středa 2. srpna 2023

Máme letní prázdniny roku 2023 (jsem zvědavý, který rok níže vybranou sérii dokončím), šílený vedro, a já si říkám, že by to chtělo zkusit zabrousit do nějaké starší herní série. Nějaké, kde bychom se mohli ideálně i trošku "ochladit" a nějaké s tématikou, kterou jsem zde ještě neměl. Co by to tak mohlo být? Neměl jsem zde ještě sci-fi a pravdou jest, že ve vesmíru je přibližně 3K (-270°C). Trošku více (méně, heh) než je zdrávo, ale nevadí.

Steam mi zrovna hraje do karet, neboť stařičká ale dobrá série Space Quest je zrovinka ve slevě s cenovkou kolem 80Kč. No a protože se bude jednat o sérii her (snad je někdy i dohraji!?!), bude tímto odstavečkem začínat každý oficiální díl s jasnou navigací na všechny díly ostatní: 

------------------------------------------------------------------------

Space Quest I: The Sarien Encounter (EGA, 1986)

Space Quest II: Vohaul´s Revenge (EGA, 1987)

Space Quest III: The Pirates of Pestulon (EGA, 1989)

Space Quest IV: Roger Wilco and the Time Rippers (VGA, 1991)

Space Quest V: Roger Wilco - The Next Mutation (VGA, 1993) - NÍŽE

Space Quest 6: Roger Wilco in The Spinal Frontier (VGA, 1995)

Space Quest VII: Return to Roman Numerals (zrušeno)


Space Quest I: The Sarien Encounter (official remake, VGA, 1991)

Space Quest II: Vohaul´s Revenge (fan remake, VGA, 2011)

Space Quest 3D: The Pirates of Pestulon (fan remake, 3D, 2023) 

Space Venture (20??)


Space Quest 0: Replicated (fan EGA, 2003)

Space Quest: The Lost Chapter (fan EGA, 2001)

------------------------------------------------------------------------

 

Space Quest V: The Next Mutation

Český název: Space Quest V: Další mutace, Žánr: Adventura – komická sci-fi, Výrobce: Sierra on-line, Distributor: Sierra on-line, Rok vydání: 1993,  Info: wikipediemobygamesdatabaze-herspacequest.net, Dostupnost: Steam & GOG, Čeština: Ano - jurgenovycestiny

Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák , Hodnocení: 80%

 

Před námi je další, již páté, vesmírné dobrodružství. Dobrodružství, které ani původně nemělo vzniknout ačkoliv závěr čtvrtého dílu si přímo říkal o další a LEPŠÍ příběh našeho hrdiny Rogera Wilca.

Doba mezi roky 1990 a 1993 byla poměrně hektická. Firmě Sierra bylo jasné, že pouze se svým portfoliem adventurních her nebude schopna dlouho vydržet a tak hledala další společnosti, které měly všestranné zaměření. Jednou takovou společností byl Dynamix, který byl Sierrou koupen v roce 1990. Zaměstnanci se mohli trošku promíchat a Mark Crowe této chvíle využil a přestěhoval se do Eugene do Oregonu. Bohužel tím se "Dva chlápci z Andromedy" rozešli a přímé pokračování bylo to-tam.

Nicméně po dvou letech dostal Mark Crowe od Dynamixu nabídku vést projekt SQ V, kterou nemohl, jako jeden z duchovních otců této série, odmítnout. Byl sestaven nový tým a práce začaly. Mark jistě přispíval a dokonce je mu připisováno to odporné bludiště ve hvězdné lodi Goliáš, nicméně tím hlavním grafikem byl Shawn Sharp, který naskicoval snad celou hru (v podstatě ji grafiky definoval) a musí se nechat, že odvedl skutečně výbornou práci!

Bohužel ne všechno bylo tak super jako grafika. Dynamix měl jisté finanční problém, které se do vývoje promítly tím způsobem, že byl vynechán dabing a tak rok 1993 byl finálním jak pro Floppy tak CD-ROM.

Dost ale tlachání a pojďme na hru samotnou, do které jsem si jako bonus stáhl češtinu ze stránek jurgenovycestiny.cz.


Úvodní obrazovky


Roger Wilco konečně kapitánem - popelářské lodi

Roger Wilco, vesmírný uklízeč, se konečně rozhoupal a nastoupil coby kadet na vesmírnou akademii StarCon doufajíc, že z něho po dokončení bude kapitán vesmírné lodi s vlastní posádkou. Studium mu však příliš nejde, respektive by i šlo, ale to by nesměl jednu půlku prolenošit a tu druhou prospat. Vlastně i na své závěrečné testy úplně zapomněl. 

Přesvědčen o tom, že testy neudělal, přijímá pokorně od svého učitele trest za pozdní příchod a odebírá se vyleštit podlahu v přístupové hale. Během úklidu však spatří někoho velmi známého - Beatrice Wankmeisterovou, která na akademii přijíždí se žádostí o pomoc proti hvězdným "bordelářům", kteří zanechávají odpad všude možně po vesmíru. 

Beatrice je skutečně ta žena, kterou mu Roger Jr. v minulém dílu představil jako svou matku a jeho budoucí ženu. Je tedy jasné, že o dobrodružství tu nouze nebude!

Quirk a absadarka Wankmeisterová

K nevíře všech, Roger testy udělá ale stojí mu v cestě jeho nadřízený Quirk - vychloubačný narcis, který Rogera prostě nemůže vystát. Loď mu nakonec přidělí, ale bude se jednat o loď úklidovou, která tak nějak k Rogerovi patří.

Posádka lodi je vskutku výběr z celé galaxie. Jako první je tu "Flo", komunikační specialistka, která 90% času tráví čtením dámských časopisů a lakováním si nehtů. Další je "Droole" - navigační a zbraňový technik, který by nejraději prvně střílel a až pak se ptal. No a jako poslední je zde Cliffy, technik, který opravuje stylem mlácením či kopáním do věcí. Paradoxně to funguje. Nicméně celá tato zvláštní posádka Rogera podporuje (nebo toleruje?) a okamžitě se pouští do akce - úklidu různých "bordelů" v různých sektorech.

Víte, aby jste rozuměli, tak sice píšu o popelářské lodi, ale reálně proč by měl být někdo naštvaný - loď má svoji plně vybavenou laboratoř, teleport, strojovnu a různé funkcionality, které by jste u popelářské lodi nikdy nečekali. Jednou z nich je mimochodem i velmi výkonný maják a přijímač vysílání, který v jednom sektoru odhalí cosi nekalého (posuďte obrázek níže).

Hromada Hnoje - výzkumník, který potřebuje uklidit trošku mutagenu.


Co se to tu děje? Že by byl někdo z velení akademie do těchto špinavých praktik ilegálního vysypávání odpadu zapleten? Pokud ano, nemůže být Beatrice v ohrožení? Inu, bude jen na Vás to zjistit a věřte mi, že jakmile se přesunete tak cca přes půlku hry, hra začne sama krásně gradovat postupnou mutací členů posádky lodi Goliáš, chloubou hvězdné federace.


Minule Terminátor a nyní Star Trek?

Space Quest IV byl takovou malou vykrádačkou Terminátora - superpočítač, který ovládl Vohaul jako virus. Později získal vědomí a začal vymýšlet plány na cestu do minulosti, aby Rogera jednou provždy vymazal z povrchu Xenonského. Někdo to umí odsoudit, ale v mém příspěvku mi to absolutně nevadilo a také mi nevadí námět dílu pátého.

Ten totiž čerpá převážně z jiné filmové ságy -  Star Trek. Poručík Worf sedí při testech blízko Vás, jméno Vašeho mechanika Cliffyho je narážka na Scottyho, Jean-Luc Picard měl být oním mutantem na Kloroxu II, loď androidky W-D40 zase připomíná klingonskou loď, atd. 

W-D40 :-)

 

Nicméně opět je to také mix několika dalších filmů či her. Například na akademii StarConu bojuje Darth Vader s Obi-Wan Kenobi, jde po Vás znovu nějaký Terminátor, v bludišti Goliáše můžeme vidět PacMana a Roger si udělá domácího mazlíčka z mláděte Vetřelce. Je zde toho zkrátka tolik, že to snad ani nejde všechno vyjmenovat. Nejlepší ze všeho je, že to působí až neuvěřitelně dobře. Není to blbý ani trapný.



Konečně Space Quest jaký jsme vždy chtěli!!

Pamatujete si ještě, jak jakákoliv blbost byla v předchozích dílech trestána smrtí? Nebo jak nesplnění úkolů v pořadí, které si hra diktovala, znamenal slepý konec nebo opět smrt? A nebo pamatujete si ještě, jak jsme absolutně nevěděli, jak pokračovat ve hře dál (Space Quest II & III) či jsme si kladly otázky co sakra dělám v nákupním centru (Space Quest IV)? Pokud se Vám při všech těchto otázkách vybavuje živý příklad akcí, při kterých jste chtěli počítač vyhodit z okna, pak mám pro Vás skvělou zprávu. Space Quest V si budete užívat jako nikdy předtím!

Příběh je logický a hráč dostává na drtivou většinu odpovědí v průběhu hry. Například hned na Vaší lodi dostanete přesné instrukce od StarConu kam letět - Gangularis, Peeyu, Kiz Urazgubi. Přesně v tomto pořadí tam letíte a sbíráte vesmírný odpad. Jednoduché a snadné! Již žádné skenování vesmíru naslepo (Space Quest III). 

Dívání se do zavřených míst, který zdravý rozum radí neotvírat, není trestáno smrtí, ale skvělou vtipnou animací. Mluvím o průzkumu nákladu odpadků, které jste sebrali. Z nich se totiž ozývá cosi nehezky znějící a hlavní mechanik tam raději pošle Vás místo sebe. Na Vás sice vystřelí mládě vetřelce, nicméně Roger ho rychle zpacifikuje a udělá si z něj dokonce domácího mazlíčka. 

Mládě Vetřelce - Spajk.

 

No a jak zatočit s Androidkou, která po vás opět jde díky neuhrazení zásilky ze SQ II? To je více méně jasné po zdolání testů na akademii - přeci banánem strčeným do trysek. To se musí vybavit každému hráči, který na planetě Kiz Urazgubi může vejít do duté klády, kde uprostřed je přesně otvor na to, aby jste tudy prostrčili ruku a banán jí vervaly do trysek. Banány navíc rostou hned vedle a ze stromu je dostanete větví, která se s Vámi ulomí, pokud na ni stoupnete. 

Roger v dutém stromu připraven


Nemusíte tedy nad ničím extra přemýšlet, lámat si mozkové závity a ani si dávat studený obklad na zavařenou hlavu. Je to naprostá adventurní bomba!



Ovládání, grafika a zvuk

Ovládání hry je plně myšoidní. Konkrétně přepínáte mezi "panáčkem" na chození, "okem" na prozkoumávání, "rukou" na sbírání a dvěma "bublinkami" k rozhovoru či k rozkazování (jako kapitán přeci dáváte rozkazy)! Všechny pohyby jsou plynulé. Věci sice nejsou nijak zobrazeny, ale rozhodně se zde nejedná o pixel hunting.

 

Grafická stránka je něco, co určitě zaslouží pochvalu. Autorem je Shawn Sharp, který během dvou měsíců naskicoval téměř celý příběh. Dovolím si tvrdit, že jeho práce je o pěkný kus lepší než práce všech grafiků dohromady. O výsledku se můžete přesvědčit níže.

Skica

Finální podoba + ikony ovládání
 

Velmi pěkně jsou také animovány pohyby hlavní postavy (vlastně i všech postav okolo). Představte si například pohyby postav v Broken Swordu a ten moment, když jsme poprvé viděli, že George není jen zkostnatělý panák, ale dělá různá gesta, uskakuje, dává si pozor atd. Přesně to stejné můžeme najít i zde. Roger si dává pozor kam jde a balancuje, pokud je moc blízko nějaké špatné události. Může zakopnout, po nešťastném pádu do vody a výlezu z ní si vyklepe vodu z uší, ohmatává věci, plazí se, atd... no prostě je krása se na to dívat a nepamatuji se, že bych takovéto animace v takové míře ještě někdy u jiné hry od Sierry viděl. 

Když jsme u té Sierry, tak bych rád zmínil, že ačkoliv hru vytvářel "Dynamix", využíval plně Sierrácký engine SCI1.1 - tedy engine na kterém běžely takové pecky jako King´s Quest VI, Quest for Glory I VGA & III, Laura Bow II.


Zvukové kulisy jsou dobré a sedí k obrazovkám, kde se aktuálně postava pohybuje. V  případě nějaké akce je hudba více dramatická a naopak. Zkrátka a jednoduše hudba se dá poslouchat a netrhá Vám uši jako v případe SQ IV.

Dabing chybí, ale nemyslím si, že je to problém. Autoři alespoň umožnili Rogerovi pronést legendární homerovské D´OH pokaždé, pokud se mu něco nepovede. Je to sice trošku více komediální, ale překvapivě to k animacím postavy skutečně sedí.


Čeština:

Kvalita češtiny je fantastická a přeložená slovní spojení perfektně sedí s originálem. Vedle překladu "obyčejných" textů jsou editovány i různé obrázky (hádám, že například ve hře "Lodě"). Konkrétně autor (autoři) uvádí, že pro hru vytvořil(i) 15 fontů a editoval(i) 158 obrázků. Hru si tak můžete skutečně užít kompletně v češtině!


Hodnocení:

Space Quest V je pro mě díl, který jsem hledal od doby SQ I. Je logický, neumíráte za každou blbost a je skutečně tak vtipný, jak to původně autoři zamýšleli. Alespoň za mě si hra zaslouží stejný počet bodů jako kdysi jeho první předchůce - 80%!

 

Dobové recenze

Recenze bohužel v našich časopisech nikdy nevyšla. Návod (s hodnocením 83%) sepsal Andrej Anastasov pro Excalibur č.17 a najdete jej níže.


 


Další obrázky ze hry

Quirk - jeden z hlavních šéfů StarConu, který Vás nemůže vystát.

Před zasedací místností.

Vstup jen na povolení

Zapomenout na nejdůležitější zkoušku v životě může jen Roger.

Beatrice Wankmeisterová - Vaše budoucí žena?



Dole ve strojovně Vaší lodi Eureka.

A znovu po Vás jde jakýsi druh androida kvůli neuhrazení píšťalky z SQ II.

Originál fajn, čeština extra fajn!!


Mezihra - vesmírné lodě! Super nápad!

Mutagen do plechovky s názvem polévka může dát jen faktický idiot.

Celé kolonie prostě zmizela? Co se tu jen mohlo stát.

Mayday, mayday ...

Kdo s čím zachází, s tím také schází ...


Beatrice se sice dostala pryč v záchraném modulu, ale byla zasažena čase se krátí.

A takto to dopadne, když s Vámi do teleportu vnikne moucha.

No metabakterie sice neosídlují planety, ale lidi.

Štěstí, že Vás nezaplácl...

Přímo do jámy lvové.

Naštěstí se še podařilo - ted mmt, zdá se že Quirk prchl.

Záchrana - virus byl "vyteleportován" z těla ven.

Konečně nějaké to uznání.

Konec hry :)



Žádné komentáře:

Okomentovat

Alone in the Dark 2

Český název: Alone in the Dark 2 (Sám v temnotě 2),  Žánr:  Adventura – survive / horor , Výrobce: Infogrames,  Distributor: Infogrames E...