlačítka W-A-S-D a levý SHIFT, který umožní Georgovi běhat.
Inventář je aktivní ve vrchní části obrazovky. Styl dialogů je vyvolán podobně jako Shadow of the Templars v The Smoking Mirror. Zkrátka vyjede maličké grafické menu s ikonami věcí, na které se můžete zeptat. Je to naprosto skvělá a ověřená klasika, která se musí líbit snad každému.
Švícarská garda. Kromě toho ukázka inventáře v horní části obrazovky. |
Grafický engine hry navrhli lidé ze Sumo Digital. V roce 2006 to byla ještě docela malá skupinka lidí, kteří odešli z Infogrames poté co v roce 2003 zavřeli své pobočky. Hra vypadá "poměrně" pěkně ale znáte to - ten pocit holých 3D renderovaných míst je prostě znát. Škoda, že nikoho nenapadlo zkombinovat 2D pozadí s 3D postavy - možná by to bylo super.
Zvukově se BS4 povedla. Jerry Ibbotson (zvukový ředitel) a Ben McCullough (hudební skladatel) se vrátili v čase. Po celou dobu má hra hezké hudební pozadí a pokud George provede něco správně, je zahrán mírný zvukový podkres. Přesně tak, jak to máme rádi z BS1 a 2. Rolf Saxon nezklamal. Jeho hlas a mírná ironie, kterou mu autoři napsali do dialogů z něj dělá zcela výjimečnou postavu - možná až tak výjimečnou, že Regina Regan (Anna Maria) a Katherine Pageon (Nico) jsou v porovnání s ním, úplné nuly.
Závěr:
Pro milovníky adventur a série Broken Sword je tato hra logicky nutností. Nicméně neubránil jsem se pocitu, že se příběh trošku opakuje a není ani zcela originální
Po herní stránce hra působí solidně. Je zde vidět jistý pokrok ve srovnání s předchozím The Sleeping Dragon, ale stále tomu ještě něco chybí ... možná kombinace 2D a 3D, možná trošku lepší příběh, možná od každého trošku ...
70%
Více obrázků ze hry:
Žádné komentáře:
Okomentovat