čtvrtek 20. července 2023

Máme letní prázdniny roku 2023 (jsem zvědavý, který rok níže vybranou sérii dokončím), šílený vedro, a já si říkám, že by to chtělo zkusit zabrousit do nějaké starší herní série. Nějaké, kde bychom se mohli ideálně i trošku "ochladit" a nějaké s tématikou, kterou jsem zde ještě neměl. Co by to tak mohlo být? Neměl jsem zde ještě sci-fi a pravdou jest, že ve vesmíru je přibližně 3K (-270°C). Trošku více (méně, heh) než je zdrávo, ale nevadí.

Steam mi zrovna hraje do karet, neboť stařičká ale dobrá série Space Quest je zrovinka ve slevě s cenovkou kolem 80Kč. No a protože se bude jednat o sérii her (snad je někdy i dohraji!?!), bude tímto odstavečkem začínat každý oficiální díl s jasnou navigací na všechny díly ostatní: 

------------------------------------------------------------------------

Space Quest I: The Sarien Encounter (EGA, 1986)

Space Quest II: Vohaul´s Revenge (EGA, 1987) - NÍŽE

Space Quest III: The Pirates of Pestulon (EGA, 1989)

Space Quest IV: Roger Wilco and the Time Rippers (VGA, 1991)

Space Quest V: Roger Wilco - The Next Mutation (VGA, 1993)

Space Quest 6: Roger Wilco in The Spinal Frontier (VGA, 1995)

Space Quest VII: Return to Roman Numerals (zrušeno), 


Space Quest I: The Sarien Encounter (official remake, VGA, 1991)

Space Quest II: Vohaul´s Revenge (fan remake, VGA, 2011)

Space Quest 3D: The Pirates of Pestulon (fan remake, 3D, 2023) 

Space Venture (20??)


Space Quest 0: Replicated (fan EGA, 2003)

Space Quest: The Lost Chapter (fan EGA, 2001)

------------------------------------------------------------------------

 

Space Quest II: Vohaul´s Revenge

Český název: Space Quest II: Vohaulova Pomsta, Žánr: Adventura – komická sci-fi, Výrobce: Sierra on-line, Distributor: Sierra on-line, Rok vydání: 1987Info: wikipedia, mobygames, databaze-her, spacequest.net, Dostupnost: Steam & GOG, Čeština: Ne

Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák , Hodnocení: 60%


Pojďme se nyní společně podívat na druhý díl šestidílné série. Za druhým dílem stojí stejný tým jako za dílem předchozím - Scott Murphy a Mark Crowe. Díl vyšel pouhý rok po vydání dílu prvního. Podle dostupných informací se začal prodávat před Vánoci v roce 1987 za neuvěřitelných $49.99, což v tehdejší ČSSR byla polovina platu lidí "střední třídy". Při uvážení, že dnešní (2023) průměrný plat činí 41tisíc si musíme položit otázku, zda-li bychom dali ekvivalentní polovinu, tedy kolem 20ti tisíc, do nějaké PC hry?

Úvodní obrazovka druhého dílu.

 

Druhý díl série začíná nějaký ten čas po událostech dílu prvního, kdy náš hrdina Roger Wilco (defaultní jméno pokud ho nepřebijete Vaším!) zachránil celé známé Universum před Sarieny. Pokud jste náhodou patřili k osobám, kteří si druhý díl koupili a přitom nehráli ten první, tak Mark Crowe namaloval a do originální krabičky přiložil smyšlený komiks "Space Piston Comic", který původní děj shrnuje v komiksovém stylu.

Podle tohoto komiksu se zdá, že hrdina udělal osudovou chybu, když přijal pozvání do televizní show, kde se vychloubá a povyšuje nad údajného vůdce Sarienů. Ten však shodou náhod sledujete tento televizní pořad také a vystupování Rogera ho rozpaluje doslova doběla s rizikem, že mu každou chvilku prdne nějaká cévka v hlavě (a podle nového plánu se i tak nejspíš stalo).


Dr. Vohaul v celé své kráse.

Tento vůdce, hlavní antagonista hry, si říká Dr. Vohaul a podle komiksu jsme na něho měli narazit, alespoň ve zmínkách, v minulém díle (neplést se Slashem Vohaulem; detaily se dozvíte později, hooodně později). Musím říci, že jsem Space Quest I prolezl celkem důkladně, ale žádný odkaz jsem na něho nenašel. 

Každopádně když mu to nevyšlo se hmyzáckými Sarieny, našel si protentokrát rasu lidoopů, kterou posílá pro našeho hrdinu. Chce ho živého, aby mu mohl představit svůj další zlotřilý plán proti Xenomu (domovské planetě našeho hrdiny) a následně, s vědomím, že Xenon padne, poslat našeho hrdinu do svých dolů, kde by pěkně pomaličku a trýznivě skomíral v prachu těžby Oriumu.

 

Hrdina se zlatým mopem

To všechno náš hrdina samozřejmě netuší a příběh SQII začíná na Xenonské orbitální statnici 4, která je umístěna nad naší rodnou planetou a kam v úvodním intru přilétává malé vesmírné plavidlo.


Náš hrdina mezitím poklidně čistí vnější plášť stanice a vzpomíná na svoji chvilku slávy, kterou si užil po zničení Sarienů a dopravení plánů Hvězdného generátoru zpátky domů. Bohužel nedotáhl to moc daleko, dostal zlatý mop a po oné chvilce slávy se musel vrátit zpět na dráhu uklízeče. Sice hlavním, ale i jediným na celé stanici. To má za následek neustálé otravování vaším šéfem a vy nevíte kam skočit dříve. Stejný scénář se děje i tentokrát a jste poslání na úklid malého vesmírného plavidla, které v intru zrovinka přistálo na stanici. Po vstupu do plavidla jste však přepadeni a omráčeni. 


Probíráte se až na obrovském asteroidu a před Vámi sedí ohromná masa sádla, napůl člověk a napůl něco co musí být udržováno při životě všemožnými hadičkami a trubičkami. Říká si Dr. Sludge Vohaul a představuje se Vám jako onen génius, který stál za vznikem Hvězdného generátoru v době, KDY BYL GENERÁTOR VE FÁZI NÁVRHU. Kvůli jeho touze ničit byl však z projektu odvolán a ukřivděn se stáhl do ústraní.


Z vpovzdálí však tahal za nitky. To on využil Sarieny, aby generátor ukradli a to on nyní vymyslel zcela nový plán. Plán tak hrozný, tak strašný, tak ďábelský, že se lidé budou bát jen na něj pomyslet. Má v plánu zaplavit Xenon geneticky modifikovanými pojišťováky. Tisíci a tisíci těmito pojišťováky, kteří se nevynechají ani jedny dveře domácností a kteří slova "nemám zájem" neberou. 

Jestli máte pocit, že je tento plán trošku postaven na hlavu - máte pravdu a o to tu jde především. Speciálně od tohoto dílu si autoři totiž řekli, že to zkusí ještě více střeleně než v díle prvním. Ať už je však plán jakýkoliv,  pro našeho hrdinu to začíná vypadat velmi špatně, neboť Sludge ho chce poslat do svých dolů na Orium na planetě Labion. 

Kdyby Roger neměl tak velké štěstí, nejspíše by se v dole opravdu ocitl, ale naštěstí se dva opičáci nedomluvili kolik paliva natankovat a vznášedlo se při transportu zřítí. Při pádu zemřou oba strážní a Roger má cestu k menší odplatě volnou. Bude tedy nutné dostal se z planety a zatnout Vohaulovi s jeho hrozným plánem tipec.


Ach ty původní adventury

Do této doby to byla naprostá pohodička a s tím je už konec. Předtím než začnete prozkoumávat planetu, doporučuji se nadávkovat BigShockem, Semtexem nebo si na nervy vzít nějaký prášky. Já chvilku chodil sem a tam, ale buďto mě chytli, nebo jsem umřel. Až se to stalo cca 5x, pak jsem si řekl, že jsem nadobro ztracen a potřebuji kouknout do návodu, který se vyskytuje např. v časopise SCORE č. 32. Pak už to opět začalo dávat smysl. A upřímně jsem rád, že jsem to udělal, protože se ve hře vyskytuje tolik zapeklitých akcí, na které bych nikdy nepřišel. 

Jmenuji jich jen pár. Například poslat si v džungli pomocí pošty dopis, zadržet dech (=potopit se) v laguně, sešplhat do průrvy, strčit si zářící drahokam do úst a prochodit temné bludiště plný žebříků a bočních chodeb či dát příšerce Rubikovu kostku na hraní. Prostě a jednoduše, tato adventura je v obtížnosti tak o level výše než díl předchozí a žádné LOOK ROOM či LOOK AREA Vám nemusí vůbec pomoci.


To stejné se bude dít i v případě, že se dostanete až do té malé skromné Vohaulovi pevnosti. I zde, ač věci dávají smysl, si okamžitě nespojíte, že musíte prozkoumat všechny patra na boční straně a získat všemožné předměty, bez kterých jste odkázáni k jisté smrti.



Všudy přítomná smrt a slepé uličky

Tak jako v ostatních hrách i v této, a speciálně v této, existuje nepočitatelné množství možností jak umřít nebo jak se zaseknout. Co uvízne v paměti každého hráče je překonání malého kořenového bludiště abyste si mohli natrhat bobule. To se prostě neobejde bez použití "save" a to minimálně 20x, protože pokud by jste šlápli na nějaký ten kořen, rostlina Vás prostě chytí a sežere.


Některé další slepé uličky jsem již nakousl - pokud Vás v určité fázi plavání nenapadne příkad HOLD BREATH, pak se nepotopíte a tím nikdy nenajdete svítící drahokam, který Vám v pozdější fázi ozáří různé jeskyně. 

Pokud si zase neseberete jistou prdlavou rostlinu (chápej rostlinu se spóry, hehe) a nehodíte ji proti příšeře (lovci), která Vás chytí, pak si Vás i opeče a sní.


 

Pokud nezískáte bobule a nenamažete se s nimi před lagunou, pak Vás příšera z laguny sežere.

A tak bych mohl pokračovat do nekonečna. Je toho prostě neskutečně hodně a SQI nepatří k hrám, které dohrajete za pár minut nebo pár hodin. Naopak! Bez některé podpory (kamarádi a časopisy v roce vydání) či návodu (v dnešní době) by jste u hry mohli zkejsnout i pár týdnů. V současné době, s náročným časovým plánem a všemožnými povinnostmi, to nedává smysl a sáhnout po návodu je skutečně nejlepší volba.



Ovládání, grafika a zvuk:

Ovládání je klasické přes příkazový řádek, někdy označován jako "parser" a princip se od SQI nezměnil. Sem a tam se sice dočteme, že byl parser vylepšen, ale tím se obecně myslí, že kromě základních frází jako OPEN, TAKE, LOOK , USE, byly přidány i složitější jazykové fráze jako RUB BERRIES ON SKIN (= pomazat se bobulkami), aj.  

Grafika byla v SQI novátorská a používal se moderní AGI engine. To se psal rok 1986. O rok později, v roce 1987, již AGI bylo považováno za zastaralé a SQII tak patřil mezi jedny z posledních her, které AGI používali. Hra tedy zůstává v 16 barvách, v rozlišení 160x200px. Na druhou stranu nepůsobí tak prázdně jako SQI! 

O nějakém zvuku se nedá mluvit ani v tomto díle. Jedná se spíše o pípání než jakoukoliv kompozici. Na tu si ještě budeme muset chvilku počkat až do doby, než Sierra přijme Marka Seiberta.

 

 

Závěr:

Nemohu si pomoci, ale druhý příběh o vesmírném uklízeči bych umístil hluboko za ten první. Nápad na zápletku s Dr. Vohaulem je určitě dobrý, ale tomu výslednému provedení pořádně nerozumím (chápej tak, že mě nechává bez náznaku úsměvu). Graficky hra nepůsobí tak hole jako jeho předchůdce, nicméně se do hry nepřidalo nic extra - žádné minihry, žádné větší animace. Možnost plavání a houpání se na laně mě moc neoslovilo. Celkově zde není prostě nic, čím by se tento druhý díl vyhříval na stejném piedestalu jako předchůdce. 

A navíc, stále zůstává nevyjasněno jaké jsou vztahy mezi vědci Slashem a Sludgem Vohaulem. Jsou to snad bratři, otec-syn, nebo něco jiného? Doufám, že nám v tom SQIII nebo SQIV pomůže.

60%

 

 

 

Pár zajímavostí

V této hře se programátor Scott Murphy mírně rozvášnil a doplnil hru o pár vtipných Easter Eggů či cheatů, které můžete kdykoliv vyzkoušet.

1. Kdykoliv během hraní si můžete zkusit napsat "cheat" (a odbouchnout enterem). Dostanete se na konec hry s 255 body (z 250 možných) a s krásným vzkazem.


2. Když na planetě Labion spadnete, můžete na mrtvého strážného zkusit "fuck body". Hra příkazu bude rozumět a ukáže Vám vtipnou hlášku s narážkou na kolegu Marka Crowa.


3. Ve hře se můžete dostat do tzv. debug modu napsáním "backstage" nebo "dbg". Nejprve s zobrazí verze hry a verze vývojového programu AGI a poté si můžete například zobrazit hodiny "clock" (zobrazujete jak dlouho již hrajete), požádat o libovolný předmět "get object", řekne Vám Vaše jméno "who", atd.




Další obrázky ze hry:

 


 

 


 
 
 



 









 








Žádné komentáře:

Okomentovat

Beyond a Steel Sky

Žánr:  Adventura   - cyberpunk,  Výrobce: Revolution Software,  Distributor:   Revolution Software / Microids ,  Rok vydání:  2020    Info:...