Český název: Léto s Oskarem, Žánr: Adventura – erotická, Výrobce: Illusion Softworks, Distributor: Vochozka Trading, Rok
vydání: 1997/1998, Info: wikipedia, mobygames, databaze-her, Dostupnost: Freeware, Čeština: Ano.
Sepsal: Kamil
„DarkMan“ Novák , Hodnocení: 55%
Léto s Oskarem - další česká adventura s vlastním zajímavým příběhem. Ten se začal psát chvilku po vydání hry 7 dní a 7 nocí, kdy se v časopisech SCORE a Excalibur hojně objevovaly inzeráty lákající české pařany ze svých doupat do firmiček, aby si zkusili realizovat své "sny".
Nejinak tomu bylo u firmy Vochozka Trading, na jejíž inzerát odpověděl Pavel Širůček. Na sjednanou schůzku donesl scénář k nové fantazy hře, ale Petra Vochozku to vůbec neoslovilo. Co ho však zaujalo, byly obrázky, které vytvořil v programu DeluxPaint. A to až tak, že byl zaměstnán na hlavní pracovní poměr s cílem stvořit hru podobnou již zmíněné 7 dní a 7 nocí.
Jenže neznalost v herní oblasti způsobila nemalé problémy. Pavel musel napsat scénář, vytvořit grafiku, sepsat text k dabingu a hledat zkušeného programátora, jelikož ten původní z projektu díky nedostatku času odešel. Vývoj se tak protahoval a hra vyšla až začátkem roku 1998 (pro recenzenty již koncem roku 1997). Jak hra celkově působí a proč o ní není moc slyšet se dočtete níže.
 |
Úvodní obrazovka hry.
|
Prázdniny v Kotěhůlkách
Ve hře se ujmeme Oskara Slámy, naprostého budižkničemi, který dokonce nezvládl ani závěr školního roku a na učňáku propadl. Rodičům s Oskarem už došla trpělivost a chtějí, aby se o sebe na chvilku staral sám. Vypakují ho tak z domu s tím, ať navštíví své prarodiče v Kotěhůlkách a ať se od nich něco kloudného naučí.
 |
Flákač Oskar Sláma - hlavní hrdina hry.
|
Oskar je tedy vyhozen z domu bez jediné koruny a cíl je jasný - dostat se do Kotěhůlek. Hra se dá rozdělit na přibližně 8 části podle toho, kde se aktuálně nacházíte. Vše začíná v uličce na nádraží, kde musíte získat dostatečný finanční obnos, aby jste si koupili lístek na vlak. Následně tím vlakem jedete a skončíte na zastávce autobusu někde před Kotěhůlkami. Autobus se po cestě porouchá a tak musíte přenocovat v divočině. V samotných Kotěhůlkách se zase musíte dostat do domu svých prarodičů, kteří jsou někde na nákupech a později, jak se vrátí, plnit jejich přání. Babička vás pošle například podojit Stračenu, děda vás zase pošle pro džbánek piva, atd., atd.
 |
Před nádražím. |
 |
Na zastávce autobusu. |
 |
U dědy a babičky. |
Mezitím vším je příběh okořeněn klasickým lechtivým tématem - všude potkáváte pěkně holky a pokud se vám jim podaří zalíbit, odměna vás nemine. Nejprve to sice bude trošku bolet, neboť první úlovek bude transsexuál, ale později už to bude příjemná podívaná.
 |
Převrácený Krucifix nevěští nic dobrého ... |
 |
Tady už je to lepší :) |
Jenže to je vše, nic dalšího od příběhu čekat nemůžete. Sem tam poznáte klasické 90. lokace (vše rozbité, špinavé), sem tam se usmějete nad (v dnešní době) nekorektním humorem - cikáni při táboráku ve vlaku, sem tam si zanadáváte nad nic neříkajícími texty (viz níže).
Pokud hru bude hrát nezkušený adventurista, pak ji projde do maximálně 2 hodin a to bez kouknutí se do návodu, který zde opravdu není potřeba. Pokud tak s adventurami začínáte a chcete si zahrát tuto střelenou hru, pak vřele dotoho!
Ovládání, grafika, zvuk
Ovládání
Na hře se začalo makat kolem poloviny roku 1995 a na samotném kódu se vystřídalo několik programátorů. Ke konci roku 1995 odpadl první programátor, v roce 1996 přebral dílo Petr Bělík, který byl velmi dobrý, ale v té době byl na Vysoké škole a i on po čase začal být zahlcen a přestal stíhat. Program tak před koncem roku 1997 dokončil až Daniel Čapek, který je jako jediný uveden v titulcích. Je však s podivem, že programování, ač trvalo tak dlouho, tak nakonec skvěle drží pohromadě. S DosBoxem jsem neměl jediný problém hru rozjet, nikdy nespadla a vše fungovalo na jedničku.
Oskara ovládáte myší. Levé tlačítko slouží k výkonu akce, pravým pak může Oskar komentovat všemožné prvky v obraze. Z 99% jsou to ale naprosto zbytečné věty, které vás nikam neposunou, naopak vás mají tendenci přehlcovat. Předměty si Oskar strká do kalhot nebo za tričko a hráči se objeví v inventáři, který je aktivní až po najetí myši do horní části obrazovky. Předměty můžete kombinovat jak v samotném inventáři (bombarďáky + provaz = pytel) tak mimo něj (pytel + třešeň = pytel plný sladkých třešní). Kombinace jsou zřejmé a hru určitě dohrajete bez návodu.
 |
Ukázka inventáře |
Ve hře není žádný pixel-hunting (snad až na baterie v obchodě) ani žádný slepý konec či smrt. Vše je prostě tak, jak má u takové adventury být.
Grafika
Hra byla vytvořena pro MS-DOS a běží ve VGA v režimu 640x480. Na statických obrazovkách se ještě kromě Pavla Širůčka podílel Tomáš Svoboda, který lokace nejprve naskicoval podle zadání scénáře a četných konzultací. Později je naskenovali do počítače, kde je Pavel Širůček dodělal. Celkově se zda nachází asi 80 obrazovek a 30 postav. Pro srovnání takový Polda 1 obrazovek obsahoval jen 35 a Horké léto jich mělo 45. Některé obrazovky působí celkem fajn, jiné až nehorázně řvou pestrými pastelovými barvami a trošku (fakt vzdáleně) to celé může připomínat grafický styl z Leisure Suit Larry 5 z roku !1991!
Co však stojí za zmínku jsou další animace. Těmi je hra doslova prošpikována a krásně ji to oživuje stejně tak jako kdysi Dračí Historii. Podle autora je jich na každé lokaci průměrně 5. V pohledu na Kotěhůlky tak můžete vidět pohyb mraků, myslivce nahánějícího srnce na horizontu, nějakého maníka čistícího komín u kůlny, skákající kobylku, létajícího motýlka (i s vlastním stínem) a nebo Oskara opravujícího si své "nádobíčko". Všechny zmíněné animace tvořil autor sám.
 |
Rušný život v Kotěhůlkách.
|
Všechny lokace jsou inspirovány životem samotného autora nebo jeho přátel. Takové Kotěhůlky jsou například přetvořena vesnička Dolní Lhota u Boskovic, odkud autor pochází. To "krásně čisté" nádraží s různými zastávkami zase reprezentuje jízdu z Dolní Lhoty do Brna.
Zvuk
Po dobu celé hry se v každé nosné lokaci mění hudba, která však umí řvát tak hlasitě, že jsem si ji raději ztlumil, abych vůbec slyšel to, co Oskar říká. Naproti tomu nějaké výrazné zvuky ve hře nehledejte. Žádné skřípění dveří, žádný zvuk jedoucího vlaku - nic.
Hra obsahuje dabing, o který se postarali herci z divadla Husa na provázku z Brna a svým způsobem by to i připomínalo dabing z Dračí historie, avšak herci dostali SAKRA ŠPATNÝ text. Sice se během rozhovorů vždy dozvíte co dělat, ale všechny ty věty působí až neuvěřitelně lacině. Sám autor to později komentoval se slovy, že prostě něco splácal a i samotní herci na něj ve studiu hleděli tak, jako by se zbláznil. Výsledkem je tak čtený text bez jakékoliv intonace, bez jediného zájmu a fakt to působí hrozně.
Hodnocení
Léto s Oskarem je pubertálně střelená a eroticky laděná hra, kterou mohu s klidným svědomím doporučit každému, kdo má podobný styl alá Leisure Suit Larry nebo 7 dní a 7 nocí rád. Především adventurní začátečníci mohou ocenit lineární děj s maximální herní dobou okolo 2 hodin. Na druhou stranu ostříleným hráčům bude vadit "utahaná" grafika, (pod)průměrný dabing "čtený z papíru" a celkové téma také není bůhví jak originální. Hře navíc neobyčejně uškodilo pozdní vydání v roce 1998, kdy již jen těžko může konkurovat hrám jako Horké léto, Polda nebo Posel Bohů.
55%
Dobové recenze:
Recenze v časopise LEVEL č. 36 (1.1998)
Recenze v časopise SCORE č. 48 (12.1997)
Další obrázky ze hry:
 |
Na nástupišti před vlakem. |
 |
Duke Nukem - prodejce lístků. |
 |
Doslova nerudný prodejce v trafice. |
 |
Bar u nádraží. |
 |
U transky doma. |
 |
Konečně ve vlaku. |
 |
Na obřím záchodě ve vlaku. |
 |
Nakrmte tlouštíka, přerušte chrápání a dívka vám padne k nohám.
|
 |
Cikáni tábořící ve vlaku - pobavilo :).
|
 |
Další roštěnka.
|
 |
A další :)
|
 |
Na zastávce před Kotěhůlkama. |
 |
Autobus do Kotěhůlek přistaven.
|
 |
V autobuse.
|
 |
Autobus se rozbil. Bohudík ...
|
 |
A další holčina ...
|
 |
Před domkem prarodičů.
|
 |
Na zahradě.
|
 |
Ve sklepě domu.
|
 |
Kráva Stračka - bude nutné ji podojit.
|
 |
Třešeň - nezapomeň si zde natrhat třešně pro toho malého smrada u rybníka.
|
 |
Socha Gottwalda na násměstí v Kotěhůlkách.
|
 |
Kotěhůlky. |
 |
U rybníka.
|
 |
Harant co chce něco sladkého - dejte mu třešňě.
|
 |
Pak vás totiž pustí k sobě do domku.
|
 |
Uvnitř hospody.
|
 |
Na místní zábavě.
|
 |
Poslední roštěnka.
|
 |
Roštěnka + její sestřenice = jackpot.
|
 |
Co se v těch Kotěhůlkách nenajde...
|
 |
Konec :).
|
Žádné komentáře:
Okomentovat