Výrobce: Revolution Software, Distributor: Revolution Software / Kalypso Med., Rok vydání: 2009, Info: wikipedie, mobygames, databaze-her, Dostupnost: Steam, GOG, Čeština: ne
Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák , Hodnocení: 65%
Poznámka: Díky vydání hry Broken Sword - Reforged, byla předchozí verze s názvem Director´s Cut stažena ze všech on-line obchodů v listopadu 2023. Níže psaný příspěvěk je tak jeden z mála (a jeden z posledních), ve kterém můžete najít detailní porovnání s originální verzí hry.
Originální Broken Sword vyšel v roce 1996 spolu s dalšími adventurními peckami jako Toonstruck, Discworld 2, 3 Sculls of the Toltecs, Orion Burger nebo Fable. Všechny je však hravě strčil do kapsy díky výbornému příběhu o Templářích, marketingovému nasazení Američana do hlavní role, profesionálnímu dabingu a orchestrálnímu doprovodu. Co víc si adventurní fanoušci mohli přát?
O rok později následovala povedená dvojka, ale pak začal mít Charles Cecil velkohubé hlášky o tom, že 2D adventury jsou mrtvý žánr. Ucítil totiž využitelnost konzolí a vše jim začal podřizovat. Nejprve vydal hru In Cold Blood, následovanou Broken Swordem 3 a Broken Swordem 4. Hodnocení podle kritiků nebylo špatné, u "fanoušků" však všechny zmíněné tituly pohořely. Díky lakomým distributorům to navíc s Revolution Software moc slavně nevypadalo.
Do nového, pátého, pokračování se nikomu moc nechtělo a nebyly na to ani peníze. Bylo tak rozhodnuto o "remástru" původního dílu -i když stále nevím, jestli se o nějaký remástr vlastně jedná. Hra totiž byla primárně určena konzolistům WII, Nintenda DS a mobilním maniakům. Počítačová verze vznikla až jako poslední.
Rozlišení grafiky je sice větší, ale je zde celkově fakt něco "remástrovaného"? Na to se detailněji podíváme v dnešním příspěvku.
![]() |
Úvodní obrazovky her. Nahoře původní dole Director´s cut. |
Ztráta drivu
V následujícím textu se pokusím ukázat většinu věcí, které byly vůči svému originálu pozměněny - více méně k horšímu. Jako první je to jednoznačně ztráta drivu příběhu. V originálu jsme celou dobu hráli za Američana George Stobbarta a jeho detektivní pátrání složené z prolézání podzemí, konfrontování svědků, ošálení místních zabijáků prostě táhlo. Hráč se nikde moc nezdržoval a během půl hodiny byl objeven tajný templářský manuskript, který nás postupně zaváděl do různých koutů světa pátrat po dávno ztracených artefaktech.
V režisérské verzi je to jinak a jako první se ujímáme Nicole "Nico" Collardové, která se stala hratelným charakterem. Tu si k sobě pozval významný francouzský politik Pierre Carchon, který jí prý musí "sdělit něco důležitého". Problémem je, že je těsně před tím zabit mimem (spoiler - ano, je to Khan). Nico tak musí chvilku pátrat na vlastní pěst a dozvědět se, kde se o ní politik dozvěděl, co jí chtěl říct a proč byl zabit.
![]() |
První aktivní obrazovka ve hře |
To už samo o sobě je hrozné a zbytečné klišé. Za mě jednoznačně stačilo vše okomentovat v rozhovorech tak, jak to bylo v originální verzi. Co víc, do všeho se z nějakého důvodu začne plandat otec Nico a jeho výpravy do Afriky, kde se měl podílel na nějakých čistkách místního obyvatelstva?! Sice je za chvilku očištěn, ale proč proboha tohle? Notabene u původně nehratelného charakteru, který mi v prvním díle vyhovoval takový, jaký je.
Zpomalovač všeho je pak přemíra puzzlů. Nejprve musíte rozlousknout, jak otevřít mříže do tajné kanalizační místnosti (klasická přestavba kamenů, aby se uvolnila cesta pro západku), následně se musíte dostat do oné místnosti přes další puzzly s otevírajícími se dveřmi, aby jste pak zkoušeli sestavit portrét vašeho otce a rozlousknout tajnou zašifrovanou zprávu (a to hned 2x). Originalita puzzů je nezpochybnitelná, ale je jich na tak krátký čas až příliš.
![]() |
Ty puzzly nejsou špatné, jsou naopak originální, ale problémem je, že jich je prostě moooc! |
Větší rozlišení je paradoxně horší
Jakmile se Niko odmlčí (nicméně i v dalších částech příběhu za ní hrajete a jsou díky tomu osekány rozhovory u ní doma), tak se konečně na scénu dostává i George. Jenže hráč si najednou začne všímat všeho, co autoři pozměnili - a opět k horšímu! Původní rozlišení bylo 640x480, nové je něco kolem 800x600 a bylo docíleno prostým upscalem technologiemi tehdejší doby (žádné AI) a podle toho to i vypadá. Všechno je více rozmazané a některé detaily zmizely úplně.
Pamatuji si, jak jsem v původní hře obdivoval detaily, jako pohyb vlajek nad vstupem do hotelu UBU. V nové verzi však nic takového není. Místo toho autoři použili jen rozmázlé statické pozadí, které působí dost lacině.
![]() |
Sledujte pohyb vlajek na vstupem do hotelu. Nahoře originál, dole Director´s Cut. |
Stejně tak si všimněte, že krátké sekvence, kdy George otevírá a zavírá dveře (např. u Nico doma) jsou pryč nebo značně omezeny. Stejně tak vás ze dveří nevyprovodí pikolík, u kterého vylezete z kanálu. Neuvidíte ani barmana v Irsku otevírat pultík ke vstupu do sklepa, ani pohyb srdce v hodinách u hraběnky De Vaconcellos, ani nepoteče voda v klubu Alamut v Sýrii. Nic - žádné podobné vypiplané detaily prostě v Directors Cut nepřežily a je to sakra škoda!!!
Charles "Cut"em animací
Věřte nebo ne, ale nepřežily ani některé zajímavé animace. V první řadě byly odstraněny brutální scény. V Irsku tak u Fitzgeralda neuvidíte téci krev a ani v závěrečné animace není použita dýka, nýbrž střelná zbraň. Zadruhé, pokud se vzhled (především) George nezamlouval novému grafickému vyjádření pana Dava Gibbonse, pak byl jednoduše odstraněn. Dave Gibbonse totiž vytvořil každé postavě dodatečný "face-frame" a každou postavu tak mírně pozměnil vůči svému pixelovému originálnímu. Pokud se tak v originálu vyskytl obrázek nebo animace, která do tohoto stylu nezapadala, tak nebyla překreslena, ale natvrdo smazána.
![]() |
Původní grafika nahoře, pozměněná v Director´s cut dole. |
![]() |
Nahoře originál, dole Director´s cut. |
A víte co je na tom vůbec nejhorší? Že ty zvětšeniny obličejů, díky kterým se hra upravovala, jsou úplně zbytečné. Mimika postav byla totiž bravurně zmáknuta u postaviček samotných. Niko se usmívala, George se lekal, různé postavy se všelijak "tlemily", atd. V novém provedení je to skutečně hrůzný pocit, kdy postavy ani neotevírají při mluvení ústa. Tedy abych byl přesný, ústa se otevírala jen v prvních okamžicích hry, kdy jste hráli za Nico, pak už ne. Je tak až příliš do očí bijící, že plány byly velkolepé, ale časově a peněžně to bylo úplně někde jinde.
Kde je legendární kozel?
Bohužel díky konzolistům ještě nekončíme. Jestli si pamatujete na legendu všech puzzlů, legendárního kozla - přežvýkavce, který vás skolil kdykoliv jste se chtěli dostat blíže vykopávkám, tak toho zde najdete pouze v jeho umírněnější podobě. Žádný dvoj-klik, žádné běhání. Stačí ho poklidně zašprajcovat za pluh a je to hotovo.
![]() |
Legendární kozel. Nahoře originál, dole Director´s cut. |
K tomu se vaše putování stane ještě příjemnější (chápej primitivnější), neboť veškeré možnosti vaší smrti byly taktéž vystřiženy. V původním příběhu vás mohli "poslat ke dnu" Flap a Quido před hotelem UBU, mohla na vás spadnou obrovská kamenná vrata ve studni ve Španělsku, mohl vás zastřelit Khan, nebo Vás na konci příběhu mohl zastřelit Quido. V Director´s cut verzi nic takového opět nehrozí. Buďto to George suše okomentuje stylem "tohle není dobrý nápad" a nebo si hra vše pohlídá sama. Dokonce i v takovém případě, kdy si vyberete "zamřít jako pes", hra to zvláštně přeskočí a zemřít vám prostě nedovolí.
Co ovládání?
Celkové ovládání nebylo významně změněno, přesto zde existuje pár detailů, které opět stojí za to popsat. Začněme inventářem. Ten se v původní hře otevíral tehdy, když jste myší vyjeli do horní části obrazovky. V nové verzi musíte naopak sjet dolů, kliknout na jakousi brašnu a až poté vyskočí grafický výčet předmětů.
![]() |
Změna v invetáři a rozhovorech. Nahoře původní verze, dole Director´s Cut. |
Grafická nabídka rozhovorů se taktéž otočila. Dříve byly grafické ikonky ve spodní části obrazovky, v nové verzi jsou někde v horní části.
Ještě zmíním, že v původní hře mi mírně chyběla možnost dvojkliku na rychlý přesun postavy mezi obrazovkami (běh). Pokud bych věděl, že remástr tuto možnost (v roce 2009!!) nepřinese a místo toho celkovou ušlou délku jen zkrátí rychlým "přebliknutím" do jiné obrazovky, raději bych se ani neozíval.
Už ani ty zvuky nejsou co bývaly
Jedna z posledních věcí, které bych rád okomentoval je hudba a dabing. Dynamická hudba zůstala stejná. Zvuky na první pohled také, jen například hra na klavír v hotelu UBU je divně opožděná a ač lady Piermont do kláves mládí seč může, hudba se rozezní až později.
Dabing naštěstí zůstal téměř stejný. Rolf Saxon stále dabuje George, Hazel Ellerby se vrátila na dodabování několika dalších rozhovorů. Jedinou menší úpravou si tak prošla jen prodejkyně květin před bytem Nico, která byla předabována, neboť s ní Nico vede rozhovory, které v originálním díle vůbec nezazněly.
Poznámka:
Nevypsal jsem úplně vše, co jsem chtěl, ale to úplně nejdůležitější jsem uvedl. Těch věcí, které mě zklamaly je samozřejmě celá řada (např. mizející dělník od, kterého se nedozvíte zda-li jeho kůň vyhrál nebo ne) a některé z nich najdete ještě níže, pokud porovnáte obrázky mezi oběma verzemi.
Hodnocení:
Řekněme si to otevřeně - Director´s Cut se ale vůbec, vůbec, vůbec nepovedl. Není to pocta originálu, nýbrž jeho degradace. Skalní fanoušci tak raději dělají, že žádná taková verze neexistuje a na originál nedají dopustit. Dokonce i sami autoři později přiznali, že to na PC opravdu nevypadá moc hezky a jako revanž navrhly Reforged verzi vydanou v roce 2024. A to už je panečku jiné kafé!
Co však s hodnocením? No pokud jste skalní fanoušek, pak se o hře ani nebudete chtít bavit a hodnocení se bude pohybovat kolem 50% (a možná i méně). Pokud hra byla určena pro konzolisty, kteří s prominutím o vývoji adventur vědí kulové, pak si hra určitě ponechá min. 80%. Pokud to tak nějak zprůměrujeme, vychází mi skóre 65%. V mých očích tedy něco jako "fajn příběh, stále se to dobře hraje, ale určitě si z toho nebudu trhat rodidla".
Další obrázky ze hry
![]() |
Director´s cut: Jiné stíny a detail novin. |
![]() |
Director´ cut: Jiná servírka a zrcadlo ukrývající spec. detail. |
![]() |
Jeden zbytečný návrat na místo činu. |
![]() |
Director´s Cut: Víko kanálu je pryč a ty face-framy jsou prostě divné. |
![]() |
Director´s cut: Zničenější hospůdka a dvojbarevný poklop do sklepa. |
![]() |
Director´ s cut: Ručník již připraven, pultík otevřen. |
Níže:
Paralelní děj k Lochmarne, kde zrovna pátrá Goerge. Khan tam sejmul Fitzgeralda a hned to otočil zpět do Paříže, aby zabil Imeldu. To je hodně mimo.
![]() |
Tajná skříňka. Nico ji má od dětství doma, ale nikdy ji neotevřela :/. |
![]() |
Director´s cut: Aby náhodou ten kabel někdo nepřehlédl. |
![]() |
Director´s cut: Přepracovaná mapka |
![]() |
Director´s cut: Přepracované šachy (nelíbí se mi). |
![]() |
Director´s cut: Detailnější animace dalšího místa. |
![]() |
Director´s Cut: Plachta trošku zhnědla, prodavač se vytratil a v popředí se prodává něco jiného. |
![]() |
Director´s cut: Details Klausnera. |
![]() |
Director´s Cut: Grafici zapomněli přidat popředí :/ |
Žádné komentáře:
Okomentovat