sobota 15. července 2023

Máme letní prázdniny roku 2023 (jsem zvědavý, který rok níže vybranou sérii dokončím), šílený vedro, a já si říkám, že by to chtělo zkusit zabrousit do nějaké starší herní série. Nějaké, kde bychom se mohli ideálně i trošku "ochladit" a nějaké s tématikou, kterou jsem zde ještě neměl. Co by to tak mohlo být? Neměl jsem zde ještě sci-fi a pravdou jest, že ve vesmíru je přibližně 3K (-270°C). Trošku více (méně, heh) než je zdrávo, ale nevadí.

Steam mi zrovna hraje do karet, neboť stařičká ale dobrá série Space Quest je zrovinka ve slevě s cenovkou kolem 80Kč. No a protože se bude jednat o sérii her (snad je někdy i dohraji ?!), bude tímto odstavečkem začínat každý oficiální díl s jasnou navigací na všechny díly: 

------------------------------------------------------------------------

Space Quest I: The Sarien Encounter (EGA, 1986) - NÍŽE

Space Quest II: Vohaul´s Revenge (EGA, 1987)

Space Quest III: The Pirates of Pestulon (EGA, 1989)

Space Quest IV: Roger Wilco and the Time Rippers (VGA, 1991)

Space Quest V: Roger Wilco - The Next Mutation (VGA, 1993)

Space Quest 6: Roger Wilco in The Spinal Frontier (VGA, 1995)

Space Quest VII: Return to Roman Numerals (zrušeno) 


Space Quest I: The Sarien Encounter (official remake, VGA, 1991)

Space Quest II: Vohaul´s Revenge (fan remake, VGA, 2011)

Space Quest 3D: The Pirates of Pestulon (fan remake, 3D, 2023)

Space Venture (20??)


Space Quest 0: Replicated (fan EGA, 2003)

Space Quest: The Lost Chapter (fan EGA, 2001)

------------------------------------------------------------------------

 

Space Quest I: The Sarien Encounter

Český název: Space Quest I: Setkání se Sarieny, Žánr: Adventura – komická sci-fi, Výrobce: Sierra on-line, Distributor: Sierra on-line, Rok vydání: 1986-87Info: wikipedia, mobygames, databaze-her, spacequest.net, Dostupnost: Steam & GOG, Čeština: Ne

Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák , Hodnocení: 80%


Pojďme se tedy společně podívat na první díl série, který byl vydán již v roce 1986 (dva roky předtím než jsem se narodil). 

 Space Quest dílo tvz. "Dvou chlapíků z Andromedy"


Série Space Quest je v podstatě druhou nejstarší sérii firmy Sierra on-line, ihned za pohádkovým King´s Questem. Autory série jsou Scott Murphy (programování) a Mark Crowe (design), kteří se poznali u práce na The Black Cauldron (Černý kotel). Oba autoři měli rádi sci-fi a byli svým způsobem ambiciózní. Napadlo je tedy, že by rádi zkusili vytvořil humornou sci-fi adventuru. Zkrátka něco kompletně jiného, než středověké a pohádkově laděné příběhy na které Sierra v prvopočátku sázela.

Kenn Williams, majitel a ředitel firmy, byl však skeptický a tak Scott s Markem museli vytvořit kratičké demo - úderné, humorné (i v případě smrti hráče) a s jasným příběhem. Demo o čtyřech obrazovkách nakonec pana Williamse přesvědčilo a "dal projektu zelenou". Po nějaké době tak světlo světa spatřil první díl mnohadílné série Space Quest s podtitutem Chapter I: The Sarien Encounter s tímto začátkem:

"Světelné roky od naší sluneční soustavy, se lidé v galaxii Earnon snaží udržet vzácnou rovnováhu života"

"Slunce v jejich galaxii pomalu umírá. Planety chladnou. Obstarávání jídla je stále problematičtější. Udržení života bude za chvíli zcela nemožné."

"Vědci planety Xenon však vymysleli plán, jak z jedné místní bezcenné planety udělají nové Slunce."

"K tomuto účelu sestrojili zařízení zvané Hvězdný Generátor s jehož pomocí mohou zažehnout jinak bezcennou planetu a proměnit ji v jednu velkou ohnivou kouli"

"Vědecká expedice vyrazila na palubu hvězdné lodi Arcada, aby úspěšně dokončili vývoj a testování Hvězdného Generátoru"

"Testy byly skutečně dokončeny a Arcada se aktuálně vrací zpět na Xenon s plně provozuschopným Hvězdným Generátorem"

"Vy sloužíte na Arkadě jako člen posádky - jako uklízeč. Ano správně - JAKO UKLÍZEČ!!"

"A ne moc dobrý. Pravděpodobně by jste už byli dávno vyhozeni a nahrazeni, kdyby jen Arkada nebyla milióny kilometrů od Xenonu."

"Přiběh začíná a vy jste právě dokončili jeden ze svých slavných šlovíčků v kumbálu na nářadí ..."

Hlavní části děje jsou vyjasněny pouze textem. Angličtina je zde nutností.


Rogera Wilca zatím nikdo nezná

V tomto okamžiku náš příběh opravdu začíná! Dostáváme se do role mladého uklízeče [v angličtině známo jako: janitor], kterého si v prvním díle můžeme pojmenovat ještě libovolně a Roger Wilco je ještě v uvězněn v hlubinách kódu (receiving you, will copy = roger, will copy). Hrdina se zrovinka probral, vyšel ze svého kumbálu a s hrůzou v očích vidí, jak se všude válí těla vědců rozstřílených na hadry. Je tedy jasné, že Arcadu někdo přepadl ale proč a co chce?

Na tuto otázku Vám po kratičké době odpoví Dr. Slash Vohaul (toto jméno si prosím zapamatujte), který se k Vám dopotácí s dírou v hrudníku větší než je Macocha a který Vám v posledních sekundách svého života poví o přepadení Sarieny, kteří Hvězdný Generátor uzmuli z cílem ničit. Žádná planeta celého známého vesmíru tak není v bezpečí. A co víc? Díky přepadení byla deaktivována samodestrukce a na únik máte celých 15minut... 

Místní archiv, a mrtvý Dr. Slash Vohaul (proč zrovna jméno Slash netuším)


Více možností hraní je prostě super

Musím říci, že tato první část hry pro mě byla noční můrou. Než jsem prolezl celou loď, všechny zkusil prohledat a zjistil co kam vede a který panel otevírá jaké dveře, tak byl odpočet prostě dokončen a já byl rozprsknut na milión kousků do vesmíru. Na druhý pokus to již bylo lepší ale díky mému smyslu "neposlouchání nápověd -> DO NOT Touch" jsem si to celé střihl i potřetí a řekl jsem si, že lepší to bude raději s návodem - např. ve SCORE č. 31.

Zrovna jsem chtěl zmáčknout čudlík "do not touch" ale o pár sekund jsem to nestihl.

 
Po zmáčknutí tlačítka "nemačkat" spadne Vaše loď do vodního příkopu v KQ.

 
Od té doby to šlo už všechno jako po drátkách, ale upřímně - vždy jsem si hrál podle sebe a až když jsem nevěděl, tak jsem použil onen návod. Díky tomu jsem byl velmi překvapen kolika způsoby se dá hra hrát.

Legendární most (každým přejitím praská a maximálně můžete projít 3x)
 

Například po úniku z lodi jsem se totiž ocitl na planetě Kerona. Návod mě jasně navigoval nejprve zničit a) droidího pavouka rozdrcením šutrem shozeným z mostu, b) zabít jakousi obří krysu [Orat] a následně c) jít ke Keroňanům. Já to zkusil i obráceně. Nejprve jsem šel ke Keroňanům. Ti mně sice odmítli neboť jsem nebyl hoden jejich pozornosti (chybělo mi zabití Orata), ale to jsem hned napravil. Pavoučího droida jsem totiž nalákal na sebe do jeskyně krysy, schoval se za kameny a pozoroval, jak se droid s krysou zničí navzájem. Získal jsem méně bodů, ale nedá se říci, že by mě to trhalo žíly.

Orat byl pro tentokrát rychlejší. Později jsem ho zničil.
 

Minihry jsou super.

Zcela fantastické (na rok 1986!) mi přišlo hru oživit alespoň párem miniher. V první minihře se na vznášedle musíte vyhýbat překážkám, aby jste se dostali do Ulence Flats (přímá reference na Mos Eisley ve Star Wars). V druhé minihře hrajete na automatu (hledání tří stejných symbolů), aby jste si vydělali na malou vesmírnou loďku a droida, který ji bude pilotovat (opět přímá reference na Star Wars) Ze začátku jsem mačkal všechno jak oteklej, přemýšlel jak to celé funguje až jsem nakonec zjistil, že je to jen prostý generátor náhodných tvarů. Rezignoval jsem a začal jsem pouze mačkat "vsadit" s kombinací "save", když jsem vyhrál a "load", když mi padly tři smrtky a usmažil mě jakýsi paprsek. 

Ulence Flats - velmi přímý odkaz na Mos Eisley
 

Později jsem na internetu zjistil, že mezihru můžete jednoduše vyhrát, když napíšete během hraní holy shit. To se Vám pak zobrazí čísla symbolů, které chcete a když si to či ono číslo zvolíte, skutečně Vám ta či ona kombinace padne.

Závislost na automatech je v celém Universu.
 

A co ten ztracený hvězdný generátor?

Už jsem zde mírně naznačil začátek Vašeho putování - nejprve na lodi Arcada a později na Keroně. Na Keroně se mimo jiné doslechnete o lodi Deltaur, která byla v blízkosti zažehnutí jisté planety. Je tedy jasné, že Sariani svůj ničemný plán již zahájili, což našeho hrdinu vybičuje k poslední velké akci - infiltraci do lodi a deaktivování Hvězdného generátoru. I tato pasáž mě neskutečně bavila. Po chvilce totiž dorazíte do zbrojnice, vezmete si bomby a obdržíte laserovou zbraň, kterou stiskem F6 můžete aktivně používat a bude to Vaše záruka pro cestu ven.

Deltaur - Sarianská válečná loď.
 

No není to podle popisu skvělá hra? Musíme zdrhat, vyzvídat, měnit oblečení, prostřílet se ven. Můžete hrát několika způsoby a to vše prosím ve hře z roku 1986 vytvořenou dvěma lidmi, z nichž hlavní programátor začínal jako kuchař v restauraci, kam někteří kmenový zaměstnanci Sierra on-line chodili na jídlo.

Jednou uklízeč, navždy uklízeč.


 

Ovládání, grafika a zvuk

Ovládání hry je ze staré školy. Pohyb postavičky řídíte pomocí tlačítek na klávesnici. Stejně tak se pohybujete v navigačním menu nebo v inventáři - stačí zmáčknout ESC a pomocí šipek si již najedete na to, co aktuálně chcete (save, load, restart, inventář, aj.)

Ukázka z ovládání.

Hra navíc spadá do kategorie tzv. "textovek (s grafikou)", to znamená, že pomocí příkazového řádku zadáváte různé činnosti, které chcete aby postava udělala (take, give, use, open, press). Hraní samotné je však velmi dobré a hra je pochopitelná pro téměř každého.

Nebyla by to však Sierra, kdyby ve hře neexistovala spousta možností jak umřít (něco Vás sežere, vybouchne s Vámi loď, zastřelí Vás, vymelete se na kluzáku, spadnete ze skály či nějakého ochozu, atd., atd., atd.) a také spousta slepých uliček (nevezmete kazetu z archivu, nekoupíte si jetpack, neprozkoumáte loď a tím nezískáte soupravu poslední záchrany či obleky a tím nezískáte ID, atd., atd., atd.) ale na druhou stranu, pokud umíte jen trošku anglicky, pak Vás hra téměř sama naviguje. Například stačí v každé místnosti napsat LOOK ROOM a postavička Vám místnost velmi dobře popíše a tak nemusíte přemýšlet proč Vám nefunguje slovo BOX, nebo CHEST, když Vám bylo řečeno, že té bedně uprostřed se v angličtině říká TRUNK. Neděste se a zkuste to. Po pár pokusech si zvyknete. 

Navíc dříve, pokud jste vlastnili originál, tak jste si vše mohli krásně vyzkoušet podle malého přiloženého Walktrough a hned Vám to bylo jasné.


Grafika běží na starším Sieráckém enginu AGI  (adventure game interpreter), který byl používám pro jedny z prvních her od Sierry (King´Quest I, II, III, Leisure Suit Larry I, The Black Cauldron, Gold Rush!, aj). S tímto enginem dosáhnete nižších rozlišení (160x200) a neumožňuje používat myš.

Celkově tak hra, stejně jako všechny v té době, vypadají velmi "hole". Na druhou stranu jsem vždy poznal, co za věc je těmi pár pixely nakreslena. Za mě tedy všechno v pořádku.

 

O zvuku se zde nedá mluvit. Jedná se o jakési melodické pípání, ale přesto originální a líbivé.


Závěrem:

Space Quest je textová hra ze staré školy. Příběh je napínavý a ačkoliv ne zcela originální - přímo čpí Star Treckem a Star Warsem. V roce 1986 to však musela být skutečně super hra a proto si za svým hodnocením poměrně stojím a těším se na další díly.

80% 


Další obrázky ze hry:




















Žádné komentáře:

Okomentovat

Beyond a Steel Sky

Žánr:  Adventura   - cyberpunk,  Výrobce: Revolution Software,  Distributor:   Revolution Software / Microids ,  Rok vydání:  2020    Info:...