Máme
letní prázdniny roku 2023 (jsem zvědavý, který rok níže vybranou sérii
dokončím), šílený vedro, a já si říkám, že by to chtělo zkusit zabrousit
do nějaké starší herní série. Nějaké, kde bychom se mohli ideálně i
trošku "ochladit" a nějaké s tématikou, kterou jsem zde ještě neměl. Co
by to tak mohlo být? Neměl jsem zde ještě sci-fi a pravdou jest, že ve
vesmíru je přibližně 3K (-270°C). Trošku více (méně, heh) než je zdrávo,
ale nevadí.
Steam
mi zrovna hraje do karet, neboť stařičká ale dobrá série Space Quest je
zrovinka ve slevě s cenovkou kolem 80Kč. No a protože se bude jednat o
sérii her (snad je někdy i dohraji!?!), bude tímto odstavečkem začínat
každý oficiální díl s jasnou navigací na všechny díly ostatní:
------------------------------------------------------------------------
Space Quest I: The Sarien Encounter (EGA, 1986)
Space Quest II: Vohaul´s Revenge (EGA, 1987)
Space Quest III: The Pirates of Pestulon (EGA, 1989) - NÍŽE
Space Quest IV: Roger Wilco and the Time Rippers (VGA, 1991)
Space Quest V: Roger Wilco - The Next Mutation (VGA, 1991)
Space Quest 6: Roger Wilco in The Spinal Frontier (VGA, 1995)
Space Quest VII: Return to Roman Numerals (zrušeno)
Space Quest I: The Sarien Encounter (official remake, VGA, 1991)
Space Quest II: Vohaul´s Revenge (fan remake, VGA, 2011)
Space Quest 3D: The Pirates of Pestulon (fan remake, 3D, 2023)
Space Venture (20??)
Space Quest 0: Replicated (fan EGA, 2003)
Space Quest: The Lost Chapter (fan EGA, 2001)
------------------------------------------------------------------------
Space Quest III: The Pirates of Pestulon
Český název: Space Quest III: Piráti z Pestulonu, Žánr: Adventura – komická sci-fi, Výrobce: Sierra on-line, Distributor: Sierra on-line, Rok vydání: 1989, Info: wikipedia, mobygames, databaze-her, spacequest.net, Dostupnost: Steam & GOG, Čeština: Ne
Sepsal: Kamil „DarkMan“ Novák , Hodnocení: 65%
Space Quest III vyšel v roce 1989 a jedná se o poslední díl se starší EGA (16ti barevnou) grafikou. Donedávna se také jednalo o jediný díl této série, který nebyl přepracován do modernějšího VGA kabátku. To se změnilo v roce 2023, kdy vyšel tento díl kompletně ve 3D a určitě si ho někdy zkusím zahrát a popsat. V tuto chvíli se však společně podíváme na původní EGA (PC) verzi.
Úvodní obrazovka |
Z uklízeče popelář?
Třetí díl Space Questu pokračuje přesně tam, kde skončil díl druhý. Roger Wilco (tentokráte je jméno již fixní) unikl z Vohaulovy pevnosti v malém záchranném modulu a protože nikde nebylo ani živáčka, ulehl do hibernace. Záchranný modul plul hlubokým vesmírem několik let až do tohoto okamžiku, když na něj narazila obrovská popelářská loď. Bohužel díky hibernaci nebyly při skanu modulu zaznamenány žádné známky života a tak vás loď zkrátka vyhodnotila jako odpad k recyklaci.
Díky otřesům se Roger probudí a následný průzkum mu prozradí, že je v pěkném průšvihu a pokud se z této obří popelnice nedostane, zcela jistě zemře. Štěstím je, že loď posbírala i jiný šrot, který můžeme pojmenovat jako kocábku Aluminum Mallard [hliníková divoká kachna?], generátor světelné rychlosti a reaktor. Jak už jistě tušíte, první úkol je tedy jasný - vše zkompletovat a vypadnout z této popelnice dřív než bude pozdě.
Záchraný modul a Roger Wilco |
Arnoid the Annihilator a Piráti z Pestulonu
Kdyby jste si mysleli, že máte po problémech, hluboce byste se spletli. Rogera totiž začne pronásledovat Arnoid the Annihilator, který byl najat vymahačskou společností s úkolem Vás najít a vymámit z Vás 400 000 buckazoidů, jako celkový dluh za to, že jste NEUHRADILI PÍŠŤALKU NA PŘILÁKÁNÍ LABIONSKÉ BESTIE z přechozího dílu.
Je to trošku funny moment, protože jak se dá dokázat (podívejte se na obrázek níže), píšťalka měla být zcela zdarma a jak autoři sami přiznali, zcela tento fakt opomněli a připomněli jim to až samotní fanoušci série.
Arnoid vás právě chytil. |
Píšťalka zadarmo asi nebyla opravdu zadarmo. |
Pletky s Arnoidem se mi nicméně líbili. Autoři zde využili prostředí a umožnili hráčům jej zlikvidovat dvěma různými způsoby - buďto ho nalákat na jakousi všežravou kytku nebo ho rozdrtit v soukolí stroje, který hýbe s tlamou obrovského robota.
Ale co dál? Roger unikl z kosmické popelářské lodi, zlikvidoval svého pronásledovatele a ... a ... a v tento moment jsem měl problém pochopit kam ten děj vlastně má směřovat. Již zde nebyl žádný jiný antagonista, žádné vodítko kam jít a co dělat. Dokonce mi někdy i přišlo, že autoři byli ztraceni obdobným způsobem a tak si řekli, že Roger přeci musí jíst a tak do hry přidali restauraci Monolith Burger (parodie na McDonalds) a nechali nás najít vodítko k sobě samým.
Monolith Burger. |
Skutečně čtete dobře. Autoři Mark Crowe a Scott Murphy sami sebe stylizovali do role unesených programátorů, které drží otrokářská společnost Scumsoft na měsíci Pestulon. V tento moment se ve mě začal bít pocit, že jsem čekal trošku něco jiného s pocitem, že takový nápad tu ještě nebyl a já ho prostě chci vyzkoušet.
Spousta Eastereggů a úsměvných (a hlavně přirozených) vtípků rozhodlo a já se vydal oba programátory zachránit ze spárů společnosti na shit hry a jejího nerdského náctiletého majitele Elmo Puga.
Spadla klec. Elmo Pug nás bohužel dobře odhadl. |
Ovládání, grafika, zvuk
Třetí Space již není čistokrevná klávesová textovka. Některé věci se dají nově vyřešit pomocí myšítka. Zaprvé, ta největší změna je, že myšítkem můžete ovládat chození. Za druhé můžete ovládat interaktivní obrazovky počítačů, automatů apod. Na nich můžete libovolně klikat na určité příkazy jako "zapnout motory", "světelná rychlost" nebo "vsadit buck", atd.
Co si zde užijete, je rozmanitost slovních spojení, které parser (příkazový řádek) umí rozeznat. Již nejste omezeni jen na take, give, use, open, close, ale můžete využívat mnoho jiných přičemž neuvěřitelně nápomocným bude LOOK AROUND. Tímto příkazem Roger prozkoumá cca 90% věcí a ten zbytek už odhadnete. Velmi jednoduchý příklad bude hned v první lokaci, když se dostanete do krysího doupěte. Příkazem LOOK AROUND Roger popíše místnost s dráty (WIRES) mizící kdesi v levém tmavém rohu. Když použijete LOOK WIRES, a budete stát u onoho levého rohu, pak Roger najde generátor, který použijete do Vaší nové kocábky. Prostě a jednoduše třetí Space Quest je v tomto doslova lahůdka.
Jako předposlední uvádím, že i v tomto díle na Vás čeká jistá smrt za předpokladu, že si nedáte dostatečný pozor kam šlapete. Ve hvězdné nákladní lodi je např. plno okrajů, kam byste se raději neměli přibližovat, neměli byste na sebe upozorňovat před robotem a ke slézání zásadně používat žebřík. Na všech dalších planetách, které navštívíte je to obdobné. Na druhou stranu musím říci, že mně autoři mile překvapili, že neudělali velmi rozlehlý svět jako v případě SQ1 nebo SQ2 a nenechali hráče tápat sem a tam. Například na planetě Phleebhut, pokud jdete moc na jih, tak Vás sežere had, pokud naopak na sever, tak Vás uškvaří blesk. Volný pohyb tedy existuje jen do předem daných obrazovek.
Smrt je zde zcela normální - tak jako ve SQ1 a SQ2. |
Zcela poslední jsou slepé konce. I zde jich pár je a to hned například v nákladní lodi. Jestli například seberete dráty v jakémsi tubusu lodi dříve než je tato akce "požadována", přepadne Vás krysák a dráty Vám vezme. Problémem je, že dráty potřebujete na zprovoznění lodi a pokud Vám je vezme, máte prostě smolíka - nikdy nikam nepoletíte a hru si můžete střihnout od znovu (skutečně se mi to stalo).
Z hlediska grafiky hra běží na enginu SCI a Mark Crowe odvedl vynikající práci. Všechny obrazovky vypadají fantasticky a i když je to někdy moc "tyrkysové", jindy "modré" či "růžové", dá se na to s podivem dívat a nebolí Vás z toho oči.
Pamatujete si na předešlé příspěvky dvou předchozích titulů, kdy jsem zvukovou stránku raději ani nekomentoval? Jednalo se jen o jakési pípání, nikoliv hudbu. Sierra si toho byla očividně vědoma a tak se rozhodli do třetího dílu investovat a trošku se "vytáhnout". V té době již ve firmě byl Mark Seibert a navíc si najali Boba Siebenberga, bubeníka skupiny Supertramp. Hra také měla být s podporou karet Sound Blaster, avšak díky nesprávnému zvukovému driveru, se hráči počítačů IBM nakonec žádného pokroku nedočkali - naprosto zbytečná chyba. Zcela opačně na tom byli hráči Amigy, kteří dokonce Rogera uslyšeli v úvodní animaci promluvit.
Závěr:
Třetí Space Quest překonává graficky a zvukově první dva díly. Drtivá většina věcí dává naprostý smysl a za celou dobu hraní jsem neměl pocit "ztracenosti" jako v předchozím díle. Zápletka příběhu (tedy až od půlky) je zcela originální, ale nemohu říci, že by se mi nějak extra zamlouvala.
Navíc stále mi nikdo nevysvětlil rozdíl mezi Slashem a Sludgem Vohaulem z předchozích her. Celkově to tedy vidím na max 65%.
Příliš mnoho hezkých EasterEggů
V SQIII je nepřeberné množství nejrůznějších narážek na cokoliv z vesmírného prostředí. Například na Dunu (pohlednice písečného červa na Arrakis), na Star Trek (hvězdná loď zaparkovaná u Monolith Burgeru), na Star Wars (Tie Figther v popelářské lodi), aj.
Arrakis neboli Duna |
RobertaLand - narážka na ženu zakladatele Sierry, Robertu Williams. |
Rogera navíc pronásleduje "terminátor" Arnoid the Annihilator.
A koneckonců vlastně celá hra je takový malý EasterEgg na Sierru on-line, na Kenna Williamse, na Marca Crowa a Scott Murphyho, aj.
Více obrázků ze hry:
Žádné komentáře:
Okomentovat