čtvrtek 8. srpna 2024

Police Quest 3: The Kindred

Český název: Police Quest 3: The Kindred (příbuzný), Žánr: Adventura - policejní, Výrobce: Sierra On-Line, Distributor:  Sierra On-Line , Rok vydání: 1991,  Info: wikipediemobygamesdatabaze-herDostupnost: Steam, GOG Čeština: Ne

Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák , Hodnocení: 65%


Píše se rok 1991 a Sierra on-line vydává třetí pokračování Police Questu - procedurální policejní adventury, jejíchž první díl spatřil světlo světa již v roce 1987. O rok později následoval díl druhy a v roce 1989 byla vydána první "bondovka" Codename: Iceman. Po roce 1989 to ve společnosti vřelo, firma se rozrůstala a bylo potřeba ji řídit jako korporát. Některé přesuny podle Billa Davise byly drastické, ale nakonec se zadařilo a firma začala produkovat novou éru her vystavěných na enginu SCI ve VGA provedení.

Nejinak je tomu i u třetího Police Questu, kde se opět potkáme s oficírem Sonnym Bondsem. Toho nám i v tomto pokračování navrhl známý policista ve výslužbě Jim Walls - bohužel naposledy! Jim totiž v roce 1991 ze Sierry nadobro odchází do firmy Tsunami Media, která velmi dravě nabízela hory doly, jen aby přetáhla zaměstnance Sierry a získala si díky nim stejný věhlas jako právě Sierra.

Nicméně není potřeba zoufat, jako náhrada byla přijata Jane Jensen, která o pár let později přinesla jednu z nejlepších temných adventur - Gabriel Knight. O tom však někdy příště. V dnešním příspěvku před sebou máme Police Quest 3.


Úvodní obrazovky hry


Zase ty pokuty ...

Příběh se opět bude odehrávat ve smyšleném městě Lytton v Kalifornii, do kterého se před nějakým časem vrátil z líbánek náš známý policista Sonny Bonds s manželkou Marií. Postavili si krásný domek na předměstí a oba si žijí spokojený život s plánem založit brzo rodinu. 

Sonny byl povýšen na seržanta a převzal tak onu nešťastnou roli vést briefingy a dohlížet na své podřízené. Jenže u dopraváků zrovna mají podstav a tak chtě-nechtě musí zasednou zpět za volant svého služebního auta a vykonávat stejnou rutinu, kterou jste měli jistě tak rádi již z prvního dílu. To je samozřejmě ironie a já se vám musím přiznat, že jakmile mě hra za volant posadila, ztratil jsem trošku nervy a hru přerušil na neuvěřitelné 3 měsíce, než jsem si opět řekl, že tomu dám další šanci. Nakonec jsem udělal dobře a hru vám s klidným svědomím doporučuji, ale ta jízda po městě je fakt katastrofa.

Hezká kancelář. Jen škoda, že si ji moc neužijete.

Projíždky autem - hrůza a děs!

No ale zpět do hry. Sonny toho jako seržant má skutečně hodně. Je například volán k případu, kdy nějaký vyznavač UFO obtěžuje svým chováním lidi v parku, záhy zase musí hlídkovat na dálnici a řešit přestupky za rychlou jízdu, pomalou jízdu nebo jízdu pod vlivem alkoholu (ano, krásné déja vu). Všechny přestupky samozřejmě musí být SPRÁVNĚ (procedurálně) zdokumentovány a manuál po vaší pravé ruce bude opět nutností!

Tohle asi není příliš podle protokolu, hehe.

Aby toho nebylo málo, tak jako přímý nadřízený musíte dohlížet na vaše svěřence. Jedním z nich je Pat Moralesová, která je protivná jak prdel už od podívání. Je většinou vulgární, nerespektuje protokoly, až se kolikrát divíte, jak mohla být přijata k policii. 

No hrůza a děs. Ale to nejhorší teprve přijde. Ke konci směny totiž dispečer oznámí, že u obchodního střediska Oak Tree Mall došlo k pobodání ženy. Sonny tedy spěchá na místo a zjišťuje, že obětí útoku není nikdo jiný než Marie. Naštěstí ještě před vámi dorazila záchranka a Marie je v kritickém stavu převezena do nemocnice.

Co to, něco jsem zaslechla.

Kdo jste a co chcete?

Pomoooc!

Kdo za tím vším stojí a proč? To bude na vás, to vypátrat! Vítejte v Police Questu 3!


V roli pravého detektiva

Police Quest je, co do detektivní mravenčí práce, skutečně unikátní. Čerpá sice z obou předchozích dílů a leckdo by řekl, že je vlastně jen vykrádá, opak je však pravdou. Snad díky výborné grafice, snad díky hudbě, příběh Vás zhruba od té úmorné hlídkovací čtvrtiny chytne a nepustí, dokud jej nedohrajete. 

Sonny je ihned po útoku na Marii přeložen na oddělení vražd a začíná s vyšetřováním. Aby toho náhodou nebylo málo, ve městě se vraždy začínají množit rychlostí blesku a zajímavostí je, že všechny mají jakési rituální pozadí - oběti na sobě mají vyřezané pentagramy. Sonny tak musí jezdit na místa vražd, sbírat stopy DNA, ptát se svědků, sestavovat portréty a předvídat, kde vraždící banda může znovu zasáhnout.

Zmasakrovaný maník ležící v popelnici na odpadky.

Podoba údajného násilníka / vraha.

Pentagram. Na tak malé městečko až moc okaté, ale přesto zajímavé :)

K tomu všemu si ještě musí hlídat záda. Ona protivná Pat Moralesová byla totiž k Sonnymu přidělena jako parťačka. Kromě toho, že vždycky zmizí ze scény jako minulý kolega Keith, chová se velmi podivně. Nutně musí vždy telefonovat a nebo do Sonnyho nepřiměřeně reje. Štěstí, že Sonny není žádný nováček a z jejího chování dokáže vyčíst, že tady může být problém. 

A vy milí hráči ji určitě nezapomeňte v nestřeženém momentu sebrat klíče z kabelky a udělat si kopii - budou se vám hodit.


Ach ty glitche, bugy, dead-endy

Hra by mohla být považována za jednu z nejlepších, které jsem kdy hrál, ale to by mi nesměla házet takové klacky pod nohy.

Ze začátku si tak jezdím po dálnici, zastavuji auta, zapisuji si na kus papíru čas, hledám v manuálu číselný ekvivalent přestupku a vystavuji pokutu doufajíc, že s danou osobou, která přestupek udělala zatočí u soudu. Jaké překvapení pak bylo, že soud danou osobu osvobodil s tím, že je na lístku špatný čas. Znovu si tak procházím, co jsem udělal špatně - nic. Hledám tedy na internetu a světe div se:

"There is a glitch in PQ3 in which the clock showing the time when a suspect is pulled over may be off by an hour or so. Making sure that Juan Jose Ruiz is the second car after Janice Wilks will avoid the glitched clock, allowing Sonny to list the correct itme on his ticket.."

No děkuji pěkně!

Juan Jose Ruiz se díky časovému glitchy vyhne trestu.

Menší bug Vám také znemožní dohrát hru na plný počet bodů. Maximální dosažitelný počet bodů je 450, ačkoliv hra píše 460. O deset bodů se tedy programátoři někde sekli :-).

Taktéž téměř u konce se hra umí nepříjemně rozdvojit. Při jedné návštěvě vaší kanceláře vám totiž váš šéf řekne, aby jste zajeli za koronerem, ten však není přítomen a po návratu na stanici se Sonny umí nepříjemně kousnout, nebo vykonává pohyb, který určitě nebyl zamýšlen :).

Bug při Sonnyho pohybu.
 

No a má smysl zmiňovat dead-endy? U Sierra her to je už taková klasika, ale jakmile něco přehlédnete, pak skoro se 100% jistotou končíte. Nejdůležitější je asi usvědčení vaší kolegyně a nahlášení jejich prohřešků na vnitřní záležitosti. Pokud to totiž neuděláte, pak bohužel v závěru poznáte její hněv a budete se muset vrátit tak o polovinu hry zpět.

 

Ovládání, grafika a zvuk

Ovládání

Třetí díl běží na enginu SCI1 a jeho ovládání se tedy nese ve stejném duchu jako tituly Conquest of the Longbow, Larry 1 remake, Larry 5 nebo Space Quest IV. Z výše jmenovaných mi přijde ale nejlépe propracovaný a celkově je zde vidět spousta detailní práce.

Postavu poprvé ovládáte kompletně myší a nemusíte se tak mořit s parserem, který kolikrát odrovnal i anglicky mluvící profíky. Postava má, až na výše zmíněný bug, pěkně plynulý pohyb a path-finding funguje skvěle. 

Hrá vás pěkně žene kupředu a já osobně jsem si zamiloval, jaké hinty k postupu mi dávala - buďto mě na něco upozornil vzkaz, který byl vždy připraven na stole, nebo šéf nebo kolegyně. V případě, že už to někdy vypadalo, že jsem nevěděl co dál dělat, nastoupil jsem se Sonnym do auta a spustila se automatická animace přenášejíc Sonnyho do nemocnice, aby zkontroloval Marii. Pak většinou následovala automatická cesta domů a 6 detektivních dní, do kterých je děj rozdělen, uběhlo až nečekaně rychle.

Předmětů za hru příliš mít nebudete a pokud už ano, hned je odevzdáte (například vzorky k analýze). Kombinace předmětů je poměrně jasná. Co mi však za celou dobu chybělo, byl nějaký zápisník. Sonny ho sice má, ale je to jen "předmět", který se nedá využít. Kdyby si do něj dělal nějaké zápisky, které si hráč pak může zpětně pročíst, nebylo by co vytknout.


Grafika

Na grafice se podílel Mark Crowe a James Larsen a spolu s dalšími v týmu rozhodli o tom, že hra bude mít ručně kreslená pozadí, ručně kreslené animace, ale že do příběhu chtějí mít reálné postavy. Sehnali začínající herce nebo prostě kohokoliv z různých oddělení Sierry, vyfotili je a získané fotografie dále zpracovávali na počítači. Sonnyho obličej je tak (mírně upraven) obličej dabéra Christophera Daniela Barnese a Marie je např. překreslená Cheryl Lloydová, grafička, která v podstatě nakreslila druhý díl. Coroner Leon je ztvárněn Joshem Mandelem, psycholog Sidney Aimes je Corey Cole a dokonce je zde i Ken Williams, kterého obsadili do role přísného státního zástupce.

Ken Williams coby drsný státní zástupce.
 

Engine SCI1 umožňoval rozlišení 320x160 a pozadí se jednoduše povedla. Navíc ze začátku hry působí "čistě a svěže", ale jakmile postupujete dále hrou, je vidět jak jsou pozadí jakoby "temnější a zrádnější". A tak to má skutečně být.


Zvuk

Na ozvučení hry, která obsahuje kolem 30 nahrávek bychom měli být trošičku více pyšní. Hru totiž ozvučil Jan Hammer, skladatel českého původu, který v roce 1968 přerušil studia na akademii v Česku a přestěhoval se do Spojených států. Ačkoliv velmi talentovaný, do širšího povědomí se dostal až v roce 1984, kdy k němu přišli producenti televizní série Miami Vice a Hammera požádali o zkomponování hudby ke každé episodě. Hammer souhlasil a záhy, po odvisílání pár dílů, se jedna píseň dostala na první místo v Billboard Hot 100. Toho si všimli i v Sierra on-line a jakmile to technologie dovolila, Hammera prostě požádali o stejnou práci, kterou provedl u Miami Vice.

Těch 30 nahrávek je skutečně fajn a spolu se spoustou dalšího ozvučení od Marka Seiberta to prostě umí navodit tu pravou atmosféru. Palec nahoru!



Hodnocení:

Pokud se Vám líbil první díl z hlediska procedurality a druhý díl z hlediska detektivnosti, pak vás jistě zaujme i díl třetí. Mně osobě už to přišlo takové přitažené za vlasy a podle názvu "The Kindred - příbuzný" jsem už čuchal klasickou zápletku alá "zabil jsi mi bratra, teďka já zabiji tebe". Nemýlil jsem se. 

Hra si po většině stránkách drží svůj mírný "nadprůměr", a je to sakra škoda, neboť tohle mohla být opravdová bomba. Msta na Sonnyho manželce, záhadné rituální vraždy po městě, mravenčí detektivní práce. Hra navíc oplývá příjemnou grafikou a výborným ozvučením od známého externího skladatele. Co víc už si můžeme přát?

Tak třeba méně časových glitchů v první čtvrtině hry, kde díky nim neuspějete u soudu a ztratíte zbytečně body. Nebo také méně prasárniček v podobě dead-endů, kdy klasicky přehlédnete něco v půlce hry a až na konci jste za to potrestání. V neposlední řadě bych absolutně vynechal to nesmyslné řízení auta!!

65% 



Dobové recenze:

Nenalezeny. Až v časopise Excalibur č. 26 & 27 z roku 1994 je uveřejněn návod. Jeho foto přikládám.



Další obrázky ze hry


Nezáviděníhodná situace - hodnocení podřízeného / kolegy.

Sustained!

Operační místnost.

Místní park Aspen.

Blázen. 

Pekelná jízda autem.

Další stížnosti na kolegyni.

Jízda pod vlivem alkoholu.

Večer před obchodním domem Oak Tree Mall

Bohužel je to Marie. Byla pobodána.

První den byl zdrcující. Je čas jít domů.

V Nemocnici na recepci.

Před Lyttonským soudem.

V jednací síni.

Zatímco Pat telefonuje, vy si můžete opajcovat její klíče.

Mrtvola v popelnici.

LPD - Lytton Police Department

Lyttonská všeobecná.

Chudák Marie.

Bar u Starého Nugetu - lepší tam nechodit, ale není nazbyt.

Uvnitř baru.

Takhle to dopadá, když jste pod vlivem drog a ujíždíte policii.

Před márnicí.

V márnici.

:-)

Marie je konečně při vědomí.

Dům vraha. Někdo chce zamést stopy.

Gessie Bains měl bratra Michaela? Tak už to dává rozum.

U vrahouna doma. Měl trošku zvláštní zálibu v okultismu.

No, ne tak zhurta.

Před domem - doupětem zla.

Soudkyně a úspěšné orodování za povolení ke vstupu do objektu.

Uvnitř domu. Hlavní padouch zadržen.

Ta svině!

Konec dobrý, všechno dobrý.



Žádné komentáře:

Okomentovat

Alone in the Dark 2

Český název: Alone in the Dark 2 (Sám v temnotě 2),  Žánr:  Adventura – survive / horor , Výrobce: Infogrames,  Distributor: Infogrames E...