Máme letní prázdniny roku 2023 (jsem zvědavý, který rok níže vybranou sérii dokončím), šílený vedro, a já si říkám, že by to chtělo zkusit zabrousit do nějaké starší herní série. Nějaké, kde bychom se mohli ideálně i trošku "ochladit" a nějaké s tématikou, kterou jsem zde ještě neměl. Co by to tak mohlo být? Neměl jsem zde ještě sci-fi a pravdou jest, že ve vesmíru je přibližně 3K (-270°C). Trošku více (méně, heh) než je zdrávo, ale nevadí.
Steam
mi zrovna hraje do karet, neboť stařičká ale dobrá série Space Quest je
zrovinka ve slevě s cenovkou kolem 80Kč. No a protože se bude jednat o
sérii her (snad je někdy i dohraji!?!), bude tímto odstavečkem začínat
každý oficiální díl s jasnou navigací na všechny díly ostatní:
------------------------------------------------------------------------
Space Quest I: The Sarien Encounter (EGA, 1986)
Space Quest II: Vohaul´s Revenge (EGA, 1987)
Space Quest III: The Pirates of Pestulon (EGA, 1989)
Space Quest IV: Roger Wilco and the Time Rippers (VGA, 1991)
Space Quest V: Roger Wilco - The Next Mutation (VGA, 1993)
Space Quest 6: Roger Wilco in The Spinal Frontier (VGA, 1995) - NÍŽE
Space Quest VII: Return to Roman Numerals (zrušeno)
Space Quest I: The Sarien Encounter (official remake, VGA, 1991)
Space Quest II: Vohaul´s Revenge (fan remake, VGA, 2011)
Space Quest 3D: The Pirates of Pestulon (fan remake, 3D, 2023)
Space Venture (20??)
Space Quest 0: Replicated (fan EGA, 2003)
Space Quest: The Lost Chapter (fan EGA, 2001)
------------------------------------------------------------------------
Space Quest 6: Roger Wilco in The Spinal Frontier
Český název: Space Quest 6: Roger Wilco in The Spinal Frontier, Žánr: Adventura – komická sci-fi, Výrobce: Sierra on-line, Distributor: Sierra on-line, Rok vydání: 1995, Info: wikipedie, mobygames, databaze-her, spacequest.net, Dostupnost: Steam & GOG, Čeština: Ne
Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák , Hodnocení: 60%
Space Quest patří hned po King´s Questu mezi druhou nejstarší sérii firmy Sierra on-line, která si získala fanoušky (chápej přísun peněz) po celém světě. O šestém díle se tak začalo šuškat okamžitě po úspěchu dílu předchozího. Do vůdcovského křesla zasedl ostřílený adventurní veterán Josh Mandel, který do Sierry přišel kolem roku 1990 a okamžitě se zapsal do povědomí hráčů jako scénárista (Laura Bow 2), dabér (král Graham v King´s Quest V, Steve Dorian v Laura Bow 2) a ředitel projektu Freddy Pharkas.
Jako konzultanta si přizval Scotta Murphyho (jméno jednoho z duchovních otců prostě dává jistý příslib kvality a humoru) a pustili se do práce.
Jenže velký projekt rovná se spousta nápadu, škrtů a frustrace. Josh Mandel po vnitřních svárech s firmou odchází a projekt zůstává téměř před koncem opuštěn a firma musí sáhnout po Scottovi, který projekt zdárně dotáhne do konce. Jestli je to skutečně "zdárný" konec, tak na to se podíváme v dnešním příspěvku.
Úvodní obrazovka |
Trošku více nápaditosti by neškodilo ...
Zkušení adventuristi, nebo alespoň hráči, kteří si přečetli předchozí příspěvek vědí, že Roger Wilco je nefalšovaný hrdina. Připomeňme, že zmutovaná posádka vesmírné lodi Goliáš měla v plánu rozšířit se jako mutantní mor po celém známém vesmíru. Kapitán Wilco a jeho posádka však tyto plány překazili. Posádka Goliáše byla zachráněna (téměř celá vyjma Quirka, pro kterého bylo pozdě), samotný Goliáš se vrátil do vesmírných doků a ambasadorka Wankmeisterová byla v "pořádku" dopravena zpět na StarCon a ... a zde zasedli scénáristi hry a začali tvořit šestý díl s nápadem na příběh, který by byl možná fajn, ale chtělo to více přemýšlet na detaily.
Roger Wilco v celé své kráse. |
Hned to můžeme vyzkoušet na několika příkladech
1. Beatrice Wankmeisterová je pryč. V podstatě je zmíněna jen okrajově a do hry vstupuje jakási Stellar Santiago, tajná obdivovatelka Rogera. Nešlo by však v příběhu pokračovat s Beatrice a vztah s Rogerem ještě více prohloubit než do příběhu cpát nové a zcela neznámé postavy? A co třeba nyní nechat Beatrice zachránit Rogera? Něco jako druhý hratelný charakter? Myslím, že obě varianty by nebyly vůbec špatné!
2. Roger je na začátku hry neuvěřitelně ponížen za nesmysly. Z kapitána je rázem degradován na uklízeče druhé třídy. To je učiněno za řeči někoho z velení a jen podle přehrávek hlasů z pozdní fáze hry si můžete domýšlet, že je to admirál Toolman, který je kamarádem našeho záporáka a nejspíše tak činí, aby z Rogera udělal nicku, po které nikdo neštěkne. Nešlo to však udělat více průhledněji? Nešlo někde ve hře dát, že Roger je vlastně cool maník a proto byl vybrán pro našeho záporáka?
Polysorbate LX |
3. A vůbec. Samotný začátek je taky úplně divný. Jste transportování na planetu Polysorbate LX a vlastně nevíte co dělat - jen tak bloumáte po okolí. Kdyby ten ukecanej (ale fakt hrozně moc ukecanej) vypravěč na začátku kvákl něco "To je ale hnusná planeta, raději zalezu do hotelu a ani nevylezu", pak je úkol jasný a přímý než chodit všude okolo a vlastně zkoušet všechno možné než získáte obnos 300 Buckozoidů na vstup do pokoje. Zkrátka a jednoduše to co se mi nelíbilo ve čtvrtém díle v nákupní galerii je zpět v celé své kráse.
Trošku textu sem, trošku ubrat tam a byla by to pařba jak sviňa s parádním a přímým příběhem!
Pojďme ale na začátek příběhu
Jak jsem psal v úvodu, náš HRDINA je opět uklízečem. Aktuálně byl přidělen na loď Deep Ship 86 pod vedením kapitána Kielbasi - takového nemastného a neslaného lva (skutečně lva!). Po jedné úspěšné misi posádka dostane volňásky k radování na planetě Polysorbate LX a to nemine ani Rogera. Při transportu se však něco porouchá a vy skončíte napůl zaboření v místní cestě, ze které se musíte dostat a pak pobyt na planetě trošku "protrpět".
Co je však velmi důležité, je fakt, že v druhé části galaxie se kují pikle proti Vám. Jakýsi ženský hlas vybízí nájemné žoldnéře, aby Vás našli a přivedli. Je tedy jasné, že o napětí a i případnou smrt tu nouze opravdu nebude.
Protipirátská ochrana
Polysorbate LX jsem si prošel s mírným nahlédnutím do návodu neboť jsem ani za boha nepřišel na to, že mám oslovit lovce droidů na ulici. Všechno ostatní bylo fajn. Planeta je sama o sobě nezajímavá až hnusná a graficky je to zachyceno velmi hezky. Všude špína, bordel, pochybné podniky a zmařené životy. Dokonce zde potkáte pár starších "přátel". Jedním z nich je Elmo Pug - ten nerd ze třetího SQ, se kterým to po Vašem úniku šlo už jenom z kopce až se z něj stala lidská troska obchodující na ulici s cheaty na hry od ScumSoftu, aby si vydělal na chlast. Druhým známým je Fester Blatz, bývalý majitel World-o-Wonder, takového malého podniku, no nebo spíše velké pasti na turisty, na planetě Phleebhut. Očividně stále ve stejném tričku se rozhodl vydělávat prodejem implantátů.
Fester Blatz - předchozí job mu seděl trošku lépe. |
Nicméně povídání si s nimi je spíše za trest. Hlavní vypravěč sice mele hubou stále dokola, hází složité fráze, které stěží překládáte natož abyste se jim smáli, ale interakce s vedlejšími postavami je zcela bez hloubky. Já jsem například ani nepostřehl, že Fester vlastní přístroj pro virtuální realitu. Absolutně vůbec.
Psycho pro mě bylo motání se v kruhu téměř na konci lokace, kdy byl Roger unesen dvěma maníky o kterých se (alespoň pro hráče) zmiňovalo intro. Dostal jsem se přes oba, ale pak? Na počítači jednoho z nich jsem se dočetl, že existuje návod jak si přestavět dekodér na vysílačku a vyslat signál. Problémem bylo, že tam bylo napsáno, že návod vyjde v příštím čísle. WTF? Hledal jsem jak blbej, zkoušel jsem si to přestavět sám. Den, dva - nic. Otevřel jsem manuál ke Space Quest Collection a stále nic. Hledám na oldgames.sk a zase nic. Prostě nic. Až jsem jako poslední zkusil spacequest.net, kde jsem konečně našel časopis Popular Janitronics, díky kterému jsem to tak nějak splácal. Uff.
Stellar Santiago - tajná Rogerova ctitelka, která mu 2x zachrání život. |
K tomuto zákysu se váže dokonce jedna historka, kterou prozradil Josh Mandel v jednom z interview v roce 2006. Původně se totiž magazín, který byl v konečné hře vystřižen, měl skutečně nalézat v bytě únosců a měly v něm být všechny indicie, aby se dekodér dal přestavět na vysílačku. Prý s návrhem tohoto puzzlu strávil i několik měsíců. Pak bohužel přišla ona změna, o které jsem již psal a tento puzzle byl použit jako protipirátská ochrana hry. ŠKODA, ŽE TO NENÍ NIKDE NAPSÁNO, AČKOLIV JSEM SI HRU POCTIVE KOUPIL (SICE COLLECTION, ALE KOUPIL!).
Viděli jste film Uteč! ?
Ok. Trošku jsem se zasnil jak bych si hru přestavoval a pak jsem se zase rozepsal trošku více o první "fázi" hry. Nicméně hra je docela dlouhá, extrémně tuhá a hlavní hrdina musí opět zapojit všechny mozkové závity, aby přišel na to, kdo mu po krku jde tentokrát. A opět to bude někdo ze StarConu. Konktrétně jedna šílená, stará, vrásčitá ježibaba jménem Sharpei (přesně jak ten zmačkaný pes). Ta přežila již pět svých manželů - admirálů hvězdné flotily a na pohřbu toho posledního si řekla, že prostě nechce nikdy umřít. Se svým šamstrem, doktorem Beleauxem začali pátrat po nesmrtelnosti a došli na to, že podvědomí umírajícího člověka může být přeneseno do těla zdravého jedince. Po chvilce vytlačí povědomí svého hostitele a bum - původní osoba se znovu probudí v novém těle. Trošku něco jako ve filmu Uteč!
No jo, však už letíme ty bábo škaredá! |
Sharpei na smrtelné posteli. |
Problémem je, že takový přenos a zabití hostitele není dvakrát legální a vše je ututláno až do chvíle, kdy se pokus má provést. Na kom? Na někom kdo nebude nikomu chybět - Roger Wilco! Což je trošku paradox protože o Rogerovi musel slyšet už snad každý a několikrát. Vzpomeňte si například, že byl vyznamenán zlatým mopem za zničení Sarienů.
Rogerova kajuta - překvapivě hezká!! |
Navíc našeho hrdinu si zrovinka oblíbila poručice Stellar Santiago (neptejte se, kde se poznali, to nevím). Ta na něho svým způsobem začíná dohlížet a také začíná něco tušit. Při jedné misi, kdy je Roger nalákán onou Sharpei k ní do pokoje, mu dokonce zachrání život a přitom zahyne - tedy tak si to má Roger alespoň myslet. Po fiktivní pohřbu však Roger zachytí krátkou zprávu o tom, že Stellar je zatím v pořádku, ale dochází jí čas. Hra se zde překlápí do své druhé poloviny a začíná boj s časem o to, zda Stellar zachráníte (jak jinak než zevnitř), nebo zda vyhraje proradná Sharpei.
Chudák Stellar. |
Ovládání, grafika, zvuk
Ovládání hry je myšoidního charakteru. Postava může chodit, prozkoumávat, mluvit či sbírat a kombinovat předměty podle přehození ikony myšítka. Zajímavostí je, že na rozdíl od jiných Sierra her, tak hlavní nabídka není vyskakovací z vrchu obrazovky, ale je udělaná staticky v obraze podobně jak to měl LucasArts SCUMM engine.
Sem a tam se mi stávalo, že se Roger zasekl o nějakou překážku, o další NPC postavu nebo dokonce, že mi zrychleně někam spadl. Myslím, že troška více péče o finální kód by neškodila.
Grafika je na rozdíl od čtvrtého a pátého dílu více "cartoonish", jak by řekli Angličani. My si to můžeme představit tak, že tento díl má blíže k hrám jako King´s Quest VII či Torin´s Passage. Tedy postavy jsou vtipně, někdy až "trapně" animovány ve stylu animáků té doby. Aby to všechno bylo možné, hra využívala SCI32 engine, který umožňoval Super VGA grafiku s 256 barvami v rozlišení 640x480 pixelů. Celkově mně tento styl neurazil, ale ani dvakrát nenadchl.
Zvukový doprovod je "fajn". Dabing Williama Halla Jr. pro Rogera neurazí ale vypravěč to tentokrát zabil. Hlas Garyho Owense je (byl) obecně fajn, velmi "americký" a hezky se poslouchá. Problémem však je, že zde působí až moc vtipně - až trapně a příliš mi to do hry nesedělo (osobní pocit). Dabování Stellar Stantiago a Sharpei jednou osobou mi přišlo zmatečné a u Sharpei bych raději slyšel někoho mnohem staršího.
Závěr:
Šestý příběh Rogera Wilca skončil. Byl tuhý, extra tuhý. Byl navíc s řadou nepřesností a několika "bugy", díky kterým jsem hru málem nedohrál. Bohužel oproti pátému dílu šla kvalita mírně dolů a hře nedám více než 60%.
PS. Nemáte pocit, že lichá čísla byla lepší? První, třetí, pátý díl jsou opravdu dobré naopak druhý, čtvrtý a šestý díl se mi moc nelíbil. Jak to máte Vy?
Další obrázky ze hry:
Aj trenky mu sebrali. |
Sharpei plánuje |
Elmo Pug. Jednou jste prostě nahoře, jednou dole. |
Únoscům je úplně jedno, co děláte. |
Easter Egg - DeLorean z Návratu do minulosti |
Všímáte si těch textů? Někdy to bylo psycho to všechno přelouskat. |
Jaký krásný pelíšek... |
SickBay - Patch je potřeba. |
Nahraný pohřeb. |
Paňác nastražen |
Archiv - v kyberprostoru. |
Konečně to z něj leze. |
A pozor. Níže je potřebná malá příručka anatomie, neboť i když potřebujete do mozku, loď má malou nehodu a vy skončíte v břiše. No a než se dostante do slepého střeva, které v sobě skrývá amalgánovou plombu s kouskem stříbra, neb to jest Vaše část paliva, která Vám chybí, tak Vám to chviličku zabere!
Modrá nebo fialová žluč? |
Střevní červ? |
Tak takto vypadá slepé střevo? |
A zde už je konečně mozek a ta svině Sharpei se tam snaží trošku zavrtat.
Jakto, že má mozek Sharpei chapadla? No to je asi jedno ... |
Konec dobrý, všechno dobré - ale jak to teda bude? Beatrice? Stellar? |
Žádné komentáře:
Okomentovat