pátek 7. června 2024

Polda 5

Český název: Polda 5, Žánr: Adventura – detektivní, Výrobce: Zima Software, Distributor: Zima Software, Rok vydání: 2005,  Info: wikipedia, mobygames, databaze-herDostupnost: Steam, Čeština: Ano.

Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák , Hodnocení: 40%

 

Polda Pankrác - česká stálice mezi adventurními hrdiny. Polda 1 (scénář: Jaroslav Wágner) vyšel v roce 1998 a jednoznačně zabodoval zajímavým příběhem a skvělým profesionálním dabingem. Dvojka (scénář: Jan Kvasnička)  následovala o rok později a znamenala posun české videoherní scény. Především díky Danu Faltovi a Karlu Matějkovi, kteří se ve hře vyřádili a přiřadili jí takový "LucasArtsovský" styl. Třetí díl (scénář: Vojtěch Krump, Miroslav Sábo) následoval v roce 2000 a nesl se v duchu předchozího dílu, jen s tím rozdílem, že Pankrác povýšil na soukromého detektiva. Čtvrtý díl (scénář: Petr Svoboda, Vojtěch Krump, Miroslav Sábo) potřeboval trošku více času a vyšel až v roce 2002. Tehdy všechny uchvátil výborným 3D zpracováním a temnější atmosférou. V malém českém videoherním rybníčku tento díl působil jako zlatá rybka a přinesl studiu Zima Software nemalé peníze.

Po 3 dalších letech tu máme Poldu 5 (scénář: Josef Nemet). Je obecně známo, že se hra začala vyvíjet chvíli po 4. díle, jenže vývoj nešel vůbec podle plánu a byl dokončen až na třetí pokus. 

První verze měla být plně ve 3D s dynamickými kamerami a svým způsobem by docela připomínala Horké léto 3 a 1/2. Jenže to bylo moc velké sousto. 

Druhá, umírněnější, verze (obrázky přidávám na konec příspěvku) měla být ve stylu 2,5D - na předrenderovaných pozadích se měla pohybovat 3D postavička Pankráce. Jenže hlavní programátor Petr Svoboda měl touhu pracovat v zahraničí a na začátku vývoje odjel do Austrálie. Projekt předal svému kamarádovi, taktéž programátorovi, a doufal, že se nějak dokončí. Bohužel menší zkušenost s videoherním průmyslem si vybrala svoji daň a projekt ztroskotal. Nepomohly ani prosebné telefonáty do Austrálie, aby se pan Svoboda vrátil.

Ten se nakonec přeci jen vrátil (z jiných důvodů) a vývoj začal napotřetí. Scénáře se ujal již zmíněný Josef Nemet a vymyslel ... no ... ne zrovna moc kvalitní zápletku, na kterou se podíváme detailněji v dnešním příspěvku.

Úvodní obrazovka hry. Pankrác - beru, ale ta ženská?? 

 

Tentokráte až do vesmíru

Příběh Poldy 5 začíná celkem nevinně. Pankrác si vesele odpočívá ve svém domku v Lupanech, když v tom mu zazvoní na dveře pošťák nechajíc mu na schodech záhadný tikající balík. Po rozbalení balíku Pankrác najde malé komunikační zařízení či nějaký lokátor se vzkazem, ať se dostaví na předem stanovené místo - na vrakoviště za městem.  Když tam dorazí, je přenesen na jakousi podivnou základnu tajných agentů starajících se o správný chod dějin.  Agentura na základně nese název P.R.Č.A., aneb Policejní Rekonstrukce Časových Abnormalit, a jak název napovídá, bude to velké ... velké cestování. Tedy pardon - jeden by to očekával, ale realita je úplně někde jinde.

P.R.Č.A. poté co Pankrác rozpustil jakousi povzbuzující pilulku v kávě pro celou základnu.

Polda Pankrác byl zkrátka vybrán jako další speciální agent, který se musí postarat o správné dodržování dějin. Z nějakého důvodu se totiž historický sled dějin začíná kazit. První abnormalita se týká období Trójských válek. Z nějakého důvodu se stalo, že Trójané prokoukli plán Řeků s legendárním Trójským koněm a jednoduše jej zapálili. Bohužel při tom umřeli i všichni hrdinové, kteří měli způsobit pád Tróje. Samotná Trója se tak stala nejmocnějším státem a podmanila si celý svět. 

Vojáci chrápou - rychle otevřít vrata a vpustit Řeky dovnitř.

Druhá abnormalita nás zavede do období první světové války, někam do roku 1915. Zde jistý profesor Johan van der Berg vynalezl (nebo spíše mu byly někým podsunuty výkresy) proudový motor a Německá ofenzíva měla decimující efekt.

Na vojenské základně v roce 1915.

U této abnormality začíná Pankrác tušit, že za vším musí být nějaký záškodník a pokusí se ho vypátrat. Bohužel než se mu to podaří, stačí se pokazit další událost, tentokráte ve starověkém Egyptě. Zde nečekaně zemřel mladý a nadějný faraon a egyptské království přestalo bez jeho vlády zcela fungovat. Pokud trošku zaspoileruji, tak zde to bude mít Pankrác asi nejtěžší, protože nahradit mrtvého faraona není jen tak.

Vlevo vezír Imhotep, napravo velitel gardy.

No a bohužel to je vše. Tři poměrně nudné a strohé mise, které do sebe ani příliš nezapadají. Pankrác skáče mezi svojí misí a základnou. Sice je to pokaždé trošku jiné, sice je zde jasný odkaz na 4. díl, ale stále je to hrozně málo. Navíc vše je nesmyslně těžké a nelogické, viz. níže.

 

Tak to je P.R.Č.A., nebo ne? 

Každého z Poldů jsem měl svým způsobem rád. Nebyla to vždy "prča", ale hraní jsem si užíval. První díl má správný policejní humor ve stylu Policejní akademie s mírně neurotickým protagonistou. Druhý a třetí díl byly naopak poklidné adventurky s grafickým provedením, které se mi skutečně zamlouvalo. Sem tam se utrousil nějaký ten humor či dvojsmysl, ale vše bylo prostě v normě. Čtyřka byla trošku vážnější a na humor moc času nezbylo. Ale vadilo to někomu?

U pátého pokračování mám dvě hypotézy. Zaprvé je možné, že autoři byli v předchozích dílech až neuvěřitelně "pod pantoflem" a až nyní se teprve rozhodli nám to vrátit i s úroky. Nebo zadruhé, byli totálně zhulení. Jak jinak si vysvětlit takové prapodivné úkazy (teleport vypadá jako velká PRDEL; aby jste otevřeli dveře, musíte si nejprve oskenovat PRDEL, aj) či sexuální narážky (v jeden moment se na stanici strhne gruppen sex, je tam úchylný důstojník prznící roboty, aj) nebo jakási zaujatost vůči kočkám (ve hře Pankrác zlikviduje minimálně tři). No ach můj bože!! 

A to není vše! Každý Polda obsahoval vždy nějaké POVEDENÉ adventurní špeky, nad kterými si hráči lámali své hlavy několik hodin, někdy i déle. Polda 5 však všechny předchozí díly strčí hravě do spodní kapsy nohavice svých kalhot (bože, kdo to kreslil?). A proč?

Jedna ze tří ubožaček.

Už prolog na vrakovišti si mi pěkně pohrával s nervy a začal jsem mít tiky v oku.  Na stanici P.R.Č.A. se mi nervy úplně rozhodily. V jeden moment má totiž Pankrác odposlouchávat rozhovor svého šéfa s Darvinem (ano, ten maník s teorií evoluce). Přes dveře to nejde - nic prostě neslyšíte. Pankrác jen suše oznámí, že si musí vyčistit uši. To však není žádná nápověda, nýbrž totálně zbytečný komentář. No dobře, tak to zkusíme s kelímkem od kávy - stále to není ono. Zároveň však nevíte co dalšího udělat. Co třeba to nějak upravit kapesním nožem? Nejde. Ach jo! Tak co ta hra po mě chce? Nebudu Vás napínat - až zkoušením všeho na všechno jsem náhodou použil jakési hnusné sousoší na to, abych v kelímku udělal díru.

Jediný exces ve hře? To ani omylem. Třetinu věcí ve hře jsem řešil podobným způsobem a už někde u Tróje se mi to začalo neuvěřitelně zajídat. Nebýt vylepšení v podobě zobrazení aktivních míst a možných kombinací předmětů, hru bych asi smazal. 

U Tróje a Německa mně také neuvěřitelně štvaly rozlehlé lokace, ve kterých se Pankrác pohybuje. Zvláště pak v případě, že se zaseknete a chodíte bezcílně sem a tam, Vám to může pocuchat nervy. Vůbec nevím proč autoři tyto dvě lokace neudělali stejně jako tu poslední, Egypt, kde umožnili pohyb pomocí mapky. Fantastická věc, ale je škoda, že není využita více!

Mapka Egypta - palác, pokladnice, rybář a posvátná hora.

Mimochodem, už když jsem chtěl poslední lokaci vychválit do nebes, tak přišel její konec. Až neuvěřitelně rychlý a i v oku nezkušeného hráče to musí působit divně. Dokonce se traduje, že závěrečné novinové články byly do hry přidány proti rozhodnutí ředitele Zima Software. To snad chtěli Poldu vážně zlikvidovat? Jako po tom veškerém skvělém dobrodružství, které jsme si užívali už od roku 1998? Ani se mi tomu nechce věřit.

 

Ovládání, grafika, zvuk

Ovládání

Hru ovládáte pouze levým tlačítkem myši. Tím prozkoumáváte, mluvíte, sbíráte předměty a kombinujete je. Na pravé tlačítko jednoduše zapomeňte - žádný kecy okolo nejsou nutné (on už je scénář stejně domrven). Ve hře funguje dvojklik na rychlý posun v obraze nebo mezi lokacemi a v nejnovější verzi je taktéž funkční zobrazení aktivním míst v obraze (bože, díky za to). Postava Pankráce má stabilní path-finding a hra je celkově robustní.

Ukázka rozhovorů

Inventář je dosažitelný kliknutím na ikonu INV v pravém horním rohu obrazovky nebo ho vyvoláte kliknutím na pravé tlačítko myši. Dobrou zprávou také budiž, že se Vám předměty v inventáři hromadí jen velmi pozvolna a nikdy jich není tolik, aby jste o nich ztráceli přehled.

Ukládání je po vzoru všech předchozích dílů opět omezené - 7 pozic a jeden autosave. 


Grafika

Z hlediska grafiky ani nevím, zda se k tomu nějak vyjadřovat nebo nikoliv. Ponechme stranou zahraniční kvalitu, ponechme stranou českou tvorbu ... moment, co všechno musím ignorovat, aby se mi Polda 5 po grafické stránce líbil?

Ok. Tak tedy upřímně. V roce 2003 vychází hra XIII - poměrně povedená 3D střílečka střihnutá komixovým stylem. Toho bylo docíleno díky nové technologii grafických karet - tzv. Pixel Sharedů a grafickému stylu Cel-Shade. Tým grafiků se rozhodl použít něco podobného a výsledek je možná novátorský, ale zároveň také otřesný. 

Samotný Pankrác je taky úkaz sám pro sebe. Proč ho sakra oblékli do tak debilních šatů? No uznejte sami - dvojtriko s motivem PacMana a kalhoty s kapsami někde u kotníků. Dokonce si ani nikdo nedal práci uzpůsobit mu úbor podle aktuální mise - je zkrátka velmi těžké si představit, že by někdo v takovém úboru běhal před podezřívavými Němci v první světové válce. Zlatý Polda 4!


Zvuk

Promiňte - předchozí odstavce mě tak dostaly, že ani nevím, jak kvalitní zvuky hra měla. Jediné co stojí za zmínku je dabing od pana Luďka Soboty, který opět předvedl vynikající výkon. Zbytek dabérů, ač jsou mezi nimi i Zdeněk Izer a Jan Šťastný, už nepodává takový výkon, jaký by jeden očekával.  Co se nepovedlo vůbec je přepis mluvy do titulků. Ty jsou někdy s překlepy, jindy je ignorována shoda podmětu s přísudkem a někdy dokonce nesedí mluvené slovo a text vůbec.

 

Hodnocení:

Sérii Polda mám rád, hodně rád, ale nesmí v ní být zahrnut 5. díl. Scénář je slabý (stupidní cestování časem a řešení časových abnormalit decimující normální chod dějin). Ve hře jsem jen stěží zvládal nějaký smysluplný postup (adventurní hádanky jsou nelogické) a velmi mně chyběly nějaké minihry. Grafika využívající Cel-Shade byla sice "zajímavá novinka" tehdejší doby, ale její napasování na tuto hru je prostě mimo a v porovnání s jinými hrami působí značně ulítlým dojmem.

Bohužel. Jen 40% s dodatkem, že hru považuji za nejhorší z celé série s nulovou znovuhratelností.

 

Historické okénko:

Přidávám náhled alespoň tří lokací ze zrušeného Poldy 5. Je vážně škoda, že se projekt zrušil.





Dobové recenze:

Fyzicky bohužel nemám žádný časopis, který by se danou hrou nějak více zabýval. V té době jsem už totiž žádné časopisy neodebíral a soustředil se na školu (a jiné mimoškolní aktivity 17ti letého kluka). Hru jsem si koupil kdysi jako přílohu časopisu ABCčko a bohužel ani nevím, zda-li jsem ji někdy dříve dohrál. Pamatuji si jednoznačně vrakoviště, pamatuji si stanici P.R.Č.A. a ještě i Tróju. Zbytek vůbec. Je tak možné, že jsem ji rozehrál a rychle skončil.

 

 

Další obrázky ze hry

Místo určení je až za plotem. Jak se tam jen dostat?

Provizorní trampolína to vyřešila :)

Průzkum na stanici P.R.Č.A.

Hlavní velitel základny.

Trójská anomálie.

Na pláži před Trójou. Napravo je vidět pták ohnivák.

Pes Kerberos jako hlídač řeckého loďstva.

Řecké kadiboudy.

Stan mrtvého Achilea a nějaká polévečka.

Mistr tesař.

Trójský kůň nějak shořel :/

Kapitán se vysral a šel si umýt prdel do lavóru. Kocour mezitím natáhl brka.

Jeden z mnoha způsobů jak ve hře umřít!!

Uvnitř Tróje.

Stačí jen otevřít bránu. Ale jak se zbavit toho Trójana?

Trójané chrápou.

Kerberos zasažen amorovým šípem.

Zpět na stanici. Co ten brajgl?

Počítači, počítači, řekni kam se nyní vydat?

Německo 1915 a profesor se válí ožralý pod mostem.

Někde u zahrádky.

Velitelova žena. Naštěstí je blbá jak necky.

Německá základna ve dne.

Před hangárem, kde je ukryto prototyp tajného letadla.

Sakra, co se to na té základně zase stalo.

V Egyptě - nejspíše někde u moře.

U rybáře.

U bazénku s krásnou děvou. Bohužel není pro Vás.

Proradný vezír nalevo, velitel gardy napravo.

Zobrazení aktivní míst v obraze funguje skvěle.

Před královskou pokladnicí.

Trošku dále, těsně před vstupem do pokladnice.

Ach tak tady ten Faraon skončil.

Uvnitř pokladnice.

Závěrečné titulky 1

Závěrečné titulky 2

Závěrečné titulky.


 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Beyond a Steel Sky

Žánr:  Adventura   - cyberpunk,  Výrobce: Revolution Software,  Distributor:   Revolution Software / Microids ,  Rok vydání:  2020    Info:...